Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Lokale kwaliteitsondernemers

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

hans schreef:Zuiderhagen Zuidmolenterrein vroeger fabriek Jannink
Deze fabriek dus:
Bijlagen
Beltstraat vanaf de C.F. Klaarstraat richting Haaksbergerstraat, rechts textielfabriek Gerhard Jannink & Zn. Achteraan rechts het hoge gebouw het Belthoes 1961.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door hans »

wanneer is dat platgegaan ?
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:wanneer is dat platgegaan ?
Midden jaren zeventig. na het "grande debacle" in de textiel industrie heeft de gemeente de meeste zo niet alle textielfabrieken opgekocht. de fabriek van Jannink braken ze af om er iets nieuws neer te zetten, en toen werd Enschede Art 12 gemeente. en heeft het jaren braak gelegen. een soort impromptu parkeerplaats hartje stad. je keek zo van de Pijpenstraat op de achterkant van de noodwinkels aan het van Loenshof.

Edit: Arie, toch aardig dat je nog een stukkie van "mijn" torentje laat zien :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Veteraan »

Voor Pitr , maar ook voor de anderen :P
Bijlagen
Links een stukje Gemeentelijk Lyceum aan de C.F. Klaarstraat, Beltstraat en Pijpenstraat met magazijn van Franzo.jpg
Pa en Albert bij Franzo, tegenover afbraak fabriek Jannink en Volkswagenbestel (1).jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door hans »

gemeentelijk lyceum ?
tussen de zuidmolen en de vroegere NMB ?
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Twekkelerveld »

Bedankt voor het heldere antwoord met foto's.
Het is net of ik hier elke keer geschiedenisles krijg van jullie. :)
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Veteraan »

Kleine aanvulling:
Bijlagen
Noodwinkels van Ulzen en Hermine Wink, Boll en Scharp, Van Loenshof 1981.jpg
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:gemeentelijk lyceum ?
tussen de zuidmolen en de vroegere NMB ?
Hans, inderdaad. De C.F. Klaarstraat liep vroeger van de Beltstraat naar de kruising van de Ripperdastraat/Haaksbergerstraat.
Langs de CF Klaarstraat zat de Gemeentelijke HBS, later het Lyceum. Om de hoek aan de Haaksbergerstraat zat het politiebureau met zijn karakteristieke torentje. Op de genoemde kruising zat de sportzaak van Van ’t Hoen, die zit nu aan de Kuipersdijk (of heet het daar al anders?) vlak bij V&D.
Tegenover de HBS zaten een aantal winkeltjes, volgens mij zat de platen/muziekzaak van Knoop daar ook ergens.

En Veteraan: bedankt voor de foto's, vooral die van die van de noodwinkels. daar zit Van Ulzen nog in, ik heb alleen een foto waar de ANWB er in zit, later.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door hans »

meneer knoop kwam ik een paar maand geleden tegen toen we met de school naar een voorstelling in het muziekcentrum zijn geweest.
zo zit hij nog steeds in de muziek ( als vrijwilliger )
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Pitr de Nerd »

hans schreef:meneer knoop kwam ik een paar maand geleden tegen toen we met de school naar een voorstelling in het muziekcentrum zijn geweest.
zo zit hij nog steeds in de muziek ( als vrijwilliger )
en zo zijn we weer bij het onderwerp van dit draadje :D Knoop leverde kwaliteit. Aan de geheime zenders. Want alle piratenmuziek uit de omgeving Enschede kwam bij hem vandaan, volgens mij. Hoe ik dat weet? Wel: volgens onze rechtsspraak hoef je jezelf niet te beschuldigen, dus ik doe er het zwijgen maar toe. :D :D :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
hans schreef:meneer knoop kwam ik een paar maand geleden tegen toen we met de school naar een voorstelling in het muziekcentrum zijn geweest.
zo zit hij nog steeds in de muziek ( als vrijwilliger )
en zo zijn we weer bij het onderwerp van dit draadje :D Knoop leverde kwaliteit. Aan de geheime zenders. Want alle piratenmuziek uit de omgeving Enschede kwam bij hem vandaan, volgens mij. Hoe ik dat weet? Wel: volgens onze rechtsspraak hoef je jezelf niet te beschuldigen, dus ik doe er het zwijgen maar toe. :D :D :D

Pitr
De winkel van Knoop aan de C,F. Klaarstraat is op onderstaande foto van 1962 te zien.
Bijlagen
C.F. Klaarstraat 1962 Oldtimer in optocht ten tijde van tentoonstelling 3 x A. Knoop.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
hans schreef:gemeentelijk lyceum ?
tussen de zuidmolen en de vroegere NMB ?
Hans, inderdaad. De C.F. Klaarstraat liep vroeger van de Beltstraat naar de kruising van de Ripperdastraat/Haaksbergerstraat.
Langs de CF Klaarstraat zat de Gemeentelijke HBS, later het Lyceum. Om de hoek aan de Haaksbergerstraat zat het politiebureau met zijn karakteristieke torentje. Op de genoemde kruising zat de sportzaak van Van ’t Hoen, die zit nu aan de Kuipersdijk (of heet het daar al anders?) vlak bij V&D.
Tegenover de HBS zaten een aantal winkeltjes, volgens mij zat de platen/muziekzaak van Knoop daar ook ergens.

