Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Veteraan »

Deze mevrouw op de foto zal de grootmoeder of overgrootmoeder van 'Bennie' Wiggers zijn, toch?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door enschedeinansichten »

Het zal geen nany zijn denk ik. :D
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Arie »

Arie schreef: wo dec 18, 2019 3:19 pm
Dimitri91 schreef: wo dec 18, 2019 1:39 pm In oktober was de stand 159 934. Zie de link hieronder. De cijfers van allecijfers.nl is gedateerd.


https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... romstatweb
Dus nog 66 te komen.
In oktober 2019 was dus de stand 159.934 inwoners en de stand per augustus 2020 is volgens de CBS 158.918 (zie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Enschede)
Een afname dus van maar liefst 1016 inwoners.
Zo wordt het inwoneraantal van 160.000 dus voorlopig nog niet bereikt.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Koos »

De afname deze zomer is wel erg fors in studentenstad Enschede. De jaarlijkse groei van Enschede komt voornamelijk uit het buitenland. Wat Corona voor impact heeft op het inwoneraantal weet ik niet. Saxion heeft nog geen cijfers gepubliceerd voor het collegejaar 2020-2021.
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Acidor »

1016 is best wel veel
Ooh noh
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Koos »

Dat zijn omgerekend 500 woningen die vrij zijn gekomen. Op dit moment worden er veel woningen in het hoge huursegment gebouwd/opgeleverd en amper sociale huurwoningen.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Koos »

Ik ben toch nog eens gedoken in cijfers van sociale huurwoningen in Enschede. De gemeente wil graag gezinnen en hoger opgeleiden aan zich binden. Ook wil men groeien. Om uitkeringstoerisme tegen te gaan is men geen voorstander van het vergroten van de voorraad sociale huurwoningen. Dat beleid zorgt er wel voor dat groei moet komen uit koopwoningen en huurwoningen in het vrije segment (lees: duur). Van alle 3 corporaties heb ik eens gekeken wat zij gaan opleveren de komende tijd.

De Woonplaats:
Mekkelholt 85
Stadsveld 10 +Stroinkslanden 17

Domijn:
Robson 21
Thomas de Keyserstraat 45

Ons huis:
Levert geen nieuwe woningen op komende tijd. Over een paar jaar is Oostboswinkel en Ledeboer gereed, maar dat zal niet voor een toename zorgen.

Oostboswinkel 384 sloop en 250 nieuwbouw, afname van 134 woningen
Ledeboer gereed in 2024, aantal woningen onduidelijk


Samengevat: De Woonplaats levert 122 woningen op de komende 6 maanden, Domijn 66 verdeelt over 1 tot 2 jaar, Ons Huis niets. Verder droogt de stroom nieuwe sociale nieuwbouwprojecten echt op. Dat is bizar weinig voor een stad van dit formaat. Er zijn niet eens aankondigingen. De sloop en nieuwbouw van de afgelopen jaren lijkt behoorlijk tot stilstand te zijn gekomen.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door TA »

Koos schreef: zo okt 25, 2020 10:58 am Ik ben toch nog eens gedoken in cijfers van sociale huurwoningen in Enschede. De gemeente wil graag gezinnen en hoger opgeleiden aan zich binden. Ook wil men groeien. Om uitkeringstoerisme tegen te gaan is men geen voorstander van het vergroten van de voorraad sociale huurwoningen. Dat beleid zorgt er wel voor dat groei moet komen uit koopwoningen en huurwoningen in het vrije segment (lees: duur). Van alle 3 corporaties heb ik eens gekeken wat zij gaan opleveren de komende tijd.

De Woonplaats:
Mekkelholt 85
Stadsveld 10 +Stroinkslanden 17

Domijn:
Robson 21
Thomas de Keyserstraat 45

Ons huis:
Levert geen nieuwe woningen op komende tijd. Over een paar jaar is Oostboswinkel en Ledeboer gereed, maar dat zal niet voor een toename zorgen.

