Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Het Volkspark

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Mooiste park van Enschede wordt nog mooier

Bericht door Winus »

Bron: TC Tubantia

Oogstrelend stuk Volkspark op voormalige PW-velden
ENSCHEDE - In 1906 werd van Van Heeks legaat 3,5 hectare sportterreinen toegevoegd aan het Volkspark dat daarmee 15 hectare groot werd. Bijna een eeuw later heeft voetbalclub PW het sportterrein verlaten en wordt weer 3,5 hectare aan het park toegevoegd. De invulling is oogstrelend.


Ons huis stijgt in waarde, gniffelt een bewoner van de Emmastraat tegen z’n buurman. Het tweetal luistert en kijkt in De Jaargetijden met nog zo’n vijftig medebuurtbewoners naar de uitleg over de invulling van de PW-velden. De vermeende waardestijging van de huizen kon in de toekomst wel eens bewaarheid worden, want het plan voor de uitbreiding van het Volkspark oogt op papier wonderschoon.

De noabers kijken nu nog uit over de voormalige voetbalvelden van Prinses Wilhelmina. Straks zien ze vanuit de slaapkamer de meanderende vijver, groene glooiingen en cascades waarbij het water over een reeks traptredes vloeit. Het nieuw aan te leggen deel van het Volkspark krijgt in verband met de nieuwe wijk Horstlanden-Veldkamp een ingang aan de zuidwestkant.

De bestaande vijver wordt kronkelend doorgetrokken. Met het zand dat daarbij vrijkomt, worden nabij de ingang getrapte hellingen van gras aangelegd, zogenoemde landarts, een combinatie van art en landscape. ‘Een massa zand die getrapt wordt gemodelleerd. Zeg maar iets tussen kunst en een heuvel’, omschreef Marguerite van Voërst van Lynden van de Commissie van Beheer over het Volkspark gisteravond in haar toelichting.

De parkbezoekers belanden vanaf de hellingen plots bij een bestrate ‘rotonde’ die tevens dienst kan doen als ‘toneelpodium voor kleinschalige activiteiten’. Vanaf die plek kan men het hele park overzien met z’n open ruimtes die dienst doen als speel-, lig- en trapveldje en z’n vele gazons. Diagonaal daar door heen loop een klinkerpad met in het midden een open gootje met stromend water. Dat pad leidt via een tweede ‘rotonde’ naar de bestaande volière. De kleedkamers van PW worden gesloopt, maar de beheerscommissie hoopt dat de kantine overeind kan blijven. Er wordt dan een terras, jeu de boulesbaan en een speeltuintje voor de allerkleinsten aangelegd.

Het nieuwe parkgedeelte is ontworpen door de nu 76-jarige landschapsarchitect Wil Snelder, die ook in 1988 al een verbeteringsplan voor het Volkspark maakte. ‘Iemand met een grote staat van dienst die zich niet meer hoeft te manifesteren. Voor ons dus geen verschrikkelijke dure meneer met een duur plan op glanspapier’, lachte Van Voërst van Lynden. De aanleg van het nieuwe parkgedeelte begint in augustus en wordt gefaseerd uitgevoerd.

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Nu nog een fietspad er dwars doorheen :)
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Mooi, die sportvelden vond ik altijd al ruimteverspilling. :)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Ben erg benieuwd... Zal de ontwikkelingen in ieder geval goed kunnen volgen :)
EZ

Bericht door EZ »

Zal mij idd benieuwen, hoop dat ze er iets mooist van maken
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

't is nu in ieder geval een behoorlijk zootje met die stink-kermis. :P
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Wat een volk op die kermis :lol:
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Mij zien ze daar niet hoor :no:
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Vieze otters daar. De achterbuurten van Enschede stromen leeg, op naar de kermis! Hoeveel van die trainingspak dragende heikneuters zouden er eigenlijk in de stad wonen. "Kiek die dikke mogoal dan, wat n kneuaas o niet dan hee!".
Ik woon tien keer liever in de schotelcity's van Osdorp dan op het Dolphia of de Laares. Hangmarokkanen lopen in ieder geval niet IEDEREEN de HELE DAG uit te schelden. :x
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Je weet het treffend te verwoorden :D
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Haha. :lol:

Ik ben er ook al 8 jaar niet meer geweest. Op een gegeven moment heb je wel genoeg plastic horloges voor de rest van je leven.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Vrese-lijk in het Volkspark

Bericht door Errik »

Vrese-lijk in het Volkspark

ENSCHEDE - Twintigduizend bezoekers trokken er zondag met een glimlach aan voorbij. Zij die op maandag en dinsdag in stilte door het Volkspark gingen, schrokken zich een hoedje. Niet iedereen blijkt in het oranje rubberbootje met overhangende badgast, dat in de grote vijver drijft, een nieuw kunstwerk te zien.

Via het alarmnummer 112 kwamen de afgelopen dagen telefoontjes vol ongerustheid en zelfs paniek binnen, meldt Jan Camphuis van de Regio Politie. De bewakers van de openbare orde wisten er zelf niet zo goed raad mee. Alhoewel het had maandag toch echt als ‘kunst voor het volk’ op de voorpagina van deze krant gestaan.

