Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Afval

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Ben het er absoluut mee eens. Kwam vandaag nog door de Lipperkerkstraat. Zal er maar geen foto's hier van plaatsen. Moet je voor de lol eens kijken naar die groene plekken ( daar waar ooit gebouwd gaat worden ). Daar ligt me een berg rotzooi. Hoe ze dat over die hekken gekregen hebben geen idee.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Vincent1971 schreef: wo aug 30, 2017 9:23 pm Ben het er absoluut mee eens. Kwam vandaag nog door de Lipperkerkstraat. Zal er maar geen foto's hier van plaatsen. Moet je voor de lol eens kijken naar die groene plekken ( daar waar ooit gebouwd gaat worden ). Daar ligt me een berg rotzooi. Hoe ze dat over die hekken gekregen hebben geen idee.
Ik hou niet van discussies over politieke partijen. Maar ik ga volgend jaar met de gemeenteraadsverkiezingen toch wel letten op de partij die hieraan iets gaat doen (of nog liever de diftar wilt afschaffen).
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Arie schreef: wo aug 30, 2017 9:31 pm
Vincent1971 schreef: wo aug 30, 2017 9:23 pm Ben het er absoluut mee eens. Kwam vandaag nog door de Lipperkerkstraat. Zal er maar geen foto's hier van plaatsen. Moet je voor de lol eens kijken naar die groene plekken ( daar waar ooit gebouwd gaat worden ). Daar ligt me een berg rotzooi. Hoe ze dat over die hekken gekregen hebben geen idee.
Ik hou niet van discussies over politieke partijen. Maar ik ga volgend jaar met de gemeenteraadsverkiezingen toch wel letten op de partij die hieraan iets gaat doen (of nog liever de diftar wilt afschaffen).
Persoonlijk snap ik niet al die veranderingen. Eerst kreeg je een grijze container ( otto ) . Later kwam er een streepjes code op en daarna een chip. Over een jaar of 2 moeten al die containers weer ingeleverd worden. Hoeveel vervuiling ( materiaal + energie ) is dat wel niet?
Persoonlijk vind ik het huidige systeem goed werken. Een grijze container voor het rest afval, papier in de blauwe en groen in de groene. Duidelijk en het werk goed.
Vroeger in de gemeente Losser kon je 1 keer per maand alle grote dingen aan de straat zetten zoals t.v.'s, meubels, koelkasten en zo voort. Werd dan door de gemeente opgehaald. Echter het gros was al verdwenen in de nacht ( kwamen van heine en verre aan om dat op te halen ). Zoiets moet je ook doen in Enschede. Geheid dat dat veel goedkoper is dan het huidige systeem.
Ik zie mij al met een bankstel naar de vuilstort gaan. Ten eerste heb ik geen auto en zie mij niet in staat om zo'n bankstel in grijze zakken te doen en dan af te voeren naar zo'n milieu eiland. Heb wel een bankstel in de grijze container geprakt ( jaren geleden ). Zou als diftar er eenmaal is wel raad weten met zo'n bankstel....
Las nog in de krant dat het in de gemeente Arnhem de grijze blok containers niet meer gesloten mogen worden. Dit heeft de rechter zo bepaald omdat de privacy in gedrang is van de burger. Ben benieuwd hoe dat hier gaat uit pakken in de gemeente.
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Afval

Bericht door Hendrik »

Grote stukken aan de straat zetten heplt! mijn dochter woont aan de burgemeester van Veenlaan (tuindorp) als ze iets kwijt wil......binnen een paar uur is het weg. Moet je natuurlijk wel aan zo'n drukke straat wonen.
Wat sas as dós was kaans.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Afval

Bericht door Highlander »

Vincent1971 schreef: wo aug 30, 2017 9:51 pm
Arie schreef: wo aug 30, 2017 9:31 pmPersoonlijk snap ik niet al die veranderingen. Eerst kreeg je een grijze container ( otto ) . Later kwam er een streepjes code op en daarna een chip. Over een jaar of 2 moeten al die containers weer ingeleverd worden. Hoeveel vervuiling ( materiaal + energie ) is dat wel niet?
Persoonlijk vind ik het huidige systeem goed werken. Een grijze container voor het rest afval, papier in de blauwe en groen in de groene. Duidelijk en het werk goed.
Vroeger in de gemeente Losser kon je 1 keer per maand alle grote dingen aan de straat zetten zoals t.v.'s, meubels, koelkasten en zo voort. Werd dan door de gemeente opgehaald. Echter het gros was al verdwenen in de nacht ( kwamen van heine en verre aan om dat op te halen ). Zoiets moet je ook doen in Enschede. Geheid dat dat veel goedkoper is dan het huidige systeem.
Ik zie mij al met een bankstel naar de vuilstort gaan. Ten eerste heb ik geen auto en zie mij niet in staat om zo'n bankstel in grijze zakken te doen en dan af te voeren naar zo'n milieu eiland. Heb wel een bankstel in de grijze container geprakt ( jaren geleden ). Zou als diftar er eenmaal is wel raad weten met zo'n bankstel....
Las nog in de krant dat het in de gemeente Arnhem de grijze blok containers niet meer gesloten mogen worden. Dit heeft de rechter zo bepaald omdat de privacy in gedrang is van de burger. Ben benieuwd hoe dat hier gaat uit pakken in de gemeente.
Voor diftar werkte het in Enschede ongeveer hetzelfde. Ik geloof dat je op jaarbasis 300 kilo aan grof vuil (gratis) aan de straat mocht zetten. Dat kwam de milieudienst (na afspraak) netjes ophalen. Werkte prima.

Bij diftar is er volgens mij van een situatie uitgegaan waarbij iedereen ruim woont met zat plek voor vier verschillende vuilnisbakken in de keuken, een grote schuur of tuin met zat ruimte voor vier verschillende otto's, een auto of bestelbus waarmee makkelijk naar de stort kan worden gereden, en daarnaast dat flatbewoners allemaal gezond van lijf en leden zijn: ik heb oudjes gespot met een vuilniszak op hun rollator op weg naar het milieu-eiland. Kom op zeg, dat kan echt niet.

Ik geloof ook niet in de meerwaarde vanuit het perspectief van de milieudienst. Die kunnen er niet van uitgaan dat het afval scheiden bij iedereen correct gaat. Dus het moet gecontroleerd worden en nogmaals gescheiden in de milieuverwerking. Dubbel werk, minimale meerwaarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

Ik had een oude buurvrouw die ondanks haar Alzheimer zolang mogelijk thuis moest blijven wonen. De thuiszorg, de buurtzorg, de kinderen (soms) en de buren vingen het wel op.... Een slot op de koelkast en vriezer, anders waren de maaltijden in no time (koud) opgegeten.
Daar stonden de papier- gft- en restafvalcontainers op een rijtje met allemaal ongeveer dezelfde inhoud: van alles door elkaar! Of hadden wij - de buren - die containers even moeten omkiepen en hersorteren?

Alle nieuwe regels verstoren bestaande routines die goed liepen. Om centen te besparen, worden euro weggegooid. En iedereen wordt er ongelukkig door.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

Veteraan schreef: do aug 31, 2017 10:49 am Om centen te besparen, worden euros weggegooid.
LOL
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Afbeelding
Afval en prijs meppen :banaan:
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Rattenoverlast in Hengelo: aantal meldingen meer dan verdubbeld
HENGELO - Ook in Hengelo neemt de rattenoverlast toe. In twee jaar tijd is het aantal meldingen meer dan verdubbeld. Maar op dit moment ziet de gemeente nog geen noodzaak om extra maatregelen te nemen.
https://www.tubantia.nl/hengelo/ratteno ... ~a49695d2/
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Forse groei rattenoverlast in Enschede: 'Diftar is de oorzaak'
ENSCHEDE - De gemeente ontving dit jaar liefst 1200 meldingen van rattenoverlast in Enschede. Een stijging van 20 procent ten opzichte van voorgaande jaren. Een oplossing voor het probleem is er nog niet, ideeën over de oorzaak wél: diftar.
https://www.tubantia.nl/enschede/forse- ... ~ac7a7a22/


Weet de oorzaak wel. Hoef je geen case-manager-ongedierte-bestrijding voor te zijn om de oorzaak aan te wijzen, die ligt namelijk op straat ;-)
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

'50 kilo afval per inwoner, dat halen de gemeenten niet'

Gepubliceerd op: 20/09/2017

'50 kilo afval per inwoner, dat halen de gemeenten niet'
Gemeenten doen niets met de boodschap van Twente Milieu dat met het huidige beleid de afvaldoelstellingen niet worden gehaald. Dat zeggen de rekenkamercommissies van zes Twentse gemeenten. "Gebrek aan moed en kritische houding in raden en colleges belemmeren de tijdige invoering van maatregelen."

De doelstelling in Twente is dat in 2030 maximaal 50 kilo restafval per inwoner wordt geproduceerd. Daar zitten Enschede, Hengelo, Almelo, Oldenzaal, Borne en de Hof van Twente, alle aandeelhouders van Twente Milieu, nog ver vanaf. Elke gemeente probeert op haar eigen manier dat doel te bereiken, waarbij gedifferentieerde afvaltarieven en omgekeerd inzamelen de boventoon voeren. Maar een onderzoek onder Nederlandse gemeenten geeft aan dat geen gemeente op die manier die doelstelling haalt. Colleges doen te weinig met die info. Het staat in het evaluatierapport Grip op Afval van de rekenkamers.

Stevig
De conclusies zijn stevig. Zo zijn er geen onderbouwde prognoses over de afvalinzameling door 'gebrekkig ambtelijk informatiemanagement'. Gemeenteraden praten vooral over incidenten. Bovendien delen gemeenten te weinig kennis.

Nauwelijks
Het invoeren van nieuwe maatregelen in de afvalinzameling verloopt via Twente Milieu, tussen gemeenten onderling is nauwelijks overleg. "Daardoor ontbreekt ook de discussie dat harmonisatie van uitvoeringsmaatregelen kan leiden tot kostenvoordelen", zeggen de rekenkamercommissies.

Vertrouwen
Gemeenten hebben veel vertrouwen in Twente Milieu. In de vergadering van aandeelhouders worden daarom nauwelijks kritische vragen gesteld aan de accountant of de raad van commissarissen. Daardoor hebben gemeenteraden en colleges onvoldoende zicht op de bestuurlijke en financiële risico's die samenhangen met de afvalinzameling door Twente Milieu.

Verkiezingen
De afvalinzameling zou een belangrijk onderwerp in de raadsverkiezingen moeten worden, zo suggereren de rekenkamercommissies in één van de aanbevelingen. "Afvalbeleid en afvalinzameling hebben veel impact op inwoners. De gemeenten hebben alle de ambitie van 50 kilo restafval in 2030 ondertekend. Verkiezingen zijn hét moment om dat mandaat te wijzigen of te bevestigen."

Incidenten
Een andere aanbeveling: "Spreek met elkaar af hoe omgegaan wordt met signalen van inwoners over de uitvoering van het afvalbeleid, zodat raadsvergaderingen over het afvalbeleid minder door incidenten en kritiek worden gedomineerd."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - foto: Nout Peper
bron: http://www.tvenschedefm.nl/-50-kilo-afv ... tem?990879
Bijlagen
50 kilo afval per inwoner, dat halen de gemeenten niet.JPG
50 kilo afval per inwoner, dat halen de gemeenten niet.JPG (117.21 KiB) 7792 keer bekeken
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Het einde van de diftar-bubbel

'Inwoners van Enschede zijn enthousiast aan het scheiden geslagen, wat goed nieuws is voor het milieu en de portemonnee. Naast deze positieve signalen, komen er soms ook signalen binnen over toegenomen hoeveelheden zwerfafval en verrommeling van de openbare ruimte.'

https://www.tubantia.nl/wilco-louwes/he ... ~a44b0f4c/
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Vincent1971 schreef: wo sep 20, 2017 7:41 pm Het einde van de diftar-bubbel

'Inwoners van Enschede zijn enthousiast aan het scheiden geslagen, wat goed nieuws is voor het milieu en de portemonnee. Naast deze positieve signalen, komen er soms ook signalen binnen over toegenomen hoeveelheden zwerfafval en verrommeling van de openbare ruimte.'

https://www.tubantia.nl/wilco-louwes/he ... ~a44b0f4c/
Een groot deel van de plastic afval gaat dus weer de verbrandingsoven in. Waarom dan nog langer afval scheiden? Behalve het glas het afval dus weer gewoon in de grijze otto. Hierdoor wordt dan weer veel geld, ergenis en moeite bespaard.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Afval

Bericht door Spruwel »

Die tekst op de site van tubantia is een opiniestuk, een persoonlijke mening van de schrijver. Het diftar systeem mag dan verre van ideaal zijn, het achterliggende idee is opzich niet verkeerd. De auteur wijst met de vinger, net als veel burgers, naar de overheid. Die drijft met diftar een wig in de samenleving. Maar het is wel de gemeenschap zelf, de burger, die de troep op straat pleurt. Of met hetzelfde gemak hardplastic en kunststof materialen in de oranje container gooit. Dat zal deels met onwetendheid te maken hebben en onduidelijkheid wat wel en niet bij de verpakkingen mag. Echter lijkt mij het aandeel gemakzucht niet te onderschatten.

Een ander probleem wat naar boven komt is de zogenaamde lage kwaliteit plastic dat onverwerkbaar is. Daar ligt een taak voor de producenten, met de overheid die hen een zetje in de rug geeft. En ja, dan moeten wij als consument maar een cent meer betalen voor een product. Hoewel een creatief fabrikant ook met een goedkopere verpakking kan komen. Als ik bijvoorbeeld kijk hoe dozen tegenwoordig ontworpen zijn... inventief gevouwen en zonder lijm, dan is er in de afgelopen decennia een hoop winst behaald. Dat moet op plasticgebied ook lukken.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Diftar volgens VVD Enschede 'geen groot succes'

Gepubliceerd op: 21/09/2017

Het Centraal Planbureau (CPB) heeft in zijn nieuwste rapport aangetoond dat de huidige manier van afvalinzameling en afvalscheiding nauwelijks bijdraagt aan een beter milieu. De VVD Enschede vraagt zich nu af hoe het verder moet met diftar.

In Enschede wordt dit jaar 120 procent meer plastic en verpakkingsmateriaal opgehaald dan in 2016. 'Wel hebben we gezamenlijk geconstateerd dat diftar ook voor de doorsnee inwoner van de stad een grote verrommeling van het straatbeeld te zien geeft', schrijft het VVD-raadslid Joost Nijhuis aan het college van B en W. Hij haalt daarbij het digitale meldpunt diftar van De Twentsche Courant Tubantia en TV Enschede FM aan, waar inwoners foto's van afvaldump kunnen insturen. De VVD was één van de drie partijen die op 12 oktober 2015 tegen de invoering van diftar stemde. Nijhuis: 'Grofweg mag je stellen dat de geconstateerde verrommeling van het straatbeeld voor het overgrote deel veroorzaakt wordt door de plastic zakken met plastic en verpakkingen.'

Milieuwinst gering
Nu kennelijk de milieuwinst van het gescheiden ophalen van plastic afval gering is wil de VVD weten of dit aanleiding is de ingezette koers van diftar in heroverweging te nemen. Nijhuis: 'Is het college van mening dat de uiteindelijke doelstellingen belangrijker zijn dan de vorm of wijze die gekozen is om de doelstellingen te halen?' Met name het 'omgekeerd inzamelen' (het restafval zelf wegbrengen) in 2019 vinden de liberalen maar niks.

Journalist Wilco Louwes sprak met Radio 1 over diftar in Enschede. Beluister dat item hierboven terug en lees zijn blog over diftar hier. zie: http://www.tvenschedefm.nl/audio-diftar ... tem?991111

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM - foto: Reinier van Willigen
bron: http://www.tvenschedefm.nl/audio-diftar ... tem?991111
Bijlagen
Diftar volgens VVD Enschede 'geen groot succes'.jpg
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Afbeelding

Schaaaaaaandalig zeg :hard3:
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Afvalzakken, ze zijn nog schaars in Enschede

Gepubliceerd op: 03/10/2017

Afvalzakken, ze zijn nog schaars in Enschede
In bijna geen supermarkt in Enschede waren in de afgelopen week milieuzakken voor plastic- en verpakkingsafval verkrijgbaar. De plastic zakken zijn een tijdje moeilijk tot niet leverbaar geweest.

,,De vraag was hoger dan het aanbod. De vrij lange leveringstermijn in combinatie met het overweldigende succes zorgden ervoor dat we niet voldoende zakken op voorraad hadden", aldus woordvoerster Annemiek Prinsen van Twente Milieu. ,,Er wordt sinds het begin van dit jaar, toen het afvalbeleid diftar is ingevoerd, veel meer verpakkingsmateriaal ingezameld dan vooraf werd gedacht." Inmiddels krijgt Twente Milieu de zakken weer binnen en worden alle ophaalpunten bevoorraad. Overigens zijn de zakken altijd verkrijgbaar bij het stadskantoor aan de Hengelosestraat.

Het hardnekkige gerucht dat er vanaf volgend jaar betaald moet voor de zakken klopt niet. Prinsen: ,,Wat wel gaat veranderen: vanaf het einde van dit jaar gaan we werken met zakken van gerecycled materiaal. Buiten het feit dat dit duurzamer is is de leveringstermijn ook korter."

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en TV Enschede FM. - Foto: Carlo ter Ellen
bron: http://www.tvenschedefm.nl/afvalzakken- ... tem?992762
Bijlagen
Afvalzakken, ze zijn nog schaars in Enschede.jpg
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

De 'grijze Otto' blijft in Almelo
ALMELO – De toenemende kritiek van burgers op de geleidelijke invoering van omgekeerd inzamelen van huishoudelijk afval in Twente is in Almelo een halt toegeroepen. Raadslid Louis Kampman verzette zich al in de verkiezingstijd van 2014 tegen het plan om de burgers al hun afval naar centrale inzamelpunten te laten brengen.
https://www.almeloosweekblad.nl/nieuws/ ... in-almelo-

Politiek Hengelo neigt naar vrije keuze om grijze Otto te houden
HENGELO Het zou zo maar kunnen zijn dat Hengeloërs alsnog zelf kunnen kiezen of ze de grijze Otto behouden of inleveren. Er lijkt zich in de gemeenteraad een meerderheid te vormen voor zo'n zogenoemd hybride afvalsysteem.
https://www.tubantia.nl/hengelo/politie ... ~a42104c2/

Wat zou Enschede nu gaan doen? :rock:
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Ik vind het voorbeeld van Almelo en Hengelo volgen. Grijze otto moet blijven!!!!!
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Vincent1971 »

Arie schreef: ma okt 09, 2017 5:14 pm Ik vind het voorbeeld van Almelo en Hengelo volgen. Grijze otto moet blijven!!!!!
Nou in Hengelo als ik het zo lees, dan moet je EXTRA betalen als je de grijze otto wilt houden. Denk dat er menigeen is die dan de grijze otto weg doet en de rotzooi bij zo'n milieu eiland kwakt.
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie