Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Natuur & Recreatie in Enschede

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Robert

Bericht door Robert »

Twentse promo op tv
ENSCHEDE - Het rijke landleven van Twente wordt wereldberoemd, als het aan het Twents Bureau voor Toerisme ligt. Het is de bedoeling dat in 2007 op de landelijke televisie een tv-commercial te zien is die afrekent met het imago van het provinciale platteland.

Twente gaat zich in de campagne richten op mensen die willen genieten van een (korte) vakantie en die zich in cultureel opzicht willen verrijken. Het Twents Bureau voor Toerisme wil zich hiermee nadrukkelijk onderscheiden van de Achterhoek en Drenthe. Behalve met een tv-commercial gaat Twente zich ook op internet profileren als 'Het Landgoed van Nederland'. De campagne moet meer bezoekers opleveren voor de toeristische sector. Het reclamebureau Slag bij Almelo gaat de campagne leiden, Frans van der Heyden gaat het tv-spotje regisseren.

Gematigd positief. :)
Robert

Bericht door Robert »

'Kapschuur' hoort niet op erf

Eeuwenlang heeft onderaan de Usseler Es het boerderijtje Lammerink's Wönner gestaan. Door omstandigheden destijds moest dit 'lösse hoes' echter verplaatst worden. Met veel geld en moeite werd het weer opgebouwd in het Abraham Ledeboerpark, aan een kleinschalige es en omringd door zwaar geboomte, een waardige mooie plek. Het erf werd verder bepaald door een schuur met mooi gebintwerk, een kapschuur waar machines in staan en een bakoven voor brood, een mooi kleinschalig geheel. Maar... nu moet op de plaats van de kapschuur een groot, dominant gebouw neergezet worden. (functie: kantoor, educatief, vergaderruimten) Door de vorm suggereert men dat het een Twentse kapschuur moet voorstellen gezwets, want een kapschuur is een houten gebouw aan drie kanten met hout afgetimmerd en de voorkant 'lös', zodat de wind er flink door kan 'poezen'. Doordat de nieuwe 'kapschuur' voorzien zal zijn van ramen, deuren, gemetselde muren kan iedereen direct zien dat dit niet op dat erf thuishoort. Zet het toch aan de Hengelosestraat waar nu de parkeerplaats is, daar ontsiert het niet het mooie Twentsche landschap. Indien dit eventueel echt niet mogelijk is zet het dan tenminste 50 meter van het erf af, zodat het niet direkt zichtbaar stoort, want ook, waar mensen werken, zal er een parkeerplaats komen voor het glimmend blik. Ik wens de mensen die hier de beslissing moeten nemen veel wijsheid en moed toe, maar... bezint eer gij begint, want eens verknoeid is altijd verknoeid.

W.F. van Heek, Enschede

TCT


:okay: :okay: :okay:
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

En gelijk heeft hij. :okay:
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Eens een hartig woordje met Benno B. spreken... :evil:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Museumtrein kiest voor ander spoor

HAAKSBERGEN/BOEKELO - -Het bestuur van de Museum Buurtspoorweg (MBS) laat een nieuwe haalbaarheidsstudie uitvoeren naar de doortrekking van spoorweg tussen Boekelo en Hengelo. Mocht dat project niet haalbaar zijn, dan wordt er een tweetrapsraket in stelling gebracht. De MBS probeert dan om een derde spoor aan te leggen tussen Hengelo en de halte Drienerlo (Go Planet)om zo een tweede museumbedrijf te beginnen. Vanuit die positie, benadrukt voorzitter Josh Sijbom, wordt het vastknopen van het bestaande tracé Haaksbergen-Boekelo aan deze tweede lijn alsnog als het ultieme doel nagestreefd. Als voormalig topman van Rijkswaterstaat weet Josh Sijbom (57) waar hij over praat als het om civieltechnische projecten gaat. De plannen voor het doortrekken van de spoorlijn naar Hengelo die zijn voorganger Rinus Bezema enkele jaren geleden al eens presenteerde, doet de gedreven voorzitter af als volstrekt onhaalbaar. "Dat tracé ging bij een aantal bewoners van de buurt Het Molenveld in Boekelo over het erf. En ten tweede lag er een hele rare kronkel in de beoogde lijn om bij het geplande viaduct over de A35 te komen. Dat ontwerp leek nergens op." Josh Sijbom heeft duidelijk een andere agenda. Om het museale karakter van de MBS te onderstrepen wil hij het baanvak zo veel mogelijk over de deels nog bestaande spoordijk leggen die parallel aan de Haimersweg ligt. "De belangrijkste hobbel is het nieuwe viaduct over de A35 en de Windmolenweg. Er waar die moet komen. Eerlijk gezegd kunnen we die brug niet alleen financieren. Ik schat de kosten daarvoor al gauw op 1,5 miljoen euro. In totaal vergt de doortrekking tussen de vijf en tien miljoen euro." De preses van de MBS heeft zijn hoop gevestigd op de ontwikkeling van de nieuwe N18. Deze weg wordt over enkele jaren aangelegd en zal ter hoogte van de toevoerweg naar de Grolsch worden aangesloten op de A35. "Als aan deze kant van Boekelo een viaduct richting brouwerij wordt gebouwd, dan kan de spoorlijn langs deze overspanning worden gelegd. Ik ga er van uit dat Rijkswaterstaat geen bezwaar heeft tegen deze constructie. Dit is in mijn optiek de variant die het meest kansrijk is." Dat het vizier op Hengelo blijft gericht heeft volgens Sijbom te maken met de ambities van de MBS. Aanhaken bij een groot stedelijk gebied is tenslotte de enige manier om het aantal reizigers te kunnen laten groeíen. En hoe meer instappunten er zijn, hoe aantrekkelijker volgens hem de treinen worden voor de reizigers. "Met de gemeente Hengelo ga ik binnenkort om de tafel zitten. Het zou mooi zijn als we ook naar Hart van Zuid kunnen rijden. Dat wordt nu ontwikkeld. En een derde spoor naar Drienerlo blijft ook interessant omdat daar tal van recreatieve voorzieningen zijn. Daar kunnen we natuurlijk ook van profiteren. Materieel hebben we genoeg. Vraag is alleen of we voldoende vrijwilligers hebben. Zeker als je met twee aparte bedrijven begint moet je wel zorgen voor een strakke organisatie." Josh Sijbom bewandelt bij het realiseren van de plannen de weg van de diplomatie. Alleen door het creëren van een breed draagvlak kan het project succesvol worden afgerond. "Als je bewoners tegen je in het harnas jaagt werkt dat contraproductief. Dat moet dus niet gebeuren. Zo heb ik recentelijk gesproken met Henk Vosmer van de Stichting Behoud Twekkelo. Met de Enschedese wethouders Myra Koomen en Jelmer van der Zee heb ik ook al overleg gehad. Evenals met Jeroen Jordaan, een van de grondbezitters. Voor zijn vader waren de plannen destijds onbespreekbaar. Maar de zoon staat er toch wat anders tegenover." Tussen de vijf en tien miljoen euro is nodig om de in Boekelo eindigende spoorlijn weer te verbinden met het bestaande AKZO-spoor in Hengelo.

TCT

Zou leuk zijn! :okay:
ESG

Bericht door ESG »

Ik ben ook voor! Met een halte Twekkelo, net als vroeger...
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Drie opties voor openluchtbad
>> Het gemeentebestuur is nu aan zet een keuze te maken over al dan niet bouwen van een openluchtbad. Die keuze wordt over de zomervakantie heen getild.

ENSCHEDE - Plannen om het Aquadrome uit te breiden met een openluchtbad zijn ambtelijk uitgewerkt en liggen kant-en-klaar bij burgemeester en wethouders op tafel. Zij mogen een keuze maken: geen bad, een volwaardig openluchtbad of een kleinere versie. Een beslissing is echter niet binnen een paar weken te verwachten. Het college gaat eerst op vakantie en wil een beslissing over de zomermaanden heen tillen. Financiering en exploitatiekosten van het openluchtbad naast het Aquadrome zullen de grootste hobbels zijn. Tot dusverre is de PvdA een zeer groot voorstander van de bouw van een openluchtbad aan de Van Deinselaan. Truus Tip, vice-voorzitter van de wijkraad Zuid-Oost, juicht de komst van een openluchtbad van harte toe. "Ik zal er zelf geen gebruik van maken, maar voor Enschede is heel erg nodig. Als het maar niet te duur wordt voor de minima", benadrukt ze. De Wijkraad is niet bang voor meer overlast door uitbreiding bij Aquadrome. "We hebben hier op het Diekmanterrein altijd het betaald voetbal gehad. We zijn wel wat gewend." Een openluchtbad bij het Aquadrome, inclusief ligweides en ruimte voor sport en spel, vergt meer ruimte dan er nu in de directe omgeving beschikbaar is. Het betekent dat bij een 'volwaardig' openluchtbad de gemeente grond nodig heeft die nu in gebruik is door Sportclub Enschede. Door met velden te schuiven op het sportpark zou die grond, volgens de ambtelijke notitie, beschikbaar kunnen komen. Bij de kleine versie van het openluchtbad is geen grond van Sportclub nodig. Het openluchtbad-plan past bij de invulling van het Diekmanterrein. Hier komt huisvesting voor De Rots en Het Schip (opvang van jongeren met problemen). Als tweede project geldt de herbouw van Starworld (oude Diekmanhal). Deze hal is vorig jaar afgebrand en mag op dezelfde plek herbouwd worden. Er ligt een mooi plan de hal 30 tot 35 meter naar voren te bouwen om zo de pleinwand af te sluiten. Verder komt er een appartementencomplex langs de Van Deinselaan.
TCT
Martin

Bericht door Martin »

'Enschede wordt steeds populairder, dus drukker'


ENSCHEDE - Ze zegt het niet alleen omdat ze informatrice is bij de VVV en de marketing 'doet' voor het Platform voor Stads- en Streekmarketing, maar omdat ze het dagelijks merkt. "Enschede wordt steeds populairder", verzekert Annemarie Meijer. "De mensen ontdekken de stad en daardoor wordt het hier steeds drukker. Enschede is een grote stad die een breed publiek veel heeft te bieden. Daarnaast hebben we ook nog eens een groot buitengebied. "Bovendien", vervolgt Meijer, "weten de mensen ons steeds beter te vinden." Daarmee doelt ze op de verhuizing van VVV en Enschede Uitburo, begin dit jaar, naar het Stationsplein. In het begin was het even wennen en was het pand niet echt zichtbaar, maar nu wijzen wapperende VVV-vlaggen van verre de weg. Dit seizoen weten opvallend veel buitenlandse toeristen de weg naar het toeristisch informatiebureau te vinden, onder wie volgens Meijer opmerkelijk veel Spanjaarden. Het aantrekkelijke buitengebied met fraaie 'uitlopen' naar Buurse, Haaksbergen en het Duitse grensgebied, maakt Enschede extra de moeite waard voor wandelaars en fietsers. Het zorgt voor extra 'doortrektoeristen' uit vooral Duitsland en Denemarken die veelal korte tijd op de campings verblijven. Steeds meer mensen maken gebruik van Bed and Breakfast. Het aantal adressen voor een overnachtingsplek met ontbijt, neemt nog altijd toe. Waren er twee jaar geleden in Enschede en omgeving negen bed- and breakfast-accommodaties, nu zijn dat er intussen een kleine twintig. De stijging komt vooral voor rekening van particulieren die een of meerder kamers vrij hebben. De bezetting van de vakantiewoningen is goed. Ook de hotels hebben daarover niet te klagen. De een heeft vooral Duitse gasten, een ander met name ouderen. Alleen de hotels die de zakelijke markt bedienen, hebben een lagere bezettingsgraad.

TCT
Rik

Bericht door Rik »

Het was me al opgevallen dat de oude markt, zoals in eerdere jaren, niet meer uitgestorven is in de zomervakantie. Ik hoor allemaal positieve geluiden, laatst een zeer lovend artikel over de oude markt "enig plein met rondom kroegen" in de Gelderlander...
Martin

Bericht door Martin »

Graag zou ik op het Van Heekplein ook wat meer leven willen zien buiten de winkeluren.
dardow

Bericht door dardow »

Martin schreef:Graag zou ik op het Van Heekplein ook wat meer leven willen zien buiten de winkeluren.
Ik ook. Die mac moet verhuizen meer richting VenD met openingstijden tot 0.00 uur en dan gooien we de ah tot 10 uur los en dan komt alles goed!! :P
Martin

Bericht door Martin »

Het liefst zie ik de Mac helemaal verdwijnen. :( Als er één ding is waar ik verdrietig van wordt is het eten van de Mac wel.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Martin schreef:Het liefst zie ik de Mac helemaal verdwijnen. :( Als er één ding is waar ik verdrietig van wordt is het eten van de Mac wel.
Martin kerel....wat zeg je nou ;)

Een lekkere dubbele Cheese Burger, met een aardbeien Milkshake.
Dat is toch af en toe heerlijk :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hele wereld werkt die apparaten naar binnen, dan moeten ze wel gezond zijn :P
Je moet er gewoon vroeg mee beginnen dan komt alles dik in orde :banaan:

Afbeelding

En Sonja Bakker maar lachen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Ik ben het helemaal met Martin eens. Doe mij maar Subway :) En als het burgers moeten zijn; Burger King.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

De Oude Markt is gewoon het "mooiste Horecaplein" van Nederland, en daar heb ik geen positief berichtje voor nodig om te bevestigen.
Ook het uitgestorven karakter is niet geheel waar (wat Rik aanhaald), aangezien het een groot deel van de zomer juist erg druk op de terrassen is ......en dat al jaren lang.
Steden als Groningen willen nog weleens die eigenschappen hebben, omdat er een "overkill" aan studenten is.

Verder kan ik het bericht wel positief benaderen, aangezien ik dit ook al jaren opmerk.
Vooral de Duitsers, Italianen, Engelsen, Belgen en Spanjaarden zijn redelijk vaak aan te treffen inderdaad, maar ook andere culturen vinden zo hun weg in de stad.
Of het komt door het verleden, of door andere invloeden laat ik even achterwege, maar het is absoluut merkbaar :okay: .

De omgeving van de stad Enschede, en Twente, is verreweg 1 van de mooiere regio's die er in Nederland te vinden is (landschap, omgeving, natuurgebieden).
En dat zouden alle Twentenaren het met me eens zijn, of beter gezegd alle Nederlanders die de omgeving goed kennen zouden dat ook bevestigen.
Maar ook de Twentse steden hebben steeds meer te bieden, en vooral Enschede doet het daarin erg goed.

PS : Zie overigens zelf het VVV pand op een nog betere lokatie gehuisvest worden, waaronder het Willem Wilminkplein en de mogelijke nieuwbouw(hoogbouw) voor het station een goed alternatief zijn.
lambert

Bericht door lambert »

Ik was net in het Aamsveen voor een wandelingetje. Tot mijn verbazing lag er een brede weg van stalen platen, geschikt voor zwaar materieel. Dit was op het pad dat vanaf het meest oostelijke deel van het Lappenpad het Aamsveen inloopt, in oostelijke richting.

Net waar je in het open veld komt is er aan de rechterkant het begin van een bouwsel te zien. Het is een beganegrondvloertje, ongeveer 4,5 x 4,5 meter. Fundering op palen.

Weet iemand wat hier gebouwd wordt? Het lijkt mij een soort infocentrum, maar ik vind de plek nogal vreemd.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

lambert schreef:Ik was net in het Aamsveen voor een wandelingetje. Tot mijn verbazing lag er een brede weg van stalen platen, geschikt voor zwaar materieel. Dit was op het pad dat vanaf het meest oostelijke deel van het Lappenpad het Aamsveen inloopt, in oostelijke richting.

Net waar je in het open veld komt is er aan de rechterkant het begin van een bouwsel te zien. Het is een beganegrondvloertje, ongeveer 4,5 x 4,5 meter. Fundering op palen.

Weet iemand wat hier gebouwd wordt? Het lijkt mij een soort infocentrum, maar ik vind de plek nogal vreemd.
doe dat wandelingetje dan ff over met een foto toestel :P
raden wij wel wat het worden gaat
Robert

Bericht door Robert »

Fietsen voor een mooiere stad

ENSCHEDE - Aan ideeën geen gebrek. Ook aan goede wil schort het niet bij het kleurrijke groepje Enschedeërs dat zich deze zondagmiddag (Autoloze Dag) op de fiets zet om rustig rond te toeren langs tien locaties. Organisator Robin Wessels van GroenLinks heeft plekken geselecteerd die een beter lot verdienen dan ze nu ten deel valt. Het parkeerpleintje op de hoek van de Beltstraat en de Nijverheidsstraat, schuin tegenover het politiebureau is zo'n locatie. Het is toch zonde, betoogt Robin, dat het hier vol staat met blik. Het is ook niet nodig, de parkeergarages Zuidmolen en Van Heekplein zijn om de hoek. De plak asfalt aan de kop van de Korte Haaksbergerstraat zou een nieuwe invulling mogen krijgen. De tien deelnemers denken gretig na over andere bestemmingen. "Een buitenlounge", stelt Jet Broekstra voor. Zij is met man Mark en zoon Thomas (3) aangehaakt omdat braakliggende terreinen een uitdaging zijn. "We zijn beeldend kunstenaar en vormgevers", verklaart zij hun interesse. Bij het verdiept liggend, kaal veld achter de Blekerstraat, stelt ze zich meteen een ijsbaan voor. Veel discussie geeft het overwoekerde terrein aan de Ledeboerstraat pal achter de Twentec-winkels. Robin oppert een fraaie speeltuin voor kinderen, zolang de bouwplannen voor woontorens niet ten uitvoer komen. "Voor die groep is weinig in het centrum." "Ho", zegt Jet. "Je moet de Zuiderspeeltuin niet in de wielen rijden." Oranda Laarhuis (81) ziet in de woeste grond een mooie, ruige speelplek voor kinderen zoals je die vroeger had. Erik Put vraagt zich af of het er wel veilig is. "Vervuiling in de grond, er heeft een drukkerij gestaan. En het is centrum. Je weet niet wat voor types er rondlopen. Een crossterrein voor oudere jeugd?" Robin bundelt alle suggesties. Een GroenLinks-werkgroep maakt er concrete voorstellen van.

Wat een geitenwollensokken gedoe.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Natuur & Recreatie in Enschede

Bericht door Arie »

Minister Cramer geeft pluim aan bedenker Rondje Enschede
Rolf Oldejans, beleidsmedewerker van de gemeente Enschede én bedenker van het Rondje Enschede, heeft maandag 21 december de ‘Mooi Nederland Pluim’ mogen ontvangen van minister Jacqueline Cramer. De minister van Ruimte en Milieu bracht telefonisch haar complimenten over voor Oldejans’ bevlogen inzet voor de groene gebieden rondom de stad.

De Mooi Nederland Pluim wordt maandelijks door Cramer uitgedeeld aan mensen die op een vernieuwende en inspirerende manier Nederland mooier weten te maken. Ze noemt Oldejans in dat kader een echte ambassadeur van groene stadsranden, die vaak nog gekenmerkt worden als een niemandsland tussen de stad en het groene ommeland. Met het Rondje Enschede, maar ook met de mede door Oldejans ontwikkelde gids ‘Buitenkans, wordt de identiteit van de stadsranden versterkt en worden kansen gepakt voor recreatie. Het voldoet daarmee aan de doelstellingen van het programma ‘Mooi Nederland’ van het ministerie van Ruimte en Milieu.

Rondje Enschede is een herkenbare fiets- en wandelroute langs de bebouwde kom van Enschede. De route beslaat nieuwe en bestaande paden met een heldere bewegwijzering en wegmarkering. Fietsers, nordic walkers, skeeleraars en wandelaars die de route volgen, kunnen terecht in onder meer een theeschenkerij met winkel, een pannenkoekrestaurant, een camping, picknickgelegenheden en diverse landgoederen. De aanleg is in 2008 gestart en naar verwachting is het hele rondje in 2018 klaar.



Bron: Ministerie Ruimte en Milieu.
Zie: http://www.enschede.nl/repository/05469/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Enschedese zwembaden

Bericht door Arie »

Enschedese zwembaden in zwaar weer

dinsdag 20 december 2011

ENScHEDE - Het lukt de Enschedese Zwembaden NV niet meer om de exploitatie financieel rond te krijgen. En eigen vermogen om tekorten te dekken ontbreekt. De situatie is volgens de gemeente, enig aandeelhouder van de BV, zorgwekkend. Jaar op jaar zijn er tekorten en die blijven de komende jaren fors als er niet wordt ingegrepen. De reserve is na dit jaar nul euro. Het is voor de gemeente reden in te grijpen om het financiële lek van de gemeentelijke zwembaden te dichten.

Het grote probleem voor de drie baden (Aquadrome inclusief buitenbad, De Brug en Het Slagman) is het sterk achterblijven van het aantal betalende bezoekers. Een verandermanager moet de exploitatie weer op de rails krijgen.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... r-weer.ece
Bijlagen
enschedese_zwembad_2235715h.jpg
enschedese_zwembad_2235715h.jpg (14.09 KiB) 18205 keer bekeken
Plaats reactie