Volksparkbeheerder Egbert de Roode zegt over het kunstwerk (maakster Petra Groen) nog geen kwaad woord te hebben gehoord. ‘Ik kan er wel om lachen. Je ziet zo dat er een neppersoon in het water hangt.’

Overigens heeft nog geen van de verontruste voorbijgangers zelf een reddingspoging ondernomen?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
:D

Nu nog echte mensen in het Volkspark en het wordt nog echt gezellig.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
EZ

Bericht door EZ »

Wat een strorm in een glas water
dwars

Bericht door dwars »

vinden jullie ook niet dat er in de zomer veel meer moet worden georganiseerd in het volkspark? Op een mooie zomerse dag zou dat park stampvol moeten liggen met zonaanbidders, maar zelfs dan is het zo dood als een pier. En da's best zonde, want het is een mooi park, dus zonde dat bijna niemand het ziet.

Dwarse ideeën ter opvrolijking van het Volkspark:
- Leg er minstens twee fietspaden doorheen. Als het lekker weer is zullen mensen er vanzelf een pauze nemen, en wordt het snel gezellig.
- gedurende de zomer elke zondagmiddag en avond voorstellingen met theater, jazz, kindervoorstellingen en films in een nog te bouwen openluchttheatertje.

Wie heeft er nog meer ideeën?
Robert

Bericht door Robert »

Dwarse ideeën <  :lol:

Die fietspaden zie ik niet zo zitten eigenlijk, een park als dat zie ik toch meer om te wandelen (in ieder geval het echte 'park', een fietspad vanaf de Jaargetijden richting Pathmoshal vind ik niet zo erg).

Die voorstellingen klinkt wel erg leuk moet ik zeggen, maar 't nadeel van openluchttheatertjes is verpaupering & verloedering.. eerst in de winters en vervolgens na 'n jaar of 10 als d'r minder gebruik van wordt gemaakt.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Zullen de omwonenden leuk vinden, zo'n openluchttheater. Nu zijn er al gigantische problemen met een keer in het jaar een circus en twee keer de kermis.  :? :x
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Een klein theater op het gedeelte waar ook de kermis wordt gehouden kan best. Een kermis geeft veel meer geluidsoverlast met al die harde muziek en bliep-bliep geluidjes. Of het levensvatbaar is, is een tweede.

Een fietspad zie ik ook wel zitten, vanaf de Tromplaan richting Westerval, gewoon net zoals in het Vondelpark, alleen zal het in het Volkspark toch nooit zo druk worden. Nadeel is dan dat waarschijnlijk ook de scooterjeugd het park in bezit gaat nemen.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Verboden voor scooters!
Ik ben wel voor van die avondconcerten. Lekker een beetje jazz luisteren in het gras. Flesje bier en stokbroodje erbij. Net als in Amsterdam, ik vermaak me er altijd prima mee.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Errik schreef:Lekker een beetje jazz luisteren in het gras.
Even de gemiddelde Enschedeër: "Nou, bouwt wie zo'n unmeunig duur 'meziekkwarteer' goat dee luu buut'n stoan luustern en kiek'n. Apart heur, nou he'j wat en dan gebruuk ie'j 't nich."
dwars

Bericht door dwars »

imzadi schreef:Zullen de omwonenden leuk vinden, zo'n openluchttheater. Nu zijn er al gigantische problemen met een keer in het jaar een circus en twee keer de kermis.  :? :x
Ik heb het niet over keiharde muziek tot diep in de avond, maar voorstellingen op acceptabel geluidsniveau op zondagmiddag en begin van de avond. Die bovendien ook erg geschikt zijn voor de bewoners rondom het park.

En inderdaad is een belangrijke inspiratiebron het Vondelpark. Ik heb vijf jaar in A'dam gewoond en er is weinig zo relaxt als op een warme dag naar het park gaan. Dus dat deed ik ook toen ik net in Enschede woonde maar al na 10 minuten verveelde ik me helemaal suf. Met meer mensen is er tenminste wat te beleven.

Mensen die van rustige parken houden kunnen dan altijd nog naar één van de vele andere Enschedese parken.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Mijn opmerking was ook enigszins cynisch... Als je midden in de stad naast het Volkspark gaat wonen dan moet je er rekening mee houden dat er nu en dan wat in het park wordt georganiseerd. Het zijn ook echt een paar bewoners die constant zitten de klagen, terwijl vele andere omwonenden helemaal geen probleem met de activiteiten hebben. Tegen die paar klagers zou ik zeggen: als je niet tegen stads activiteiten kunt moet je ook niet in het centurm gaan wonen. Verhuis dan naar één of andere duffe buitenwijk (of wat mij betreft naar Hengelo :D)

Ben zelf ook groot voorstander van meer (culturele) activiteiten in het park, het is er zeer geschikt voor :)
Plaats reactie