Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Tom

Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Bericht door Tom »

Ik was een beetje aan het surfen en kwam verschillende cijfers tegen. Dit heeft te maken of de rand'wijken'/dorpen Glanerbrug, Lonneker en Boekelo nu wel of niet bij Enschede-Stad horen. Op de site van gemeente Enschede zelf heeft de stad ong. 155.000 inwoners, dus daar rekenen ze die (dorps)wijken tot de Stad zelf mee.

http://cms3.enschede.nl/gemeente/cijfer ... gscijfers/

http://cms3.enschede.nl/webs/enschedein ... t-def.gif/

Mr.Glanerbronx weet daar vast meer over :D
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Helaas kan ik u daar geen uitsluitsel over geven :oops:

Ik weet ook niet anders of die 155.000 betreft het aantal inwoners van de Gemeente Enschede, en dus ook de aangrenzende dorpen Boekelo, Lonneker en Glanerbrug.

Het werkelijke aantal inwoners van de stad Enschede zelf zal waarschijnlijk lager uitvallen, maar hoeveel durf ik niet te zeggen.
Laatst gewijzigd door Hans van Dijk op zo aug 19, 2007 10:55 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Tom

Bericht door Tom »

Oh, dat is jammer je weet dus eigenlijk niet waar je woont. :D
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Tom schreef:Oh, dat is jammer je weet dus eigenlijk niet waar je woont. :D
Zeker wel, ik woon in nieuw Enschede :D
Tom

Bericht door Tom »

Hans van Dijk schreef: Ik weet ook niet anders of die 155.000 betreft het aantal inwoners van de Gemeente Enschede, en dus ook de aangrenzende dorpen Boekelo en Glanerbrug.
Ja maar ze noemen het stad. Deze voormalige dorpen zijn dus wijken... dat staat er namelijk. Bij een wijk/buurt denk ik aan een stadsgedeelte en niet aan een dorp.
Tom

Bericht door Tom »

Hans van Dijk schreef:
Tom schreef:Oh, dat is jammer je weet dus eigenlijk niet waar je woont. :D
Zeker wel, ik woon in nieuw Enschede :D
ja nee, je woont in de Glanerbronx zoals je naam zegt een wijk van Enschede :D
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Tja...het blijft dus ff onduidelijk :?
Bij deze dan een algemene oproep aan de collega forumgangers,
wie weet hoe het in elkaar steekt.
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Gemeente Enschede dus ruim 154.000 inclusief de wingewesten en Stad Enschede dus ca. 129.000


Inwoners per stadsdeel en wijk, januari 2007.

Stadsdeel Centrum 21.992
Stadsdeel Noord 30.079
Stadsdeel Oost 38.330
Stadsdeel Zuid 37.376
Stadsdeel West 26.775
154.552
Wijk 0 Binnensingelgebied 21.992
Wijk 1 Hogeland / Velve 12.146
Wijk 2 Boswinkel / Stadsveld 23.063
Wijk 3 Twekkelerveld 9.202
Wijk 4 Enschede - Noord 17.870
Wijk 5 Ribbelt / Stokhorst 8.874
Wijk 6 Enschede - Zuid 35.990
Wijk 7 Ind. gebied + Haven 337
Wijk 8 Glanerbrug e.o. 16.660
Wijk 9 Landelijk gebied/kernen 8.418
Enschede 154.554

Bron: GBA, gemeente Enschede, bewerking I&O Research
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Kubus schreef:Gemeente Enschede dus ruim 154.000 inclusief de wingewesten en Stad Enschede dus ca. 129.000
totaal inclusief Glanerbrug, Lonneker en Boekelo dus 154.554 inwoners als ik het goed interpreteer.
Maar die 129.00 kan ik nog ff niet plaatsen Kubus :oops: leg ff uit aub :pray:

Afbeelding

Afbeelding

Stadsdeel Oost heeft het meeste aantal inwoners :banaan: dus wij zijn democratisch gezien de baas hier :D
(and still growing)
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Maar die 129.00 kan ik nog ff niet plaatsen Kubus leg ff uit aub
Enschede totaal minus de wijken 8 en 9. En inderdaad Oost rules. :D
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Noord heeft er wel meer dan ik had gedacht. Maar dat zal allemaal wel in Deppenbroek zitten..
dardow

Bericht door dardow »

Hoelang zou het nog duren voordat we de grens van 160.000 inwoners bereiken?
Ik zou Enschede graag weer in de top 10 van grootste steden/gemeenten van Nederland
zien staan.
Tiroler

Bericht door Tiroler »

dardow schreef:Hoelang zou het nog duren voordat we de grens van 160.000 inwoners bereiken?
Ik zou Enschede graag weer in de top 10 van grootste steden/gemeenten van Nederland
zien staan.
Enschede zal de komende tientallen jaren de top-10 niet meer halen lijkt me.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _Nederland

Het is of 5e staan of buiten de top-10. Referend aan een nieuw initiatief voor een Twentestad in de toekomst. Overigens zie ik Hengelo en Borne binnen nu en 10 jaar fuseren tot 1 gemeente. Dan kom je op zo'n 115.000 uit. Plus de dan bijna 160.000 van Enschede kom je op 275.000 inwoners.

Vraag: Enschede bouwt toch redelijk door tussen Enschede en Glanerbrug? Hoezo komen er dan nauwelijks mensen bij? Is men ook wijken aan het uitdunnen o.i.d.?
Kris

Bericht door Kris »

dardow schreef:Hoelang zou het nog duren voordat we de grens van 160.000 inwoners bereiken?
De laatste tijd (1,5-2 jaar) schiet het niet zo op met de bevolkingsgroei van Enschede. Het inwonertal per 1 juli zit volgens het CBS nu weer op het niveau van +/- oktober 2005. In dit tempo kan het dus nog wel even gaan duren. Geldt overigens ook voor Hengelo en Almelo.
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Ik denk dat we 160.000 nooit zullen redden?
Twentestad zie ik niet zitten, wat ik wel zie zitten is Oldenzaal en Losser bij gemeente Enschede.
Losser: 22.479
Oldenzaal: 31.416
Enschede: 154.684

= 208.579

Of misschien Haaksbergen erbij?
dardow

Bericht door dardow »

Ja zie ik inderdaad ook wel zitten.
Waarom haaksbergen niet gewoon bij dat rijtje
en dan Buurse, Overdinkel en Sint Isidorushoeve
er ook bij;)!!
ESG

Bericht door ESG »

Tja.. Haaksbergen deelt met jullie het netnummer al. Maar ik weet wel heel zeker dat ze in Hoksebarge niet zitten te wachten op een fusie met Eanske..
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Ik zie twentestad daarintegen wel zitten. Als de steden zo dichtbij elkaar liggen, waaorm dan niet gewoon het onder 1 gemeente laten vallen?

Altijd goed voor de regelgeving en handel.
Tom

Bericht door Tom »

ESG schreef:Tja.. Haaksbergen deelt met jullie het netnummer al. Maar ik weet wel heel zeker dat ze in Hoksebarge niet zitten te wachten op een fusie met Eanske..
Dat denk ik ook, die klotenboeren uit hengelo en borne durfden ook al niet destijds. Vooralsnog hou ik het op 154000 als als bijv. een westerling mij vraagt die weten er toch niets van ;-)

Ik denk ook hoewel randwijken nog dorpskernen zijn dermate aan de stad vastzitten (incl Boekelo aan industriecentrum van Enschede) dat ze tot de stad Enschede gerekend mogen worden. Rekenen in eigen voordeel heet dat :D En ik denk dat Enschede vooral ook steeds meer de lucht ingaat ipv gebieduitbreiding, hoewel er nog genoeg grond is tussen Glanerbrug en Enschede zuid(zag ik zo ff) en Lonneker en Glanerbrug bijv.
dardow

Bericht door dardow »

Nou Tussen Glanerbrug zit een groot Natuurgebied (hoge boekel).
En ook Tussen de Eschmarke en de N35 zit een natuurgebied.
Als Enschede nog gebiedsuitbreiding wil dan lijkt het gebied
langs de heutinkstraat (hogeland) mij voor de hand liggen.
daar liggen grote weilanden met aangrenzend een mooi bos.

Echter heb ik liever dat ze gewoon de hoogte in gaan :P
Plaats reactie