Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stadsveld

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
martinus
Member
Member
Berichten: 188
Lid geworden op: do jan 31, 2013 2:59 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door martinus »

Even met de hogedrukspuit erover en klaar is Kees.
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het overal.
joop
Member
Member
Berichten: 7
Lid geworden op: vr mar 02, 2012 8:55 pm

Re: Stadsveld

Bericht door joop »

enschede053 schreef:Haha hoe wil je dit in vredesnaam opknappen? Is er ook al bekend of er een nieuwe supermarkt in komt als de Dirk vertrekt?
In de krant van vandaag werd vermeld dat er mogelijk een vestiging van Lidl of Nettorama komt.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Stadsveld

Bericht door Hendrik »

Dat restaurant De Lange Muur zit op de juiste plek. Net zo'n oud woonblok uit Sjanghai of Hongkong.
Maar de oplossing is toch simpel? gewoon geen vergunning verlenen. Voor veel minder lees je in Huis Aan Huis bij de gemeentelijke berichten: vergunning geweigerd. Laatst nog voor die nieuwe Emte, vergunning geweigerd voor banieren ergens buiten de winkel.
Wat sas as dós was kaans.
frank n

Re: Stadsveld

Bericht door frank n »

Gooi toch tegen de vlakte dat ding.
Mooi nieuw gebouw goed voor de bouwsector.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Er was vanmiddag een kelderbrand bij de R.K.basisschool De Triangel aan de Gerard ter Borghstraat. zie ook: http://www.tvenschedefm.nl/brand-in-kel ... item?17785
Bijlagen
DSCF0271.JPG
DSCF0275.JPG
DSCF0273.JPG
DSCF0272.JPG
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Ik heb ooit gewoond naast het Ichthus College aan de Bruggertstraat. Toen we daar kwamen wonen liep de Rembrandtlaan nog dood op de Bruggertstraat, en was de verbinding over het spoor via de Jochemsweg.

Er lag aan het spoor een boerderij, Eigenaar Ter Mors volgens mij. Die boerderij is afgebroken in 1965. Ik heb daar een aantal foto’s van gemaakt. Die staan hier onder. April 1965.
foto1.jpg
foto2.jpg
foto3.jpg
foto4.jpg
foto5.jpg
Foto 3 is genomen in de richting van de oude Chr HBS en de Bruggertstraat, foto 4 en foto 5 zijn genomen in de richting van de H.ter Kuile straat. De bungalow op de achtergrond staat er niet meer, die lag recht tegenover ter Heegde aan de Rembrandtlaan.

Pieter
Laatst gewijzigd door Pitr de Nerd op zo mar 09, 2014 4:22 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Omdat er maar vijf foto's in een post passen hier de kaart:
Image11.jpg
Image11.jpg (39.73 KiB) 14695 keer bekeken
De geel-oranje lijn geeft de richting van foto 4 en 5, de blauwe lijn die van foto 3. De kaart is van 1965, trouwens. Waar die twee lijnen elkaar kruisen lag de boerderij.

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Mooi dat je die foto's nog heb kunnen terugvinden Pitr de Nerd. :okay: Ik hoop dat je er nog meer kunt plaatsen. De Jochemsweg is er volgens mij niet meer. Waar liep die ongeveer?
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Mooi dat je die foto's nog heb kunnen terugvinden Pitr de Nerd. :okay: Ik hoop dat je er nog meer kunt plaatsen. De Jochemsweg is er volgens mij niet meer. Waar liep die ongeveer?
Ik kreeg ze van mijn broer. Die vond ze in een boek wat ie ooooooit (lang geleden) geleend had. Hij ging verhuizen en kwam ze tegen. samen met een paar meer persoonlijke plaatjes.

De Jochemsweg. Rechts van het midden in het kaartje staan een paar zwarte gebouwen getekend. dat was de Chr. HBS. de oranje straat die er midden tussen door loopt is de Jochemsweg. De noodgebouwen links van de weg zijn afgebroken en als noodschool weer opgebouwd aan de Vlierstraat. Het deel rechts van de weg heeft nog vijf jaar lang dienst gedaan als noodlokatie voor de TIVO. Die is daarna naar de Savornin Lohmanlaan gegaan.

Edit: die persoonlijke plaatjes zijn van mijn kamer op de THT, niets bijzonders. maar als iemand ze wil zien wil ik ze wel plaatsen.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Veteraan »

Vanaf de Janninksweg liepen mijn broertje en ik met het onderstel van een kinderwagen, met daarop een bak vol met oude kranten, door de Sterkerstraat, Dennenweg en de Poolmansweg, daar ergens door een veld dat nergens toe diende (? weet ik niet precies) langs een Kweekschool en een gebouwtje dat dienst deed voor de padvinders. De oude kranten die we huis aan huis ophaalden brachten bij Vromen wel méér dan 5 cent op!!
Achteraf hoorden we dan de grotere jongens zelfs wel een kwartje kregen voor een evengrote hoeveelheid papier.
Nog later - rond 1966-67-68 - deed één van die gebouwen (kweekschool of padvindersclub) dienst als gymnastieklokaal voor de dr. J. Waterink ULO.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan, dat was de TIVO, opleidingsschool voor kleuterleidsters. dat zat in het T-vormige gebouw op mijn kaartje. de kop van de T was het gymlokaal. Dat moet tussen 1966 en 1970 geweest zijn, want in 1966 is de Chr. HBS in de nieuwbouw getrokken en de TIVO in dat noodgebouw. In 1970 is ook dat noodgebouw afgebroken. Hoe ik dat weet? de dame met wie ik al >40 jaar getrouwd ben heeft op die school gezeten :D

Het padvindersgebouw heeft er langer gestaan, maar hoe veel langer weet ik niet. Ik ben in 1973 getrouwd en in Oldenzaal gaan wonen. Je komt dan nog wel eens thuis maar je let niet meer zo op.
Dit was de bungalow van mijn ouders:
1973-24.jpg
Foto is genomen in 1973, net voor mijn trouwen.

Edit: het braakliggende terrein waar jullie overheen liepen was vermoedelijk de oude "Aschbelt" van de reiniging aan de Poolmansweg. Dat lag net noordelijk van de Bruggertstraat.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Veteraan »

Prachtig, weer een grijs gebied ingekleurd, dank je wel!
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan, het padvindersgebouw ligt er nog volgens mijn zus:
lokatie.jpg
In de rode cirkel. Of het nog als zodanig gebruikt wordt weet ik niet, het heet "Stichting het Geuzennest" nu. De blauwe cirkel was de bungalow van mijn ouders. Toen we daar kwamen wonen was "de aarde nog woest en ledig." :P Nu is het compleet volgebouwd.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Veteraan »

Lag de fabriek van Vromen aan de Rembrandtlaan? Aan de overzijde van de Westerval? Die er toen natuurlijk niet was.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Lag de fabriek van Vromen aan de Rembrandtlaan? Aan de overzijde van de Westerval? Die er toen natuurlijk niet was.
Nee, die lag aan de Jochemsweg. Op het kaartje zie je de spoorlijn met rechtsmidden een klein afbuigspoor wat in een fabriekshal verdwijnt. Dt was Sanders IJzergieterij. het rode gebouw er tegen over (links van de weg) was Vromen. het lege terrein er achter stond vol met allerlei "rommel", en periodiek ging dat in de brand. Het stonk daar ook altijd naar brandende resten. Wij waren blij dat ze sloten, want de lucht was een stuk frisser daarna.

Het was net boven de westerval. de spoorlijn ligt namelijk nog deels op de noordkant van de Westerval, en Vromen lag tegen het spoor aan. Op de foto van Google Earth zie je rechtsboven een weg die naar het noorden gaat. Daar lag het bedrijf.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:Veteraan, het padvindersgebouw ligt er nog volgens mijn zus:
In de rode cirkel. Of het nog als zodanig gebruikt wordt weet ik niet, het heet "Stichting het Geuzennest" nu. De blauwe cirkel was de bungalow van mijn ouders. Toen we daar kwamen wonen was "de aarde nog woest en ledig." :P Nu is het compleet volgebouwd.

Pitr
De scoutinggroep Stichting het Geuzennest is er nog. zie: http://www.geuzennest.nl/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
Veteraan schreef:Lag de fabriek van Vromen aan de Rembrandtlaan? Aan de overzijde van de Westerval? Die er toen natuurlijk niet was.
Nee, die lag aan de Jochemsweg. Op het kaartje zie je de spoorlijn met rechtsmidden een klein afbuigspoor wat in een fabriekshal verdwijnt. Dt was Sanders IJzergieterij. het rode gebouw er tegen over (links van de weg) was Vromen. het lege terrein er achter stond vol met allerlei "rommel", en periodiek ging dat in de brand. Het stonk daar ook altijd naar brandende resten. Wij waren blij dat ze sloten, want de lucht was een stuk frisser daarna.

Het was net boven de westerval. de spoorlijn ligt namelijk nog deels op de noordkant van de Westerval, en Vromen lag tegen het spoor aan. Op de foto van Google Earth zie je rechtsboven een weg die naar het noorden gaat. Daar lag het bedrijf.

Pitr
Een van die branden was volgens De Telegraaf op 04-06-1955, zie: http://kranten.delpher.nl/nl/view/index ... perpage=10
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef: Een van die branden was volgens De Telegraaf op 04-06-1955, zie: http://kranten.delpher.nl/nl/view/index ... perpage=10
Arie, dat was gelukkig voor mijn tijd :P Ik voel me wel zo oud als methusalem, maar ik ben pas 66. In 1955 zat ik in de tweede klas van de lagere school. Aan de andere kant van de stad. De brandjes waar ik op doel waren "bedoeld", zoals het afbranden van koper installatiedraad. Mocht wel niet, maar ja: wie lette daar op?

Bovendien bestond de Chr. HBS toen nog niet, die is in 1957 opgericht als een dependance van het Noordik in Almelo, op de zolder van HTexS tegenover het Katholieke ziekenhuis. pas in 1958 is het noodgebouw aan de Bruggertstraat er neergezet, en in 1959 uitgebreid. Volgens mij. Ik zal de papieren van mijn vader er eens op nazoeken...

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Misschien kun je de grote brand met miljoen schade op 4-19-1065 nog herinneren, zie: http://kranten.delpher.nl/nl/view/index ... perpage=10
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Jazeker! Wij moesten ons huis uit en zijn dat weekend naar mijn grootmoeder aan de Plataanstraat gegaan. Ik was dat compleet vergeten, maar even zoeken op "Vromen" in mijn dagboek en jawel. Waar het forum al niet goed voor is :D

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Plaats reactie