Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centraal binnenstad topic

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Twekkelerveld schreef: di feb 13, 2018 7:33 pm Ik kan het juiste topic niet vinden, maar er is activiteit bij de nieuw te bouwen appartementen aan de Kuipersdijk naast het oude postkantoor.
Dat werd een keer tijd zeg! Zijn er veel van, van die projecten die maar niet opschieten in Enschede. Verbouwing Arkepand, bijvoorbeeld. Verbouwing ABN-AMRO aan de Oldenzaalsestraat, ook niet. Verbouwing van De Zon in de binnenstad; kunnen het financële plaatje niet rondkrijgen.

In de binnenstad veel ontwikkelingen. Haverstraat zit enorm in de lift, nauwelijks nog leegstand daar, en laatste pand nieuwbouw achterkant Zara is nu ook verhuurd (aan Sandwich, die hebben een soort van knipperlichtrelatie met Enschede, lijkt het). Bij Hudson's Bay zag ik vanochtend dat ze de belettering aan het plaatsen waren. Binnen lijken ze alleen nog maar bezig te zijn met de begane grond, rest zal af zijn. Denk dat veel Enschedeërs blij zijn dat ze hun 'oude' La Place met terras weer terughebben straks in de zomer!

De Klanderij en omgeving heeft duidelijk last van de opkomst Langestraat/Haverstraat trouwens.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Twekkelerveld »

Ik zag bij de oude ABN aan de Oldenzaalsestraat wel een keet staan, maar verder is er niet veel te zien.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Twekkelerveld schreef: di feb 13, 2018 7:33 pm Ik kan het juiste topic niet vinden, maar er is activiteit bij de nieuw te bouwen appartementen aan de Kuipersdijk naast het oude postkantoor.

zie ook bouwbord Residentie La Garage bij bericht van Rikarchitecten van 17-1-2017 op: viewtopic.php?f=5&t=2389&hilit=mooienho ... &start=480
Bijlagen
Mooienhofstraat bouwbord Residentie La Garage.jpg
Mooienhofstraat bouwbord Residentie La Garage.jpg (135.55 KiB) 9881 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Opening nieuwe megabioscoop in Enschede uitgesteld
Gepubliceerd op: 02/03/2018

Opening nieuwe megabioscoop in Enschede uitgesteld
De stadsbioscoop die in het oude postkantoor aan de Boulevard 1945 in Enschede komt, opent pas in 2019 haar deuren. De bedoeling was dat eind dit jaar de eerste films gingen draaien in de megabioscoop, maar vanwege procedures is dat nu uitgesteld.

Bioscoopketen Vue Cinemas huisvest in het monumentale pand in hartje Enschede 10 bioscoopzalen, ook komt er ruimte voor horeca. „Eind dit jaar openen gaan we niet meer redden”, zegt Bas Goosens, projectontwikkelaar bij Explorius in Rijssen.

Procedures
Oorzaak van de vertraging is volgens Goosens de vergunningsprocedures die meer tijd hebben gekost dan verwacht. Daarbij gaat het zowel om procedures bij de gemeente als ook bij eigenaar Vue. „Het hoofdkantoor van Vue zit in Londen. De mensen daar hebben ook uitgebreid gekeken naar de uitwerking van de plannen en er punten aan toegevoegd”, vertelt Goosens.

Aan de oorspronkelijke opzet van de megabioscoop verandert weinig, verzekert Goosens. „Wel komen er nog meer stoelen in de bioscoop.”

Nieuwe datum
De nieuwe openingsdatum is nog niet bekend, wel is duidelijk dat de deuren ergens in 2019 openen. Binnen 2 á 3 weken hoopt de Rijssense projectontwikkelaar met de definitieve plannen te komen, die dan ook gepresenteerd worden aan omwonenden en andere belangstellenden.

De verwachting is dat de nieuwe stadsbioscoop jaarlijks zo’n 400.000 bezoekers naar het centrum van Enschede gaat trekken. Vue Cinema’s is met 209 bioscopen verdeeld over 10 landen een van de belangrijkste spelers in de bioscoopmarkt.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede - Foto: Barcode Architect
bron: http://www.tvenschedefm.nl/opening-nieu ... em?1069404
Bijlagen
Opening nieuwe megabioscoop in Enschede uitgesteld.jpg
Opening nieuwe megabioscoop in Enschede uitgesteld.jpg (97.03 KiB) 9773 keer bekeken
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Was gisteren bij Hudson's Bay; aanwinst voor de stad. Vind het een mooiere zaak dan de Bijenkorf, zowel qua aankleding van de winkel als qua merkenaanbod (maar dat is natuurlijk subjectief). Ze hebben duidelijk een wat jongere doelgroep voor ogen dan de Bijenkorf dat heeft en zeker dan dat de V&D dat had. Vooral op de kinderafdeling was het erg druk, wat niet vreemd is want in het hogere segment zijn er weinig kinderkledingzaken in onze stad.

Ook top dat ze de achteringang in ere hersteld hebben. De winkel heeft daardoor van voor naar achter daglicht en een frisse, lichte uitstraling.
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Boriq »

Het pand van Arkink aan het Van Loenshof wordt alweer verhuurd. Nieuwe huurder is Jurgen Langezaals Basement (wordt Jurgen Langezaal Sportswear), welke nu nog in de kelder van House of Snobs zit.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

- Het pand aan de Heurne naast Le Ballon (t.o. Subway) is na jaren eindelijk verhuurd, aan Cecil, een damesmodezaak (hadden volgens mij een shop in shop in de V&D vroeger). Dat deel van De Heurne (zeg maar tot de tweesprong Noorderhagen) is een zeer levendig straatje geworden, ook door de nieuwe Bruna en City Spar. Er staat nog 1 pand leeg aan die rij.

- Zaterdag was ik sinds tijden weer eens in de Klanderij, en oef dat was schrikken. Waar het met de rest van de stad heel goed gaat staan daar nu vier winkels leeg. Rituals verhuist naar een groter pand in de Klanderij, dichterbij de Van Heekplein ingang.

- Wat is er in vredesnaam aan de hand met de Marktstraat? Hoogste aantal passanten van de hele binnenstad maar niemand wil daar zitten. Extreem hoge huur denk ik?

- Voormalige Atak aan de Noorderhagen is afgezien van de voorgevel volledig gesloopt nu. Daar worden studio's voor studenten gebouwd, geloof ik.

- Projectontwikkelaars hebben de Noorderhagen ontdekt. Heb via via gehoord dat die twee vervallen pandjes naast Humphrey's wellicht gesloopt worden en ook daar appartementen komen. Ook Humphrey's (die naar de Oude Markt verhuizen) krijgt dan een woonfunctie.
Verstijnen
Member
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 9:19 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Verstijnen »

Weet iemand waarom Coffee Fellows nog steeds niet open is? Op hun FB account communiceerden ze in september al met de woorden ‘nog een paar weken wachten’.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Verstijnen schreef: wo apr 11, 2018 9:20 pm Weet iemand waarom Coffee Fellows nog steeds niet open is? Op hun FB account communiceerden ze in september al met de woorden ‘nog een paar weken wachten’.
Ik kom daar vrijwel dagelijks langs en vroeg het me ook al af. Zie daar ook al een tijd geen activiteit. Meubels en alles staat er al wel in.

Misschien wachten op een vergunning, of zo?
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Twee interessante verhuurd bordjes gezien vanochtend: Marktstraat, pand tussen America Today en de kapper is verhuurd (na jaren leegstand), en Raadhuisstraat, pand waar tot vorige week die sneakerwinkel zat (die zitten nu in voormalige pand Ten Eekelder in dezelfde straat).

Gemeente Enschede is erg bezig geweest met het verleiden van Lush Cosmetics tot een vestiging in Enschede, zou leuk zijn als dat gelukt is.
Verstijnen
Member
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 9:19 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Verstijnen »

Highlander schreef: do apr 12, 2018 2:38 pm
Verstijnen schreef: wo apr 11, 2018 9:20 pm Weet iemand waarom Coffee Fellows nog steeds niet open is? Op hun FB account communiceerden ze in september al met de woorden ‘nog een paar weken wachten’.
Ik kom daar vrijwel dagelijks langs en vroeg het me ook al af. Zie daar ook al een tijd geen activiteit. Meubels en alles staat er al wel in.

Misschien wachten op een vergunning, of zo?
Ik zie nu een bericht voorbij komen dat ze 24 april open gaan 😃
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Verstijnen schreef: wo apr 18, 2018 10:10 pm
Ik zie nu een bericht voorbij komen dat ze 24 april open gaan 😃
Las het ook net! Reden was dus de bezwaarschriften van de welbekende azijnzeikers in de Enschedese horeca.

Mooi artikel hier over de brewpub die half juli wordt geopend in de Menistenkerk. Wordt een heel mooi plekje en (volgens hunzelf) een landelijke publiekstrekker.



https://www.tubantia.nl/enschede/brewpu ... ~a5784e87/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21421
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Coffee Fellows gaat eindelijk open!
Door Jannike Huisman 23 april 2018

De koffiezaak Coffee Fellows gaat morgen (dinsdag 24 april) open! De zaak zou al veel eerder open gaan, maar dit duurde door omstandigheden toch langer. Vanaf morgen kun je er terecht voor koffie of lunch.
Coffee Fellows is een Duitse keten en ze verkopen verschillende soorten koffie, bagels, zoete hapjes en sappen en speciale frisdrank. In Duitsland zijn er zo’n 150 vestigingen en het is één van de grootste locaties van het land.
bron: https://indebuurt.nl/enschede/gids/coffee-fellows/
Bijlagen
Marktstraat 14 Coffee Fellows.jpg
Marktstraat 14 Coffee Fellows.jpg (108.9 KiB) 9276 keer bekeken
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Zojuist gelezen in Enschede Centraal (de gemeenteberichten):

- vergunning is verleend voor een appartementencomplex aan Noorderhagen 50 (dit is aan de achterkant van de Menistenkerk, naast C'est si Bon, was voorheen een ommuurde parkeerplaats). Dit wordt gebouwd door die Groningse investeerders.
- Decathlon gaat 6 juni open (vergunning verleend voor openingsfestiviteiten).
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Er wordt eindelijk haast gemaakt met de verbouwing van het ABN-AMRO pand aan de Oldenzaalsestraat; zo lijkt het althans. Ze waren daar zelfs afgelopen zaterdag aan het werk. Het pand is nu van binnen compleet gestript. Zo gaat het eruit zien:

https://bank72.nl/
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Aan de Noorderhagen (achter de Menistenkerk) zijn ze begonnen met het heien voor het nieuwe appartementencomplexje dat daar komt. In dezelfde straat (op hoek van Lochemstraat) bouwt Jumbo een La Place, dus naast hun supermarkt, in een voormalig winkelpand. Erg opvallende plek voor een La Place, ze rekenen op de Irenepromenade parkeerders neem ik aan. De gemeente zal er blij mee zijn na al dat drugs dealer gedoe van de afgelopen jaren op die plek.

Ik liep vanochtend door de Raadhuisstraat en zag dat ze twee nieuwe gebouwen aan het bouwen zijn (bijna af) in dat bevoorradingsstraatje tussen het Van Heekplein en de Langestraat. Lijken ook wel appartementencomplexjes. Was mij eerder niet opgevallen en heb er ook niets over voorbij zien komen. Weet iemand meer?
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Boriq »

Over die nieuwbouw aan de Achter 't Hofje is inderdaad niets te vinden, alleen het volgende in het vaststellen van het bestemmingsplan Binnenstad 2016: "Dit betreft de realisatie van kwalitatief goede appartementen aan de Klokkenplas (Zeemanpand) en Achter ’t Hofje"
Waar het ondertussen al wel een maand stil ligt is de Walstraat (41, tussen Ons en Walstreet studieruimte), waar na het verwijderen van de kelder en het heien nu de werkzaamheden aan het nieuwe appartementen complex stil blijft liggen. Ook bij Oloa aan de Zuiderhagen (t.o. Laila Plus en naast de Spar) vordert het interieur langzaam, zal volgens planning ergens deze maand of begin volgende open gaan.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Boriq schreef: di mei 15, 2018 12:33 pm Over die nieuwbouw aan de Achter 't Hofje is inderdaad niets te vinden, alleen het volgende in het vaststellen van het bestemmingsplan Binnenstad 2016: "Dit betreft de realisatie van kwalitatief goede appartementen aan de Klokkenplas (Zeemanpand) en Achter ’t Hofje"
Waar het ondertussen al wel een maand stil ligt is de Walstraat (41, tussen Ons en Walstreet studieruimte), waar na het verwijderen van de kelder en het heien nu de werkzaamheden aan het nieuwe appartementen complex stil blijft liggen. Ook bij Oloa aan de Zuiderhagen (t.o. Laila Plus en naast de Spar) vordert het interieur langzaam, zal volgens planning ergens deze maand of begin volgende open gaan.
Is wel mooi dat inmiddels daar al twee van die nieuwe winkelpanden verhuurd zijn (aan de Zuiderhagen)! Is het niet zo dat ze pas echt beginnen te bouwen als ze op 60 percent van de appartementen een optie tot koop hebben, of iets dergelijks? Ervan uitgaande dat dit koopappartementen zijn.

In de Marktstraat zit ook beweging, van dat pand waar een blauwe maandag die viswinkel in zat is het Te Huur bord weggehaald. Daar tegenover komt ook een nieuwe zaak, ze zijn bezig met interieur. Lijkt een chocoladebar of zo. Zou me niks verbazen (in veel andere steden stikt het van die chocoladeketens).
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Veteraan »

Activiteiten achter de Menistenkerk :
Bijlagen
Noorderhagen -achter de Menistenkerk (4).jpg
Noorderhagen -achter de Menistenkerk (3).jpg
Noorderhagen -achter de Menistenkerk (2).jpg
Noorderhagen -achter de Menistenkerk (1).jpg
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door TA »

Komt daar geen terras? Volgens mij is die brouwerij al bijna klaar binnen.
Plaats reactie