Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Highlander »

Ik ken eigenlijk niemand die Enschede geen prettige stad vindt om in te wonen, dus ik vraag me ook af waar ze dat op baseren. Aan Hengelo en Almelo mankeert feitelijk veel, maar Enschede niet prettig vinden is subjectief. Het voorzieningenniveau is hoog voor een stad van deze grootte, redelijk cultuuraanbod, horeca en winkels zat, veel onderwijsinstellingen en zorginstellingen, mooie natuurgebieden op fietsafstand. Enige wat er (structureel) aan mankeert is werkgelegenheid.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door rr1991 »

Ik ken ook geen mensen die Hengelo of Almelo ontprettig vinden wonen. Ze zijn wel negatief over de stad, maar niet over het woonkwaliteit.
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Dimitri »

Ik als Enschedeër ben erg trots op deze stad. Zo slecht is het hier niet eens, al zijn er wel punten die beter zouden kunnen.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Highlander »

rr1991 schreef:Ik ken ook geen mensen die Hengelo of Almelo ontprettig vinden wonen. Ze zijn wel negatief over de stad, maar niet over het woonkwaliteit.
Dan vraag ik me helemaal af waar ze dit soort dingen op baseren. Lijkt me allemaal subjectief. De woonkwaliteit is in Amsterdam minder dan hier, bijvoorbeeld, als je het per besteedde Euro bekijkt.

En wederom, op zowel Hengelo als Almelo valt op voorzieningenniveau aardig wat aan te merken. Op Enschede nauwelijks. Het enige echte, feitelijke probleem van onze stad is het gebrek aan hoogwaardige werkgelegenheid.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Highlander »

Dimitri schreef:Ik als Enschedeër ben erg trots op deze stad. Zo slecht is het hier niet eens, al zijn er wel punten die beter zouden kunnen.
Het jammere is dat dit soort factoren nooit gemeten worden. Ik ben ervan overtuigd dat als je zou meten wie er nou het meest trots op hun stad is, Enschede in de top vijf eindigt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Arie »

Gastvrijheid Enschede wordt opnieuw onderzocht

Do 20-06-2013

ENSCHEDE - Het onderzoek naar de Meest Gastvrije Stad is dit jaar voor de vijfde keer van start gegaan. Uit de analyse van de resultaten van het onderzoek ‘Meest Gastvrije Stad’ blijkt dat de bezoeker Enschede in 2012 5,0% hoger waardeerde dan in 2011. De waardering van het openbaar vervoer in de stad steeg in 2012 met 15% ten opzichte van 2011.

Andere aspecten die hoger scoorden waren parkeren, bereikbaarheid van de stad met de auto en de informatievoorziening van het openbaar vervoer. Enschede scoort bij de informatievoorziening en de bereikbaarheid via het openbaar vervoer nog wel in de laagste regionen, hier is dus ruimte voor verbetering. Om dit jaar in de top 5 te staan heeft Enschede in totaal over alle 27 aspecten een gemiddelde stijging nodig van 2,5%.

“Je als gast welkom voelen”, daar gaat het om volgens Kees van Wijk, algemeen directeur van VVV Nederland. “Met het jaarlijkse onderzoek naar de Meest Gastvrije Stad brengen VVV Nederland en Van Spronsen & Partners horeca - advies de gastvrijheidsbeleving van bezoekers aan de 21 grootste steden op objectieve wijze in kaart. En daarmee maken wij zichtbaar waar consumenten belang aan hechten en helpen wij steden hun beleid ten aanzien van gastvrijheid verder vorm te geven”.

Lennert Rietveld, Van Spronsen & Partners horeca - advies: “In totaal bepalen zo’n 8.000 bezoekers aan de 21 grootste steden van Nederland de uitslag, op woensdag 9 oktober 2013 is bekend welke stad de ‘Meest Gastvrije Stad’ van 2013 is
bron: http://www.twentejournaal.nl/artikel/20 ... cht_2.html
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Arie »

Enschede strijdt om titel ‘Lekkerste kraanwater van Nederland’

