Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Afval

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Wauwthur schreef:Je gaat waarschijnlijk nu wel krijgen dat mensen wat beter letten op welke verpakking ze kopen en hoe goedkoop het is om weg te gooien. En wanneer mensen daar op letten, doen producenten dat ook.

Voor illegale stort ben ik niet zo bang. Als je toch in de auto stapt om alles weg te gooien in het buitengebied, kan je het dan niet sneller even legaal in je buurt weggooien?
Het is nog goedkoper af en toe wat restafval mee te laten meeliften in de andere containers. Wat verfblikken onderin de papiercontainer heeft toch niemand in de gaten?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Rene schreef:Heb je ook nog een foto van die andere die de putten en daarvoor de wc's kwam legen Arie?
Ik deze: reiniging privaattonnen in 1923 in Enschede
Bijlagen
reiniging privaattonnen in 1923.jpg
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Arie schreef:
Rene schreef:Heb je ook nog een foto van die andere die de putten en daarvoor de wc's kwam legen Arie?
Ik deze: reiniging privaattonnen in 1923 in Enschede

Duidelijke foto Arie. Dat zal binnen enkele decennia weer gaan gebeuren is de verwachting. De fosfaatvoorraden benodigd voor kunstmest zijn flink aan het verminderen. De wereldvoorraad, hoofdzakelijk aanwezig in Marokko en China wordt geschat op 2040 wanneer het beduidend minder zal worden. En aangezien we toch meststoffen nodig hebben ons voedsel te kunnen verbouwen...
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

dat doet mij denken aan een oud mopje , een stadse heer loopt op het platte land langs een boerderij en kijkt verwonderd wat de boer aan het doen is, de boer kijkt op en vraagt wat hem wat er te zien valt...
ach weet u zei de stedeling , ik vroeg mij af wat u daar aan het doen bent.
niks bijzonders sprak de boer , ik doo mest op de eerdbein.
ach wat vreemd sprak de onthutste vreemdeling , ik pleeg die met slagroom toe te bereiden....
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Wauwthur »

Rene schreef:Het is nog goedkoper af en toe wat restafval mee te laten meeliften in de andere containers. Wat verfblikken onderin de papiercontainer heeft toch niemand in de gaten?
Klopt, dat zal ook zeker gebeuren. Afval scheiden moet zo makkelijk mogelijk worden. Overal milieustraten in de wijk lijkt me de oplossing. En dan dus echt zeker een per straat. Ik verwacht dat het dan wel goed komt.

Wat ik zelf merk is dat ik weinig echt restafval heb naast papier, glas, plastic/blik/kartonnen verpakkingen.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Twente Milieu gaat containers chippen in Enschede

Gepubliceerd op: 11/03/2016
Twente Milieu gaat containers chippen in Enschede

Alle afvalcontainers die bij mensen thuis staan, worden de komende tijd voorzien van een chip. Twente Milieu begint hiermee in Glanerbrug, in de wijken Glanerveld, Bentveld en Bultserve. De chip is nodig voor het nieuwe diftar-systeem, waarbij wordt geregistreerd hoe vaak een container wordt geleegd.

Bij diftar wordt betaald voor elke keer dat een container aan straat wordt gezet. De vaste afvalstoffenheffing gaat dan wel omlaag. Wie meer afval scheidt, zal uiteindelijk minder betalen. Hoeveel er betaald moet worden per leegbeurt staat nog niet vast, de gemeenteraad moet nog een besluit nemen over de tarieven. Het chippen van alle containers moet half juni zijn afgerond. Containers zonder chip worden vanaf 1 juli dit jaar niet meer geleegd.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/twente-milie ... tem?806093
Bijlagen
Twente Milieu gaat containers chippen in Enschede.JPG
Twente Milieu gaat containers chippen in Enschede.JPG (108.24 KiB) 10493 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Het vuilnis opruimen in 1892
Bijlagen
Enschedesche Bouwvereeniging 1892 vuilnis opruimen.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

Wat zouden ze vandaag de dag moeten doen met al die duizenden die hun huis uitgezet worden?? :)
Stel je voor dat je komen controleren of je douche of keuken wel schoon is.
Wat een privacy.....achter de woning..... nota bene.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

College Enschede over diftar: ‘Stop met gratis stortquotum en ga voor vaste literprijs’

Gepubliceerd op: 30/03/2016
College Enschede over diftar: ‘Stop met gratis stortquotum en ga voor vaste literprijs’

Enschedese huishoudens worden vanaf 1 januari geconfronteerd met gedifferentieerde tarieven - kortweg diftar geheten - voor de inzameling en verwerking van het huisvuil. Het college van B&W legt de raad keuzes voor om de invoering mogelijk te maken.

