Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Afval

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Tja, en daar zit je dan elke dag keurig je plastic te scheiden

http://www.z24.nl/ondernemen/raymond-gr ... per-626462
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Veteraan »

Mee eens, Rene. Hoe meer je je best doet en aan het milieu denkt, hoe meer je 'gestraft' wordt.
Dat gold in de jaren 60/70 met het overgaan naar de CV. Geen eierkolen, antraciet, vijfjes (namen die zijn blijven hangen) meer nodig, de lucht schoonmaken. Eerst zelf investeren, daarna terugverdienen. Hoe zuiniger je met alles omging, hoe eerder je de investering terugverdiende. .... ja,ja, hoe duurder het gas werd. En het onderhoud. Een ketel moet regelmatig vervangen worden. Kortom, er is niets nieuws onder de zon. Elke verandering kost geld. De veranderingen komen wat sneller op elkaar en kunnen dus nooit meer terugverdiend worden.
Het gescheiden inzamelen zit er bij veel mensen ingebakken, anderen gooien alles bij elkaar. De goeien moeten onder de slechten lijden. Of hadden de slechten het bij het juiste eind? Alles wordt toch op één grote hoop gegooid? De zogenaamde bezuinigingen worden gebruikt voor nieuwe containerwagens. De mannen hebben we niet meer nodig. De extra kosten komen toch uit een ander potje, dus die tellen we niet mee.
Och, ik denk dat ik geen verstand van zaken heb en een beetje dom voor me uit zit te mijmeren.
Dus ik houd me stil.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Twekkelerveld schreef:Als ze willen dat alles illegaal gedumpt wordt, dan moeten ze dit doordrukken.
en dan krijg je dit soort acties:

Buurtkring Esmarke strijdt tegen zwerfafval

Gepubliceerd op: 01/04/2016

Buurtkring Esmarke bindt de strijd aan tegen toename van zwerfafval in het buitengebied. Zaterdag gaat de vereniging, die zich inzet ten behoeve van de Eschmarke Zuid en Noord, met zo veel mogelijk buurtbewoners op pad om het buitengebied een stukje schoner te maken.
zie verder: http://www.tvenschedefm.nl/buurtkring-e ... tem?808512
Bijlagen
Buurtkring Esmarke strijdt tegen zwerfafval.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Moeten Enschedeërs betalen voor gft?

Gepubliceerd op: 13/04/2016

Moeten Enschedeërs betalen voor gft?
Maak het aanbieden van het groente-, fruit- en tuinafval gratis. Dat menen veel raadsleden in Enschede.

In de vergadering van de stedelijke commissie van afgelopen maandag kwamen de eerste contouren van de nieuwe afvaltarieven ter sprake. De meeste van de fracties vinden dat het ophalen van de gft-container gratis moet blijven. De 'verstening' van tuinen is één ding, maar het belangrijkste argument is dat inwoners niet worden gestimuleerd om het gemeentelijk blad- en groenafval op te ruimen als ze later de rekening gepresenteerd krijgen.

Milieuwethouder Hans van Agteren vindt het afschaffen van het gft-tarief geen goed plan. Hij noemt het een halve maatregel, als je overgaat op diftar. Bovendien, als de hele stad meebetaalt voor het gft-afval, gaan de vaste afvaltarieven per huishouden met 25 euro omhoog. De meeste fracties nemen zo'n verhoging op de koop toe. Want zoals CDA'er Wim Wijfjes het maandagavond omschreef: "Particulier groen is ook een beetje openbaar groen. De bovenbuurvrouw zonder tuin geniet ook van de vogels in de tuin van de onderbuurman."

Ondanks een raadsmeerderheid tegen tarieven voor gft-afval vraagt Van Agteren om geduld. De gemeente werkt aan alternatieven. De terugkeer van bladkorven is een mogelijkheid om inwoners toch te stimuleren het gemeentelijk groenafval op te ruimen. "Of we gaan in het najaar twee keer gratis de groene container ophalen", noemt de wethouder als tweede optie. Ook is hij bereid te experimenteren met ondergrondse gft-containers, zodat ook flatbewoners groente-, fruit- en tuinafval kunnen scheiden.
zie verder: http://www.tvenschedefm.nl/moeten-ensch ... tem?809967
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Haven in Enschede in beeld als centraal afvalbrengpunt

Gepubliceerd op: 15/04/2016
Haven in Enschede in beeld als centraal afvalbrengpunt

Een afvalbrengpunt dat alle andere afvalbrengpunten in de stad vervangt. Dat is wat de gemeente voor ogen heeft met een perceel aan De Ossenboer in het havengebied. En dat betekent straks niet langer onduidelijkheid over waar en wanneer je je grof vuil kan storten.

