Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Go Planet

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » zo jan 13, 2008 8:59 pm

Zolang zij niet met andere cijfers komen van na 2003 is het gelijk nog aan jouw kant. ;)
... en ik schud de hand waar hij straks mee slaat...

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo jan 13, 2008 9:17 pm

Hoger opgeleiden
Hoger opgeleiden zijn mensen met een HBO of WO-diploma. Van de Nederlandse bevolking tussen 15 en 64 jaar was in 2000 22% hoger opgeleid, in 1998 was dat nog 21%. In 2000 is dat percentage in Enschede 21%, ten opzichte van 22% in 1998.

bron:(laaste 2 pagina's)

http://cms3.enschede.nl/gemeente/actuee ... feb04.doc/

Het percentage van 20% houd dan automatisch in dat de overige 80% lager of laag opgeleid zijn nietwaar :P
Waarmee ik terug kom op mijn eerdere argument dat projecten welke enkel gericht zijn op hoog opgeleiden, niet direct of heel weinig nut hebben voor het grootste deel van de Enschedese bevolking.

En dat vind ik dus niet terecht, een Gemeente zou moeten inzetten op haar grootste bevolkings groep, en niet enkel geilen (want dat doen ze hier) op hoog opgeleiden.

afijn we dwalen wel erg of topic, maar het besteedbaar inkomen is wel degelijk een bepalende factor voor ondernemingen als GO-Planet.
en het inkomen is nu eenmaal opleiding gerelateerd.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » zo jan 13, 2008 9:17 pm

de kloomp'maj anhoalen

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo jan 13, 2008 9:20 pm

Winus schreef:HANS: http://www.cbs.nl/statline

succes :D
ik zou dat graag naar een ander willen delegeren,
ik heb al stelling genomen,
laat een ander het tegendeel maar aantonen :P

Kris
Member
Member

Bericht door Kris » zo jan 13, 2008 9:24 pm

Hans van Dijk schreef:Waarmee ik terug kom op mijn eerdere argument dat projecten welke enkel gericht zijn op hoog opgeleiden, niet direct of heel weinig nut hebben voor het grootste deel van de Enschedese bevolking.
Als de cijfers die je hier laat zien een ding laten zien dan is het dat het aantal hoger opgeleiden in Enschede dus niet bijzonder veel afwijkt van het Nederlands gemiddelde.
En dat vind ik dus niet terecht, een Gemeente zou moeten inzetten op haar grootste bevolkings groep, en niet enkel geilen (want dat doen ze hier) op hoog opgeleiden.
Ik snap de link hoger opgeleiden - Go Planet nog niet direct. Ik vraag me zelfs sterk af of er een zaal te vullen is met hoger opgeleiden die uit vrije wil een avond naar Jan Smit gaan staan luisteren in een bierhal met pretenties. Ik zie dat hele Go Planet-gebeuren nu niet echt als een toonbeeld van elitair vermaak. Wellicht moet je dan je pijlen richten op het muziekkwartier, waar de elite toch wat beter bediend gaat worden (niet dat ik daar overigens problemen mee heb, van dit soort culturele functies kan ook een economische spinoff komen die niet direct meetbaar is > het vergroot de aantrekkelijkheid van de stad, ook juist voor de hogere klassen).

Als ik trouwens in het artikel uit de Tub lees dat er de dag na het concert van Pink mensen belden/mailden die niet wisten dat het concert er was, dan was wellicht de marketing ook niet direct het sterkste punt van Go Planet.
Laatst gewijzigd door Kris op zo jan 13, 2008 9:30 pm, 4 keer totaal gewijzigd.
stadsblog almelo | urbaan almelo

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » zo jan 13, 2008 9:28 pm

Zolang als drukker in een vrijstaand huis kan wonen, moet je niet klagen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo jan 13, 2008 9:29 pm

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo jan 13, 2008 9:31 pm

Errik schreef:Zolang als drukker in een vrijstaand huis kan wonen, moet je niet klagen.
heb ik een vrijstaand huis dan ?......dacht het niet
ik vind het geen klagen maar constateren.

edit:

en daar heb ik overigens ook jaren naar toe gewerkt
flatje...oud huisje kopen...opknappen...met winst verkopen etc etc.
ben nu 40 maar al vanaf mijn 17 met die ontwikkling bezig geweest.
Duidelijk zelf verdiend door hard te werken.
Maar ik vind het niet fair dat de overheid en het bedrijfsleven het leven zo duur maken dat het haast niet meer in stand te houden is.

Daar klaag ik wel over ja...vuile hufters zijn het in den Haag, met Bos als grootste boef...die PVDA gaat toch verschrikkelijk op haar flikker krijgen, let maar op mijn woorden.
Laatst gewijzigd door Hans van Dijk op zo jan 13, 2008 9:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo jan 13, 2008 9:37 pm

Go-Planet moet het ook juist hebben van de grootste groep in Enschede, en dat zijn de minder hoog opgeleiden,
welke automatisch niet meer of veel minder gaan vanwege de toegenomen kosten van het levensonderhoud.

Je kunt je geld maar één maal uitgeven,
en boodschappen zijn net ff belangrijker dan bijvoorbeeld Joe Cocker.

Niet zo moeilijk te volgen dacht ik zelf ;)

Kris
Member
Member

Bericht door Kris » zo jan 13, 2008 9:41 pm

Hans van Dijk schreef:Go-Planet moet het ook juist hebben van de grootste groep in Enschede, en dat zijn de minder hoog opgeleiden,
welke automatisch niet meer of veel mindere gaan vanwege de toegenomen kosten van het levensonderhoud.
Wel moeilijk te volgen, want een paar berichten geleden had je het nog over 'projecten als dit' die zich 'richten op hoogopgeleiden'. En laten we nu niet doen alsof met z'n allen in de diepste ellende zijn terechtgekomen. Ik geloof best dat het nog best wat kunst- en vliegwerk vereist om een gezin draaiende te houden, maar om nu te stellen dat het gros van de Nederlanders nog amper boodschappen op de plank kan brengen en het geld daarna op is, nee, dat gaat er bij mij echt niet in.
stadsblog almelo | urbaan almelo

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » zo jan 13, 2008 9:57 pm

maar om nu te stellen dat het gros van de Nederlanders enkel nog amper boodschappen op de plank kan brengen en het geld daarna op is, nee, dat gaat er bij mij echt niet in.
Welkom to reality My friend, want dat is wel degelijk hoe de meeste gezinnen moeten draaien, met het vakantie geld en de kinderbijslag kunnen af en toe nog net wat zaken gerealiseerd worden.

Het aantal leningen in Nederland neemt zienderogen toe,
hoe zou dat komen denk je.
Wel moeilijk te volgen, want een paar berichten geleden had je het nog over 'projecten als dit' die zich 'richten op hoogopgeleiden'.
Hierin heb je gelijk dat was een verwijzing naar een andere discussie over de torens in het centrum.
Met als raakvlak dat de gemiddelde Enschedeér zich deze woonruimte niet veroorloven kan, wat de torens dus tot elitaire bouwprojecten maakt

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » ma jan 14, 2008 7:21 am

Ok ok Femme, mijn uitspraak over die scholen was mss. wat kort door de bocht en misschien ook wel een beetje gedateerd (iig. niet 2007) :oops:

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » ma jan 14, 2008 8:22 am

Hans van Dijk schreef: Het aantal leningen in Nederland neemt zienderogen toe,
Dat komt omdat iedereen maar allerlei dure spullen wil kopen, ook als het inkomen dat eigenlijk niet toelaat. Mijn hele straat staat vol grote flatscreen tv's. Hoe is dat mogelijk in een buurt waar de gemiddelde bewoner echt niet meer dan 1500 euro per maand binnenkrijgt?

Het leven is inderdaad duur, ook voor mij. Maar ik vind dan ook dat ik mijn verwachtingen daarop moet aanpassen. Zo lang ik geen vetbetaalde planoloog ben, zal ik het gewoon moeten rooien in mijn oude huurwoninkje met stokoude tv en afgeragde Bruynzeel keuken.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Luuk
Member
Member

Bericht door Luuk » ma jan 14, 2008 10:22 am

Errik schreef:
Hans van Dijk schreef: Het aantal leningen in Nederland neemt zienderogen toe,
Dat komt omdat iedereen maar allerlei dure spullen wil kopen, ook als het inkomen dat eigenlijk niet toelaat. Mijn hele straat staat vol grote flatscreen tv's. Hoe is dat mogelijk in een buurt waar de gemiddelde bewoner echt niet meer dan 1500 euro per maand binnenkrijgt?

Het leven is inderdaad duur, ook voor mij. Maar ik vind dan ook dat ik mijn verwachtingen daarop moet aanpassen. Zo lang ik geen vetbetaalde planoloog ben, zal ik het gewoon moeten rooien in mijn oude huurwoninkje met stokoude tv en afgeragde Bruynzeel keuken.
Kijk eens aan, dit is precies wat ik dacht tijdens het lezen van voorgaande posts! Naast de flatscreens zijn er natuurlijk ook nog de massaal sms'ende dochters, de Bjorn Borg dragende zonen, de... enz.

Wat betreft het hogere prestatieniveau van de middelbare scholen in het oosten ten opzichte van het westen van het land. Ik zie niet in hoe je die stelling met die Elsevier tabel kunt ontkrachten. Dat er meer westerse scholen in de top 10 staan (hetgeen ik niet gecontrolleerd heb) geeft mij eerder het idee dat de spreiding daar veel groter is. En volgens mij is het gemiddelde van 10 'goede' scholen nog altijd beter dan dat van 1 'sublieme' school en 9 'bagger' scholen.

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » ma jan 14, 2008 10:25 am

Dat is de spijker op zijn kop. Het leeuwendeel van de leners, zijn postorderkopers. Mensen die eigenlijk niet iets kunnen laten staan en erg impulsief zijn. En vaak niet verder denken dan hun neus lang is. Kopen op krediet kan je bij die postorderaars, echter hanteren ze woekerrentes tot 16%. Als er eenmaal een grote schuld is opgebouwd, moeten ze veel rente betalen en dat is natuurlijk ook een enorme aanslag op de portefeulle. Dan gaan ze vervolgens weer goedkopere leningen afsluiten bij de Scheringa'tjes zodat ze voor hetzelfde geld nog meer kunnen lenen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals echtscheidingen enzo.

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » ma jan 14, 2008 10:59 am

Ja, de categorie luxe-leners is er natuurlijk ook, maar dat zijn idioten die zich zelf onnodig in de nesten werken.

Ik doelde meer op de groep die tegenwoordig niet of nauwelijks meer sparen kan, omdat de vaste lasten het salaris volledig verteren
Als bij deze groep bijvoorbeeld de wasmachine of iets dergelijks de geest geeft, moeten ze wel lenen of rood staan.
Gaat de auto stuk, en komt er weer een onvoorziene reparatie post aan
dan hang je weer

Dat soort zaken is wat ik bedoel, eerder had je nog wat financiële speelruimte, tegenwoordig staat het water behoorlijk aan de lippen

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » ma jan 14, 2008 11:58 am

Q. schreef:
Rik schreef:Toen ik hier kwam studeren wou iedereen na z'n studie inclusief ondergetekende zo snel mogelijk weg uit Enschede na z'n studie! Ondertussen baal ik er van dat ik binnenkort voor m'n stage & afstuderen naar het Westen moet verkassen en datzelfde hoor ik zeer vaak om me heen; mensen die hier nu wel prima naar hun zin hebben. Als ik te zijner tijd hier in de buurt iets kan vinden dan zie ik mezelf zeker weer hier komen wonen.
Ik heb precies hetzelfde gevoel, ik was enorm graag in Enschede gebleven maar dichterbij dan Amersfoort kon ik geen werk vinden en om nou elke dag 120 km heen en terug te reizen zag ik niet zitten... ik zou zo weer terug gaan naar Enschede.
Dat is de grootste onzin die ik ken, en deze opmerking is dan ook helemaal niet tegen jou bedoeld, maar ik ken zat hoger opgeleiden die allemaal hier hun baan verwezelijken.
Dus om deze regio af te doen, als regio zonder banen voor een hogere opleiding, gaat me iets te ver.
Het is ook wat je er zelf voor over hebt, en wat je er voor wilt doen.
Je doet nu net of alles voor Amersfoort, of achter Amersfoort voor hoger opgeleiden oninteressant is .....nou ik kan je wel voor 200% garanderen dat dat niet het geval is.
De standaardbanen zijn wel moeilijker in deze regio te krijgen dan in de Randsstad dat is waar, maar dan heb je het ook over de algemene opleidingen die iedereen in het land als voorkeur heeft.
Enschede

Kubus
Member
Member

Bericht door Kubus » ma jan 14, 2008 12:13 pm

Maar het is toch een kwestie van simpel optellen, aftrekken etc.
om te zien dat er in deze regio meer hogeropgeleiden worden "gekweekt" dan in deze regio aan werk zijn te helpen.
En als je echt in deze omgeving wilt blijven wonen moet je misschien wel een andere "hoge" opleiding gaan doen. :)
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » ma jan 14, 2008 12:38 pm

INVISIBLE schreef:
Q. schreef:
Rik schreef:Toen ik hier kwam studeren wou iedereen na z'n studie inclusief ondergetekende zo snel mogelijk weg uit Enschede na z'n studie! Ondertussen baal ik er van dat ik binnenkort voor m'n stage & afstuderen naar het Westen moet verkassen en datzelfde hoor ik zeer vaak om me heen; mensen die hier nu wel prima naar hun zin hebben. Als ik te zijner tijd hier in de buurt iets kan vinden dan zie ik mezelf zeker weer hier komen wonen.
Ik heb precies hetzelfde gevoel, ik was enorm graag in Enschede gebleven maar dichterbij dan Amersfoort kon ik geen werk vinden en om nou elke dag 120 km heen en terug te reizen zag ik niet zitten... ik zou zo weer terug gaan naar Enschede.
Dat is de grootste onzin die ik ken, .
Ben ik niet met je eens. Om dit onzin te noemen toon je dat je niet op de hoogte bent. Als je hier een baan vindt als hoger opgeleide mag je echt je handen dichtknijpen. Als je een enkeling kent die wel een goede baan heeft gevonden in Twente is dat eerder uitzondering dan regel. Dus geen maatstaf.
De laatste jaren begint het in Twente wel iets beter te worden, maar de tendens blijft dat er veel meer werk voor hoger opgeleiden is in het westen. Dus je komt daar veel sneller aan de bak, dus mensen vertrekken.

ESG
Member
Member

Bericht door ESG » ma jan 14, 2008 2:28 pm

De UT geeft ieder jaar de Twente Index uit. Te downloaden via: http://www.twente-index.nl/

Daarin staan een paar passages die wel interessant zijn voor deze discussie:
De beroepsbevolking groeide in de periode van 1996 tot 2004 harder dan de bevolking als geheel (15,5% tegen 4,7%). Bovendien was de groei in Twente groter dan in de rest van
Nederland (met uitzondering van 1997 en 2003). Ongeveer de helft van de werknemers in de regio heeft een opleiding op middelbaar niveau (50,5% in 2003). Dat is meer dan landelijk gemiddeld (44%). Het aantal mensen met alleen een opleiding op lager niveau lag in de regio
jarenlang zo rond de 30%, maar is in 2003 gedaald naar 25,1%. Daarmee is de regio in één klap op het landelijk gemiddelde gekomen. Landelijk ging de daling van de laagopgeleide beroepsbevolking
geleidelijker, van 29,9% in 1996 naar 26,4% in 2003. Mogelijk heeft de economische tegenwind in 2003 in Twente vooral laagopgeleiden van de arbeidsmarkt gedreven.
Het aandeel hoger opgeleiden blijft in Twente ongeveer 5 procentpunt achter bij het landelijk gemiddelde. In 2003 was het percentage zowel in Twente als landelijk het hoogste in tien jaar, respectievelijk 24,4% en 29,3%. Veel jongeren komen wel naar Twente om te studeren, maar
besluiten uiteindelijk om er toch niet te gaan werken.
Het aandeel studenten in het hoger en universitair onderwijs in Twente ligt hoog. Hierin doet Twente niet meer onder voor het landelijk gemiddelde, maar het opleidingsniveau van de beroepsbevolking in Twente is nog steeds lager dan we op basis van het aantal afgestudeerden
zouden mogen verwachten. De Twentse arbeidsmarkt is dus slechts beperkt in staat om afgestudeerden aan zich te binden. Op dit punt presteert de regio nog altijd minder dan andere gebieden.
Het belang van nieuwe bedrijven is groot: 40% van de banencreatie is afkomstig van (relatief) nieuwe bedrijven. Het is dan ook zorgelijk dat de groei van het aantal nieuwe bedrijfsvestigingen in Twente achterblijft bij het landelijk gemiddelde. Tot 2001 presteerde Twente matig, maar in 2000 en in 2004 en 2005 maakte de regio min of meer een inhaalslag. Als we kijken naar de dynamiek van starters in de steden, valt op dat de sterke positie van Enschede vanaf 2005 is verzwakt. In 2005 startten in Enschede ongeveer evenveel mensen een eigen bedrijf als in andere grote steden. Gegeven de aanwezigheid van de universiteit en hogeschool met hun actieve startersondersteuning is dat zorgelijk. Hengelo blijft het in vergelijking met de vijftig grootste gemeenten van het land (G-50) relatief slecht doen, maar Almelo heeft zich sterk verbeterd.
Niet alleen nationaal, maar ook internationaal staat de regio Twente bekend om haar spin-offs,
met name waar het gaat om startende bedrijven van de Universiteit Twente. Sinds de lancering van het TOP-programma (Tijdelijke Ondernemingsplaatsen) in 1984 wordt de kennisinstelling als schoolvoorbeeld aangehaald van een ‘entrepreneurial university’ die studenten opleidt tot academisch ondernemerschap. Een TOP-ondernemer krijgt van de UT faciliteiten, laboratoria en technische ondersteuning alsmede een renteloze lening. Tussen 1976 en 2005 zijn er vanuit de UT tal van bedrijven gestart, waarvan ruim 550 ondernemingen hebben overleefd. De meeste starters waren afgestudeerden of medewerkers van de universiteit zelf. Iets meer dan de helft van de bedrijven heeft gebruik gemaakt van de TOP-regeling. Na een kleine terugval in de groei na 2001 groeit het aantal spin-offs de laatste twee jaar weer als vanouds. Vergeleken met andere universiteiten in ons land scoort de UT uitstekend: met een spin-off index van 3,17 (aantal spin-offs per 1000 studenten) was de UT in 2001 veruit de beste van het land (de overall index bedraagt 0.52). Wel is het zo dat de score uit het piekjaar 2001 niet meer is bereikt: in 2005 lag de index op het niveau van tien jaar daarvoor. Een andere kanttekening is dat relatief veel volgroeide spin-offs Twente verruilen voor een vestiging elders in Nederland (dichter bij de Randstad). Het gaat om grotere bedrijven die de Nederlandse markt bedienen.
Van oudsher heeft Twente een relatief traditionele economische structuur: met (afgerond) 26% van de werkgelegenheid zijn clusters in de nijverheid nog steeds oververtegenwoordigd (Nederlands cijfer: 19%). Deze clusters zijn een krachtig symbool voor ‘made in Twente’, maar zijn tegelijkertijd erg conjunctuurgevoelig. Oververtegenwoordiging zien we in mindere mate in de landbouw (5% tegen 4% landelijk), terwijl Twente achterblijft op het terrein van commerciële en niet-commerciële diensten (69% tegen 77% landelijk). Opvallend is dat de regio de bevolking 6% minder werk te bieden heeft in de commerciële dienstverlening (40% tegen 46%).
Steeds meer Nederlanders vinden het belangrijk dat de plek waar ze wonen en werken, ook voldoende mogelijkheden biedt voor vrijetijdsbesteding. In het bijzonder hechten ze belang aan het aanbod van culturele en andere voorzieningen in een gemeente, de kwaliteit van de woonomgeving en de nabijheid van natuur.

Hoe staat Twente ervoor?
Twente is niet de ‘place to be’ voor vermaak in het theater. In andere steden worden meer toneelvoorstellingen, cabaret, muziekuitvoeringen en dergelijke ten beste gegeven. Interessant is om te zien dat het theater-en museumbezoek in Hengelo hoger ligt dan in Enschede.
Kerspel Gorenaar in Hengelo
Karspel Goorsen in Hengel

Plaats reactie