Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Afval

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Restafval wegbrengen wordt jaar eerder ingevoerd

Gepubliceerd op: 12/10/2015

Restafval wegbrengen wordt jaar eerder ingevoerd
Inwoners van Enschede moeten al vanaf 1 januari 2019 hun restafval wegbrengen naar afvalbrengpunten in de wijken. Daarmee wordt het zogeheten omgekeerd inzamelen een jaar eerder ingevoerd dan wethouder Hans van Agteren wilde. Hij wil in 2017 diftar invoeren, waarbij betaald moet worden voor elke keer dat een container aan de weg wordt gezet, en in 2020 het omgekeerd inzamelen.

Een meerderheid van de raad besloot maandagavond dat de ambitie hoger moet liggen. Al in 2019 moet het restafval worden weggebracht naar brengpunten. Zo moeten Enschedeërs verleid worden meer afval gescheiden in te zamelen. De grijze Otto wordt dan een bak voor plastic verpakkingsmateriaal en blik. Volgens een meerderheid in de raad moet drie jaar genoeg zijn om de nieuwe manier van afvalinzameling in te voeren en duidelijk te maken aan de inwoners van de stad.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/restafval-we ... tem?787363
Bijlagen
Restafval wegbrengen wordt jaar eerder ingevoerd.jpg
Restafval wegbrengen wordt jaar eerder ingevoerd.jpg (10.6 KiB) 12050 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

en de afvalstoffenhefing navenant omlaag ?
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Peter.h »

hans schreef:en de afvalstoffenhefing navenant omlaag ?
Wat denk je zelf.....
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Dat kan nu al wel van dat superdividend van €8 mljn die Twentse gemeenten nu jaarlijks al ontvangen van Twence.

Maar afgezien van, restafval zelf wegbrengen? Wie gaat dat doen voor mensen die dat zelf niet kunnen?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Drie afvalbrengpunten gaan dicht, één nieuwe gaat open

Gepubliceerd op: 09/12/2015

Drie afvalbrengpunten gaan dicht, één nieuwe gaat open
De gemeente Enschede wil één nieuw afvalbrengpunt realiseren in Enschede. De huidige drie afvalbrengpunten gaan dan dicht. De gemeente wil zo voor een betere afvalscheiding zorgen, waarbij de kosten voor de inwoners van de gemeente niet zullen stijgen.

De gemeente wil over enkele jaren overgaan op 'omgekeerd inzamelen'. Groen afval, plastic en papier wordt dan aan huis opgehaald, al het andere afval moet worden weggebracht. Dat kan naar milieueilanden in de wijken, maar ook bij het afvalbrengpunt. Volgens de gemeente kunnen er op de nieuwe locatie veel meer soorten afval worden gescheiden, nu is dat nog beperkt tot achttien soorten. Waar het nieuwe centrale afvalbrengpunt komt, is nog niet duidelijk. Het havengebied wordt als mogelijkheid genoemd.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/drie-afvalbr ... tem?795962
Bijlagen
Drie afvalbrengpunten gaan dicht, één nieuwe gaat open.jpg
Drie afvalbrengpunten gaan dicht, één nieuwe gaat open.jpg (22.63 KiB) 11880 keer bekeken
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

al het "afval" dat geld opbrengt wordt opgehaald , de rest moet je dan brengen.
beetje vreemde logica....
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

De logica begrijp ik wel: je moet het vervelend gaan vinden steeds afval weg te gaan brengen en daar dan ook nog eens voor te moeten betalen.
Ik begrijp alleen niet hoe men dat op een praktische manier wil gaan doen. Het rest afval is meestal het smerigste van alle. Zo'n is ook nog wel eens lek, een heel lekspoor achter je aan, een stinklucht in je auto van voedsel dat druk bezig is te vergaan.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Wauwthur »

Voedsel mag bij groen en wordt dus opgehaald.
Gebruikersavatar
Peter.h
Member
Member
Berichten: 328
Lid geworden op: di dec 15, 2009 12:55 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Peter.h »

Hoe moeten de ouderen die slecht ter been zijn het afval weg brengen?
As dös wa-s kaans wat sa-s dan meer.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

Peter.h schreef:Hoe moeten de ouderen die slecht ter been zijn het afval weg brengen?
Die gooien de pruttel over de schutting. Noaberplicht wordt weer ingesteld. De noaber mut dat opruûm.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Wauwthur schreef:Voedsel mag bij groen en wordt dus opgehaald.
Van GFT begrijp ik dat, maar ook botten en (rauwe) vleesresten?
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Veteraan schreef:
Peter.h schreef:Hoe moeten de ouderen die slecht ter been zijn het afval weg brengen?
Die gooien de pruttel over de schutting. Noaberplicht wordt weer ingesteld. De noaber mut dat opruûm.
Als mensen met hun afval moeten gaan slepen, zeker die wie het nog nooit gescheiden hebben tot nu toe en dan ook nog extra voor moeten gaan betalen, dan lok je inderdaad wel illegale stortingen uit. Dat gebeurt nu eigenlijk ook al van mensen die geen trek hebben naar een afvalbrengpunt te gaan met hun grofvuil en het dan maar dumpen bij een glascontainer. "De gemeente ruimt het toch wel op" is de gedachte.

In ieder geval, ik zie wat vooruitgang. Nu nog de volgende stap: ik mag als burger zelf bepalen aan wie ik mijn afval aanbied, meerdere afnemers dus...
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

Ik wil de schillenboer weer terug!
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Ik wil de schillenboer weer terug!
Hier heb je hem :D
Bijlagen
schillenboer.jpg
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door enschedeinansichten »

Ons afval bestaat volgens mij uit 95 % verpakking. Gewoon weer een tuutn of een olde krante. :oops:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Heb je ook nog een foto van die andere die de putten en daarvoor de wc's kwam legen Arie?
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

enschedeinansichten schreef:Ons afval bestaat volgens mij uit 95 % verpakking. Gewoon weer een tuutn of een olde krante. :oops:
Dat heb ik ook al eens geopperd. Iedereen neemt zijn eigen duurzame verpakkingen mee naar de winkel, vult ze daar en neemt ze weer mee naar huis. Je betaalt het gewicht/inhoud die je koopt. Kunnen de supermarkten gelijk een stuk kleiner.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

En gewoon met een boodschappentas naar de winkel. Geen aparte zakjes om groente of fruit. Behalve bij spruitjes... :) dan een papieren zak.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

Rene schreef:
enschedeinansichten schreef:Ons afval bestaat volgens mij uit 95 % verpakking. Gewoon weer een tuutn of een olde krante. :oops:
Dat heb ik ook al eens geopperd. Iedereen neemt zijn eigen duurzame verpakkingen mee naar de winkel, vult ze daar en neemt ze weer mee naar huis. Je betaalt het gewicht/inhoud die je koopt. Kunnen de supermarkten gelijk een stuk kleiner.
Mee eens.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Wauwthur »

Je gaat waarschijnlijk nu wel krijgen dat mensen wat beter letten op welke verpakking ze kopen en hoe goedkoop het is om weg te gooien. En wanneer mensen daar op letten, doen producenten dat ook.

Voor illegale stort ben ik niet zo bang. Als je toch in de auto stapt om alles weg te gooien in het buitengebied, kan je het dan niet sneller even legaal in je buurt weggooien?
Plaats reactie