Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centraal binnenstad topic

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Daniela »

Rene schreef: di feb 21, 2023 7:32 pm
Daniela schreef: za jan 14, 2023 8:22 pm
enschedeinansichten schreef: za jan 14, 2023 3:26 pm

Nee want ik drink geen koffie. :lol: :) :roll:
Hier ook geen koffie-drinker en partner ook niet :D toch blijkt dat heel uitzonderlijk te zijn.. mensen kijken mij altijd vreemd aan als ik zeg geen koffie te drinken :lol:
Gek genoeg ga ik ook steeds meer thee drinken. Die sloten met koffie nu wel gezien. Alleen een échte espresso in hartje Rome ben ik nog voor te porren. Zo'n minikopje waarna je 4 uur genoeg cafeine binnen hebt:)
Ik drink al sinds mijn pubertijd geen koffie meer, ik kan er gewoon niet tegen en vind het vies :lol:
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Daniela »

Rene schreef: di feb 21, 2023 7:38 pm
Daniela schreef: di feb 21, 2023 6:54 pm
Arie schreef: di feb 21, 2023 11:30 am

Bovendien vond ik het ijsje van Talamini lekkerder.
Marktstraat 9 ijssalon Talamini met ijskar.jpg
Ik geloof je graag :) ik ken alleen dat Talamini ijs ;) maar idd dat blauw is spuuglelijk en dat dit zomaar mag :(
Ben bang dat het gebeurd is met Talamini of opvolgers. Teveel concurrentie van de beide van der Poels.
In de binnenstad wel, maar ik ga het liefst naar die populaire pinguïn aan de single, die loopt altijd wel flink storm :)
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Veteraan »

Daniela schreef: di feb 21, 2023 6:54 pm
Arie schreef: di feb 21, 2023 11:30 am
Hendrik schreef: di feb 21, 2023 10:51 am Wat en "smaakvol" kleurenpalet :(
Bovendien vond ik het ijsje van Talamini lekkerder.
Marktstraat 9 ijssalon Talamini met ijskar.jpg
Ik geloof je graag :) ik ken alleen dat Talamini ijs ;) maar idd dat blauw is spuuglelijk en dat dit zomaar mag :(
De schoonheidscommissie is nogal selectief actief. Het verlenen van vergunningen lijkt erg willekeurig.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Daniela »

Veteraan schreef: wo feb 22, 2023 8:05 am
Daniela schreef: di feb 21, 2023 6:54 pm
Arie schreef: di feb 21, 2023 11:30 am

Bovendien vond ik het ijsje van Talamini lekkerder.
Marktstraat 9 ijssalon Talamini met ijskar.jpg
Ik geloof je graag :) ik ken alleen dat Talamini ijs ;) maar idd dat blauw is spuuglelijk en dat dit zomaar mag :(
De schoonheidscommissie is nogal selectief actief. Het verlenen van vergunningen lijkt erg willekeurig.
Nou idd :(
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door TA »

Voor het pand waar vroeger eethuis Layla in zat, er tegenover, is een vergunning verleend voor renovatie van de gevel. Ben benieuwd.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Hendrik »

TA schreef: do feb 23, 2023 8:42 am Voor het pand waar vroeger eethuis Layla in zat, er tegenover, is een vergunning verleend voor renovatie van de gevel. Ben benieuwd.
Dat heeft onzettend lang geduurd! Maar daar heeft men "zorgvuldig", lees ellenlang naar gekeken. Het lijkt er op dat het kleurensmeersel op die ijssalon zonder vergunning is gedaan. Het pand is per slot van rekening 30 a 40 jaar ouder dan aan de overkant.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Daniela »

TA schreef: do feb 23, 2023 8:42 am Voor het pand waar vroeger eethuis Layla in zat, er tegenover, is een vergunning verleend voor renovatie van de gevel. Ben benieuwd.
Die gevel lijkt nog zo goed als origineel (behalve de kleur), dat is best bijzonder te noemen. Als ik dan de rest vd gevels in die Marktstraat zie :(
02955BF7-C411-4A3D-BACE-8CB0B78735B3.jpeg
En wat is er met dit pand gebeurd? Ik kom nooit in de stad, maar ziet deze er nog steeds zo uit?
Bijlagen
3929ECC2-6FF5-4837-88C8-B77B8ADD7056.jpeg
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Boriq »

