Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Centraal binnenstad topic

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Verstijnen
Member
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 9:19 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Verstijnen »

Je ziet het aantal passanten in de Klanderij steeds meer afnemen. De plek waar je nu wil zitten is toch wel rond de oude Hema en dan richting Jamin. Ik verwacht dat deze straat alleen nog maar toeneemt qua drukte.
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Bjorn Keizers »

Helaas, we zijn weer een kleine ondernemer kwijtgeraakt. De Stadsbakkerij aan het Van Loenshof 36 sluit definitief zijn deuren.

De zaak was al sinds vorige week zaterdag gesloten, zonder verdere opgave. Ik fietste er vanochtend even langs en kwam de eigenaar tegen die al bezig was met opruimwerkzaamheden. De Stadsbakkerij werd gerund door dezelfde eigenaren die eerder ook de Bakker Bart-franchise runden aan de Kalanderstraat. De huur daar bleek te duur en het pand aan het Van Loenshof was fiks goedkoper en had meer ruimte voor de gewenste horecafunctie.

Helaas bleek de toeloop op deze nieuwe plek erg laag. Volgens de eigenaar kwamen er nog wel veel oude Bakker Bart klanten, maar de spontane toeloop in die hoek was toch wel een stuk minder dan gehoopt. Daarnaast speelde ook de groeiende concurrentie van anderen in deze branche mee. De Stadsbakkerij bood ook bezorging aan en je kon er in de zaak genieten van een broodje, ijs, milkshake en meer dat soort dingen. Het zat er echter nooit echt vol, zelfs op drukke dagen. De toeloop vanuit bijvoorbeeld het ziekenhuis bleef uit en de Zuidmolen is op dit moment ook nog geen giga-publiekstrekker.

Dit heeft ze dus doen besluiten om toch maar te stoppen met het bedrijf, ook gezien het feit dat de concurrentie qua bezorging en lokale bakformules steeds feller is. De eigenaar heeft inmiddels zelf al werk gevonden elders in de branche. Hiermee komt een einde aan 18 jaar bakkersactiviteit in Enschede.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Bjorn Keizers schreef: za aug 26, 2017 1:00 pm Helaas, we zijn weer een kleine ondernemer kwijtgeraakt. De Stadsbakkerij aan het Van Loenshof 36 sluit definitief zijn deuren.

De zaak was al sinds vorige week zaterdag gesloten, zonder verdere opgave. Ik fietste er vanochtend even langs en kwam de eigenaar tegen die al bezig was met opruimwerkzaamheden. De Stadsbakkerij werd gerund door dezelfde eigenaren die eerder ook de Bakker Bart-franchise runden aan de Kalanderstraat. De huur daar bleek te duur en het pand aan het Van Loenshof was fiks goedkoper en had meer ruimte voor de gewenste horecafunctie.

Helaas bleek de toeloop op deze nieuwe plek erg laag. Volgens de eigenaar kwamen er nog wel veel oude Bakker Bart klanten, maar de spontane toeloop in die hoek was toch wel een stuk minder dan gehoopt. Daarnaast speelde ook de groeiende concurrentie van anderen in deze branche mee. De Stadsbakkerij bood ook bezorging aan en je kon er in de zaak genieten van een broodje, ijs, milkshake en meer dat soort dingen. Het zat er echter nooit echt vol, zelfs op drukke dagen. De toeloop vanuit bijvoorbeeld het ziekenhuis bleef uit en de Zuidmolen is op dit moment ook nog geen giga-publiekstrekker.

Dit heeft ze dus doen besluiten om toch maar te stoppen met het bedrijf, ook gezien het feit dat de concurrentie qua bezorging en lokale bakformules steeds feller is. De eigenaar heeft inmiddels zelf al werk gevonden elders in de branche. Hiermee komt een einde aan 18 jaar bakkersactiviteit in Enschede.
Dat is wel jammer. Er zit nu ook een broodjeszaak van Bakker Bart op de hoek Langestraat en Haverstraat.
Bijlagen
Langestraat 14 hoek Haverstraatpassage broodjeszaak  Bakker Bart.jpg
enschede053
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: za apr 30, 2011 11:18 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door enschede053 »

Bjorn Keizers schreef: za aug 26, 2017 1:00 pm Helaas, we zijn weer een kleine ondernemer kwijtgeraakt. De Stadsbakkerij aan het Van Loenshof 36 sluit definitief zijn deuren.

De zaak was al sinds vorige week zaterdag gesloten, zonder verdere opgave. Ik fietste er vanochtend even langs en kwam de eigenaar tegen die al bezig was met opruimwerkzaamheden. De Stadsbakkerij werd gerund door dezelfde eigenaren die eerder ook de Bakker Bart-franchise runden aan de Kalanderstraat. De huur daar bleek te duur en het pand aan het Van Loenshof was fiks goedkoper en had meer ruimte voor de gewenste horecafunctie.

Helaas bleek de toeloop op deze nieuwe plek erg laag. Volgens de eigenaar kwamen er nog wel veel oude Bakker Bart klanten, maar de spontane toeloop in die hoek was toch wel een stuk minder dan gehoopt. Daarnaast speelde ook de groeiende concurrentie van anderen in deze branche mee. De Stadsbakkerij bood ook bezorging aan en je kon er in de zaak genieten van een broodje, ijs, milkshake en meer dat soort dingen. Het zat er echter nooit echt vol, zelfs op drukke dagen. De toeloop vanuit bijvoorbeeld het ziekenhuis bleef uit en de Zuidmolen is op dit moment ook nog geen giga-publiekstrekker.

Dit heeft ze dus doen besluiten om toch maar te stoppen met het bedrijf, ook gezien het feit dat de concurrentie qua bezorging en lokale bakformules steeds feller is. De eigenaar heeft inmiddels zelf al werk gevonden elders in de branche. Hiermee komt een einde aan 18 jaar bakkersactiviteit in Enschede.
T is sneu, maar ook niet heel gek, geen onderscheidend concept en kwaliteit werd ook niet echt geboden. Toch jammer.
Gebruikersavatar
Bjorn Keizers
Member
Member
Berichten: 49
Lid geworden op: zo mei 25, 2014 6:20 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Bjorn Keizers »

De frikandelbroodjes waren echter best lekker :D

Ik voelde het zelf ook al een tijdje aankomen. De winkel zat in een neerwaartse spiraal. Aanvankelijk hadden ze er een breed assortiment, met aardig wat overlap met hun voormalige Bakker Bart. Echter, na een maand of twee verdween de kaasstengel uit het assortiment. En weer later andere broodjes en snacks. En de laatste tijd deed het wel erg winkel-in-de-voormalige-Sovjetunie aan.

Praktijkvoorbeeld: als ik er zaterdagochtend om 09.30 uur ben, verwacht ik dat er toch keuze is in diverse bolletjes. Als je dan alleen een paar zachte bolletjes en een dozijn Duitse bollen er hebt liggen, is de keuze niet echt reuze. Zo waren de door mij zo geliefde frikandelbroodjes vaker niet dan wel aanwezig. En als je dan kijkt wat er wél lag: bijvoorbeeld drie chocolade-donuts, een half dozijn witte donuts en twee verloren gevulde koeken. En verder allemaal lege schappen. Ik snap het ook wel, want hij riep in de vakantie nog: "ik had maandag er tien broden liggen, heb er één verkocht". Maar goed, als je dan ook niet hebt waar de klant wél om vraagt, houd het een keer op natuurlijk.

Gelukkig heeft Bakker Bart ook best een lekker frikandelbroodje.
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Boriq »

Scotch & Soda opent morgen (31 augustus) haar winkel aan de Langestraat 7A, ofwel achter de Zara. Dit meldde het modebedrijf gisteren op haar Facebook-pagina.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Verstijnen schreef: do aug 24, 2017 10:00 pm Je ziet het aantal passanten in de Klanderij steeds meer afnemen. De plek waar je nu wil zitten is toch wel rond de oude Hema en dan richting Jamin. Ik verwacht dat deze straat alleen nog maar toeneemt qua drukte.
Paar jaar geleden stond in de retailmonitor voor Enschede nog hoe kansloos de rest van het winkelgebied was vergeleken met Klanderij/H.J. van Heek. Bizar hoe snel dat kan veranderen (alhoewel, stond de Kalanderstraat traditioneel niet bij de duurste winkelstraten van Nederland?).

Maar denk dat de Klanderij wel overleeft, die hebben genoeg publiekstrekkers en een handige binnendoor looproute. Het verbaast me altijd hoe druk dat restaurant het heeft.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Bjorn Keizers schreef: ma aug 28, 2017 6:42 pm De frikandelbroodjes waren echter best lekker :D

Ik voelde het zelf ook al een tijdje aankomen. De winkel zat in een neerwaartse spiraal. Aanvankelijk hadden ze er een breed assortiment, met aardig wat overlap met hun voormalige Bakker Bart. Echter, na een maand of twee verdween de kaasstengel uit het assortiment. En weer later andere broodjes en snacks. En de laatste tijd deed het wel erg winkel-in-de-voormalige-Sovjetunie aan.

Praktijkvoorbeeld: als ik er zaterdagochtend om 09.30 uur ben, verwacht ik dat er toch keuze is in diverse bolletjes. Als je dan alleen een paar zachte bolletjes en een dozijn Duitse bollen er hebt liggen, is de keuze niet echt reuze. Zo waren de door mij zo geliefde frikandelbroodjes vaker niet dan wel aanwezig. En als je dan kijkt wat er wél lag: bijvoorbeeld drie chocolade-donuts, een half dozijn witte donuts en twee verloren gevulde koeken. En verder allemaal lege schappen. Ik snap het ook wel, want hij riep in de vakantie nog: "ik had maandag er tien broden liggen, heb er één verkocht". Maar goed, als je dan ook niet hebt waar de klant wél om vraagt, houd het een keer op natuurlijk.

Gelukkig heeft Bakker Bart ook best een lekker frikandelbroodje.
Een bakker moet het toch vooral hebben van passanten. Was gewoon geen handige plek, denk ik.

Misschien wel een mooi pand voor die ondernemers die uit de kelder van de Zuidmolen weg moeten. Die hebben overduidelijk niet echt veel passanten nodig :)
Boriq
Member
Member
Berichten: 110
Lid geworden op: vr nov 18, 2016 7:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Boriq »

Stolker houdt het, na bijna 97 jaar, voor gezien in Enschede.
Eigenaar Paul Stolker heeft de aanstaande sluiting zelf op Facebook aangekondigd. Gebrek aan opvolging, leeftijd en gezondheid spelen een rol. Maar ook marktomstandigheden zijn reden om de winkel aan de Haverstraatpassage te sluiten. De opheffingsuitverkoop is vrijdag begonnen.
Via de Tubantia
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Boriq schreef: vr sep 01, 2017 1:31 pm Stolker houdt het, na bijna 97 jaar, voor gezien in Enschede.
Eigenaar Paul Stolker heeft de aanstaande sluiting zelf op Facebook aangekondigd. Gebrek aan opvolging, leeftijd en gezondheid spelen een rol. Maar ook marktomstandigheden zijn reden om de winkel aan de Haverstraatpassage te sluiten. De opheffingsuitverkoop is vrijdag begonnen.
Via de Tubantia
Wel jammer dat deze winkel gaat sluiten. Al 97 jaar een begrip in Enschede en omgeving. Zie meer over de historie van Stolker op: https://www.stolkerenschede.nl/onze-winkel-in-enschede/
Verstijnen
Member
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 9:19 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Verstijnen »

Het schijnt met de Media Markt ook niet goed te gaan op deze locatie. Ze stoppen ook met de koopavonden
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Vanochtend in de papieren Tubantia: Menistenkerk is verkocht, aan die twee Groningse projectontwikkelaars die sowieso heel actief zijn in de stad (o.a. voormalige Arkepand).

Ze hebben een potentiële huurder die er een stadsbrouwerij in wil vestigen maar willen die nog niet bekend maken want onderhandelingen zijn gaande.

Wat ik heel erg jammer vind is dat ze de ruimte achter de kerk (nu privé parkeerplaats aan Noorderhagen) willen opvullen met appartementen. Als er 1 plek ideaal is voor een mooi groen stukje (bier)tuin is het daar wel..

Overigens heb ik via via gehoord dat ook het oude Atak pand aan de Noorderhagen verkocht is. Ook dat pand wordt verbouwd tot appartementen.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Verstijnen schreef: zo sep 03, 2017 9:38 am Het schijnt met de Media Markt ook niet goed te gaan op deze locatie. Ze stoppen ook met de koopavonden
Bizar, gezien het feit dat ze iedereen eruit hebben geconcurreerd in Enschede.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Highlander schreef: ma sep 04, 2017 10:19 am Vanochtend in de papieren Tubantia: Menistenkerk is verkocht, aan die twee Groningse projectontwikkelaars die sowieso heel actief zijn in de stad (o.a. voormalige Arkepand).

Ze hebben een potentiële huurder die er een stadsbrouwerij in wil vestigen maar willen die nog niet bekend maken want onderhandelingen zijn gaande.

Wat ik heel erg jammer vind is dat ze de ruimte achter de kerk (nu privé parkeerplaats aan Noorderhagen) willen opvullen met appartementen. Als er 1 plek ideaal is voor een mooi groen stukje (bier)tuin is het daar wel..

Overigens heb ik via via gehoord dat ook het oude Atak pand aan de Noorderhagen verkocht is. Ook dat pand wordt verbouwd tot appartementen.
Willen ze daarbij de gevel van Atak dan behouden? Ik ken het plekje achter de Menistenkerk niet. Heb je daarvan ook een foto?
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Vincent1971 »

Highlander schreef: ma sep 04, 2017 10:19 am
Verstijnen schreef: zo sep 03, 2017 9:38 am Het schijnt met de Media Markt ook niet goed te gaan op deze locatie. Ze stoppen ook met de koopavonden
Bizar, gezien het feit dat ze iedereen eruit hebben geconcurreerd in Enschede.
Zijn nog genoeg elektronica cq witgoedzaken over in Enschede. Diverse onderdelenwinkels zoals Plentyparts, Pietst enzovoort. Persoonlijk denk ik de bereikbaarheid speelt parten bij de Mediamarkt te Enschede. Even snel er naar toe is er niet bij als je een koelkast wilt hebben. Vergelijk het maar eens met Hengelo b.v.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Arie »

Arie schreef: ma sep 04, 2017 11:45 am
Highlander schreef: ma sep 04, 2017 10:19 am Vanochtend in de papieren Tubantia: Menistenkerk is verkocht, aan die twee Groningse projectontwikkelaars die sowieso heel actief zijn in de stad (o.a. voormalige Arkepand).

Ze hebben een potentiële huurder die er een stadsbrouwerij in wil vestigen maar willen die nog niet bekend maken want onderhandelingen zijn gaande.

Wat ik heel erg jammer vind is dat ze de ruimte achter de kerk (nu privé parkeerplaats aan Noorderhagen) willen opvullen met appartementen. Als er 1 plek ideaal is voor een mooi groen stukje (bier)tuin is het daar wel..

Overigens heb ik via via gehoord dat ook het oude Atak pand aan de Noorderhagen verkocht is. Ook dat pand wordt verbouwd tot appartementen.
Willen ze daarbij de gevel van Atak dan behouden? Ik ken het plekje achter de Menistenkerk niet. Heb je daarvan ook een foto?
zie ook topic: https://www.enschede-stad.nl/viewtopic. ... hilit=atak
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Arie schreef: ma sep 04, 2017 11:45 am
Willen ze daarbij de gevel van Atak dan behouden? Ik ken het plekje achter de Menistenkerk niet. Heb je daarvan ook een foto?
Geen idee wat betreft Atak! Hopelijk heeft het een monumentale status.

Geen foto maar het gaat om de parkeerplaats met ingang aan de Noorderhagen, naast Bistro C'est si Bon. Dat hoort bij de grond van de Menistenkerk. Zou je echt een fantastische biertuin van kunnen maken. Maar ja, ik snap die projectontwikkelaars ook wel..
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Highlander »

Vincent1971 schreef: ma sep 04, 2017 11:45 am [

Zijn nog genoeg elektronica cq witgoedzaken over in Enschede. Diverse onderdelenwinkels zoals Plentyparts, Pietst enzovoort. Persoonlijk denk ik de bereikbaarheid speelt parten bij de Mediamarkt te Enschede. Even snel er naar toe is er niet bij als je een koelkast wilt hebben. Vergelijk het maar eens met Hengelo b.v.
Als je dat zou willen zou je zelfs een Hummer kunnen parkeren voor het goederen afgiftepunt van de Mediamarkt, aan de Oldenzaalsestraat. Geloof dat we het daar wel eerder over gehad hebben Vincent.

En wie wil er nou shoppen voor wat dan ook in Hengelo? Ik niet in ieder geval. Al gooien ze de halve stad vol met gratis parkeerplekken, dan kwam ik er nog niet.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Veteraan »

De Grote Eén en Het Wonder zouden terug moeten komen!
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Centraal binnenstad topic

Bericht door Hendrik »

Er is in het Mirocenter nog wel plek voor de Mediamarkt, dat is een betere plek voor deze zaak. En dan kan TK Maxx de vrijkomende plek opvullen in de Klanderij. Ik was laats in Groningen en was daar bij TK Maxx. Deze outlet zaak staat mij wel aan. Dure broek gescoord voor een kwart van de prijs hier in Enschede. Kleuren van 1 of 2 jaar geleden maar dat maakt me niet uit.
Wat sas as dós was kaans.
Plaats reactie