Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Lokale kwaliteitsondernemers

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Mooi artikel over de historie van de winkels van Boensma Ijzerwaren die aan de Deurningerstraat en Roomweg hebben gezeten en nu nog is gevestigd aan de G.J. van Heekstraat 101-103. Van de winkel aan de Roomweg heb ik geen foto kunnen vinden.
Bijlagen
G.J. van Heekstraat 101-103 Boensma IJzerwaren.jpg
G.J. van Heekstraat 101-103 Boensma IJzerwaren..jpg
Deurningerstraat 92 Roomweg 34  G,J, van Heekstraat 101 Boensma's Ijzewrwaren.jpg
Deurningerstraat 92 1960 Pand fa. Boensma.jpg
Deurningerstraat 90 Boensma.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Jo (77) stopt met haar zaak in Enschede: ‘De winkel heeft me erdoor gesleept’
Gepubliceerd: Woensdag 07 november 2018

Jo (77) stopt met haar zaak in Enschede: ‘De winkel heeft me erdoor gesleept’
Na vijftig jaar stopt Jo ten Voorde met haar damesmodezaak. De winkel hielp haar door veel tegenslagen heen. „Dit was mijn afleiding.”

Eigenlijk zou dochter Ellen de damesmodezaak voortzetten. Ze runde al enige tijd samen met Jo ten Voorde de winkel, maar twee jaar geleden overleed ze plotseling aan een hartstilstand. „Verschrikkelijke tijd was het. Ze was een levenslustige vrouw. Heel mooi ook”, zegt Jo (77).

Ellen
Ze zet een foto van Ellen op de stamtafel, midden in de winkel aan de Heutinkstraat. „Zeg nou zelf, ze leek helemaal niet op mij. Had het kleinste damesmaatje. Ze kon alles aantrekken: een jurk voor oudjes maar ook een hippe spijkerbroek met van die gaten erin.”

Na het overlijden van Ellen ging de winkel een paar weken op slot. „Je wilt niet dat je kind eerder gaat dan jezelf. Ik was helemaal van slag. Maar op een gegeven moment denk je ook: het leven gaat wél door’ Je kunt in de put gaan zitten, maar je moet verder. Dan kun je beter proberen er iets van te maken.”

Bertus
Met die instelling pakte ze eerder, na de dood van haar man Bertus, de draad weer op. Hij overleed in de zomer van 1988, eveneens na een hartstilstand. Een paar weken daarvoor was er ingebroken in de modezaak, die toen nog was gevestigd op de hoek van de Steenweg en Resedastraat.

„Ze namen de dure merken mee. Het goedkopere spul lieten ze achter. De schade was enorm. Eén bak ellende was het. Mijn man was al hartpatiënt. Die inbraak heeft een rol gespeeld bij zijn hartaanval. Het was een gruwelijke zomer. Iedereen was op vakantie. Ik zat nachtenlang buiten te piekeren hoe het verder moest. Uiteindelijk doe je de zaak toch maar weer open.”

Afleiding
De winkel heeft haar door moeilijke momenten gesleept, stelt ze vast. „Dit was mijn afleiding. Dat geldt overigens ook voor een deel van mijn klanten. Ze komen hier na een bezoek aan de kapper. Zitten we hier aan de tafel en drinken we koffie. Dan nemen we de week door. Vergis je niet, er zijn veel mensen die alleen zijn. Ze lopen met de ziel onder de arm. Dat wil ik dus niet. Soms is het hier net maatschappelijk werk. Dan pep ik ze op.”

Waar ze haar opmerkelijke veerkracht vandaan heeft, weet ze niet. Misschien van haar jeugd. Ze groeide in de jaren 50 en 60 voor een deel op in de kroeg van haar vader: café ’n Aap, aan de Oostveenweg. De buurtkroeg werd bevolkt door textielarbeiders en bouwvakkers. „Ik zie ze nog vrijdags hun loonzakje in het café openscheuren. Dat vond ik niks. Ik heb ook altijd gezegd: ik wil niet een kerel die altijd in de kroeg hangt. Ze lacht. „Maar ik heb mijn man wel in het café leren kennen.”

