Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Walstraat en omgeving

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Rik

Bericht door Rik »

Iemand tijd op een stichting herbouw hotel de Graaff op te richten? :D
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Er zit ook weer een nieuw restaurant aan te komen in de Walstraat ( Argentijns), waarvan de gevel prachtig gerenoveerd/geschilderd is :okay:.
Het pand is te zien vanuit het van Loenshof en ligt naast het eveneens van buiten mooi uitziende Hans & Heinz.
sushy

Bericht door sushy »

Ook aan de Zuiderhagen staat er vanalles te gebeuren..naast restaurant Siam komt een cadeauwinkel, Glamourstyle gaat uitbreiden door het pand ernaast er bij aan te trekken en Kruimeltje gaat verbouwen.werd wel een keer tijd dat er wat ging gebeuren is deze straat.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ben een hele mooie afbeelding toevallig tegengekomen voor de Zuiderhagen, echt een plaatje van een gebouw :okay:
Als dat een voorteken voor de rest is, ben ik nu al tevreden :).

Er zijn overigens al mooie gevelrenovatie's afgerond in verschillende centrumstraatjes, waaronder de Markstraat en de Walstraat.

PS: In sommige gevallen nemen ze het wel erg serieus, en slopen ze gewoon 2 panden.
En in bepaalde straatjes (Noorderhagen), komen ze er maar niet uit wat nu de beste oplossing is !!
Maar verder zit er wel een vooruitgang in op te merken ...............
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Plaatje!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Van INVISIBLE:
Afbeelding

Een oude bekende. Leuk ontwerp, wel een te lage onderverdieping. Daar kan zo een anderhalve meter bij!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Hé, die had ik al een tijdje niet meer gezien. Volgens mij is er wel wat veranderd. Leuke gevel in ieder geval!
Ben het eens met Errik over die verdiepingshoogte, het zou een stuk beter staan als die aansloot bij de huizen ernaast.
Rik

Bericht door Rik »

Ja, inderdaad, als je gaat historiseren moet je het ook goed doen! Ik snap dat een extra verdieping ook weer extra verhuur betekend maar "old-style" huizen met een te lage verdiepingshoogte zouden echt niet moeten kunnen. Zeker als historische panden er gewoon naast staan!

Goh..., eigenlijk ben ik als hoge-plafonds priester nog tamelijk mild in m'n bewoordingen..., misschien dat ik koorts heb of zo :lol:
Schot

Bericht door Schot »

Jullie hebben gelijk. Het past ook niet bij de naastgelegen panden. Als je de verdiepingslijn doortrekt komt dat veel mooier uit.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ja die verdiepingshoogte is inderdaad een vreemd detail, maar verder mag je uiterst tevreden zijn met zo'n fraaie aanwinst.
dardow

Bericht door dardow »

Die walstraat moet is een fuctie krijgen
waar z'n naam echt eer aan doet.
Dat moet gewoon éen lange redlightdistrict worden
met sexshops, sextheaters en alles wat er maar mee te maken heeft.
En dan een paar ramen met opgetuigde 50plusser gehuld in latex :lol:
Robert

Bericht door Robert »

Dan had Erik Kapelhoff z'n zaak ook nooit verkocht (lees: laten verkopen). :D
Martin

Bericht door Martin »

Markstraat is verworden tot een droevig schouwspel


ENSCHEDE -
In de tijd dat Enschede uitgroeide tot een grote fabrieksstad, was de binnenstad grotendeels het domein van de stedelijke bovenklasse. Aan de Langestraat en de Marktstraat regen de kapitale herenhuizen zich aaneen. Hier woonden de oude Enschedese burgerfamilies: Jannink, Ledeboer, Roessingh, Van Heek en Blijdenstein. Een aantal van deze huizen staat er nog steeds. Ze zijn herkenbaar aan hun hoge plafonds, strakke daklijsten en hier en daar een sierlijk classicistisch detail. Veel particuliere rijkdom is er in deze voormalige burgerlijke bolwerken niet meer te vinden. Er huizen gemeentelijke diensten, culturele instellingen, kledingwinkels en horeca. "Waar zouden ze gebleven zijn..?", verzuchtte Willem Wilmink in zijn beroemde gedicht 'Textielstad' al. Enschede raakte in de jaren 60 haar burgerlijke ruggengraat kwijt en wat er voor in de plaats kwam, bezat niet altijd dezelfde culturele ontwikkeling als de illustere voorgangers. Dat feit laat zich goed aflezen aan de staat van enkele oude herenhuizen in de binnenstad. Vooral in de Marktstraat, die van chique woonstraat tot ietwat verlopen winkelstraat werd, hebben sommige objecten nogal wat van hun oude glans verloren. Met pannen gedekte kappen werden vervangen door platte daken, kunstig geprofileerde dakranden verdwenen achter goor verkleurd trespa en Jugendstilkozijnen maakten plaats voor dubbelglas in rechtlijnige sponningen. Nu wil het geluk dat onze gemeente een gevelfonds in het leven heeft geroepen. Het doel van dit fonds is eigenaren te bewegen de gevels van hun panden te verfraaien. Wellicht kan een deel van dat geld aangewend worden om de historische bebouwing aan de Marktstraat zoveel mogelijk in oude luister te herstellen. Voor de uitstraling van de stad zou dat van bijzonder grote waarde zijn; de Marktstraat niet langer een droevig schouwspel, maar een straat die de burgerlijke allure van weleer weerspiegelt.

TCT
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

En nu de volgende keer op zoek naar een stukje Enschede waar iets positiefs over te melden valt.
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Errik weer?
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ben het niet eens met de titel van het verhaal, al zit er wel een groot deel van waarheid in de tekst verwerkt.
De Markstraat en nog andere straatjes mogen inderdaad wel wat renovatie's of vernieuwingen tegemoet zien, maar er zijn al tal van fraaie aanpassingen en veranderingen aan te treffen.
En de straten zijn al weer veel meer een onderdeel van het Winkelhart/ Centrum dan voorheen :).
Kubus schreef:En nu de volgende keer op zoek naar een stukje Enschede waar iets positiefs over te melden valt.
Er valt inderdaad erg veel positiefs over Enschede te vertellen, die negatieve verhalen ken ik nu ook wel een keer ;).
Rik

Bericht door Rik »

Goed stuk want zo is het!
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik vind de kop ook wat negatief. Het gaat natuurlijk in de eerste plaats om de potentie van de straat. De kop geeft de lezer echter meteen een negatief gevoel en dat raakt 'ie vervolgens niet meer kwijt.
Volgende keer verzin ik de kop zelf.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Rik schreef:Goed stuk want zo is het!
Niet mee eens,

Dat zeggen over het algemeen alleen niet Enschedeers is mijn mening, iemand die al van jongs af aan in deze stad rondloopt weet wel beter.
En ziet met het jaar dat de binnenstad weer meer zijn uitstraling terug krijgt die het verdiend.
Dat er vroeger nu eenmaal veel hogere klassen in de binnenstad te vinden waren, is meer de trend uit die tijd.
Aangezien dat landelijk gezien al lang geen tendens meer is, en de hogere klassen ook vaak aan de randen van de stad te vinden zijn.
Het Enschedese Centrum (Ei-vorm) is een prachtig dichtbebouwd "dorps" opgebouwd gebied, waarin de kernen eromheen opgewaardeerd zijn tot hoogwaardige stedelijke bebouwing.
Er zijn weinig steden met zulke grote contrasten in Nederland, waarbij de bezoeker zich als het ware erg prettig voelt.
Ik bedoel er maar even mee te zeggen, de hogere klassen zijn vandaag de dag verdeeld over de vele appartementen/villa's die er rond het Centrumhart te vinden zijn (Zie Hts toren).

Ben er zelf van overtuigd dat er tegenwoordig meer hogere klassen te vinden zijn in het Centrum dan voorheen het geval was.
Dit puur door verdichting van het Centrum !!!
Dat het niet meer in classistisch gedetaileerde en of historische panden word ondergebracht is meer de visie die deze stad voor ogen heeft en haar toekomstbeleid.


@ Errik

Inderdaad is de kop veel te negatief, en negativiteit is opzich niet zo'n probleem voor sommige straatjes.
Maar de Marktstraat is helemaal geen droevig straatje, en dat gevoel krijgt de lezer zo wel.
En we weten nu eenmaal dat het Enschedese Centrum geen aaneengesloten 4-5 laagse bebouwing kent.
sushy

Bericht door sushy »

Ik kwam net op internet de plannen van de walstraat en omgeving tegen...erg leuk om te zien wat ze allemaal van plan zijn.
https://www.bedrijven.enschede.nl/image ... 202007.pdf
Plaats reactie