Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Zuidmolen

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
sushy

Re: Zuidmolen

Bericht door sushy »

Miljoeneninjectie voor De Zuidmolen

Het zieltogende winkelcentrum ondergaat een metamorfose.

De Zuidmolen gaat finaal op de schop. Daarmee is vijftien tot twintig miljoen euro gemoeid. De vergevorderde plannen bestaan uit het optoppen aan de zijde van de Boulevard met minimaal vier lagen en een facelift voor het winkelcentrum. Ook wordt de parkeergarage gerenoveerd.

De gemeente heeft volgens de initiatiefnemers, positief op de plannen gereageerd. Veel hobbels hoeven er niet genomen te worden.

Bovenop het winkelcentrum, aan de zijde van de Boulevard, komen minimaal vier nieuwe bouwlagen. „Daarbij moet gedacht worden aan een soort doos”, licht Henri Lantsheer toe. Zijn stichting, CV In Nood, beheert het complex na het faillissement - midden 2008 - van de vorige beheerder: Euro American Investors Group B.V. Volgens Lantsheer zouden de nieuwe lagen de functies zorg- en studentenhuisvesting kunnen krijgen. Ook wordt gedacht aan een dakrestaurant, naar het idee van La Place (V&D). De hoogbouw wordt lager dan enkele gebouwen in de directe omgeving.

De belangrijkste wijziging voor het winkelcentrum is dat het ‘opener’ wordt. Met meer ingangen en meer licht. Het koopcentrum is nu te veel naar binnengekeerd. Passanten, vooral van buiten de stad, lopen daardoor het winkelcentrum nogal eens voorbij.

Het koopcentrum krijgt drie ingangen, één meer dan nu. Aan de zijde van de Boulevard komt een nieuwe entree. De hoofdingang, aan de Van Loenshof, wordt verbeterd. „Een flinke uitbouw met een glazen wand is daar een serieuze optie”, laat projectontwikkelaar Frank van Hussen zich ontvallen.

Zijn maatschappij, De Zeven Linden Groep, werkt nauw samen met de Stichting CV In Nood. Driehonderd particuliere investeerders, samen met een bankinstelling, leggen de miljoenen op tafel die nodig zijn voor nieuwbouw c.q. renovatie.

Na realisering van dit plan moet het gedaan zijn met de leegstand. Bij invulling van de nieuwe zaken wordt onder meer gedacht aan een parfumeriewinkel, schoenenzaak, sportwinkel en kleinschalige horeca, zoals een broodjeszaak.

Om de huidige ondernemers tegemoet te komen, wordt getracht tijdelijke huurders te vinden. Dat moeten trekkers zijn. In dat verband heeft Lantsheer FC Twente aangeboden een fanshop in De Zuidmolen te beginnen.
Bron:TCT
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door TA »

EIN-DE-LIJK!!

Het plan klinkt overigens ook echt heel goed. Ze pakken het gelijk goed aan. Dat wil nog wel eens anders gaan! Top ben erg benieuwd naar het resultaat. :)
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zuidmolen

Bericht door Errik »

Alweer een verbouwing?
En wat moet ik me voorstellen bij een doos?
Zoiets als dit zeker:
Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Wauwthur »

zo iets moois is van de Zuidmolen niet te maken ben ik bang
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Zuidmolen

Bericht door Errik »

Mooi? Smaken verschillen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Arie »

Streep door torenflat op Zuidmolen
woensdag 08 september 2010

ENSCHEDE - De bouw van vier etages bovenop parkeergarage De Zuidmolen is onbespreekbaar voor de gemeente. De appartemententoren is voor investeerders noodzaak om de renovatie van het winkelcentrum te bekostigen.

De grootscheepse facelift van winkelcentrum De Zuidmolen, waarmee vijftien tot twintig miljoen euro gemoeid is, staat op losse schroeven. Reden is dat de gemeente het door de Stichting CV In Nood gewenste bouwplan heeft afgewezen.

Het plan is niet alleen afgewezen maar, volgens woordvoerder Jan van Dussen, is het voor de gemeente ook niet voor onderhandelingen bespreekbaar. Volgens de gemeente past de torenflat (vier verdiepingen, minstens twaalf meter hoogte) niet in het bestemmingsplan en ook niet in de stedebouwkundige opzet voor dit deel van het centrumgebied.

Het afschieten van het ambitieuze plan door de gemeente is voor de Stichting CV In Nood, de nieuwe beheerder van het complex na het faillissement van Euro American Investors Group B.V., een dreun van jewelste. De opzet was namelijk dat uit de opbrengst van de torenflat, door verkoop of verhuur, de renovatie van het grotendeels leegstaande winkelcentrum bekostigd zou worden. Dat plan valt nu dus in duigen.

Wel heeft de gemeente de initiatiefnemer van het prestigieuze project meegedeeld dat er diverse mogelijkheden zijn voor het opknappen van het winkelgedeelte van het complex, inclusief een extra entree aan de kant van de Boulevard/Beltstraat.

Mr. H. Lantsheer van de Stichting CV In Nood baalt ervan dat de afwijzing van de plannen door de gemeente is uitgelekt. Met de pers wil hij niet over de impasse praten. Wel wil hij (opnieuw) met de gemeente in de slag. Voor bijstelling van de plannen voor de appartementen. Mogelijk wordt het aantal bouwlagen van vier gehalveerd.

Driehonderd particuliere investeerders, samen met een bankinstelling, hadden zich al bereid verklaard de kosten voor nieuwbouw of renovatie op tafel te leggen.
Bron: TCT
Perceptor

Re: Zuidmolen

Bericht door Perceptor »

Primark lonkt naar De Zuidmolen
maandag 28 maart 2011 | 17:08 | Laatst bijgewerkt op: maandag 28 maart 2011 | 17:54
ENSCHEDE - Winkelcentrum De Zuidmolen dat al jaren door een enorme leegstand wordt geplaagd, krijgt mogelijk een flinke oppepper. De Ierse kledingketen Primark wil zich er namelijk vestigen. Primark wil er enkele duizenden vierkante meters huren. Het aanbod van Primark wordt omschreven als een mix van Hennes&Mauritz, Zara en C&A. Primark heeft ruim tweehonderd zaken in Europa.

Mede vanwege het enorm uitgebreide assortiment aast Primark niet op één unit van De Zuidmolen, maar op bijna de hele begane grond. En daar is, zoals eerder gemeld, leegstand troef. Slechts enkele zaken, waaronder Piet Zoomers, Freek Nietsch en reisbureau Brinkman, zijn er nog gevestigd. Als camouflage voor de leegstand zijn de laatste tijd diverse lege ruimtes als etalage ingericht. De kelder, met uitsluitend foodzaken, is daarentegen wel gevuld.

De mogelijke komst van Primark wordt door alle betrokkenen toegejuicht. Maar aan de deal zitten nog wel haken en ogen. Ten eerste is er nog geen overeenstemming over de huurprijs en ook heeft Primark enkele voorwaarden gesteld. Bij dat laatste moet gedacht worden aan enkele aanpassingen. Primark vindt het winkelcentrum te introvert. Geopperd is daarom om de twee bestaande ingangen te verbeteren c.q. opvallender te maken en aan de zijde van de Boulevard/Beltstraat een nieuwe entree te maken.

Primark verkoopt kleding, voor zowel dames, heren als kinderen, én accessoires. Bij dat laatste moet gedacht worden aan lingerie, schoenen, tassen, paraplu’s en wooninterieur.

De eerste Primarkwinkel werd in 1969 in Dublin geopend. In 1973, toen waren er al achttien winkels in Ierland, opende Primark het eerste filiaal in Engeland. Daarna volgden nieuwe filialen in Spanje, Duitsland, België, Portugal en Nederland. In totaal heeft Primark 215 vestigingen. In Nederland is Primark vertegenwoordigd in Rotterdam en Hoofddorp. Enschede moet de derde grote vestiging worden. De eerste zaak in Nederland werd in 2008 geopend. In Rotterdam. De opzet is dat Nederland op termijn tientallen Primark-vestigingen krijgt.

Een woordvoerder van Primark wilde niet op de plannen voor Enschede ingaan. Zelfs geen tipje van de sluier oplichten. Dat was vooal ingegeven uit concurrentieoverwegingen.
Bron: TCT
Als dit wel doorgaat zou het een enorme opsteker voor het gebied zijn.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Vincent1971 »

Persoonlijk denk ik dat het geldverspilling is. Nog meer kleding en aanverwante zaken in Enschede? Is daar nu nog wel een markt voor. Als ik zie wat er zo aan (kleding)winkels leegstaat in de binnenstad. En daarbij de ligging van de Zuidmolen. Niet echt ideaal.
Een goed begin heeft geen einde
Martin

Re: Zuidmolen

Bericht door Martin »

Zal een goeie opsteker kunnen zijn voor de Zuidmolen, zeker met een eventuele nieuwe ingang erbij aan de Beltstraat/Boulevard.
Perceptor

Re: Zuidmolen

Bericht door Perceptor »

Vincent1971 schreef:Persoonlijk denk ik dat het geldverspilling is. Nog meer kleding en aanverwante zaken in Enschede? Is daar nu nog wel een markt voor. Als ik zie wat er zo aan (kleding)winkels leegstaat in de binnenstad. En daarbij de ligging van de Zuidmolen. Niet echt ideaal.
Kleding is toch een van de producten die wat minder makkelijk via het internet te bestellen zijn. Ook al is dat ook flink in opkomst. Wat ligging lijkt het me wel ideaal, zeker voor de kleine winkeltjes in de Walstraat die hier ook een graantje van mee kunnen pikken.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Vincent1971 »

Perceptor schreef:
Vincent1971 schreef:Persoonlijk denk ik dat het geldverspilling is. Nog meer kleding en aanverwante zaken in Enschede? Is daar nu nog wel een markt voor. Als ik zie wat er zo aan (kleding)winkels leegstaat in de binnenstad. En daarbij de ligging van de Zuidmolen. Niet echt ideaal.
Kleding is toch een van de producten die wat minder makkelijk via het internet te bestellen zijn. Ook al is dat ook flink in opkomst. Wat ligging lijkt het me wel ideaal, zeker voor de kleine winkeltjes in de Walstraat die hier ook een graantje van mee kunnen pikken.
Vind de ligging van de Zuidmolen erg slecht.
Als je een rondje maakt vanaf de nieuwe markt bijvoorbeeld via de heurne en dan langs het gemeentehuis terug ziek ik nog niet zo dat je dan langs de zuidmolen komt. Daarnaast is het lastig parkeren daar zo bij de zuidmolen laat staan hoe moet je er komen met de auto?
Hoeveel kledingzaken telt Enschede eigenlijk en zitten we op nog meer te wachten? Zie bijvoorbeeld de plannen van een Spaanse modeketen bij de Heurne.
Een goed begin heeft geen einde
sushy

Re: Zuidmolen

Bericht door sushy »

Vincent1971 schreef:
Perceptor schreef:
Vincent1971 schreef:Persoonlijk denk ik dat het geldverspilling is. Nog meer kleding en aanverwante zaken in Enschede? Is daar nu nog wel een markt voor. Als ik zie wat er zo aan (kleding)winkels leegstaat in de binnenstad. En daarbij de ligging van de Zuidmolen. Niet echt ideaal.
Kleding is toch een van de producten die wat minder makkelijk via het internet te bestellen zijn. Ook al is dat ook flink in opkomst. Wat ligging lijkt het me wel ideaal, zeker voor de kleine winkeltjes in de Walstraat die hier ook een graantje van mee kunnen pikken.
Vind de ligging van de Zuidmolen erg slecht.
Als je een rondje maakt vanaf de nieuwe markt bijvoorbeeld via de heurne en dan langs het gemeentehuis terug ziek ik nog niet zo dat je dan langs de zuidmolen komt. Daarnaast is het lastig parkeren daar zo bij de zuidmolen laat staan hoe moet je er komen met de auto?
Hoeveel kledingzaken telt Enschede eigenlijk en zitten we op nog meer te wachten? Zie bijvoorbeeld de plannen van een Spaanse modeketen bij de Heurne.
Lastig parkeren?? De Zuidmolen heeft een eigen parkeergarage!! Enschede telt een boel kledingzaken maar alles is meer van hetzelfde, deze zaak heeft nog maar een paar vestigingen in Nederland dus wel echt een toevoeging op het winkelaanbod zou ik zeggen...plus een mooie nieuwe impuls voor de Zuidmolen!
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Rene »

Da's dan ook zo ongeveer het enig goede aan de Zuidmolen: de parkeergarage.
Voor de rest is het een donker hol met veel te lage plafonds. Dat is al een probleem geweest sinds de bouw midden jaren '80.
Zolang daar niets aan gebeurt + een facelift van de buitenkant zie ik het somber in, net als voor de Irene Promenade trouwens.
In ieder geval een megawinkel als Primarck o.i.d. in de stijl van H&M, C&A e.d. lijkt me nu net niet positief voor de stad.
Ten eerste krijgen de bestaande winkels het moeilijker (denk aan de komst van Media Markt), ten tweede lijkt het me beter het niveau van de stad
op te krikken door meer luxe speciaalzaken en niet nog meer van dezelfde middenmoot.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Highlander »

Vincent1971 schreef:Persoonlijk denk ik dat het geldverspilling is. Nog meer kleding en aanverwante zaken in Enschede? Is daar nu nog wel een markt voor. Als ik zie wat er zo aan (kleding)winkels leegstaat in de binnenstad. En daarbij de ligging van de Zuidmolen. Niet echt ideaal.
Grapje zeker. De Primark is een publiekstrekker van formaat. Als je daar een winkel van in een weiland in Glane neerzet komen er nog zat mensen op af.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Highlander »

sushy schreef:
Lastig parkeren?? De Zuidmolen heeft een eigen parkeergarage!! Enschede telt een boel kledingzaken maar alles is meer van hetzelfde, deze zaak heeft nog maar een paar vestigingen in Nederland dus wel echt een toevoeging op het winkelaanbod zou ik zeggen...plus een mooie nieuwe impuls voor de Zuidmolen!
Ik denk dat de mannen die hier posten niet echt begrijpen wat de aantrekkingskracht van de Primark is.

Wat betreft de Zuidmolen: altijd al veel te introvert geweest. Ik snap niet waarom bijv. Piet Zoomers geen ingang naar buiten heeft en waarom de ingang aan de vroegere busbaan kant gesloten is.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Vincent1971 »

Highlander schreef:
Vincent1971 schreef:Persoonlijk denk ik dat het geldverspilling is. Nog meer kleding en aanverwante zaken in Enschede? Is daar nu nog wel een markt voor. Als ik zie wat er zo aan (kleding)winkels leegstaat in de binnenstad. En daarbij de ligging van de Zuidmolen. Niet echt ideaal.
Grapje zeker. De Primark is een publiekstrekker van formaat. Als je daar een winkel van in een weiland in Glane neerzet komen er nog zat mensen op af.
Je hebt ook zo iets als bereikbaarheid en ook zo iets als internet aankopen nietwaar. Valt mij op dat die Spaanse modeketen niet echt op schiet aan de Heurne. Teken aan de wand?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Zuidmolen

Bericht door rr1991 »

Vincent, volgens mij moet jij eens op YouTube zoeken naar 'primark', het is zo'n over-gehypte winkelketen (net als Zara en H&M) die inderdaad op een weiland in Glane nog genoeg klanten zou trekken.
En kleding kopen via internet gebeurt vooral op het gebied van schoenen, petjes, andere accessoires en nep-merkkleding. Kleding is toch echt iets wat je aan moet passen, internet zal daar geen al te grote invloed op hebben. Ik ben positief, dit kan echt een enorme opsteker zijn voor de Zuidmolen!
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Rene »