Stoffen en lapjes
Hij werkte in een textielzaak in Hengelo. Toen ze waren getrouwd, begon Jo aan de Steenweg met een winkel in stoffen en lapjes. „Langzamerhand kwamen daar kleren bij. Daar ben ik me op gaan toeleggen.”

In 2002 verhuisde ze naar de Heutinkstraat, nabij de Boulevard 1945. Ze zag vooral het afgelopen decennium veel damesmodezaken afhaken in de binnenstad. „Komt door dat onlinegedoe. Ik snap niet dat je je kleding koopt van een plaatje. Je wilt het toch zien en passen? Die goedkope winkels als Primark zorgen ook voor concurrentie. Mijn man zei het altijd al: ‘Consumenten zijn net als luizen, ze kruipen overal naartoe waar ’t het voordeligste is’. Ik zit in het midden- en hogere segment. Ik verkoop topmerken. Gelukkig heb ik altijd veel vaste klanten gehouden. Ze komen niet alleen uit Enschede, maar ook uit Oldenzaal, Losser, Haaksbergen en Goor.”

Steevast 65
Die wil ze tot het laatste moment met nieuwe mode bedienen. Ze was maandag nog bij een leverancier in Amsterdam en bezocht onlangs een beurs in Düsseldorf en kledingfabrieken in Zuid-Duitsland. Als ze daar vragen naar haar leeftijd, zegt ze steevast dat ze 65 is. „Anders denken ze: die is gek, die blijft maar werken.”

Ouwe auto
Misschien had ze dat wel het liefste gedaan. „Op een gegeven moment moet je een keertje kunnen zeggen: ik stop. Ik begin mijn leeftijd ook steeds meer te voelen. Ik heb ’s morgens een uur nodig om op gang te komen. Ik zet de wekker eerder om fris in de winkel te staan. Ik ben net een ouwe auto die je eerst een poos stationair moet laten lopen.”

‘Ik blijf bezig’
Ze woont boven de winkel. Het pand is te koop. De borden met het opschrift ‘opheffingsuitverkoop’ hangen sinds deze week in de winkel, maar de deur gaat pas definitief dicht als ze ‘leeg’ is. En daarna? „Maak je geen zorgen. Ik zal dit missen, maar vind wel iets anders. Een vriendin woont in Zuid-Afrika. Daar ga ik een paar weken naartoe. En hier in de buurt kun je mooi wandelen en fietsen. Ik zorg er wel voor dat ik bezig blijf.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
bron: http://enschede.1twente.nl/jo-77-stopt- ... em?1107637
Bijlagen
Jo (77) stopt met haar zaak in Enschede ‘De winkel heeft me erdoor gesleept’.jpg
Jo (77) stopt met haar zaak in Enschede ‘De winkel heeft me erdoor gesleept’.jpg (55.17 KiB) 12267 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Heutinkstraat 12-14 Modehuis ten Voorde.
Bijlagen
Heutinkstraat 12-14 Modehuis ten Voorde.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Hendrik »

Gebouwd door slager Henk Pauwe
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Hendrik schreef: wo nov 07, 2018 4:41 pm Gebouwd door slager Henk Pauwe
Dat klopt Hendrik. Het pand Heutinkstraat 12 is ook een gemeentelijk monument. Zie meer hierover mijn bericht van 4-5-2018 in topic Gemeentelijke monumentenlijst op: viewtopic.php?f=9&t=223&p=171757&hilit= ... 12#p171757
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Edwin Eijssink: 'Mijn box stond in de winkel'
wo 21 nov 2018

Enschede - Decokay Eijssink viert eind deze maand het 85-jarig bestaan op feestelijke wijze. Op zaterdag 24 en zondag 25 november zijn er verschillende kortingsacties en ontbreken de hapjes en drankjes niet. Voor kinderen wordt een speciaal knutselplein ingericht en is er een verrassingsact. "Het worden twee mooie dagen'', zegt eigenaar Edwin Eijssink.