19 mrt 2014

Enschede - Enschede is in de race om zichzelf één jaar lang de stad met het lekkerste kraanwater van Nederland te mogen noemen. Op vrijdag 21 maart, de dag voorafgaande aan Wereld Waterdag, wordt het kraanwater van twintig grote steden getest. Zowel de winnende stad als het winnende waterbedrijf krijgen een Gouden Kraan.
De jury en het publiek in Utrecht bepalen op vrijdag 21 maart welke stad zichzelf één jaar lang de stad met het lekkerste kraanwater van Nederland mag noemen.
De jury en het publiek in Utrecht
bepalen op vrijdag 21 maart welke stad
zichzelf één jaar lang de stad met het
lekkerste kraanwater van Nederland mag
noemen.
Kraanwater smaakt niet overal hetzelfde. De smaak wordt bepaald door het soort water waarvan kraanwater wordt gemaakt (grondwater, oppervlaktewater of duinwater), de plaats waar het wordt gewonnen en de wijze waarop het gezuiverd wordt. De hoeveelheid mineralen in het kraanwater bepaalt uiteindelijk de smaak. Het verschil in smaak zegt niets over de kwaliteit van het kraanwater. Deze is in heel Nederland uitstekend, want voor alle waterbedrijven gelden dezelfde strenge normen en regels voor de zuivering van water. KRNWTR stimuleert het drinken van kraanwater als duurzaam alternatief voor milieubelastend bronwater. Om te bepalen welke stad het lekkerste kraanwater van Nederland heeft, wordt op 21 maart een grootse waterproeverij georganiseerd bij Seats2Meet in Utrecht. De jury zal met behulp van het publiek de verschillende waters beoordelen op verschillende criteria als smaak, zachtheid en zoutgehalte. De jury bestaat uit wijnjournalist Esmee Langereis (Smaak van Italië en ELLEeten), journalist Pam van der Veen (Allerhande), kok en voedingstechnoloog Luite De Jager en waterexpert Marielle Thiadens (waterproeverij.nl). Het kraanwater wordt uit de meeste steden door vrijwilligers gebracht, zij zullen deel uitmaken van de publieksjury.
bron: http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=2930686
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Pitr de Nerd »

Daar heb je een punt, Arie. Het kon nog wel eens waar zijn ook, van dat kraanwater. Ik werkte in Apeldoorn en wanneer je daar theewater kookte kwam er altijd een oranjeachtig vlies op, vanwege de hoeveelheid ijzer. En toen ik naar Almelo verhuisde bleek dat ik de waterhardheids-instelling van de afwas machine niet zo hoog kon zetten dat de kalk uit het water ging. In Enschede hebben we tien jaar met een waterkoker gedaan. Die werkte nog toen we naar Almelo verhuisden. We zijn hier al aan de derde nieuwe toe in 18 jaar. Nog iets meer kalk in het water en je kan er muren mee witten. Theewater moet je altijd vijf minuten laten koken want anders smaakt de thee naar niks. En water zo uit de kraan moet je niet drinken. Volgens mijn krijg je er kalksteen van op je tanden :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Vincent1971 »

Pitr de Nerd schreef:Daar heb je een punt, Arie. Het kon nog wel eens waar zijn ook, van dat kraanwater. Ik werkte in Apeldoorn en wanneer je daar theewater kookte kwam er altijd een oranjeachtig vlies op, vanwege de hoeveelheid ijzer. En toen ik naar Almelo verhuisde bleek dat ik de waterhardheids-instelling van de afwas machine niet zo hoog kon zetten dat de kalk uit het water ging. In Enschede hebben we tien jaar met een waterkoker gedaan. Die werkte nog toen we naar Almelo verhuisden. We zijn hier al aan de derde nieuwe toe in 18 jaar. Nog iets meer kalk in het water en je kan er muren mee witten. Theewater moet je altijd vijf minuten laten koken want anders smaakt de thee naar niks. En water zo uit de kraan moet je niet drinken. Volgens mijn krijg je er kalksteen van op je tanden :D

Pitr
Al eens schoonmaakazijn gebruikt om de boel te ontkalken?
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Pitr de Nerd »

Vincent1971 schreef:
Pitr de Nerd schreef:Daar heb je een punt, Arie. Het kon nog wel eens waar zijn ook, van dat kraanwater. Ik werkte in Apeldoorn en wanneer je daar theewater kookte kwam er altijd een oranjeachtig vlies op, vanwege de hoeveelheid ijzer. En toen ik naar Almelo verhuisde bleek dat ik de waterhardheids-instelling van de afwas machine niet zo hoog kon zetten dat de kalk uit het water ging. In Enschede hebben we tien jaar met een waterkoker gedaan. Die werkte nog toen we naar Almelo verhuisden. We zijn hier al aan de derde nieuwe toe in 18 jaar. Nog iets meer kalk in het water en je kan er muren mee witten. Theewater moet je altijd vijf minuten laten koken want anders smaakt de thee naar niks. En water zo uit de kraan moet je niet drinken. Volgens mijn krijg je er kalksteen van op je tanden :D

Pitr
Al eens schoonmaakazijn gebruikt om de boel te ontkalken?
Met Almeloos water? dan heb je iets sterkers nodig :D ik gebruik halfjaarlijks HTC ontkalker, maar dan nog slaat de kalk sneller neer dan ik het kan weghalen. een waterkoker bij de Aldi kost de wereld niet...

