Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

vergelijking Enschede met andere steden gelijke grootte

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Martin

Bericht door Martin »

Winus schreef:9. Steden die de ontwikkeling van Enschede in de weg zitten of tegenwerken worden afgebroken.
Arme stad Hengelo!  :D
Martin

Bericht door Martin »

welles schreef:Vooral Arnhem doet erg z'n best om maar zoveel mogelijk op Amsterdam/Rotterdam te lijken. Zo zijn ze nou twee enorme, groene en blauwe kantoortorens van 22 verdiepingen(Essent) aan het bouwen pal naast het station. Het oude NS-station wordt hier gesloopt en ze bouwen er dan zo'n enorm futuristisch glazen bouwwerk voor in de plaats met een enorme hal.
Dat mist Enschede tot dusver nog, echte hoogbouw rondom het station!
Toch ook wel jammer dat ze dat stationsgebouw van Dhr. Schelling gaan slopen. :(
Alhoewel ik dit het minste gebouw vind van architect Schelling.
Huidig stationsgebouw Arnhem:
Afbeelding

Arnhem centraal:
Afbeelding[/img]
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Ik weet niet of het stationsgebouw van Arnhem er nou zo van op gaat knappen, volgens mij wordt het 1 groot betonblok als ik de schetsen zo heb gezien.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

En onze torens worden veel mooier dan de hunne...  8)
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Martin

Bericht door Martin »

:)
Laatst gewijzigd door Martin op di mar 22, 2005 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ze zijn al bijna klaar, maar ik vind ze niet mooi geworden. Te lomp en te geel. :(
Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen
mooienschede

Bericht door mooienschede »

Elke dag kom ik langs deze torens in aanbouw, bekijk ze elke dag maar ik blijf ze verschrikkelijk vinden. Valt totaal uit de toon naast de andere bebouwing (veel laagbouw) eromheen.Het station lijkt zo uit Madurodam overgeheveld. En zo denkt bijna heel Arnhem erover. Gelukkig heeft/krijgt Enschede veel mooiere torens. :banaan:
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Mooie muur. Berlijn zou er jaloers op zijn.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
The Prodigy
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: di mar 22, 2005 7:40 pm
Locatie: 074

Bericht door The Prodigy »

Ik volg maanden met veel belangstelling en met veel plezier de verschillende onderwerpen op dit forum, vooral rivaliteit tussen hengelo en enschede vind ik prachtig.
Ik ben zelf woonachtig in hengelo sinds 1997 daarvoor nog een jaar in enschede, ben trouwens geboren en getogen in oldenzaal.
Als klein kind zijnde ging ik vaak met m'n ouders mee naar hengelo en enschede op te winkelen en vond toen al enschede veel interesanter dan hengelo. Sinds ik in hengelo woon heb ik het hard zien achteruit gaan met hengelo(en dat ligt echt niet aan mij ;)  :D ). Het zou allemaal zo mooi worden, dat was wat men toen zei voor de herinrichting van de binnenstad van start ging, maar er is niets van terecht gekomen. Hengelo heeft absoluut geen unique selling points zoals dat ik marketing termen heet. Hengelo is een erg suf oudbollig dorp vergeleken met Enschede. De tijd dat je in hengelo nog een beetje kon stappen ligt al ver achter ons (max's, jetset, vooral op de jet set kwam men van ver buiten twente naar hengelo). Voor mensen tussen de 20 en de 30 is er bar weinig te doen. Wat het winkelen betreft stelt het allemaal ook niks voor. Als ik ga winkelen en ik blijf hier in de buurt dan ga ik automatisch naar Enschede toe.
Ik begin nu teveel af te dwalen, het ging tenslote in dit topic over de vergelijking van enschede tov van andere steden.
Wat Arnhem betreft ben ik het volledig mee een dat Arnhem veel meer leeft dan Enschede. Mijn vriendin woont in arnhem zodoende dat ik er wekelijks te vinden ben wat ik helemaal niet erg vind, je kunt in arnhem veek beter uit dan hengelo. Het is nu al zo erg dat mijn vriendin niet meer naar hengelo wil komen omdat ze een gruwelijke hekel aan hengelo heeft gekregen sinds we elkaar kennen (volgende week 3!!!! jaar ) :cheer:
Enschede komt er beter van af wat dat betreft.
Heb nog veel meer opgekropte frustraties over hengelo maar dat komt vanzelf wel op dit forum terecht ;)

Die twee torens in Arnhem heb ik helemaa zien opbouwen sinds de start in 2003. Misschien weet Winus wel welk bedrijf erg in de blauwe toren komt. Voordat het gehele project "Arnhen Centraal" af is zijn we al weer 5 jaar verder terwijl ze rond 1997 begonnen zijn met de bouw.