Decokay Eijssink is een echt familiebedrijf. De opa en oma van Edwin Eijssink begonnen in oktober 1932 met een schilders- annex schoonmaakbedrijf. Dat was in Hengelo. "Zij zijn de grondleggers geweest van wat nu al ruim 85 jaar het vertrouwde adres is voor elke klus'', zegt Edwin Eijssink. Later werd er een verfwinkel aan toegevoegd en in Enschede een tweede winkel. De vader van Edwin had zelfs zeven winkels, in meerdere plaatsen. "Hij nam in de jaren '60 de winkel van mijn opa en oma over'', zegt Edwin. Edwin nam de Enschedese winkels aan de Roessinghsbleekweg en op winkelcentrum Zuid van zijn ouders over in 1998.

Het ondernemen is hem met de paplepel ingegoten. "Mijn box stond in de winkel, van jongs af aan was ik daar regelmatig te vinden. Ik herinner me ook dat ons gezin naast en boven de winkel woonde. Niet zo gek dus, dat ik me geen ander vak kan voorstellen.''

In de loop der jaren is er wel het nodige veranderd. Waar het in de eerste decennia vooral om de verkoop van verf draaide, is het tegenwoordig heel gebruikelijk om een totaaladvies over woninginrichting te geven. "Klanten komen met tekeningen van hun nieuwe huis of met foto's van hun bestaande woning naar de winkel. Met het team nemen we dan ruim de tijd om samen met de klanten op zoek te gaan naar wat bij hun smaak en wensen past. In het advies wordt alles meegenomen: gordijnen, vloeren, behang, verf en zonwering.'' Advies aan huis, kan ook, meldt Edwin. "Het gratis inmeten en het monteren is een belangrijk onderdeel van het werk.''

In 2005 zijn de twee winkels samengevoegd in de winkel op het Woonplein in Enschede. Edwin: "Hier hebben we een grote ruimte, er is veel keuze en genoeg plek om alles onder één dak aan te bieden. We zijn inmiddels zeven dagen per week geopend. We doen ons best om net dat beetje extra te bieden. We kennen onze klanten, we zorgen voor gezelligheid in de winkel, we hebben een vakkundig en loyaal team en we bieden 'ouderwets' goede service. Mijn moeder kan het nog steeds niet laten om haar steentje bij te dragen in de winkel. Op zaterdag is zij er altijd en op zondag regelmatig Daaruit blijkt maar weer: de winkel is voor ons Eijssinks meer hobby dan werk."

Het 85-jarig bestaan wordt op 24 en 25 november vol overgave gevierd met tal van acties en activiteiten. Zie hiervoor ook de website www.decokayeijssink.nl.
bron: https://www.huisaanhuisenschede.nl/nieu ... de-winkel-
Bijlagen
Edwin Eijssink viert eind deze maand het 85-jarig bestaan van het familiebedrijf Decokay Eijssink..jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Veldhuis Aquaria uit Enschede haalt 50-jarig bestaan net niet en gaat kopje onder
Gepubliceerd: Vrijdag 23 november 2018

Veldhuis Aquaria uit Enschede haalt 50-jarig bestaan net niet en gaat kopje onder
Na 49 jaar stopt Veldhuis Aquaria er mee. De grootste aquariumspeciaalzaak van Europa, met dierentuinen en universiteiten als klant, trekt het financieel niet meer. Directeur Marco Veldhuis: „Het is een bodemloze put.”

Achteraf hadden ze het allemaal anders moeten aanpakken, zegt eigenaar Marco Veldhuis (54) eerlijk. De grote verbouwing had van Veldhuis Aquaria in 2015 eigenlijk een kleinere zaak moeten maken. „De winkel werd door de verbouwing een beleving. Daar kwam een ander publiek op af. Veel kijkers, maar te weinig kopers.” De fraaie aquaria trekken veel hobbyisten, zegt hij, die vaak van alles willen weten over bepaalde vissen. „Daar ben je zo een half uur druk mee, zonder dat het geld in het laatje oplevert.”

Veldhuis adviseerde en verkocht alles op het gebied van vijvers en aquaria, van de huis-, tuin- en keukenbakken tot aan de levensgrote aquaria met tienduizenden liters water. Veldhuis bouwde de hele aquariumsectie in Wildlands Adventure Zoo Emmen, deed grote projecten in Artis, Burgers Bush en bij hotels of andere bedrijven als Preston Palace, op universiteiten en bij particulieren. Het bedrijf heeft ooit nog eens een dak van een huis laten optillen om een aquarium te plaatsen.

Ineenstorting van onlineverkoop
De omzet bedroeg eerder tussen de 2,5 en 3 miljoen euro per jaar, aldus Veldhuis. „We hadden 24 man in dienst, van de helft hebben we een half jaar geleden afscheid moeten nemen. Daar waren een paar mensen bij die hier 25 jaar hebben gewerkt.” Aanleiding was de teruglopende klandizie plus de ineenstorting van de onlineverkoop. Maar de website is volgens Veldhuis ‘een groot drama’ sinds een ICT-bedrijf die vorig jaar onderhanden nam. Hij heeft een advocaat in de arm genomen om het bedrijf aan te pakken.

„De oude website zou beter en sneller worden, is ons beloofd. Maar het is alleen ellende. Producten staan door elkaar of zijn helemaal verdwenen, waardoor mensen niet kunnen vinden wat ze zoeken.” Accounts van klanten kloppen niet meer. „De oude historie was in een klap weg. Binnen een paar maanden liep de omzet met 70 tot 80 procent terug.” Achteraf - alweer achteraf - had hij het betreffende ICT-bedrijf veel eerder met een advocaat moeten dreigen. „Ze beloofden van alles, maar er kwam niets van terecht.”

Slapeloze nachten
De slecht functionerende website leidde tot een stroom van negatieve reviews over het bedrijf. Klanten klaagden dat ze wel hadden betaald, maar dat er niets was geleverd. „Maar wij kregen bestellingen via de website niet altijd binnen.” Tot overmaat van ramp meldde de meubelmaker zich ziek. „20 tot 25 procent van de omzet kwam uit het inbouwen van aquariums, en dat viel ook nog eens weg.” Veldhuis Aquaria kwam in een neerwaartse spiraal terecht en wist niet omhoog te krabbelen. „Ik heb er slapeloze nachten van gehad.”

Geen faillissement
De zaak werd afgelopen zomer op zijn naam gezet om de Velda Groep (de holding waarvan Marco, zijn broer en zijn vader bestuurder zijn) niet in de financiële malaise van Veldhuis Aquaria mee te trekken. Failliet is Veldhuis Aquaria niet, verzekert de eigenaar. „We hebben er ook nog veel privégeld in gestoken, maar het is een bodemloze put. Het is beter om de stekker er uit te trekken.” Even is nog overwogen om alleen de winkel aan de Ossenboer te sluiten en als internet- en serviceloket verder te gaan. „Maar we hebben gezamenlijk besloten om dat niet te doen en ermee te stoppen.”

‘Poosje niks doen’
Het familiebedrijf, in 1968 opgericht door vader Frans Veldhuis, heeft het 50-jarig bestaan net niet gehaald. Eerst is er leegverkoop. Ondertussen worden openstaande rekeningen aan toeleveranciers betaald en lopende bestellingen afgehandeld. Voor de grote zeewatervissen is al een koper gevonden, een importeur in het zuiden van het land. Als alles is verkocht, gaat de deur op slot.

Het zal wennen zijn voor Marco Veldhuis, die bijna 40 jaar lang zes dagen in de week in de zaak te vinden was. Wat hij hierna gaat doen? „Eerst maar eens een poosje helemaal niets. Daarna zie ik het wel. Misschien met vakantie, dat ben ik nog nooit echt geweest.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Frans Nikkels
bron: http://enschede.1twente.nl/veldhuis-aqu ... em?1110174

:
Bijlagen
Veldhuis Aquaria uit Enschede haalt 50-jarig bestaan net niet en gaat kopje onder.jpeg
Veldhuis Aquaria uit Enschede haalt 50-jarig bestaan net niet en gaat kopje onder.jpeg (51.65 KiB) 12097 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Bakkerij Beunders Enschede failliet
ENSCHEDE – Brood- en banketbakkerij W.A. Beunders in Enschede is woensdag door de rechtbank in Almelo failliet verklaard. Het personeel, 19 man sterk, staat per direct op straat.
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/bakker ... ~a6d55f36/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Ribbelerbrinkstraat 1978 Winkelcentrum Het Ribbelt bakkerij Beunders.
Bijlagen
Ribbelerbrinkstraat 1978 Winkelcentrum Het Ribbelt bakkerij Beunders.jpg
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door hans »

een eenmansbedrijf met 19 man personeel...
Gebruikersavatar
MarcBrugge
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do feb 11, 2016 9:36 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door MarcBrugge »

Een eenmansbedrijf is iets anders dan een ZZP-er. Een eenmansbedrijf kan zo veel medewerkers hebben als hij wil, maar er kan ten alle tijden maar 1 persoon (1 man) aan het roer staan, vandaar, een eenmansbedrijf. Waar jij een eenmansbedrijf mee verward is een ZZP-er, dat is nml een zelfstandige zonder personeel.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door hans »

zelfstandig zonder poen...
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Bouwbedrijf Trebbe Enschede doet grote overname
Gepubliceerd: Maandag 24 december 2018

Bouwbedrijf Trebbe Enschede doet grote overname
Het Enschedese bouwbedrijf Trebbe heeft met de acquisitie van vier bedrijven van de Giesbers Groep een grote overname gedaan. Met de koop van deze woning- en utiliteitsbouwer voegt Trebbe ruim 130 miljoen euro toe aan de eigen omzet, die afgelopen jaar uitkwam op een record van 278 miljoen euro (+20%).

De Giesbers bedrijven hebben vestigingen in Wijchen, Rotterdam en Nieuwegein. De bedrijven blijven zelfstandig en onder eigen naam actief. Trebbe heeft 300 werknemers, Giesbers heeft er 122.

Financieel sterk
Directeur Hein Trebbe jr. is opgetogen over het nieuwe dochterbedrijf, waarvan Trebbe de koop uit eigen middelen betaalt. „Giesbers is, net als wij, een familiebedrijf, waar de lange termijn belangrijker is dan de korte termijn.” Trebbe Bouw is al 107 jaar oud, Giesbers vierde dit jaar het 90-jarig bestaan. Hein Trebbe jr.: „Giesbers is een financieel sterk bedrijf met een mooie portefeuille. We denken dat het goed past bij ons.”

Overlap
Volgens Trebbe overlappen de werkgebieden elkaar slechts gedeeltelijk. „De Giesbers bedrijven zijn vooral in het zuiden en in de Randstad groter en bekender dan de Trebbe Groep. Als wij werken hebben in Den Haag en Dordrecht, zoals momenteel het geval is, doen we dat vanuit onze vestiging in Nieuwegein. De onderaannemers met wie wij werken, vinden dat dan wel ver weg. Nu wie Giesbers er bij hebben, kunnen we dergelijke klussen ook vanuit bijvoorbeeld Rotterdam aanvliegen.”

Zelfstandige dochters
De Giesbers bedrijven blijven onder eigen naam zelfstandig functioneren. Dat geldt ook voor de zelfstandige woningontwikkelaar Kalliste, een dochter van Giesbers. Het samenvoegen van ondersteunende afdelingen als administratie en personeelszaken lijkt bij dergelijke overnames voor de hand te liggen, maar dat is niet waar Hein Trebbe jr. aan denkt.

„Nee, de Giesbers Groep is groot genoeg om zelfstandig te kunnen blijven functioneren. Zoals ook is gebeurd na overnames van Van der Hengel in Soest en Dijkham Bouw in Nijkerk. Ook die bedrijven zijn zelfstandige dochterbedrijven geworden, nadat we ze hebben gekocht en daar hebben we nooit spijt van gehad.”

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Carlo ter Ellen
bron:
http://enschede.1twente.nl/bouwbedrijf- ... em?1114543
Bijlagen
Bouwbedrijf Trebbe Enschede doet grote overname.JPG
Bouwbedrijf Trebbe Enschede doet grote overname.JPG (63.65 KiB) 11675 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Na 42 jaar houdt Enschedeër Klaas Haarman op met zijn siervuurwerk
Gepubliceerd: Dinsdag 01 januari 2019

Na 42 jaar houdt Enschedeër Klaas Haarman op met zijn siervuurwerk
Vanaf 1976 verzorgde hij ieder jaar een vuurwerkshow thuis aan de Gronausestraat met oud en nieuw. Toen 2019 ongeveer een kwartier oud was, liet Klaas Haarman voor de laatste keer zijn siervuurwerk de lucht in gaan. De buurt beloonde hem met een gul applaus.