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door hans »

ik was eens te gast bij een kennis in emmen , en kreeg een kop thee , earl gray....
die smaakte heerlijk , fluks gevraagd wat voor merk thee ze gebruikten, pickwick!
dat kwam me erg vreemd voor aangezien wij ook altijd pickwick gebruiken , het verschil zat hem in het water....
het water in enschede smaakt me niet zo , er drijft dan ook vaak een vaag vliesje op de thee.........
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Arie »

Enschede gemiddeld met stijging woonlasten

Gepubliceerd op: 27/03/2014

De stijging van de gemeentelijke woonlasten dit jaar voor huishoudens in Enschede is gemiddeld vergeleken met alle andere Nederlandse gemeenten. Dat blijkt uit onderzoek van het instituut Coelo dat jaarlijks een rondgang maakt langs gemeenten om de lastenstijging te peilen. De woonlasten in Enschede gaan dit jaar met 1,5 procent omhoog. In Amersfoort stijgen ze met meer dan 5 procent terwijl ze in Maastricht met vijf procent dalen. De rioolheffing behoort in Enschede met 4,3 procent tot de grotere stijgers in Nederland. De OZB stijgt met 1,4 procent relatief minder. De reinigingsheffing blijft hier gelijk.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/enschede-gem ... item?58493
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Arie »

Arie schreef:Enschede strijdt om titel ‘Lekkerste kraanwater van Nederland’
en nu dit:


Vitens komt 7 miljard liter drinkwater tekort in Twente

11 april 2014

ENSCHEDE - Twente kampt met een groot tekort aan kraanwater. Daarom is waterbedrijf Vitens samen met de provincie Overijssel op zoek naar 7 miljoen kubieke meters drinkwater, oftewel 7 miljard liter.
zie verder: http://destentor.nl/algemeen/binnenland ... -1.4310973
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Arie »

Enschede ‘groene kampioen’ van Overijssel
13 juni 2014
Natuur en Milieu Overijssel reikt ‘de groene trui’ uit voor meest duurzame coalitieakkoord 2014-2018

Op vrijdag 13 juni om 9.30 uur reikte Godelieve Wijffels, directeur van Natuur en Milieu Overijssel in Enschede de Groene trui uit aan wethouder van Agteren van gemeente Enschede. Enschede krijgt de Groene trui voor de manier waarop duurzaamheid in vrijwel alle beleidsthema’s geïntegreerd is. Mooie ambities zijn er voor een groene economische groei, het stimuleren van zonne energie, 90% hergebruik afval, nieuwe vormen van medezeggenschap bij beleid en projecten en vrij besteedbare wijkbudgetten voor bewonersinitiatieven. De gemeente wordt op de voet gevolgd door de gemeenten Tubbergen en Hengelo. In vergelijking met vier jaar geleden, toen Natuur en Milieu Overijssel de collegeakkoorden ook beoordeelde, valt op dat duurzaamheid en duurzame energie nog steeds de volle aandacht krijgen van gemeenten. Daarentegen is natuur en landschapsbeleid vrijwel afwezig in de akkoorden.

In 2006 en 2010 heeft Natuur en Milieu Overijssel de collegeakkoorden van alle Overijsselse gemeenten ook beoordeeld op natuur en duurzaamheid. In 2006 kreeg de gemeente Hardenberg de groene trui en in 2010 was dat Steenwijkerland. In beide jaren scoorde de gemeente Enschede ook hoog. De akkoorden zijn beoordeeld op thema’s als milieuvriendelijk verkeersbeleid, zuinig ruimte gebruik, groen in de stad, natuur en landschap, energie en duurzaam bouwen, milieukwaliteit en recreatie. De gemeente Enschede scoorde van alle 21 gemeenten de meeste punten (38 van 55 punten) en mag zich met trots de nieuwe Groene truidrager noemen. Wij dagen de gemeente uit de groene trui elke maand door te geven aan een vernieuwend groen bewonersinitiatief, om recht te doen aan de titel van het collegekakkoord “Duurzaam, Samen, Sterker!’’.