Wat Arnhem betreft is het een leuke stoere stad waar altijd wel wat te beleven is.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Hey schaap, waar heb je je artikel gelaten? Ik vond 'm leuk hoor. :)
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Welkom Prodigy, leuk om je verhaal te lezen. Zo te horen moet je snel weg uit Hengelo. Probeer moet je vriendin nog wel wat meer pro-Enschede te makenen jullie kunnen zo een appartementje in de Hts-Toren wel betrekken. ;)

OVer Arnhem Centraal: In de gele komt Essen (zoals te zien in) en in de blauw Arcadis (vandaag bekend geworden) en waarschijnlijk het WTC.
de kloomp'maj anhoalen
The Prodigy
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: di mar 22, 2005 7:40 pm
Locatie: 074

Bericht door The Prodigy »

winus graag gedaan ;) service van de zaak :lol:

Mijn vriendin vindt Enschede wel leuk om te winkelen maar ze zal er niet gaan wonen. Ze heeft mode/vormgeving op de kunstacademie in arnhem gedaan en ze werkt nu in Amsterdam, op haar vak gebied is er in twente toch niets te vinden, dus samen en apartementje in de hts-toren zit er denk ik niet in. Ik word nu al onder druk gezet om in Arnhem te gaan wonen (bankschroef, afpersing e.d. :D ).
Maar ik zou er zelf wel willen wonen :)
Martin

Bericht door Martin »

The Prodigy schreef:Ik word nu al onder druk gezet om in Arnhem te gaan wonen (bankschroef, afpersing e.d. :D ).
:lol:
Je moet haar ook trainen, net zoals ik met me eigen vriendin heb gedaan. ;)
The Prodigy
Member
Member
Berichten: 25
Lid geworden op: di mar 22, 2005 7:40 pm
Locatie: 074

Bericht door The Prodigy »

Nog even over de twin-towers in Arnhem

Arcadis-top verhuist naar Rijntoren

Door FRANCIEN VAN ZETTEN


ARNHEM - De top van Arcadis verhuist naar de Parktoren, een van de twee markante kantoorflats bij het Centraal Station in Arnhem. Het World Trade Centre Arnhem-Nijmegen is ook kandidaat-huurder. Het internationale ingenieursbureau Arcadis is nu op twee verschillende locaties in Arnhem gehuisvest. Het pand van KLM Aerocarto, onderdeel van Arcadis, op industrieterrein IJsseloord 1 is inmiddels ontruimd.


De medewerkers van KLM Aerocarto zijn nu in een kantoor van het ingenieursbureau in Apeldoorn gehuisvest.

De Arcadis-top neemt zijn intrek op de twee bovenste verdiepingen van de blauwe Rijntoren. De naam Arcadis komt eveneens op de kantoortoren. Het gaat om circa 1400 vierkante meter kantoorruimte.

De Rijntoren (vijftien etages, circa 12.000 vierkante meter) staat pal naast de (groene) Parktoren. Energiebedrijf Essent heeft de Parktoren (negen etages, circa 9.000 vierkante meter) uitgekozen voor de vestiging van zijn hoofdkantoor. De twee torens zijn een onderdeel van het project Arnhem Centraal bij het station.

Directeur Ger Visser van projectontwikkelaar Eurocommerce, eigenaar van de twee kantoortorens, verwacht dat het ingenieursbureau ook nog andere bedrijfsonderdelen in de Rijntoren onderbrengt.

"Dat is een kwestie van tijd. Arcadis huurt drieduizend vierkante meter kantoorruimte en heeft een optie op nog eens drieduizend vierkante meter."

Het World Trade Centre (WTC) Arnhem-Nijmegen neemt volgens Visser eveneens zijn intrek in de Parktoren. De gemeente Arnhem heeft de licentie voor zo'n internationaal handelscentrum in handen. Oorspronkelijk werd gedacht aan de bouw van een aparte WTC-kantoortoren van circa twintigduizend vierkante meter. Vanwege het instorten van de kantorenmarkt zijn die plannen inmiddels bijgesteld. Voor de start van het WTC Arnhem-Nijmegen wordt nu gedacht aan drieduizend vierkante meter.

Het internationaal opererend ingenieursbureau Arcadis dubt al enkele jaren over concentratie van de Arnhemse vestigingen. Economische ontwikkelingen en een afslankingsoperatie bij Arcadis hebben ervoor gezorgd dat het bedrijf deze verhuizing al enkele keren heeft uitgesteld.

De internationale staf van Arcadis (circa veertig werknemers) heeft nu de knoop doorgehakt en verhuist naar de Parktoren. Dit bedrijfsonderdeel is momenteel gehuisvest in het Nuon-gebouw aan de Utrechtseweg in Arnhem.

Bestuursvoorzitter Harrie Noy van Arcadis heeft steeds gezegd het hoofdkantoor in Arnhem te willen houden. Het oorspronkelijke plan was alle Arnhemse afdelingen onder één dak te brengen. Het gaat om de staf van Arcadis Nederland, nu ook gevestigd in het Nuon-pand, en de werkmaatschappij Milieu en Ruimte, die is gehuisvest in een kantoor aan de Beaulieustraat in Arnhem. Maar die hikken tegen de kosten (225 euro per vierkante meter) en de luxe uitstraling van de Parktoren aan. De huurcontracten van die panden lopen medio 2006 af.

bron: de Gelderlander
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ah, dat stukje bedoelde ik dus. :)
de kloomp'maj anhoalen
mooienschede

Bericht door mooienschede »

Wat Arnhem betreft is het een leuke stoere stad waar altijd wel wat te beleven is
Ik woon al 6 jaar in Arnhem maar ik vind er niet veel bijzonders aan hoor.......... Het centrum wordt erg overschat qua winkelaanbod etc, en het centrum is een ongelooflijke crime en een chaos om met de auto te rijden + al jarenlang, en nog voor jaren in de toekomst tientallen grote wegopbrekingen.
Enkele stadswijken zijn mooi met herenhuizen etc, maar de meeste zijn armoe troef, veel criminaliteit en troep op straat, verpaupering waar de honden geen brood van lusten, en verder zijn het vooral uit de gropnd gestampte rijtjeshuizen in de nieuwere buurten. Net als elke andere stad even saai.
Maar ik moet Arnhem wel nageven dat ze ontzettend goed zijn in het organiseren van feesten en festijnen waar tienduizenden mensen op af komen (bijv. het 3-daagse Rijnfestijn wanneer de hele stad op zijn kop staat.). en in Gelredome treden steeds vaker grote buitenlandse artiesten op.......... zie ik in Enschede nog niet gauw gebeuren. Grote accommodatie ontbreekt natuurlijk ook in Enschede, het is allemaal een maatje bescheidener.
Toch vind Nijmegen vind ik veel leuker. Van de Arnhemmers wordt gezegd dat ze arrogant zijn en overmoedig, hoog van de toren blazen (hallo Hengelo :lol: ), de Nijmegenaren zijn gemoedelijker (Hallo Enschede :cheer: )

Maar Enschede blijft toch de mooiste, gezelligste en sympathiekste stad !! :banaan:
Martin

Bericht door Martin »

mooienschede schreef:Maar Enschede blijft toch de mooiste, gezelligste en sympathiekste stad !! :banaan:
Daar heb ik niks aan toe te voegen.  ;)   :banaan:
Ik trakteer jou op een biertje.  :D
Robert

Bericht door Robert »

Toch 'heeft'Nijmegen 't wel als winkelstad, best leuk om eens een dagje te vertoeven, maarja. Kom je terug in Enschede, dan weet je 't wel weer. "Naans zo bés as bie'j huus".  ;)
mooienschede

Bericht door mooienschede »

Toch jammer dat Enschede niet de hoofdstad is van Overijssel. Zwolle is natuurlijk historisch zo gegroeid, maar als je nu kijkt zou Enschede het moeten zijn. Natuurlijk is Enschede nu wel dé winkel- uitgaans- en cultuurstad van Overijssel...
Dat Enschede meer in een hoek van het land ligt, maakt dan toch ook niet uit... Maastricht ligt toch ook heel veraf en is een prima hoofdstad....
In Brabant ook. Eindhoven zou de hoofdstad eigenlijk moeten zijn..........
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Ik hoor hier weer mooie woorden vallen, en heb er weinig aan toe te voegen :okay:
Plaats reactie