Glunderend en glimlachend kijkt haar naar de middenberm. Dan weer gaat de blik omhoog, naar een knetterende sterrenhemel die zich vult met het (sier)vuurwerk waarmee hij naam en faam heeft gemaakt. ,,Na al die jaren kan ik nog steeds opgewonden raken. Het blijft mooi spul’’, zegt Haarman tijdens de oorverdovende show, onwetend als hij dan nog is van de tragedie met de vuurwerkdode die zich min of meer gelijktijdig in de Gerststraat moet hebben afgespeeld.

Toeschouwers
Enkele honderden toeschouwers, noabers vooral, zijn naar de Gronausestraat gekomen. Het is de plek, voor zijn huis, waar hij sinds 1976 iedere jaarwisseling een vuurwerkshow verzorgde. Na 42 keer het nieuwe jaar met zijn eigen, professionele vuurwerk te hebben ingeluid, vindt Haarman het genoeg. ,,Ik ben 70 jaar nu, het is mooi geweest.’’

De naam Haarman is in Enschede al decennialang onlosmakelijk verbonden met vuurwerk. Als importeur annex groothandel in vuurwerk en, van 1952 tot 2001, met de gelijknamige vuurwerkwinkel in de Lipperkerkstraat die Haarman in de jaren zestig van zijn vader overnam. Generaties Enschedeërs spoeden zich tussen kerst en oud en nieuw naar de Lipperkerkstraat voor de aankoop van hun vuurwerk, van astronauten tot gillende keukenmeiden en van strijkers tot oogstrelend siervuurwerk.

Hoogtijdagen
,,We waren tijdens hoogtijdagen met 38 man bezig met vuurwerk. Het was een mooie tijd’’, zegt Haarman, die zijn handel na 2000 als gevolg van de vuurwerkramp drastisch zag veranderen. De winkel verkocht voor de laatste keer vuurwerk in 2001, daarnaast zag Haarman zich door de strikte afspraken met de gemeente Enschede genoodzaakt naar Duitsland uit te wijken met zijn vuurwerkopslag. Vandaag de dag heeft hij alleen nog een loods in Rheine, andere opslagplekken - in Dülmen en Emmerich - heeft Haarman inmiddels van de hand gedaan.

Afbouwen
Ook de bezigheden in Rheine is hij aan het afbouwen. ,,Ik moet er toch een keer mee stoppen’’, zegt Haarman wiens liefde voor vuurwerk niettemin blijvend is. Het roept de vraag op hoe hij de actuele maatschappelijke discussie over vuurwerk en het afsteken door consumenten, ‘gewone’ burgers dus, beziet. ,,Vuurwerk hoort toch bij oud en nieuw, dat gevoel heb ik wel. Verbieden...? Wat zal ik daar op zeggen? Grote vuurwerkshows zijn natuurlijk prachtig. Maar uiteindelijk willen veel mensen de jaarwisseling toch graag thuis vieren en dan het liefst met een beetje vuurwerk.’’ Zelf zal Haarman dat volgend jaar ook doen. Zonder show aan de Gronausestraat. ,,Maar met de kinderen en kleinkinderen zal ik echt wel een vuurpijltje afsteken.’’