Nu nog zijn Enschedeërs met grof vuil toegewezen op de afvalpleinen aan de Vlierstraat (Zuid), Lenteweg (Oost) en Binnenhaven (West). Elk brengpunt hanteert zijn eigen openingstijden. Door een centraal afvalbrengpunt voor de hele stad te maken, komt er een einde aan die afzonderlijke situaties. Een centraal afvalbrengpunt past bij de doelstellingen die de gemeente zichzelf heeft gesteld als het gaat om afvalscheiding, bijvoorbeeld het scheiden van minimaal achttien verschillende afvalstromen.

Door de intrede van het nieuwe afvalbeleid diftar, waarbij bewoners gaan betalen voor de hoeveelheid afval die zij aanbieden, moeten inwoners worden gestimuleerd om zo veel mogelijk afval te scheiden. Daarbij is een centraal afvalbrengpunt met ruime openingstijden geen overbodige luxe.

Het onderzoek van de gemeente richt zich vooral op de locatie aan De Ossenboer, omdat de huidige bewoner van het adres, Onderhoud Enschede, gaat verhuizen. Voor de zomer verwacht het gemeentebestuur uitkomsten te hebben. Mocht het pand niet voldoen aan de eisen, dan wordt het in de verkoop gezet.

De gemeente zelf moet bezuinigen en wil al haar activiteiten beperken tot twee locaties; de voormalige brandweerkazerne aan de Hengelosestraat en leegstaande ruimten in het pand aan de Vlierstraat 103.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/haven-in-ens ... tem?810166
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Arie schreef:Moeten Enschedeërs betalen voor gft?

Gepubliceerd op: 13/04/2016

Moeten Enschedeërs betalen voor gft?
Maak het aanbieden van het groente-, fruit- en tuinafval gratis. Dat menen veel raadsleden in Enschede.

In de vergadering van de stedelijke commissie van afgelopen maandag kwamen de eerste contouren van de nieuwe afvaltarieven ter sprake. De meeste van de fracties vinden dat het ophalen van de gft-container gratis moet blijven. De 'verstening' van tuinen is één ding, maar het belangrijkste argument is dat inwoners niet worden gestimuleerd om het gemeentelijk blad- en groenafval op te ruimen als ze later de rekening gepresenteerd krijgen.

Milieuwethouder Hans van Agteren vindt het afschaffen van het gft-tarief geen goed plan. Hij noemt het een halve maatregel, als je overgaat op diftar. Bovendien, als de hele stad meebetaalt voor het gft-afval, gaan de vaste afvaltarieven per huishouden met 25 euro omhoog. De meeste fracties nemen zo'n verhoging op de koop toe. Want zoals CDA'er Wim Wijfjes het maandagavond omschreef: "Particulier groen is ook een beetje openbaar groen. De bovenbuurvrouw zonder tuin geniet ook van de vogels in de tuin van de onderbuurman."

Ondanks een raadsmeerderheid tegen tarieven voor gft-afval vraagt Van Agteren om geduld. De gemeente werkt aan alternatieven. De terugkeer van bladkorven is een mogelijkheid om inwoners toch te stimuleren het gemeentelijk groenafval op te ruimen. "Of we gaan in het najaar twee keer gratis de groene container ophalen", noemt de wethouder als tweede optie. Ook is hij bereid te experimenteren met ondergrondse gft-containers, zodat ook flatbewoners groente-, fruit- en tuinafval kunnen scheiden.
zie verder: http://www.tvenschedefm.nl/moeten-ensch ... tem?809967

Betalen voor GFT-afval. Zoals ik al vaker heb opgemerkt vind ik dat gemeente mij maar eens moet gaan betalen omdat ik een waardevolle grondstof aanleveren. Wil de gemeente dat niet ga ik zoeken naar alternatieven, b.v. zelf een afnemer zoeken, zodat gemeente er niet meer aan te pas komt.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Afval

Bericht door Spruwel »