Op de hoek zit al weer een aantal jaar een Audicien. Gevel is v.z.i.w. nog wel hetzelfde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Boriq schreef: vr feb 24, 2023 12:47 pm Op de hoek zit al weer een aantal jaar een Audicien. Gevel is v.z.i.w. nog wel hetzelfde
Vroeger zat aan de Marktstraat 8 hoek Stadsgravenstraat de winkel van My Gift Shop.
marktstraat 6 eethuis Laila en nr. 8 My Gift Shop.jpg
Rene
Member
Member
Berichten: 590
Lid geworden op: wo nov 11, 2009 1:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Rene »

Daniela schreef: di feb 21, 2023 7:51 pm
Rene schreef: di feb 21, 2023 7:38 pm
Daniela schreef: di feb 21, 2023 6:54 pm

Ik geloof je graag :) ik ken alleen dat Talamini ijs ;) maar idd dat blauw is spuuglelijk en dat dit zomaar mag :(
Ben bang dat het gebeurd is met Talamini of opvolgers. Teveel concurrentie van de beide van der Poels.
In de binnenstad wel, maar ik ga het liefst naar die populaire pinguïn aan de single, die loopt altijd wel flink storm :)
Helemaal prima, ik woon op loopafstand maar vaak veel te druk. Daar moet je alleen net na 12:00u 's middags of 's avonds na 18:00u komen.
Als je de rustige variant wilt moet je naar 't Hoekje aan de G.J. van Heekstraat tegenover Rigtersbleek.
Kwam ik al in de jaren '80 maar dat was omdat ik toen een vriendinnetje had op Twekkelerveld.:) Kom er nog wel eens met mijn dochter nu in de zomer als het mooi weer is.
Dochter het ijsje en papa de nostalgie.:)
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Daniela »

Rene schreef: vr feb 24, 2023 7:38 pm
Daniela schreef: di feb 21, 2023 7:51 pm
Rene schreef: di feb 21, 2023 7:38 pm

Ben bang dat het gebeurd is met Talamini of opvolgers. Teveel concurrentie van de beide van der Poels.
In de binnenstad wel, maar ik ga het liefst naar die populaire pinguïn aan de single, die loopt altijd wel flink storm :)
Helemaal prima, ik woon op loopafstand maar vaak veel te druk. Daar moet je alleen net na 12:00u 's middags of 's avonds na 18:00u komen.
Als je de rustige variant wilt moet je naar 't Hoekje aan de G.J. van Heekstraat tegenover Rigtersbleek.
Kwam ik al in de jaren '80 maar dat was omdat ik toen een vriendinnetje had op Twekkelerveld.:) Kom er nog wel eens met mijn dochter nu in de zomer als het mooi weer is.
Dochter het ijsje en papa de nostalgie.:)
Ja klopt, alleen woon ik dichterbij de Pinguïn :lol:
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Langzamerhand worden alle ondergrondse containers weggehaald uit de binnenstad. Inzamelhelden komt op bakfietsen op afspraak je afval ophalen, niet alleen van horeca-ondernemers maar dus nu ook van huishoudens. Doen ze in Leiden ook geloof ik. Vind het prima, geen last meer van het bijplaats probleem en belangrijker nog van de Twente Milieu vrachtwagens. Die zijn zelf waarschijnlijk ook blij dat ze niet meer in de binnenstad hoeven te rijden. Gaat in eerste instantie om proef voor 1 jaar.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door enschedeinansichten »

Dacht dat het een 1 april grap was.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door TA »

De hele Perikweg gaat trouwens dit najaar ook op de schop. Vanaf de singel tot aan het Mooienhof gaat de straat er helemaal uit en wordt in 7 maanden een compleet nieuw straatbeeld gecreëerd met meer groen, etc. Dat wordt hoog tijd, want de Perikweg kan in potentie een erg mooie straat zijn, echter is het qua uitstraling 1 grote grauwe grijze bende.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Markt en omliggende horeca-ondernemers maken bezwaar tegen komst Starbucks aan Van Heekplein volgens binnenstadskrant. Ik wens ze veel succes maar dat is natuurlijk een kansloze en op zijn hoogst vertragende missie.

Van Heekplein/Klanderij heeft wat last van leegstand op het moment, drie winkels weg recent. Zal wel met terugbetalen coronasteun te maken hebben. Met de Langestraat gaat het ondertussen bijzonder goed, mooie winkelstraat is dat nu. Ben benieuwd wat er van dat leegstaande pand naast Vanilia wordt gemaakt, werd ook wel tijd dat dat werd opgeknapt. Het schijnt dat de nieuwe eigenaar van Sissy Boy terug wil naar Enschede, ik vermoed dat dat een mooie plek voor ze zou zijn.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door enschedeinansichten »

Gewoon marktwerking, het beste komt bovendrijven.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Sno2
Member
Member
Berichten: 11
Lid geworden op: wo aug 18, 2021 7:43 am

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Sno2 »

Een Starbucks. Gadverdamme. :down: Maar zal vast een goedlopende zaak worden, de wansmaak van de gemiddelde Nederlander kennende.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Naast de plannen voor Het Warenhuis (oude V&D) en het stationsgebied zijn er ook mooie plannen voor het verfraaien van de Korte Hengelosestraat. Ik ben er blij mee, er staan daar als je omhoog kijkt echt mooie panden maar de meeste gevels/winkelpuien zijn helaas totaal vernaggeld - zelfde geldt overigens voor de Korte Haaksbergerstraat. Veel potentieel waar niks mee gedaan wordt. Er wordt gehengeld naar een subsidiepotje, hopelijk succesvol.

https://www.1twente.nl/artikel/3420169/ ... nkelstraat
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door TA »

Highlander schreef: di aug 22, 2023 2:41 pm Naast de plannen voor Het Warenhuis (oude V&D) en het stationsgebied zijn er ook mooie plannen voor het verfraaien van de Korte Hengelosestraat. Ik ben er blij mee, er staan daar als je omhoog kijkt echt mooie panden maar de meeste gevels/winkelpuien zijn helaas totaal vernaggeld - zelfde geldt overigens voor de Korte Haaksbergerstraat. Veel potentieel waar niks mee gedaan wordt. Er wordt gehengeld naar een subsidiepotje, hopelijk succesvol.

https://www.1twente.nl/artikel/3420169/ ... nkelstraat
Grote plannen. Hopelijk worden ze gerealiseerd.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Bioscoop in centrum Enschede gaat dicht, zaterdag draaien laatste films
15 nov '23
Martijn de Lange

bioscoop-cinestar-kinepolis-cineast-enschede.jpg
Bioscoop Kinepolis Cineast naast Fellini. Foto: Robin Hilberink/Tubantia
Oppenheimer, De Club van Sinterklaas en de vijfde film in de reeks Hunger Games. Deze films draaien op zaterdag 18 november bij Kinepolis Cineast in hartje Enschede. Het zijn de laatste films die er te zien zijn, want de bioscoop gaat dicht.

De sluiting heeft te maken met de komst van bioscoopketen Vue naar Enschede. Deze bioscoop met negen zalen ging in december 2022 open in het oude postkantoor aan de Boulevard 1945. “Er is geen plaats voor drie bioscopen in Enschede”, laat woordvoerder Anneleen van Troos van Kinepolis weten bij Tubantia.

Voor het publiek is zaterdag 18 november de laatste dag dat er films draaien. Op zondag neemt het personeel afscheid van de bioscoop en wordt er nog een laatste film gedraaid voor de medewerkers.

Alhambra open in 1912
In 1912 opende bioscoop Alhambra op de hoek van de Stadsgravenstraat en Bolwerkstraat. Eerst was hier één filmzaal en door de jaren heen is de zaal opgedeeld in meerdere kleinere zalen. In 1993 had Alhambra 975 zitplekken, verdeeld over vijf zalen. Er zijn grote films gedraaid, zoals de filmserie Lord of the Rings.

Opening van Cinestar
In 2000 ging bioscoop Cinestar open aan de rand van Enschede. Hier had je veel meer zalen, meer films, grotere schermen en bovendien gratis parkeren. Door de komst van Cinestar liep het aantal bezoekers bij Alhambra fors terug. Zes jaar later, in 2006, ging de bioscoop van de familie Nieuwendijk failliet.

Kinepolist Cineast
Daarna is de bioscoop in de binnenstad heropend als Cineast (als het kleinere zusje van Cinestar), met drie zalen en 451 zitplaatsen. Door overnames werd de bioscoop Wolff Cineast en later Kinepolis Cineast. Na de sluiting wordt de bioscoop omgebouwd tot horecazaak. Een uitbater is nog niet gevonden, weet Tubantia te melden. bron https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/bi ... ms~242347/

zie ook https://www.tubantia.nl/enschede/deze-b ... ~af8e2954/
Kinepolis Cineast sluit haar deuren. Er komt geen bioscoop meer in het pand. De bioscoop wordt omgebouwd tot horecagelegenheid. © Robin Hilberink.jpg
Kinepolis Cineast sluit haar deuren. Er komt geen bioscoop meer in het pand. De bioscoop wordt omgebouwd tot horecagelegenheid. © Robin Hilberink.jpg (152.85 KiB) 752 keer bekeken
Kinepolis Cineast sluit haar deuren. Er komt geen bioscoop meer in het pand. De bioscoop wordt omgebouwd tot horecagelegenheid. © Robin Hilberink
Plaats reactie