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Teun Staal
bron: http://enschede.1twente.nl/na-42-jaar-h ... em?1115115
Bijlagen
Na 42 jaar houdt Enschedeër Klaas Haarman op met zijn siervuurwerk.jpg
Na 42 jaar houdt Enschedeër Klaas Haarman op met zijn siervuurwerk.jpg (25.93 KiB) 11640 keer bekeken
Lipperkerkstraat Haarman vuurwerk (3).jpg
Lipperkerkstraat Haarman vuurwerk (2).jpg
Lipperkerkstraat dec. 1979 Fa. Haarman, vuurwerkverkoop.jpg
Lipperkerkstraat 31-12-1983 Vuurwerkverkoop bij Fa. Haarman.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Joop’s Broodjes in Enschede schot in de roos
Gepubliceerd: Donderdag 10 januari 2019

Joop’s Broodjes in Enschede schot in de roos
Hij is zijn halve leven 'Joop' genoemd. Theo Putman (77) kan ermee leven. Het is tenslotte zijn eigen schuld. Als hij de zaak vanaf de opening in 1975 Theo's Broodjes had genoemd, was het nooit gebeurd.

De eerste twee jaar dat hij in Enschede zat, was lunchroom Joop's Broodjes van zijn zwager Joop Lammers uit Doetinchem. En toen Theo Putman na twee jaar zetbaas te zijn geweest de zaak kocht, vond hij het niet handig om de naam te gaan veranderen. Bovendien: Joop's Broodjes was gewoon een goede naam. Dat klonk al lekker voor je er eentje had geproefd.

Timmerman
Dat Theo op z'n 34ste in de broodjes zou gaan, was aanvankelijk helemaal niet de bedoeling. Hij was timmerman in Doetinchem en het bedrijf waar hij voor werkte bouwde scholen in Noord- en Oost-Nederland. Op een zondag belde zijn zwager. Hij had dringend hulp nodig in zijn broodjeszaak. Toeval dat FC Twente niet speelde, anders had Theo in een stadion gezeten. Hij hielp zijn zwager en er ontstond iets moois tussen hem en het verkopen van broodjes. Klanten die tevreden het pand verlieten, dat was iets wat hem in de bouw nog nooit was overkomen. Joop wilde wel een tweede zaak beginnen met Theo als drijvende kracht. Waar zou er de nieuwe Joop's Broodjes moeten komen? Het kon in Deventer of Zutphen, maar Theo wilde naar Enschede. Hoe dichter bij FC Twente hoe beter.

FC Twente
Toen hij eenmaal in het pand aan de Deurningerstraat was neergestreken, werd de band tussen hem en FC Twente alleen maar sterker. Hij raakte bevriend met Eddy Achterberg. Epi Drost was vaste klant, eigenlijk elke speler van FC Twente kwam er een broodje eten. Tot en met voetbalmakelaar Ton van Dalen. Theo was snel betrokken bij de Gouden Actie en zat twaalf jaar in het bestuur.

Verhitte discussies
Joop's Broodjes was een ontmoetingsplek waar maandag altijd verhitte discussies plaatshadden tussen de leverancier uit Doetinchem en de Enschedese klandizie. Dan werden de verschillen tussen voetbal van Twente en de Graafschap nog eens breed uitgevent. Studenten kwamen er en zakenlieden en vertegenwoordigers. De zaak was nog maar twee dagen open toen Ferdinand Fransen zich meldde. Hij was bij de officiële opening verhinderd, maar hij wilde graag kennismaken. Door hem werden er steeds meer deuren geopend. Klanten als De Zuil, Grolsch en Hartman dienden zich aan.

Schot in de roos
Joop's Broodjes was een schot in de roos. De eerste broodjeszaak van Enschede is nooit gemoderniseerd. Ook niet toen Theo's schoonzoon Tjeerd Greebe de zaak op 1 januari 2000 overnam. De sfeer van degelijkheid en vakmanschap is altijd gebleven. Met in het hart van de zaak nog steeds de ronde leestafel, die om de een of andere reden een zuigende werking op kinderen heeft. Er komen nog wel eens aankomende studenten met hun vader of moeder. Die hoor je dan zeggen: 'Kijk, hier aten we een broodje toen wij in Enschede studeerden'.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Annina Romita
bron: http://enschede.1twente.nl/joop%E2%80%9 ... em?1116212
Bijlagen
Joop’s Broodjes in Enschede schot in de roos.jpeg
Joop’s Broodjes in Enschede schot in de roos.jpeg (72.16 KiB) 11573 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Deurningerstraat hoek Raiffeisenstraat Joop's Broodjes
Bijlagen
Deurningerstraat hoek Raiffeisenstraat Joop's Broodjes.jpg
Verstijnen
Member
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 9:19 pm