Gescheiden afval en betalen per kilo, het klinkt allemaal wel mooi en ik kan er en heel stuk in meegaan. Ik vind het niet erg om met een zak plastic of glas naar het winkelcentrum te lopen, en er zou nog wel een container met klein elektronische troep bij mogen komen. Alleen lijkt het erop dat nu, onder invloed van bezuinigingsdrang bij de overheid, teveel op het bord van de burger wordt gelegd. Het idee van één centraal afvalbrengpunt bijvoorbeeld is van de zotte. Voor een hoop goederen wil je niet de stad door om het netjes kwijt te raken. Om het dan te brengen als 'meer duidelijkheid waar en wanneer je kan storten' is niet meer dan marketingtechninsch geblaat.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

afval is big business , de maffia in amerika is er ook groot mee geworden....
waarom kan/mag ik in enschede geen contract afsluiten met een particuliere afvalverwerker ?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Nieuwe afvalbakken onthuld in binnenstad Enschede

Gepubliceerd op: 20/04/2016

Enschedese wethouder Hans van Agteren heeft dinsdagmiddag nieuwe prullenbakken ‘onthuld’ op het Van Heekplein in Enschede. In de bakken is er plaats voor plastic, papier en restafval. De wethouder plaatste symbolisch de eerste vuilniszakken in de prullenbakken, die door de gehele binnenstad geplaatst zijn.

De gemeente Enschede wil met deze nieuwe afvalemmers het goede voorbeeld geven wat betreft afval scheiden. Met de nieuwe regelingen van diftar wordt het scheiden van afval aantrekkelijker, en de gemeente wil daar op deze manier meer aandacht aan schenken, aldus van Agteren.

Met die denkwijze is er ook een heuse spraypaint aangebracht op de grond bij de afvalbakken. Via kleurrijke pijlen wordt iedereen naar de bakken toegewezen, om daar hun afval in de juiste bak te gooien. TV Enschede FM was bij de onthulling van de afvalbakken, en sprak met wethouder Hans van Agteren.
bron en video zie: http://www.tvenschedefm.nl/video-nieuwe ... tem?810894
Bijlagen
Nieuwe afvalbakken onthuld in binnenstad Enschede.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Misverstanden en ernstige zorgen over diftar

Gepubliceerd op: 28/05/2016
VIDEO 4 Misverstanden en ernstige zorgen over diftar, zie op: http://www.tvenschedefm.nl/video-4-misv ... tem?815125

Er zijn - terecht of onterecht - heel wat zorgen over diftar, blijkt uit onze enquête die door bijna 1.100 Enschedeërs is ingevuld. Hieronder vier misverstanden en ernstige zorgen.

‘Ik ga straks voor mijn buren betalen als zij hun afval in mijn bak gooien.’
Feitelijk onjuist. Er wordt niet in kilo’s, maar in aanbod gerekend. U betaalt dus niet voor de a-sociale buurman. Maar als die buurman hierdoor zelf niet zijn container aan straat hoeft te zetten, is hij zelf wel goedkoper uit. De gemeente denkt dat dit niet vaak zal voorkomen. Omdat iedere keer geld kost, verwacht de gemeente alleen volle containers aan straat.

‘Het gaat de gemeente alleen om geld.’
Nederland kent een gesloten systeem bij afvalstoffenheffing. Er mag dus geen winst worden gemaakt op de afvaltaks. Wat met diftar wordt verdiend, moet worden besteed aan kosten die ermee gemoeid zijn. Bijvoorbeeld het plaatsen van (ondergrondse) afvalcontainers, de verwerkingskosten bij Twente Milieu etc.

‘Waar naartoe met luiers/ incontinentiemateriaal?’
Vieze luiers, billendoekjes en incontinentiematerialen mogen niet in de groene container. Wat nu? In de grijze afvalbak gaat dat stinken als de bak een maand lang achterthuis staat, verzuchten veel Enschedeërs die de enquête invulden. Twente Milieu adviseert luiers naar het afvalbrengpunt te brengen. Andere oplossingen zijn niet voorhanden. Huishoudens die om medische redenen veel incontinentiemateriaal hebben, kunnen straks aanspraak maken op resitutie van een deel van de afvaltaks.

‘Ouderen zijn de klos. Zij kunnen niet met volle bak of vuilniszak op pad.’
Een heikel punt is de situatie van oudere of minder valide Enschedeërs. De afvaltaks wordt niet op basis van kilo’s berekend, maar per aanbod. Het loont dus om de grijze container of vuilniszak zo vol mogelijk te proppen. Veel respondenten uiten hun zorgen dat dat te zwaar wordt. Een oplossing is niet voorhanden. De betreffende inwoners zijn afhankelijk van noaberhulp of moeten simpelweg vaker afval wegbrengen, dus meer betalen. Er wordt gevreesd voor afvaldump. Er zijn al gemeenten waar ouderen hun afval in de gemeentelijke afvalbakken stoppen. Of dat ook in Enschede gebeurt, moet de praktijk uitwijzen.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/video-4-misv ... tem?815125
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

en dan nog het dumpen in het buitengebied en in de parken ....
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Afval

Bericht door Highlander »

In de binnenstad komen de milieudienst en de gft ophaaldienst nu al niet eens - blijkbaar geen zin om voor ontheffing te betalen, of simpelweg niet praktisch voor die grote wagens, of misschien vinden ze het ontsierend voor de binnenstad als we onze meuk buiten neerzetten om opgehaald te worden.

Wat mij stoort aan dat hele diftar verhaal is dat het een 'one size fits all' oplossing is. Gaat niet werken - niet iedereen in Enschede woont in een huis met tuin en schuur en niet iedereen is in de gelegenheid afval naar een centraal punt te brengen.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Wauwthur »

Achteraf scheiden lijkt mij ook een betere optie. Maar ik wacht nog even af tot alle details bekend zijn.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Afval

Bericht door Arie »

Kuddegedrag zorgt voor ophoping vuilnis bij Enschedese milieupleinen

Gepubliceerd op: 02/02/2017
VIDEO Kuddegedrag zorgt voor ophoping vuilnis bij Enschedese milieupleinen, zie: http://www.tvenschedefm.nl/video-kuddeg ... tem?946333

Twente Milieu heeft een kleinschalig onderzoek gedaan naar vuilniszakken rondom de Enschedese milieupleinen. Uit dat onderzoek blijkt dat bewoners onnodig vuilniszakken plaatsen naast ondergrondse vuilcontainers.

"Wij hebben zelf een volle vuilniszak naast een container gezet’’, begint Rik van Esch, teamleider van Twente Milieu. ,,Vervolgens keken we wat Enschedeërs doen als ze hun eigen vuil willen weggooien. Wat blijkt? Ze zien die vuilniszak naast de container staan en plaatsen hun eigen vuilniszak er klakkeloos naast. Ze gaan dan al van uit dat de container vol is. En dat terwijl er nog genoeg capaciteit in de container is. Proberen om hun eigen vuilnis weg te gooien, gebeurt niet eens meer.’’ bron: http://www.tvenschedefm.nl/video-kuddeg ... tem?946333
Bijlagen
Kuddegedrag zorgt voor ophoping vuilnis bij Enschedese milieupleinen.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

de forumsklok loopt voor ?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door enschedeinansichten »

19.39 Is UTC plus 1 uur en dat is Wintertijd Nederland. :o
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door enschedeinansichten »

Je kunt dit ook als gebruiker wijzigen in je instellingen :idee: :idee: :idee:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Afval

Bericht door hans »

ik hebt weer int gareel !
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Afval

Bericht door enschedeinansichten »

:banaan:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Afval

Bericht door Rene »

Arie schreef: do feb 02, 2017 11:00 pm

"Wij hebben zelf een volle vuilniszak naast een container gezet’’, begint Rik van Esch, teamleider van Twente Milieu. ,,Vervolgens keken we wat Enschedeërs doen als ze hun eigen vuil willen weggooien. Wat blijkt? Ze zien die vuilniszak naast de container staan en plaatsen hun eigen vuilniszak er klakkeloos naast. Ze gaan dan al van uit dat de container vol is. En dat terwijl er nog genoeg capaciteit in de container is. Proberen om hun eigen vuilnis weg te gooien, gebeurt niet eens meer.

En dat had Twente Milieu niet kunnen bedenken zonder eerst een experiment uit te moeten voeren. Ken je klant zou ik zeggen. Het lijkt me nogal logisch dat mensen op deze wijze reageren, container vol dan zak ernaast. Niets vreemd aan lijkt me. Daarnaast vind ik het nogal nogal denigrerend dit te benoemen als "kuddegedrag".
Plaats reactie