Oostboswinkel 384 sloop en 250 nieuwbouw, afname van 134 woningen
Ledeboer gereed in 2024, aantal woningen onduidelijk


Samengevat: De Woonplaats levert 122 woningen op de komende 6 maanden, Domijn 66 verdeelt over 1 tot 2 jaar, Ons Huis niets. Verder droogt de stroom nieuwe sociale nieuwbouwprojecten echt op. Dat is bizar weinig voor een stad van dit formaat. Er zijn niet eens aankondigingen. De sloop en nieuwbouw van de afgelopen jaren lijkt behoorlijk tot stilstand te zijn gekomen.
Interessant inderdaad. Maar het project Kop van de Boulevard is hier niet in meegenomen. Ja, dat duurt nog even, maar is uiteraard wel een gigantisch project met veel sociale huur appartementen.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Koos »

Heb je gelijk in. Kop van Boulevard gaat om totaal 545 woningen, waarvan dacht ik ongeveer 150 sociale woningen. Zelf vind ik de renovatie van Twekkelerveld erg interessant, maar dat zal waarschijnlijk niet om uitbreiding gaan. Als je uitgaat van een levensduur van 70 jaar, dan wordt er op dit moment niet eens genoeg gesloopt/herbouwd om instandhouding van het sociale woningbezit op peil te houden.

2000 28744 aantal sociale huurwoningen in Enschede
2009 27719 aantal sociale huurwoningen in Enschede
2020 Verder gedaald?

Dan zou er dus totaal gerenoveerd of gesloopt/herbouwd moeten worden per jaar in Enschede: 27719 / 70= 400 woningen. En dat is puur instandhouding en geen uitbreiding van het corporatiebezit.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Koos »

Op sociale huurwoningen van De Woonplaats wordt meestal zo'n 400 keer gereageerd. Deze week zie ik ook andere aantallen voorbij komen..

Afbeelding

Ik vraag me af wat het verhaal achter de cijfers is. Het maakt natuurlijk enorm uit of het 907 personen van buiten zijn die in Enschede willen gaan wonen. Dat zou voor flinke groei zorgen. Het kunnen ook 907 studenten van Saxion / UT zijn die hun nieuwe huisgenoten nu al zat zijn. Of 450 stelletjes (=900 reacties) die nu al in Enschede wonen in een dure vrije sector woning, maar die iets goedkopers zoeken.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Arie »

Het jaar 2020 is bijna ten einde en ik denk dat het inwoneraantal van 160.000 ook dit jaar niet wordt gehaald. Misschien volgend jaar beter. Hierbij nog een krantenbericht uit de Telegraaf van 18-2-1988 waarin werd vermeld van een geboortegolf van 300 baby's sinds de jaarwisseling.
Bijlagen
Enschede geboortegolf 300 baby's sinds de jaarwisseling krantenbericht De Telegraag 18-12-1988.jpg
Enschede geboortegolf 300 baby's sinds de jaarwisseling krantenbericht De Telegraag 18-12-1988.jpg (42.66 KiB) 10574 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Arie »

Zoals u weet ben ik benieuwd wanneer we het inwoneraantal van 160.000 in Enschede hebben bereikt. Het inwoneraantal in 2020 is dus 159.640 volgens deze site: https://allecijfers.nl/woonplaats/enschede/
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Veteraan »

Ga je ze dan trakteren, Arie?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Arie »

Het inwoneraantal in Enschede op 31 maart 2021 is 159703. zie: https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... 0286371901
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Koos »

Volgens wikipedia is het inwoneraantal 159.369 inwoners (1 juli 2021, bron: CBS). Dat zou betekenen dat de jaarlijkse terugval in de zomer dit keer relatief klein is.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Arie »

Vandaag in het NOS nieuws:

Geboortegolf door corona in Overijssel, Enschede landelijk koploper bij de grote gemeentes

In Overijssel werden in het eerste half jaar meer baby's geboren.

Na het afgelopen coronajaar is er in Enschede sprake van een echte geboortegolf. In de lijst van twintig grootste gemeenten in Nederland laat Enschede samen met Tilburg de grootste stijging van het aantal geboortes zien. In Enschede werden de eerste helft van dit jaar 692 baby's geboren. In de eerste helft van vorig jaar waren dat er nog 605. De coronacrisis is waarschijnlijk de oorzaak van de stijging van het aantal geboortes.

Ook in Overijssel ligt het aantal geboortes aanzienlijk hoger dan een jaar geleden het geval was. In onze provincie werden in het eerste half jaar van 2021 5.570 kinderen geboren. Vorig jaar waren dat er in de eerste zes maanden van 2020 nog 5.364.

Op onderstaand kaartje kun je zien of er ook in jouw gemeente meer baby's geboren werden dan vorig jaar.

Bekijk deze content op Localfocus. zie: https://localfocuswidgets.net/61265b41934ba

Tanja Traag, hoofdsocioloog bij het CBS, meldde tegenover zorgnieuwssite Skipr dat 'veel ouders de coronaperiode blijkbaar als een goed moment zien om kinderen te krijgen'. De socioloog vermoedt dat er achter de geboortegolf voornamelijk een 'inhaalslag' schuilt, en dat veel ouders inzien dat thuiswerken het makkelijker maakt om voor een pasgeboren kind te zorgen. bron:
https://nos.nl/regio/overijssel/artikel ... -gemeentes

Voor mij nog niet duidelijk of we het aantal inwoners van 160.000 hebben bereikt.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Arie »

Op zeer korte termijn moeten 500 asielzoekers onderdak krijgen in Enschede. Dat schreef demissionair staatssecretaris Ankie Broekers-Knol aan burgemeester Theo Bovens van Enschede.
De vluchtelingen moeten worden opgevangen op het terrein van Twente Airport, zo schrijven AD en Tubantia. De opvang moet nog voor het einde van het jaar worden ingericht. zie verder: https://indebuurt.nl/enschede/nieuws/op ... e-populair

Volgens vorig bericht van Koos op 17-8-2021 was er op 1-7-2021 een inwoneraantal van 159.369. Hiermee wordt dus het inwoneraantal van 160.000 nog niet bereilt.
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Koos »

Arie schreef: wo dec 15, 2021 8:08 pm Volgens vorig bericht van Koos op 17-8-2021 was er op 1-7-2021 een inwoneraantal van 159.369. Hiermee wordt dus het inwoneraantal van 160.000 nog niet bereikt.
Ik hoorde dat in september die voor jou zo belangrijke grens al gepasseerd is! In de zomer ligt het altijd wat lager.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Arie »

Koos schreef: wo dec 15, 2021 9:55 pm
Arie schreef: wo dec 15, 2021 8:08 pm Volgens vorig bericht van Koos op 17-8-2021 was er op 1-7-2021 een inwoneraantal van 159.369. Hiermee wordt dus het inwoneraantal van 160.000 nog niet bereikt.
Ik hoorde dat in september die voor jou zo belangrijke grens al gepasseerd is! In de zomer ligt het altijd wat lager.
Dan is dat mij ontgaan. Heb je daarvan ook een bron?
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Koos »

Arie schreef: wo dec 15, 2021 10:51 pm
Koos schreef: wo dec 15, 2021 9:55 pm
Arie schreef: wo dec 15, 2021 8:08 pm Volgens vorig bericht van Koos op 17-8-2021 was er op 1-7-2021 een inwoneraantal van 159.369. Hiermee wordt dus het inwoneraantal van 160.000 nog niet bereikt.
Ik hoorde dat in september die voor jou zo belangrijke grens al gepasseerd is! In de zomer ligt het altijd wat lager.
Dan is dat mij ontgaan. Heb je daarvan ook een bron?
Helaas niet. Op CBS staan nieuwe cijfers, maar het lukt me niet om zelf de cijfers van de gemeente Enschede eruit vissen. De max 230 containerwoningen op de campus zetten wel zeer snel een stempel op het inwoneraantal.

https://allecijfers.nl/gemeente/enschede/
159.732 inwoners, datum staat er helaas niet bij

https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2016/09 ... ielzoekers
Asielzoekers

Immigranten worden ingeschreven als de verwachte verblijfsduur in Nederland in het halfjaar volgend op de vestiging ten minste vier maanden bedraagt. Voor emigratie geldt dat de verwachte verblijfsduur in het buitenland in het jaar volgend op het vertrek ten minste acht maanden bedraagt. Asielzoekers worden doorgaans in een Nederlandse gemeente ingeschreven als zij een verblijfsvergunning krijgen en vanuit de opvang voor asielzoekers naar een woning doorstromen. Asielzoekers die in de opvang voor asielzoekers verblijven kunnen na een verblijf van een half jaar in Nederland in een gemeente worden ingeschreven, ook als zij nog geen verblijfsvergunning hebben.
Plaats reactie