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Verstijnen »

Vreselijke slechte, meerdere malen, ervaringen gehad daar! Ik woon oo loopafstand, maar zal hier nooit meer een broodje halen en dit ook niet aanraden :)
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door enschedeinansichten »

Zo heeft iedereen zijn ervaring, ik niks dan positiefs.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Kaashuys Breij zit al bijna 34 jaar in Enschede: ‘Sommige klanten komen hier al sinds dag één’
Aangeboden door Kaashuys Breij 11 januari 2019

Kaashuys Breij mag zich met recht dé kaasspecialist in Enschede noemen. Sinds 1985 deelt Titus zijn liefde voor kaas met anderen en hij heeft een trouwe klantenkring opgebouwd. “Dit werk is prachtig om te doen, want ik kan andere mensen enthousiast maken met heerlijke producten. Dat sommige klanten al vanaf het begin bij mij komen, geeft aan dat ik goede producten heb.”

Voorliefde voor kaas
Zijn voorliefde voor kaas is al op jonge leeftijd ontstaan. Zijn ouders hadden een supermarkt in Oldenzaal en als kleine jongen was Titus regelmatig op de versafdeling te vinden. Niet zozeer om producten te verkopen, maar om een plakje kaas te snoepen. Na zijn opleiding aan de ondernemersschool gaat Titus aan de slag bij de Miro. Niet veel later maakte hij de overstap als filiaalhouder bij de kaascentrale in Almelo. Gedurende deze baan weet Titus het zeker: hij wil zijn eigen kaaswinkel beginnen.

Zuidmolen
Zijn droom wordt verwezenlijkt wanneer hij in 1985 zijn bedrijf Kaashuys Breij opstart. Samen met twee andere ondernemers, Poelier Mattemaker en Slager Entrecote, zitten zij maar liefst 32 jaar in de Zuidmolen. Inmiddels heeft Decathlon zijn intrede gemaakt en hebben Kaashuys Breij en Poelier Mattemaker een prachtig nieuwe locatie aan de Pijpenstraat bemachtigd.

Kaashuys Breij in de Zuidmolen
Kaashuys Breij heeft maar liefst 32 jaar in de kelder van de Zuidmolen gezeten
Trouwe klanten
Ondanks de toenemende leegstand in de Zuidmolen weten de klanten al die tijd hun weg naar Titus’ kaaswinkel te vinden. Ook met de verhuizing naar de Pijpenstraat blijft zijn zaak drukbezocht. Iedere klant loopt tevreden zijn winkel uit en sommigen van hen komen al sinds het begin bij Kaashuys Breij. “Het is mij heel veel waard dat ik mijn klanten goed kan helpen. Ik neem voor iedere klant de tijd en laat ze verschillende dingen proeven. Op deze manier kan ik de klant zelf laten beleven wat voor heerlijke producten er verkrijgbaar zijn,” zegt de kaasboer enthousiast.

Uitgebreid assortiment
Lutjewinkel kaas is Titus’ grootste trots. Hij kan je niet alleen veel vertellen over de verschillende soorten kaas, maar ook over de andere producten in zijn winkel. Zo verkoopt hij onder andere heerlijke tapas, bijpassende wijnen en smaakvolle worsten. Ben je op zoek naar een leuk relatiegeschenk of cadeaupakket? Ook hiervoor ben je bij Kaashuys Breij aan het juiste adres! Voor ieder budget heeft Titus een passend cadeaupakket.
bron: https://indebuurt.nl/enschede/bedrijvig ... ede~62259/
Bijlagen
Kaashuys Breij heeft maar liefst 32 jaar in de kelder van de Zuidmolen gezeten.jpg
Pijpenstraat 24 Kaashuys Breij.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Lokale kwaliteitsondernemers

Bericht door Arie »

Nog een foto van de kaaswinkel van Breij in de Zuidmolen vlak voor de verhuizing in 2017.
Bijlagen
Van Loenshof Poelier en kaasboer van Zuidmolen naar Pijpenstraat 18-11-2017.jpg
Plaats reactie