En Veteraan: bedankt voor de foto's, vooral die van die van de noodwinkels. daar zit Van Ulzen nog in, ik heb alleen een foto waar de ANWB er in zit, later.

Pitr
Hierbij het bovengenoemde op onderstaande foto te zien.
Bijlagen
C.F. Klaarstraat boulevard 1945 Van Loenshof luchtfoto.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door hans »

top !
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Veteraan »

Keurige rijen in 1962 bij een Oldtimer optocht, geen dranghekken nodig.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Twekkelerveld »

Mooie foto's en verhalen! :okay:
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef: Hierbij het bovengenoemde op onderstaande foto te zien.
Fraaie foto, Arie! Haalt weer een heleboel herinneringen boven, die plaat. De parkeerplaats achter het politiebureau, bijvoorbeeld. En het witte noodgebouwtje links onder het midden, naast de bomen. Daar zat de zedenpolitie in.

Wat ook prachtig is: de caravans net naast het benzinestation op het oude Jannink terrein. Daar zou nu de hele goegemeente overheen vallen. Dat benzinestation had ik me moeten herinneren, volgens mij was dat een “witte pomp”.

Wat ook net zichtbaar is: het hoogteverschil op het Jannink terrein in het midden. Daar zat een “sprong” in van een cm of dertig. Ooit zat daar een auto vast op die dacht de korste weg te nemen.

Rechts zie je nog net de Koningsstraat, volgens mij. Daar beginnen de gaten al in de bebouwing te vallen door de afbraak. En de Boulevard is nog niet ten prooi gevallen aan de “autoluw” ridders.

Het Hermesflat is er al wel, maar de Klanderij bestaat ook nog niet. en zo kan ik doorgaan…

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
hans schreef:gemeentelijk lyceum ?
tussen de zuidmolen en de vroegere NMB ?
Hans, inderdaad. De C.F. Klaarstraat liep vroeger van de Beltstraat naar de kruising van de Ripperdastraat/Haaksbergerstraat.
Langs de CF Klaarstraat zat de Gemeentelijke HBS, later het Lyceum. Om de hoek aan de Haaksbergerstraat zat het politiebureau met zijn karakteristieke torentje. Op de genoemde kruising zat de sportzaak van Van ’t Hoen, die zit nu aan de Kuipersdijk (of heet het daar al anders?) vlak bij V&D.
Tegenover de HBS zaten een aantal winkeltjes, volgens mij zat de platen/muziekzaak van Knoop daar ook ergens.

En Veteraan: bedankt voor de foto's, vooral die van die van de noodwinkels. daar zit Van Ulzen nog in, ik heb alleen een foto waar de ANWB er in zit, later.

Pitr
Ook een lokale kwaliteitswinkel sportzaak van 't Hoen
Bijlagen
Haaksbergerstraat hoek Ripperdastraat 't Hoen.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Hendrik »

hans schreef:meneer knoop kwam ik een paar maand geleden tegen toen we met de school naar een voorstelling in het muziekcentrum zijn geweest.
zo zit hij nog steeds in de muziek ( als vrijwilliger )
n
In de jaren 50 kocht mijn vader daar zijn eerste 78 toeren platen. Hij had een 2e hands grammofoon gekocht. Er moesten telkens nieuwe naalden in de kop gezet worden. Die kop was zo zwaar dat je na drie keer draaien de achterkant van de plaat hoorde. Nou overdrijf ik :-) Dat was dus wel bij Knoop Sr. Maar ik denk dat de huidige Knoop ook al wel Sr. is.
In dezelfde rij zat ook Radioko radio's en beginnende TV. Later ging die winkel naar het Pleintje achter het toen nieuwe postkantoor. Volgens mijn broer was Radioko de wat serieuzere platenzaak met klassieke muziek. De liefde voor klassieke muziek heb ik en mijn broer niet van ons vader, die hield het bij accordion en draaiorgel. Maar daarvoor was je bij Knoop aan het goede adres.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Pitr de Nerd »

