Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stadsveld

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Twekkelerveld »

4-19-1065 is wel heel lang geleden hoor. :lol:
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

twekkelerveld schreef:4-19-1065 is wel heel lang geleden hoor. :lol:
Dat denk je maar. *ik* weet het me te herinneren. OK, de cijfertjes stonden in een iets andere volgorde, maar toch...

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
twekkelerveld schreef:4-19-1065 is wel heel lang geleden hoor. :lol:
Dat denk je maar. *ik* weet het me te herinneren. OK, de cijfertjes stonden in een iets andere volgorde, maar toch...

Pitr
Het valt mij op dat jij nog veel van Enschede van vroeger kunt herinneren, terwijl je hier al een tijdje niet meer woont. Ben je nog bezig met het uit te zoeken over de fabrieksspoorlijnen in het havengebied? Ik ben wel benieuwd wat je hierover al heb gevonden.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Ik heb ooit eens een foto gezien van de stoomtrein Enschede-Boekelo van de MBS, waarvan het vertrekpunt was ongeveer op de plek van de Parkweg en Weth. Nijhuisstraat waar nu de Westerval loopt. Heeft iemand nog die foto?
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef: Het valt mij op dat jij nog veel van Enschede van vroeger kunt herinneren, terwijl je hier al een tijdje niet meer woont. Ben je nog bezig met het uit te zoeken over de fabrieksspoorlijnen in het havengebied? Ik ben wel benieuwd wat je hierover al heb gevonden.
Daar ben ik nog steeds mee bezig, Arie. Daar zitten zo verrekte veel haken en ogen aan dat ik soms niet meer weet wat ik weet. Want ik heb een dagboek bijgehouden, en wat je leest in de media strookt daar niet mee. Mijn vader bijvoorbeeld werkte aan de gasfabriek als stoker, en ik heb zijn herinneringen ooit opgeschreven. Die komen niet overeen met de "officiele" geschiedschrijving.

En dat ik veel van Enschede kan herinneren. Ach. Ik ben er geboren, ik heb nooit de binding verloren. Ik lees zelfs de Enschede editie van de krant in digitale vorm, mijn vrouw leest de papieren Almelo editie.

Ik woon er niet meer, nee. maar dat heeft meer te maken met dat ik een plek moest vinden tussen mijn werk en mijn vrouws werk. Dat werd Almelo.

Ik wil dat verhaal van mijn pa best eens plaatsen, maar bedenk: het zijn de herinneringen van iemand die toen al lang weg was bij "het gas".

Pieter
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef:Ik heb ooit eens een foto gezien van de stoomtrein Enschede-Boekelo van de MBS, waarvan het vertrekpunt was ongeveer op de plek van de Parkweg en Weth. Nijhuisstraat waar nu de Westerval loopt. Heeft iemand nog die foto?
De "officiele" stopplaats was waar nu het viaduct in de Rembrandtlaan over de westerval ging, net achter het huis van mijn ouders. oostelijk van de Rembrandtlaan was zelfs een rudimentair perronnetje, maar toen de Afinkstraat werd aangelegd is de tak richting Boekelo gesloten. Ergens staat een foto van de bungalow van mijn ouders, met daarachter een elektriciteitsmast. Daar bij die mast was de stopplaats.

Mijn broer in Lelystad heeft volgens mij een foto, ik heb 'm zojuist gemaild of hij die kan vinden.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Pitr de Nerd schreef:
Arie schreef:Ik heb ooit eens een foto gezien van de stoomtrein Enschede-Boekelo van de MBS, waarvan het vertrekpunt was ongeveer op de plek van de Parkweg en Weth. Nijhuisstraat waar nu de Westerval loopt. Heeft iemand nog die foto?
De "officiele" stopplaats was waar nu het viaduct in de Rembrandtlaan over de westerval ging, net achter het huis van mijn ouders. oostelijk van de Rembrandtlaan was zelfs een rudimentair perronnetje, maar toen de Afinkstraat werd aangelegd is de tak richting Boekelo gesloten. Ergens staat een foto van de bungalow van mijn ouders, met daarachter een elektriciteitsmast. Daar bij die mast was de stopplaats.

Mijn broer in Lelystad heeft volgens mij een foto, ik heb 'm zojuist gemaild of hij die kan vinden.

Pitr
Ik ben benieuwd Pitr en ook het verhaal van je vader lijkt mij interessant net als je verhalen op topic: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... n&start=20
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Stadsveld

Bericht door enschedeinansichten »

Bedoel je de Usselerhalte ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Bedoel je de Usselerhalte ?
Die ligt volgens mij een stukje verder. Het was inderdaad de halte ter hoogte van de viaduct op het eind van de Rembrandtlaan, zoals Pitr hiervoor heeft vermeld en daarvan moet ergens nog een foto zijn.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Veteraan »

Ook ik ben vóór een Groot-Verhalen topic: "The Storyteller" .
A place by the fire reserved for the storyteller ..... zo begon vroeger een 9 of 10-delige serie op de TV.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

enschedeinansichten schreef:Bedoel je de Usselerhalte ?
Nee, meer naar het oosten. De Usselerhalte was de eerste stopplaats daarna. Ik ben besmet met het treintjesvirus, mijn leraar Nederlands was de Graaf van de MBS, en bij Signaal werkte ik voor Tysma, ook van de MBS. Ik ken ut auk nie helleupuh, ik ben besmet; niet meer te genezen :P

Ik zal zien of ik de foto's nog boven water krijg.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Arie schreef: Ik ben benieuwd Pitr en ook het verhaal van je vader lijkt mij interessant net als je verhalen op topic: http://enschede-stad.nl/forum/viewtopic ... n&start=20
Het staat er...

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Stadsveld

Bericht door enschedeinansichten »

Is het bij F ?
Station F.jpg
Station F.jpg (53.1 KiB) 18605 keer bekeken
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Dat zou ongeveer kunnen, ja. de spoorlijnen naar het havengebied en de vredestein staan er niet op. maar hier was het:
rembrandtlaan.jpg
rembrandtlaan.jpg (54.2 KiB) 18550 keer bekeken
Net onder de blauwe pijl is het viaduct wat nu over de westerval loopt. Het kruisje in de zwarte lijn is de hoogspanningsmast die ik bedoel. net westelijk van de rembrandtlaan. Dat is de dikke oranje weg noord-zuid onder de pijl.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Ik heb dit wel gevonden op de site van: http://diggelfjoer.swalker.nl/railtr/ra ... esbo2.html
Bijlagen
Spoorwegovergang Rembrandtlaan. Net hiervoor was een aansluiting van het havenspoor.jpg
Spoorwegovergang Rembrandtlaan. Net hiervoor was een aansluiting van het havenspoor.jpg (98.22 KiB) 18542 keer bekeken
Op het kaartje is (één van) de havenaansluiting nog goed te herkennen aan de vorm van het gebouw. Zag het pas later, dus heb er tijdens mijn wandeling niet op gelet.jpg
Op het kaartje is (één van) de havenaansluiting nog goed te herkennen aan de vorm van het gebouw. Zag het pas later, dus heb er tijdens mijn wandeling niet op gelet.jpg (88.02 KiB) 18542 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pitr de Nerd
Member
Member
Berichten: 376
Lid geworden op: vr jan 11, 2013 2:28 pm
Locatie: Almelo

Re: Stadsveld

Bericht door Pitr de Nerd »

Veteraan schreef:Ook ik ben vóór een Groot-Verhalen topic: "The Storyteller" .
A place by the fire reserved for the storyteller ..... zo begon vroeger een 9 of 10-delige serie op de TV.
Veteraan, ik voel me vereerd. Niet dat het verdiend is natuurlijk, maar toch. Zal ik het topic starten? Ik kan je nu al heel veel zieligheid beloven. Echies.

Pitr
"Iedereen heeft recht op zijn eigen mening, maar niet op zijn eigen feiten"
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Veteraan »

Je bent al begonnen, Pitr. Ga verder! Kan ook in een nieuw topic.
Griezelen, janken, lachen ...... we doen het allemaal.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Kunstwerk hoek Elferinksweg / Wethouder Nijhuisstraat herplaatst
12 mei 2014
Het kunstwerk van de Enschedese kunstenaar Jan van Eijl op de hoek van de Elferinksweg en de Wethouder Nijhuisstraat krijgt een nieuwe plek.
Dat was nodig vanwege de aanleg van nieuwe parkeerplaatsen voor de Albert Heijn. De gemeente wil graag een veilige toegang tot de parkeerplaatsen garanderen en moest de plek waar het kunstwerk staat gaan herinrichten. Door deze herconstructie zou het kunstwerk aan het zicht onttrokken worden, een nieuwe plek die het kunstwerk eer aan doet lijkt een goede oplossing.

Samen nieuwe locatie bepalen
Sinds 1979 maakt het kunstwerk al deel uit van het gezicht van dit deel van de wijk. Veel bewoners van Stadsveld weten ook niet beter of het beeld staat er.

De gemeente heeft samen met omwonenden, de Wijkraad Stadsveld en familie van de kunstenaar een nieuwe locatie voor het kunstwerk gekozen. Onderhoud Enschede heeft inmiddels voorbereidingen getroffen, en aanpassingen aan de bestaande verharding uitgevoerd.

Leerlingen van bouwopleiding SBB, gaan onder begeleiding de voet van het kunstwerk bouwen. Aansluitend zal het kunstwerk herplaatst worden.

De onthulling van het kunstwerk zal eind juni plaats vinden.
bron: http://www.enschede.nl/repository/10279/#.U3Df_vl_uSo
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Arie »

Tijdens de nieuwbouw van de Albert Heijn winkel aan de Wethouder Nijhuisstraat had ik van dat kunstwerk nog een foto gemaakt.
Bijlagen
Elferinksweg hoek Weth. Nijhuisstraat nieuwbouw AH.JPG
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Stadsveld

Bericht door Twekkelerveld »

Ik weet niet of dit het goede topic is, maar er wordt eindelijk weer wat gebouwd aan de Westerval naast de Twimva. :)
Plaats reactie