Het college stelt voor om bij de berekening van de tarieven uit te gaan van een vaste literprijs. Een container van 240 liter kost dan vier keer zoveel als een 60 liter vuilniszak in een ondergrondse container. Daarnaast stelt het college voor ‘een prikkel in te bouwen’ door de extra kosten voor de diftar kwijt te schelden als mensen op of onder het gemiddelde volume afval blijven. Die mensen betalen dan alleen de jaarlijkse afvalstoffenheffing. Het ingeschatte gemiddelde volume is 2.880 liter restafval en 1.920 liter gft-afval. Kanttekening is dat het aantal liters dat kwijtgescholden wordt, stapsgewijs wordt teruggebracht. De tarieven zijn nog niet vastgesteld.

Als het aan het college ligt, vervalt het gratis stortquotum van 300 kilo bij de drie afvalbrengpunten. Het recyclebare afval (papier, glas, plastic) blijft gratis, voor de overig stromen moet worden betaald. Het college stelt voor één tarief in te voeren voor de betaalde stromen. Ook het gratis laten ophalen van grof afval komt in het voorstel van B&W tot een einde. ‘Op deze manier zullen goederen die opnieuw kunnen worden gebruikt, minder snel als grof vuil worden aangeboden,’ legt het college uit in een persbericht.

Huishoudens gaan dus betalen voor het aan de straat zetten van de grijze en de groene container. De raad kan ook besluiten dat het ophalen van gft-afval gratis wordt, maar dan gaat de afvalstoffenheffing omhoog met 25 euro per huishouden, per jaar.

Chronisch zieken met veel medisch afval (bijvoorbeeld luiers) moeten volgens het voorstel een aantal aanbiedingen gratis krijgen omdat het gaat om ‘onvermijdbaar afval’.

Het doel van de invoering van diftar is om in alle Twentse gemeenten in 2030 nog maar 50 kilo restafval per persoon, per jaar over te houden. In Enschede is dat op het moment 220 kilo. Diftar moet het scheiden van afval stimuleren.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/college-ensc ... tem?808245
Bijlagen
College Enschede over diftar ‘Stop met gratis stortquotum en ga voor vaste literprijs’.jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

Groot afval hergebruiken??? Hoe bedoelen ze dat?
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

wordt weer fraai in het buitengebied....
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Twekkelerveld »

Als ze willen dat alles illegaal gedumpt wordt, dan moeten ze dit doordrukken.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Op facebook nog een krantenartikel van november 1968 gevonden over het ophalen van huisvuil in plastic zakken.
Bijlagen
Tubantia,November 1968..jpg
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

Ik wil de vuilnistonnenwagensmannen weer terug. Dat waren nog eens kerels. Die tilden zo een VULLIS-ton op!
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

ik heb nog zo,n ton , wil je die lenen om zulks een manspersoon mee te lokken/vangen ?
Laatst gewijzigd door hans op wo mar 30, 2016 9:25 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Veteraan schreef:Ik wil de vuilnistonnenwagensmannen weer terug. Dat waren nog eens kerels. Die tilden zo een VULLIS-ton op!
Gelukkig hebben we de foto's nog :)
Bijlagen
vuilnismannen.jpg
vuilnismannen.jpg (82.99 KiB) 10321 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

hans schreef:ik heb nog zo,n ton , wil je die lenen om zulks een manspersoon mee te lokken/vangen ?
Zou het werken??? :love2:
:-D :-D
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:
Veteraan schreef:Ik wil de vuilnistonnenwagensmannen weer terug. Dat waren nog eens kerels. Die tilden zo een VULLIS-ton op!
Gelukkig hebben we de foto's nog :)
Mooi Arie! Goed gevonden.
Rooy
Member
Member
Berichten: 162
Lid geworden op: ma nov 19, 2007 4:50 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Rooy »

Mooi artikel en foto!
Plaats reactie