Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Ruwenbos

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Ruwenbos

Bericht door Arie »

vijver Haaksbergerstraat
Bijlagen
vijver haaksbergerstraat(3).jpg
vijver haaksbergerstraat(2).jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Ruwenbos

Bericht door Arie »

Boom brandt af door vuurwerk aan Nijlandsbos

Gepubliceerd op: 31/12/2015

Boom brandt af door vuurwerk aan Nijlandsbos
Een boom aan de Nijlandsbos in Enschede is op oudjaarsdag afgebrand door vuurwerk. De boom vatte vlam, waarna de brandweer in actie moest komen.

Door de omvang van de boom moest hij eerst worden omgezaagd voor hij geblust kon worden. Het is nog onbekend wie er verantwoordelijk is voor de brand.

bron: http://www.tvenschedefm.nl/boom-brandt- ... tem?798312
Bijlagen
Boom brandt af door vuurwerk aan Nijlandsbos.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Ruwenbos

Bericht door Arie »

Op 13-6-2014 had ik daarvan nog deze foto gemaakt.
Bijlagen
Ruwenbos (6).JPG
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Ruwenbos

Bericht door Veteraan »

Vernieling in het algemeen:

Ik zag dat de brievenbus bij het Parkhotel aan de Hengelosestraat in stukken elkaar ligt. Knap hoor!

Ook op de Lambertus Buddestraat is straatmeubilair vernield. Kunnen die kosten van herstel voortaan vooraf van de 70 miljoen afgehouden worden?
Bijlagen
Blauwe pijlen op de grond.JPG
Blauwe pijlen op de grond.JPG (71.1 KiB) 13228 keer bekeken
Lambertus Budde - G.J.van Heek.JPG
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Ruwenbos

Bericht door hans »

ik dacht vanacht even in syrie te zijn , wat een knallen,zelfs het dubbel glas rammelde in de sponningen...
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ruwenbos

Bericht door Tony S. »

Knalde best, mooi toch, hoe lang nog? Wordt deze traditie ook de nek omgedraaid?
Een lang wief is een ladder in huus!
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Ruwenbos

Bericht door Veteraan »

Dit is geen traditie. Het wordt elk jaar erger en gevaarlijker. En niet alleen om 12 uur 's nachts, maar de hele week vliegen de bommen rond. Er wordt van alles vernield. Die traditie ken ik echt niet uit mijn jeugd. Natuurlijk gebeurde er toen ook wel eens wat. Maar nu loopt het echt de spuigaten uit.
Ik heb in Zeist gewoond en de F-16's vlogen bekant tussen de flats door. Ik vond het geweldig. Ook het geluid. En de chinooks brachten jeeps mee om ze op de weg naast mijn flat neer te zetten!! De A28 was nog niet aangesloten bij Amelisweerd, dus dat kon toen nog. Ik was verrukt! Prachtig. Dus ik ben niet overal tegen of bang voor. Maar er hoeft niet nodeloos iets kapot gemaakt te worden wat je niet zelf betaald. Je kunt niet altijd anderen overal voor laten opdraaien. En klaag vooral niet meer over je geldtekort. Je kunt er toch niet meer omgaan en smijt alles zomaar de lucht in.
Dit geldt uiteraard niet voor alle vuurwerk-afstekers.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Ruwenbos

Bericht door Twekkelerveld »

Afbeelding

Met de vriendelijke groeten van een vuurwerk liefhebber. :)
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Ruwenbos

Bericht door Rene »

Ziet er goed uit Twekkelerveld.
Nu zijn er helaas nogal wat mensen die oud en nieuw als een vrijbrief zien oorlogje te gaan voeren met hun vuurwerk, openbaar meubilair moeten vernielen, die vervelende buren wel even zullen gaan pesten, of zomaar knalvuurwerk naar voorbijgangers gooien.
Als dus in de toekomst vuurwerk verboden zou kunnen gaan worden zal het dus grotendeels door dit soort mensen komen. En dat zou jammer zijn, want het op zich best een aardige traditie zo samen met vrienden en buren. Maar als bepaalde mensen zich daar niet kunnen beheersen denk ik dat de overheid dit gaat regelen, een centraal vuurwerk op het marktplein o.i.d., iets soortgelijks als met de paasvuren.

Voor de rest iedereen een gezond en gelukkig 2016 toegewenst.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Ruwenbos

Bericht door Twekkelerveld »

Bedankt Rene. Ik hoop toch echt dat vuurwerk niet verboden wordt. Ze mogen die vernielers wel hard aanpakken van mij. Ik denk ook dat de combinatie van alcohol, drugs en vuurwerk geen goede is.
Bij ons wordt eerst al het vuurwerk afgestoken en dan wordt er pas gedronken.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Ruwenbos

Bericht door Daniela »

Twekkelerveld schreef:Afbeelding

Met de vriendelijke groeten van een vuurwerk liefhebber. :)
mooie foto :)
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Ruwenbos

Bericht door hans »

plein westindie
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Ruwenbos

Bericht door Hendrik »

Je kunt het hele vuurwerkverhaal ook nog van een andere kant benaderen. Heel de wereld heeft de laatste tijd de mond vol van de opwarming van de aarde en alle andere millieu prietpraat. In opwarming van de aarde geloof ik niet zo. Maar wel de enorme millieu schade van de luchtvervuiling. Ik lees in de krant gisteren dat in de steden in Nederland op oudejaardag en de nacht erna de lucht van een zeer bedenkelijke kwaliteit was. Fijnstof en noem de prut maar op. En wat denk je van de astma patienten die niet kunnen vluchten? Vrijwel nooit hoor je de politiek over deze kant van het vuurwerk. Ik denk dat er rond de jaarwisseling in 1 dag meer vervuiling is dan in 1 maand tezamen in ons land. Meer dan 60 millioen euries verknald. En bij mensen waarvan je denkt dat ze een € wel drie keer omdraaien voor hij wordt uitgegeven ligt de grootste troep voor de deur. Die vervolgens ook in veel gevallen niet wordt opgeruimd. Met pasen ligt de bruine blubber nog op het trottior.
Zo, even een filosofietje, verder allemaal een goed en gelukkig 2016.

P.S. ikzelf knalde ooit mijn kinderen deden het en mijn kleinkinderen zullen als ze geld hebben het ook gaan doen. Zijn nog iets te jong.
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Ruwenbos

Bericht door hans »

ik heb 9,95 uitgegeven aan bengaals vuurwerk , van die anderhalf centimeter dikke kartonbuizen ongeveer 40 cm lang waar dan gekleurde bollen uitschieten. , dat zijn 15 stuks .
9 liggen er nog.
de knalerwten en spetterkaarsjes waren nog over van vorig jaar en die zijn nu op...

in de richting richtersbleek werd de slag om de ardennen nagebootst tot diep in de nacht.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Ruwenbos

Bericht door Twekkelerveld »

Er was in de wijk Twekkelerveld overal mooi en veel vuurwerk te zien. Naar mijn idee veel meer als vorig jaar.
Maar het ging over Ruwenbos hier of niet? :)
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Ruwenbos

Bericht door Arie »

Gerdrik Bruins bracht ‘blauwe aders’ in deze wijk
Gepubliceerd: Dinsdag 28 mei 2019

Het zichtbaar afvoeren van hemelwater was vijfentwintig jaar geleden ongehoord. De aanleg van de eerste wadi in Enschede was dan ook revolutionair, vertelt Gerdrik Bruins. De voormalig stedenbouwkundige introduceerde het systeem voor stedelijke waterhuishouding in 1994 in de nieuwe wijk Ruwenbos.

Vader van de wadi, mister wadi en ecoboy: een paar bijnamen die Gerdrik Bruins kreeg nadat hij vijfentwintig jaar geleden ‘blauwe aders’ de Enschedese wijk in bracht. Voor het ontwerp van Ruwenbos zaten stedenbouwkundigen, verkeerskundigen, waterbouwkundigen en architect samen aan de ontwerptafel. ‘Die samenwerking was heel bijzonder in die tijd. We waren gewend dat iedereen zijn eigen ding deed. We kregen carte blanche van de gemeente om een ecologische wijk te realiseren.’

Van de drie meter smalle straatjes, tot het vele groen, de daken van de huizen, de tuinen op het noorden, de regenpijpen en de goten: werkelijk álles in Ruwenbos is destijds ontworpen om hemelwater zo effectief mogelijk af te kunnen voeren richting de drie wadi’s.

Het nieuwe systeem van de wadi kon rekenen op commentaar. Zo was men bang dat het oppervlaktewater ratten en muggen zou aantrekken. ‘Onbekend maakt onbemind,’ stelt Bruins.

Succesvol
De tijd heeft geleerd dat wadi’s wel degelijk heel effectief zijn als het om de waterhuishouding gaat. Daar heeft opmerkelijk veel positieve media-aandacht flink aan bijgedragen, zegt de wadi-expert.

Dankzij wadi’s wordt een vermenging van schoon regenwater en smerig rioolwater voorkomen. Kostbaar regenwater word niet langer in het riool geloosd maar opgevangen en vastgehouden, en kan vertraagd in de groene bodem trekken. Het systeem op Ruwenbos is zo gemaakt dat het regenwater vanaf de wadi’s in een bergingsvijver stroomt, vanwaar het richting de Zweringbeek stroomt. Uiteindelijk komt het water terecht in de Noordzee.

Weiland
Buurtbewoners zijn laaiend enthousiast. Neem Willem Eikenaar, die sinds de oplevering Ruwenbos in de wijk woont. Eikenaar spreekt van een groene en gewilde buurt, waar hij dankzij de wadi’s nog nooit last heeft gehad van wateroverlast. ‘Het is een geweldig systeem. En we hebben er veel plezier van gehad. Zo speelden de kinderen altijd in de laagtes.’ De Enschedeër groeide op vlakbij de wijk en herinnert zich dat de plek van Ruwenbos vroeger één groot, vlak weiland was. ‘De hoogteverschillen moeten later aangebracht zijn. Slim.’

Speelparadijs
Buurtbewoner Derk Jan Eshuis merkt dat de wadi’s hun werk uitstekend doen. Na een harde regenbui loopt het water snel weg en van riooloverlast heeft hij in de zes jaar tijd dat er hij in de wijk woont nog nooit last gehad. Eshuis noemt de wadi’s een “speelparadijs voor kinderen”. ‘Hier zitten ze niet achter schermpjes, maar spelen ze nog buiten,’ zegt hij met een glimlach. Een ander voordeel van de groene wijk is de biodiversiteit. ‘Het stikt er van de mezen en de eikenprocessierups heeft zich nog niet in de vele eikenbomen laten zien.’

Op de kaart
Vandaag de dag zijn er vijfhonderd wijken in Nederland met wadi’s. Enschede spant de kroon met een totaal van tweehonderd, verspreid over de stad. Talloze steden hebben Ruwenbos als voorbeeld genomen, maar dat concept in Enschedese is bedacht, is vrijwel onbekend. ‘De eerste wadi ooit is hier in Ruwenbos aangelegd.’ Mister wadi straalt als hij dat zegt. ‘Ik heb hier denk ik wel honderd excursies gedaan. Tot dat door UT-studenten werd overgenomen. Die hebben daar zelfs een bedrijfje van gemaakt.’

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Ernst Bergboer
bron en video zie:
http://enschede.1twente.nl/video-%7c-ge ... em?1133489
Bijlagen
Ruwenbos.jpg
Plaats reactie