Hendrik schreef:
hans schreef:meneer knoop kwam ik een paar maand geleden tegen toen we met de school naar een voorstelling in het muziekcentrum zijn geweest.
zo zit hij nog steeds in de muziek ( als vrijwilliger )
n
In de jaren 50 kocht mijn vader daar zijn eerste 78 toeren platen. Hij had een 2e hands grammofoon gekocht. Er moesten telkens nieuwe naalden in de kop gezet worden. Die kop was zo zwaar dat je na drie keer draaien de achterkant van de plaat hoorde. Nou overdrijf ik :-) Dat was dus wel bij Knoop Sr. Maar ik denk dat de huidige Knoop ook al wel Sr. is.
In dezelfde rij zat ook Radioko radio's en beginnende TV. Later ging die winkel naar het Pleintje achter het toen nieuwe postkantoor. Volgens mijn broer was Radioko de wat serieuzere platenzaak met klassieke muziek. De liefde voor klassieke muziek heb ik en mijn broer niet van ons vader, die hield het bij accordion en draaiorgel. Maar daarvoor was je bij Knoop aan het goede adres.
Hendrik, volgens mij zat er ook een zaak in feest- en schertsartikelen waar je stinkbommen en “schetenkussens” kon kopen. En jaarlijks de carnavalsartikelen.

Ik ben wel klassiekliefhebber, maar mijn ouders ook niet. die draaiden meer de smartlappen. Ik kocht mijn platen bij Demoed, en later bij een zaak in de Klanderij die er al lang niet meer is. Ik zou de naam van die zaak niet meer weten. Die man ging ten onder toen V&D alle LP’s ineens voor ƒ14,90 ging verkopen, terwijl hij rond de twintig gulden zat. Dan houdt het op…

Bij Knoop kochten we de piratenhits, ook nog toen hij ergens aan de haverstraat of burgemeesterstraat zat.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
Hendrik schreef:
hans schreef:meneer knoop kwam ik een paar maand geleden tegen toen we met de school naar een voorstelling in het muziekcentrum zijn geweest.
zo zit hij nog steeds in de muziek ( als vrijwilliger )
n
In de jaren 50 kocht mijn vader daar zijn eerste 78 toeren platen. Hij had een 2e hands grammofoon gekocht. Er moesten telkens nieuwe naalden in de kop gezet worden. Die kop was zo zwaar dat je na drie keer draaien de achterkant van de plaat hoorde. Nou overdrijf ik :-) Dat was dus wel bij Knoop Sr. Maar ik denk dat de huidige Knoop ook al wel Sr. is.
In dezelfde rij zat ook Radioko radio's en beginnende TV. Later ging die winkel naar het Pleintje achter het toen nieuwe postkantoor. Volgens mijn broer was Radioko de wat serieuzere platenzaak met klassieke muziek. De liefde voor klassieke muziek heb ik en mijn broer niet van ons vader, die hield het bij accordion en draaiorgel. Maar daarvoor was je bij Knoop aan het goede adres.
Hendrik, volgens mij zat er ook een zaak in feest- en schertsartikelen waar je stinkbommen en “schetenkussens” kon kopen. En jaarlijks de carnavalsartikelen.

Ik ben wel klassiekliefhebber, maar mijn ouders ook niet. die draaiden meer de smartlappen. Ik kocht mijn platen bij Demoed, en later bij een zaak in de Klanderij die er al lang niet meer is. Ik zou de naam van die zaak niet meer weten. Die man ging ten onder toen V&D alle LP’s ineens voor ƒ14,90 ging verkopen, terwijl hij rond de twintig gulden zat. Dan houdt het op…

Bij Knoop kochten we de piratenhits, ook nog toen hij ergens aan de haverstraat of burgemeesterstraat zat.

Pitr
Ik denk dat je Buitenbos bedoeld
Bijlagen
C.F. Klaarstraat Buitenbos makelaar Tiggeler en de Bruijn.jpg
C.F. Klaarstraat Buitenbos.jpg
C.F. Klaarstraat Buitenbos.jpg (37.67 KiB) 12493 keer bekeken
C.F. Klaarstraat Buitenbos inmiddels gesloopt eind jaren 60.jpg
C.F. Klaarstraat Buitenbos inmiddels gesloopt eind jaren 60.jpg (37.03 KiB) 12462 keer bekeken
C.F. Klaarstraat. Meubelhuis De Beer, later boekhandel Stam Links zit een electrische wasch- en glans inrichting met de naam Buitenbos.jpg
C,F. Klaarstraat 10 advertentie verhuurinrichting J. Buitenbos.jpg
Plaats reactie