Highlander schreef:Ik denk dat de mannen die hier posten niet echt begrijpen wat de aantrekkingskracht van de Primark is.
Een outletstore met cheap fashion waar we in Enschede al genoeg van hebben. Verbreding is er al genoeg, nu nog de hoogte in met de kwaliteit. Neem een voorbeeld aan Deventer, veel speciaalzaken, hoge kwaliteit en in iedere winkel een ander origineel aanbod.
Grapje zeker. De Primark is een publiekstrekker van formaat. Als je daar een winkel van in een weiland in Glane neerzet komen er nog zat mensen op af.
Dan gaan ze maar in het weiland bij Glane zitten waar dit soort winkels thuishoren. Net als Sligro, Makro, Bouwmaat etc..allemaal op een industrieterrein. Wat betreft klandizie heeft Enschede voldoende van deze winkels en voldoende klanten. Als stad hebben we niets aan mensen die maar voor €20,- kleding kopen en een braadworst. Beter 100 mensen die voor €500,- besteden per keer.
Daarnaast begrijp jij nog niet helemaal dat je met allerlei landelijke megaketens de locale kwaliteitsondernemer de nek omdraait. En dat begint reeds met de huur van de panden die in Enschede inmiddels naar recordhoogte zijn gestegen zodat zelfs als grotere ketens hier hun winkels niet vestigen. Het is dan ook nogal tegenstrijdig: recordhuur met middelmatig publiek dat te wqeinig besteed om een winkel renderend van te kunnen laten draaien.
Wat betreft de Zuidmolen: altijd al veel te introvert geweest. Ik snap niet waarom bijv. Piet Zoomers geen ingang naar buiten heeft en waarom de ingang aan de vroegere busbaan kant gesloten is.


Vind je andere zijde uitnodigend dan als entree? En over introvert, Hofpassage en Haverstraat hebben ook niet die allure maar draaien, enkele uitzonderingen daargelaten, toch ook als een tierelier?
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Zuidmolen

Bericht door Rene »

rr1991 schreef:Vincent, volgens mij moet jij eens op YouTube zoeken naar 'primark', het is zo'n over-gehypte winkelketen (net als Zara en H&M) die inderdaad op een weiland in Glane nog genoeg klanten zou trekken.
En kleding kopen via internet gebeurt vooral op het gebied van schoenen, petjes, andere accessoires en nep-merkkleding. Kleding is toch echt iets wat je aan moet passen, internet zal daar geen al te grote invloed op hebben. Ik ben positief, dit kan echt een enorme opsteker zijn voor de Zuidmolen!
Ik reageer ook even, naast Vincent. Zuidmolen heeft een flinke verbouwing nodig. Licht, hoge ramen en ruimtelijke indeling. Niet dat hokkerige van de jaren 80.
En dat mist Zuidmolen. Nog even over Primark. Ze zitten b.v. niet in Amsterdam maar in Hoofddorp. Zegt genoeg over de winkelstrategie.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Zuidmolen

Bericht door Vincent1971 »

Rene schreef:
rr1991 schreef:Vincent, volgens mij moet jij eens op YouTube zoeken naar 'primark', het is zo'n over-gehypte winkelketen (net als Zara en H&M) die inderdaad op een weiland in Glane nog genoeg klanten zou trekken.
En kleding kopen via internet gebeurt vooral op het gebied van schoenen, petjes, andere accessoires en nep-merkkleding. Kleding is toch echt iets wat je aan moet passen, internet zal daar geen al te grote invloed op hebben. Ik ben positief, dit kan echt een enorme opsteker zijn voor de Zuidmolen!
Ik reageer ook even, naast Vincent. Zuidmolen heeft een flinke verbouwing nodig. Licht, hoge ramen en ruimtelijke indeling. Niet dat hokkerige van de jaren 80.
En dat mist Zuidmolen. Nog even over Primark. Ze zitten b.v. niet in Amsterdam maar in Hoofddorp. Zegt genoeg over de winkelstrategie.
Ik denk gewoon dat de Zuidmolen op een verkeerde plek zit. De looproute is verschoven richting nieuwe markt en stukje stadshuis en heurne.
Je kan verbouwen wat je wil maar of dat een succes is? Er zijn wel meerdere factoren die tot een succes leidt of juist niet. Zie bijvoorbeeld de Xenox als negatief voorbeeld en de Action als een positief resultaat.
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie