Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Twentsche Courant Tubantia (centraal topic)

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Don Q
Member
Member

Bericht door Don Q » ma jun 11, 2007 2:40 pm

Mening geven is goed. vooral als je daarbij aangeeft wat je er van vindt en hoe je het zelf anders (let wel, anders niet beter) zou doen. Een internetforum is daar een geschikt medium voor. Het wordt anders als je alleen maar een beetje uit verveling ergens ongefundeerd tegenaan zit te schoppen, daar heeft niemand wat aan, het is gelul in de ruimte en alleen leuk als borrelpraat.
Als ik alles wat mij in de krant niet bevalt als vervuiling betitel en zou willen weren dan bleef er niet veel over. En dat geldt ook voor het aanbod op TV, in de boekhandel, de CD-zaak, Sportkaternen enz,
Met gedichten heb ik niks, maar ieder moet doen wat hij niet laten kan.
Overigens, kan iemand een vertaling geven van die Twentse dichtregels? want ik kan het niet lezen maar ben wel leergierig. [/quote]
Liberté, Egalité, Fraternité

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » ma jun 11, 2007 2:55 pm

Anders, niet beter?
Wat een bull. Alsof alles een kwestie van smaak is. Er is goede en slechte literatuur. En om het geschreven woord te kunnen beoordelen hoef je zelf echt geen schrijver of dichter te zijn.

Ik vind de gedichten van onze stadsdichter cliché, oubollig, weinig inventief qua taalgebruik, oppervlakkig en matig geschreven. Enschede verdient beter. Basta!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » ma jun 11, 2007 3:07 pm

Winus schreef:Van mij mag ze blijven hoor. Ik heb toch helemaal niks met al die rijmelarij (trauma van de middelbare schooltijd, bedankt meneer Faes :down:). :D
Nou zeg en ik maar mooie romantische gedichten voor je schrijven :cry:
... en ik schud de hand waar hij straks mee slaat...

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » ma jun 11, 2007 3:50 pm

Errik schreef:Anders, niet beter?
Wat een bull. Alsof alles een kwestie van smaak is. Er is goede en slechte literatuur. En om het geschreven woord te kunnen beoordelen hoef je zelf echt geen schrijver of dichter te zijn.

Ik vind de gedichten van onze stadsdichter cliché, oubollig, weinig inventief qua taalgebruik, oppervlakkig en matig geschreven. Enschede verdient beter. Basta!
Dat had ik niet beter kunnen verwoorden, waarmee mijn antipathie jegens deze stadsdichteres bij deze onderbouwt is. 8)
Hopenlijk is Don nu tevreden... :P

Don Q
Member
Member

Bericht door Don Q » ma jun 11, 2007 4:58 pm

Nee beste Hans dat ben ik niet. Jij drijft helemaal op de mening van anderen en zelf kom je met niks. Trouwens, onderbouwd schrijf je met een d en niet met een t.
Errik en Rik komen met argumenten en dat respecteer ik, hoewel ik het niet altijd met hen eens ben.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma jun 11, 2007 5:59 pm

Wat Hans doet, dat moet 'ie toch zelf weten?
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » ma jun 11, 2007 8:25 pm

Nou dan zal ik het met eigen woorden onderbouwen,
Ik kan totaal geen kaas maken van die onsamenhangende gedichten.
Het onderwerp wordt voor mij alles behalve duidelijk,
en ze springt van de hak op de tak.

Je kunt het ook te zweverig maken, en dat doet zij dus,
waarbij ze alle realiteitszin uit het oog verliest.

De man met de pet, waartoe ik mij zelf ook reken
kan helemaal niets met dit soort gebral van een in haar eigen narcisme verzuipend stadsdichteres.

Zo heb ik wel aardig verwoord wat ik van haar dichtkunsten vind,
en ga nu niet liggen ouwehoeren over een d, of een dt,
want dit is geen taalpuristen forum.
Als je daar in blijft volharden ben je hier gauw uitgescheten ;)

Don Q
Member
Member

Bericht door Don Q » di jun 12, 2007 9:18 am

Kijk, dit bedoel ik nou. Dit is toch veel interessanter om te lezen dan:
" ja, dat vind ik ook" of "dat had ik niet beter kunnen zeggen"?

Je wordt trouwens op je wenken bediend vandaag. In de Enschedebijlage van Tubantia staat op pag. 26 een nieuw (gisteren) gepresenteerd Enschedelied door ene Bert de Haan. Als jan met de pet vind je dat misschien dan wel mooi.
Nou, ik kan je zeggen dat ik mij dat nog niet op de Markt met een pul bier in de hand met mijn kameraden hoor zingen.
Ouwbolligheid troef, het loopt niet, rijmelarij ten top en met groot bombarie gepresenteerd!! Geef mij dan maar iets van onze echte stadsdichter, daar moet je af en toe tenminste nog even over nadenken.

Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » di jun 12, 2007 9:23 am

Don Q, ik heb het vermoeden dat je niet geheel objectief bent qua stadsdichter, is het je moeder, tante of heb je een andere bintenis?

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jun 12, 2007 9:25 am

Hehe, ik kreeg ook al zo'n vermoeden maar Femme heeft de eer om het te zeggen. Het E'de lied en de gedichten van de stadsdichterres ontlopen elkaar niet veel...

En als het een bekende van je is dan is een beetje opbouwende kritiek natuurlijk nooit weg :D

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di jun 12, 2007 9:36 am

Ja...Don, niet dat ik nu weer op andermans woorden wil verder borduren,
maar je bent inderdaad wel iets te pro om onafhankelijk in deze discussie te zijn.
Leg eens uit wat je relatie tot de door ons ongekroonde stadsdichteres is :P

Don Q
Member
Member

Bericht door Don Q » di jun 12, 2007 2:10 pm

Wat een eensgezindheid ineens. Jammer voor de discussie.
Ik heb in mijn leven al heel vaak meegedaan aan panels en steeds heb ik het opgenomen voor het behoud van de inhoud en de integriteit van mensen, los van het onderwerp overigens. Dat ik nu hier aan ben gaan meedoen heeft daar dus ook mee te maken, het had ook over Frans Bouwer, Willem Alexander, Jan Cremer, Sonja Bakker enz. kunnen gaan. Meningen verkondigen juich ik toe, maar slappe praatjes of grove taal is niet nodig, er wordt al genoeg geleuterd in de wereld.
Ik vind het jammer dat een centraal topic als dit zo gedomineerd wordt door negativiteit. Mijn pogingen om als Don Q daar wat aan te doen lijken inderdaad wel op vechten tegen windmolens. Dat ik daarbij soms belerend overkom is misschien de schoolmeester in mij, een kommaneuker of taalpurist ben ik ook niet, hoewel ik het wel leuk vind om te spelen met taal. Vandaar dat het onderwerp mij aansprak.
Dus mensen…..doe wat je niet laten kunt, en leuter zo maar verder of pak een goed onderwerp om de discussie vlot te trekken, aan mij zal het niet liggen.

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jun 12, 2007 4:49 pm

Dan bewonder ik je overtuiging in ieder geval.

Maar als het gros van de mensen in dit topic dit zo vindt (en dit is toch een forum wat open staat voor elke Enschedeer), en dit nadat het een en ander nog eens met argumenten onderbouwt is, dan kan je toch wel spreken over dat het en ander erop duidt dat onze stadsdichteres niet zo gewaardeerd wordt. En argumenten dat Jan met de Pet (waar ik me dan weer niet toe reken, daarvoor ben ik iets te geinteresseerd in politiek & zaken als minimalistische huizen :lol:) het niet weet zijn natuurlijk onzin, want dan hoort het niet thuis in een krant die vooral gelezen wordt door Jan met de Pet.

Don Q
Member
Member

Bericht door Don Q » di jun 12, 2007 5:05 pm

Accoord, maar vind je niet dat een krant een opvoedende taak heeft?

Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » di jun 12, 2007 5:17 pm

Nou nee, ik vind dat een krant een informerende taak heeft, zeker geen opvoedende. Ik vind ook dat journalisten die voor een krant werken zo objectief mogelijk verslag uit moeten brengen van de gebeurtenissen zonder er een waardeoordeel aan te hangen. Als ik een krant lees wil ik niet opgevoed worden, dan wil ik informatie. Als ik opgevoed wil worden ga ik wel weer thuis wonen.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di jun 12, 2007 5:28 pm

Eerder 'n idee om de Tubantia op te voeden. ;)
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » di jun 12, 2007 6:29 pm

Femmefatale schreef:Ik vind ook dat journalisten die voor een krant werken zo objectief mogelijk verslag uit moeten brengen van de gebeurtenissen zonder er een waardeoordeel aan te hangen. A
@Femme, met uitzondering voor columns en opinipagina's hopelijk?
de kloomp'maj anhoalen

Femmefatale
Member
Member

Bericht door Femmefatale » di jun 12, 2007 6:40 pm

Ik geloof dat die er speciaal voor gemaakt zijn om de dingen die ik net opnoemde juist niet in zich te hebben.

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jun 12, 2007 11:07 pm

Don Q schreef:Accoord, maar vind je niet dat een krant een opvoedende taak heeft?
Hehe, die verwachte ik inderdaad.

M'n moeder werkt op een bibliotheek en als het met haar daarover heb heeft ze het ook over de opvoedende functie. Het gros van de bezoekers komt er om een krantje te lezen, koffie te drinken, en de laatste roddels door te nemen. Ondertussen doen bibliotheken het in hun oorspronkelijke functie steeds slechter in plaatsen als Winterswijk. Gevolg; nog krappere sluitingstijden, fuseren met buurgemeentes, etc. Ze zouden ook kunnen inzien dat het misschien tijd wordt om een bieb als sociale ontmoetingsplaats en ruimte om rustig "thuis" te kunnen werken in te richten.

Met de komst van interactieve media is de opvoedende functie van massamedia een beetje komen te vervallen. Hoge kwaliteit informatie afgestemd op de exacte interesses van de gebruiker wordt daar geraadpleegd. TV, kranten, het zijn media die je op je dooie gemakkie puur uit een soort vermaak en een brede interesse en niet meer vanwege een noodzaak tot informeren tot je neemt. Dit verdoemt ze een beetje tot lage kwaliteits informatie. Je kan het zelfs zien bij sites als NU.nl die gewoon heel generiek zijn en op het randje van interactief en niet interactief balanceren. Steeds meer showbizznieuws..., etc, maar wel onderdeel van iedereens sleur.

Don Q
Member
Member

Bericht door Don Q » wo jun 13, 2007 10:40 am

Ik vind dat de media, althans de serieuze, een verantwoordelijkheid hebben, in ieder geval inderdaad onpartijdigheid maar zeker ook in de breedte. Maar daar ligt het probleem. Op mijn werk liggen op de leestafel: Volkskrant, Tubantia, Trouw, Telegraaf, NRC en AD. Je ziet aan het eind van de dag dat Trouw, NRC en Volkskrant nauwelijks gelezen zijn, Trouw is soms zelfs nog ingevouwen. Het is een teken aan de wand dat men dus hoofdzakelijk kiest voor het gemakkelijke, het oppervlakkige, het sappige, zelfs in een bedrijf als het onze waarin 90% HBO of hoger opgeleid is.
De informatievoorziening via internet bevordert het lezen van (papieren) kranten ook niet, ook kranten gaan (uit kostenoverwegingen) steeds meer digitaal en de spanningsboog van het publiek wordt steeds korter, alles moet snel en leuk zijn.
Als je leest dat zelfs PABO studenten moeite met (geschreven) taal en lezen (en rekenen) hebben dan denk ik dat er broodnodig in het basisonderwijs iets verbeterd moet worden. We hebben geleerd mondig te zijn en te argumenteren maar voor achtergrondkennis en verdieping hebben we geen tijd meer, zeker niet als het niet meer hoeft voor een studie.
Dit klinkt misschien allemaal ‘ouwe lullerig’ en ik wil niet te pessimistisch zijn maar ik denk echt dat er reden tot zorg is.

Plaats reactie