Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Natuur & Recreatie in Enschede

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hoezo, Robert? Wat heeft familisme met mijn afkeer van het verpesten van natuurlijke beeklopen van doen? Overigens was het de zeerwelbekende Cornelis Lely die de Buurserbeek/Schipbeek zo grondig heeft verpest. De mooie beekoevers weg en een watermolen gesloopt. :cry:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Ja leuk, fietsen kan ik gelijk mijn nieuwe mountainbike op de proef stellen. Indien mogelijk zou ik ook graag in de omgeving van Lonneker/vliegveld fietsen..
Robert

Bericht door Robert »

@Errik, ik doelde op op de oorspronkelijke herkomst van het Twentsch geslacht in kwestie. Het zou me niets verbazen dat juist iemand - oorspronkelijk uit Buurse, kuch; honderden jaren geleden - zich in zou willen zetten voor dekanalisatie van de Buurserbeek. Slecht verhaal van mij, maar 't schoot er zo maar even uit.

Is Arnold Enklaar dan de bewoner van 't Huis op 't Stroot zelf? Volgens mij moet zijn vrouw (of moeder, dat weet ik niet) een kleindochter zijn geweest van G.J. van Heek (1837-1915), weet je dat misschien?

Een paar jaar terug liepen de koeien er nog wel, afgelopen zomer heb ik er niet zo op gelet. Voor mij als rundvee-liefhebber was 't een must om ze te zien. :D
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Enklaars moeder is een Van Heek. Hij woont op het Stroot ja.
Dat mijn familie uit Buurse afkomstig is (inderdaad al sinds de 18e eeuw uit die marke vertrokken), is niet de reden voor mijn betrokkenheid. Mijn familie heeft een andere warme band met die omgeving via de oude AJC (Arbeiders Jeugd Centrale). We gingen altijd kamperen bij de Meene, een kamphuis dat uit de AJC is voortgekomen. Met de jeugdvereniging waar ik opzat gingen we regelmatig een weekendje in het kamphuis zelf bivakkeren. Kon ik als stadsjongetje (mijn huis stond eigenlijk slechts tweehonderd meter van de stadrand, maar goed) een beetje de natuur in.
Ik ken het Witte Veen en de Huurnebulten als mijn broekzak en wist vroeger praktisch alles van de Buurserbeek af. Vandaar dus.
Martin

Bericht door Martin »

Op de site van RTV Oost valt te lezen dat er een man maandagavond verdronken is op het Rutbeek.

Ik kom zelf al heel lang niet meer op het Rutbeek, ik vind dat water daar zo ranzig.  :shake:
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Het Heerderstrand is idd veel toffer.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Tjonge, dat je komt te overlijden bij een vliegtuigcrash, na een autoongeluk of rondom het huis is vervelend, maar om nu in de Rutbeek te eindigen met een dronken kop dat is pas verspilling.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Lousy way to die...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Hoge Boekel blijft alert

ENSCHEDE - Aan de oostelijke stadsrand viel in 1981 wat te verdedigen. De gemeente bedacht het snode plan voor een rondweg dwars door het Hoge Boekel. Bewoners van het bosrijke gebied achter Stokhorst gingen samen op de bres. Bedreigingen zijn er nog. Aan de zuidrand hongert zware industrie naar grond en zoekt sluipverkeer een uitweg. Vereniging Behoud Hoge Boekel houdt haar wachttorens bemand.

Afbeelding

Bron + rest

Nou, Jan Albert van Heek heeft het er maar druk mee zeg. Maar er wordt gestrijd voor een goed doel. En da's goed.  :okay:
Robert

Bericht door Robert »

Richting Zwillbrock
Fietsroute moet toerist trekken in grensgebied

ENSCHEDE/HAAKSBERGEN - Een fietsroute tussen Enschede en Vreden moet een belangrijke impuls geven aan toerisme in het grensgebied. De route sluit aan op de succesvolle Flamingo-route tussen natuurgebied Zwillbrock en Eibergen. Eerder ging Haaksbergen al akkoord, Enschede sluit zich hier nu bij aan.

De route komt te liggen in het grensgebied globaal tussen Vreden, Haaksbergen, Gronau en Enschede. De exacte loop is nog niet duidelijk. Op het bestaande net van wegen en paden wordt een nieuwe fietsroute aangelegd als verbindingsroute tussen de natuurgebieden van de grenscorridor, zoals het Aamsveen, Witte veen, Hundfelder Moor en Haaksberger veen. Ook komen er nieuwe wandelpaden in deze gebieden. Op een aantal plekken worden informatiecentra ingericht, zo staat in voorstel van het Enschedese college van B en W aan de raad.

Initiatiefnemer is het Biologisch station Zwillbrock, net over de grens bij Vreden. Dat ontwikkelde enkele jaren geleden de tachtig kilometer lange Flamingoroute tussen het natuurgebied en Eibergen. Deze grensoverscheidende route, met bezoekerscentra in beide landen, is bedoeld als promotie van het Zwillbrock. De daar aanwezige flamingo’s zijn een grote trekpleister. Deze route is volgens de gemeente Enschede een groot succes. Dat is aanleiding voor het biologisch centrum nu ook een route richting Enschede aan te leggen.

Het project sluit volgens het collegevoorstel prima aan bij de aandacht en toeristische ontwikkeling van het buitengebied rondom Boekelo en Het Rutbeek. Tevens wordt het buitengebied van Enschede gepromoot als toeristische trekker. Dit past in het streven om de stad Enschede te promoten in relatie met het groene buitengebied en om daar meer recreatie mogelijk te maken. Haaksbergen stemde vorige maand al in met het plan. Volgens die gemeente is er grote vraag naar goede verbindingen tussen de diverse natuurgebieden. De bedoeling is dat fietsers met de route een rondje kunnen maken door het gebied. Tussenstukken zorgen dat ook kleinere rondjes gemaakt kunnen worden.

Voor de aanleg van de route is subsidie uit Brussel beschikbaar. De provincie Overijssel is waarschijnlijk bereid mee te betalen, maar dit is nog niet formeel bevestigd. Het Zwickbrock vraagt Enschede en Haaksbergen garant te willen staan voor elk 17.500 euro. B en W van Enschede gaan daar nu mee akkoord, omdat voor een ‘relatief kleine bijdrage voor een prima project’, zo staat in het voorstel aan de raad. De totale kosten van het project bedragen 400.000 euro.
Bron: Bans

Toppie.  :okay:
Gerard Sol

Bericht door Gerard Sol »

Fietsen :okay:

Geweldig vooral hier in Enschede.
Afgelopen dinsdag ben ik met me gezin op de fiets gestapt richting ruthbeek. we hadden er al over gelezen op het internet en wouden het graag zien. En ik moet zeggen dat je heerlijk kan fietsen daar leuke rustige route met genoeg natuur en dergelijke. We hebben daar ff gezeten bij de speeltuin en hebben ook ff de waterskibaan bekeken.
kortom fietsen door de enschedese natuur is een must voor je rust :P

nu wordt het tijd dat we de bossen eens opzoeken die hebben ze ook genoeg hier haden we gelezen :oops:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Brunink, even ten zuiden van de Wesselerbrink is ook mooi om rond te fietsen. Daarna kun je nog verder afdalen richting Buurse, ook best mooi.
de kloomp'maj anhoalen
Gerard Sol

Bericht door Gerard Sol »

Tnx voor de info :okay:
Dat is waar de bossen zijn ???
Martin

Bericht door Martin »

Fietstochtjes door het Aamsveen, de Hoge Boekel en Lonneker zijn ook aanraders. :)
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Bericht door Acidor »

Eigenlijk is heel Enschede e.o. een aanrader  ;)
Ooh noh
Martin

Bericht door Martin »

Acidor schreef:Eigenlijk is heel Enschede e.o. een aanrader ;)
Gevaarlijke uitspraak. Richting Hengelo!  :down:  :D
Gerard Sol

Bericht door Gerard Sol »

Ja dat geloof ik wel jah maar om lekker te fietsen denk ik toch dat je door de natuur moet met name de bossen trekt ons erg. :okay:
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Bericht door Acidor »

Hengelo? wat is dat
Ooh noh
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Gerard Sol schreef:...met name de bossen trekt ons erg. :okay:
Dan zit je in Enschede perfect. Aan alle zijden van de stad zijn bossen en landgoederen te vinden... :)
Hof Boekelo, Twekkelo / het Stroot, Driene, Lonnekermeer, Lonnekerberg, Haagsche Bos, Hoge Boekel, Aamsveen, Groot Brunink, Haaksbergerveen,...
Allemaal ook erg mooi om te fietsen/wandelen.
Robert

Bericht door Robert »

De hele hoek tussen de A1 / Oldenzaal / Enschede / A35 vind ik werkelijk zeer fraai.  :)  :okay:
Plaats reactie