Participatie nog een hele uitdaging

In zijn algemeenheid valt een aantal zaken op in de collegeakkoorden. Zoals te verwachten spelen de bezuinigingen in alle akkoorden een grote rol. Op enkele gemeenten na, zijn duurzaamheid, energie, afval en participatie belangrijke items. Alhoewel de kracht van de samenleving een groot item is ziet Natuur en Milieu Overijssel dit lang niet overal terug in concrete, vernieuwende bestuursstijlen. De gemeente Enschede, Tubbergen, Zwolle en Hellendoorn lijken hierin de sterkste vernieuwers en hebben concrete ideeën. Over all scoorden 7 gemeenten uitstekend, 10 redelijk en 4 zeer matig.
bron: http://www.enschede.nl/repository/10396/#.U5ryRvl_uSo
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Arie »

Enschede scoort hoog op de verkeerde lijstjes

23 januari 2015

ENSCHEDE - De stad met het laagste aantal inwoners met een betaalde baan? Enschede met 56,4 procent. Het hoogste aantal laag opgeleiden zonder baan? Enschede met 58 procent. Hoogste aantal inwoners met een AWBZ-indicatie? Enschede met 4,5 procent.
Een vergelijking van de 50 grote gemeenten in ons land laat zien dat Enschede vrijwel steeds in de top 3 staat.
zie verder: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/e ... -1.4728516
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Arie »

Enschede komt er als winkelstad het sterkst uit in de regio


18 maart 2015


Binnensteden en kernwinkelgebieden van middelgrote gemeenten hebben het allemaal moeilijk. Bezoekersaantallen en bestedingen lopen terug. Leegstand neemt soms ronduit storende vormen aan. Vergrijzing, bevolkingskrimp en webwinkelen versterken de opgave. De onderlinge verschillen tussen plaatsen zijn echter groot.

Adviesbureau Goudappel Coffeng bracht van 100 kernwinkelgebieden de sterkten en zwakten in beeld door deze vitaliteitsprofielen toe te kennen. De binnenstad van Enschede is economisch vitaal volgens Goudappel Coffeng, als enige in Twente. In het rapport is de vitaliteitsbenchmark van Goudappel Coffeng te lezen.
bron: http://www.enschede.nl/repository/201749/#.VQloSul0wdU
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Rene »

Pitr de Nerd schreef:
Al eens schoonmaakazijn gebruikt om de boel te ontkalken?
Met Almeloos water? dan heb je iets sterkers nodig :D ik gebruik halfjaarlijks HTC ontkalker, maar dan nog slaat de kalk sneller neer dan ik het kan weghalen. een waterkoker bij de Aldi kost de wereld niet...

Pitr[/quote]


HTC ontkalker = smartphone met calcium neutraliserende eigenschappen?
Heb je er wel eens aan gedacht om een waterontharder op je waterleiding te laten installeren. En da's niet alleen voordeling voor je waterkoker maar ook alle andere apparaten die water gebruiken. Daarnaast, nooit meer witte aanslag op je tegels en het scheelt je handenvol schoonmaakmiddelen, zeep, shampoo, vochtinbrengende cremes etc etc.

En volgens mij loont het zich zeer zeker in Almelo
http://www.aquacell-waterontharder.nl/w ... -/-/almelo
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Rene »

http://www.tubantia.nl/regio/enschede/s ... -1.4814504


Of dat goed is voor Enschede? Goed dat er een partij is die ook voor de zwaksten in de maatschappij opkomt.
Maar of daarmee nieuwe werkgelegenheid wordt gecreeert?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21419
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Arie »

Centrum Enschede genomineerd voor landelijke prijs

Gepubliceerd op: 21/04/2015

Centrum Enschede genomineerd voor landelijke prijs
Enschede is op de lijst geplaatst van genomineerden voor de verkiezing tot beste binnenstad. Dat maakte wethouder Eelco Eerenberg dinsdag bekend via Twitter. Het Platform Binnenstadsmanagement houdt de verkiezing voor de zevende keer.

Bij de beoordeling en jurering worden alle facetten van de binnenstad onder de loep genomen. Er wordt niet alleen naar winkels of parkeermogelijkheden gekeken maar vooral naar de manier waarop een stad zich onderscheidt van andere binnensteden. Deelnemers kunnen zich tot en met 22 mei inschrijven.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/centrum-ensc ... tem?206187
Bijlagen
Centrum Enschede genomineerd voor landelijke prijs.jpg
Centrum Enschede genomineerd voor landelijke prijs.jpg (124 KiB) 21134 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Bericht door Veteraan »

Nou, nou ....
Plaats reactie