Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Kunstobjecten Enschede

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Kunstobjecten Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

Afbeelding

Weten jullie misschien hoe dit kunstwerk van Olaf Mooij ook wel heet?
zijn officiele benaming?
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Artikel uit De Twentsche Courant Tubantia van 09-02-2002

Mallemolen begin juni op rotonde

Olaf Mooij is druk doende met de ‘Mallemolen van deze tijd’ die begin juni wordt geplaatst op de rotonde in de Auke Vleerstraat. De Rotterdamse kunstenaar bouwt z’n object rondom de wegwijzer annex lichtmast die midden op de rotonde staat. ‘Het weghalen van die paal zou 30.000 gulden kosten, en dat is bijna eenderde van het totale budget dat voor dit kunstwerk beschikbaar is’, lacht Mooij.

Het kunstwerk bestaat uit drie grote cirkels die samen een bol met een doorsnee van vier meter vormen. Over de cirkels rijden in totaal 33 auto’s. ‘Ik gebruik acht verschillende modellen van tussen de tachtig en negentig centimeter groot. Ze lijken op die ouderwetse Chinese speelgoedautootjes’, verklaart Mooij. Het rotonde-object op het Enschedese Business & Science Park is de tweede grote opdracht voor de 43-jarige beeldend kunstenaar. Zijn vader, ook kunstenaar, beschildert de polyester auto’s. ‘Hij schildert de details zoals de koplampen en de handvaten van de portiers. In de ene auto schildert hij alleen iemand achter het stuur, in een andere wagen een compleet gezin.’
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

de kloomp'maj anhoalen
Robert

Bericht door Robert »

Had ik al gezegd dat 't een waardeloos kunstwerk is? Net al zoveel van die dingen. Dat wordt gezamenlijk met moderne kunst aangeduid schijnt 't. Bah. Bij de De Ruyterlaan staat trouwens (tegenover Saxion) nog steeds 'n bordje met 'Oorlogsmonument'. :P
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Ik vind het wel een aardige invulling voor het middengebied van een rotonde. Dat ding op het voorplein van 't Saxion is pas erg, Forum of zoiets.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Ik vind het best leuk. Net als dat ding bij het Saxion.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Winus schreef:Ik vind het wel een aardige invulling voor het middengebied van een rotonde. Dat ding op het voorplein van 't Saxion is pas erg, Forum of zoiets.
Hier sluit ik me geheel bij aan... :)
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Hmmm.. nu we het toch hebben over waardering van objecten in de stad. Op HHF is een speciale sectie waar gebouwen gewaardeerd en bediscussierd kunnen worden. Niet een ideetje voor dit forum?
Naast gebouwen kunnen natuurlijk ook kunstwerken, pleinen, plannen etc. te sprake komen.
Evt. zijn ook gebouwen in de rest van Twente 'welkom'.
Bjorn

Bericht door Bjorn »

Goed idee!
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

"De speeltuin van Buursink"  :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Erg leuke site. :) Kende ik nog niet eens...
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

@Imzadi, je zou zo'n topic in het fotogedeelte kunnen starten, als er dan genoeg van dat soort topics zijn, kunnen we de boel verplaatsen naar een nieuw forumdeel.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Trouwens, ik vind het heel erg storend dat het brandmonument nog steeds zijn waterbakken niet terugheeft. Heel lelijk!

Zie http://www.24-uursmuseum.nl/foto.php?imgID=425
Laatst gewijzigd door Q. op ma mar 07, 2005 7:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Inderdaad! Er is er één gebroken bij het demonteren, geloof ik. Maar voor de lente doorbreekt moeten ze wel weer terug zijn, we willen immers water op de Oude Markt!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Nou, doe mij maar wat ander water op de Oude Markt.  :oops:
dwars

Bericht door dwars »

Ik vind die autootjes ook erg leuk, Robert. Net zoals overigens het meeste werk van Olaf Mooij.
Martin

Bericht door Martin »

Robert schreef:Nou, doe mij maar wat ander water op de Oude Markt. :oops:
Toch geen bier hè.  ;)
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

Wat een reactie's! dank aan het Enschede-Stad Schorum ;)
ENSCHEDE
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Errik schreef:Inderdaad! Er is er één gebroken bij het demonteren, geloof ik. Maar voor de lente doorbreekt moeten ze wel weer terug zijn, we willen immers water op de Oude Markt!
Monument wacht op water

ENSCHEDE - De restauratie van het brandmonument op de Oude Markt is nog steeds niet af. Vorig jaar werd het monument opgeknapt en verplaatst, maar de bijbehorende waterbakken ontbreken nog steeds.


‘Een aanfluiting’, geeft Gerard van den Hanenberg namens de gemeente Enschede volmondig toe. Maar volgens hem is het een kwestie van overmacht: de nieuwe stenen waterbakken zijn namelijk spoorloos verdwenen.

Bij de restauratie van het monument (een herinnering aan de stadsbrand van 1862) bleken de oude waterbakken dermate beschadigd dat ze vervangen moesten worden. De beeldhouwer die de restauratie uitvoerde, bestelde nieuwe exemplaren. Van een speciale soort natuursteen, helemaal uit India.

Vorige zomer kwam de bestelling per schip aan in Rotterdam. Maar volgens Van den Hanenberg is de complete container daar zoek geraakt. Na overleg met de verzekering zijn vervolgens wéér nieuwe waterbakken besteld bij de leverancier in India. Maar die laten dus nog steeds op zich wachten.

‘Wanneer ze komen? We bellen elke week met de beeldhouwer’, vertelt Van den Hanenberg. ‘Maar die weet het ook niet. Het blijft onzeker.’

De kritische opmerkingen van regelmatige bezoekers van de Oude Markt kan hij zich goed voorstellen. ‘Het is inderdaad een vreselijk rotgezicht, zo zonder die waterbakken.’

Bron: TC Tubantia

------------------------------------------------------------------------------------------------------------
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik las in het knipselarchief van het Volkspark dat in de jaren '80 met veel bombarie de leeuwenkop/drakenkop bij de ingang aan de Tromplaan weer in gebruik is gesteld. Het ding was toen ruim veertig jar kapot geweest. Ik heb 'em ook nog nooit zien spuiten... Ergens tussen 1984 en 1990 is er weer iets fout gegaan dus...
Wanneer wordt dit verholpen, waarde Volksparkcommissie?!  :x

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie