Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Hoeveel inwoners heeft Enschede-Stad nu

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Tom

Bericht door Tom »

dardow schreef:Nou Tussen Glanerbrug zit een groot Natuurgebied (hoge boekel).
hoezo tussen Glanerburg? lol :D

Uiteraard zit overal zogenaamd natuurgebied, maar dat was destijds tussen Lonneker en Enschede en bij Enschede Zuid ook het geval. Maar onder druk van "staduitbreiding" word zoiets gauw veranderd hoor, en dat vind ik ook niet gek, ik vind mensen belangrijker dan een paar schapen, en natuurlijk vind je elders in Twente, oostnederland en duitsland (net over de grens bijv.) meer dan genoeg natuur. Grotere steden> meer aandacht>meer subsidie>meer voorzieningen etc.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Kubus schreef:
Maar die 129.00 kan ik nog ff niet plaatsen Kubus leg ff uit aub
Enschede totaal minus de wijken 8 en 9. En inderdaad Oost rules. :D
Onder wijk 8 vallen ook delen van de Eschmarke, aangezien de Eschmarke een Enschedese Vinexwijk is mag je deze niet zomaar aftrekken van de Stad Enschede. Glanerbrug begint pas verder naar het oosten.
de kloomp'maj anhoalen
dardow

Bericht door dardow »

Ja maar is het niet belangrijk zorgvuldig met zulke gebieden om te gaan?
Je kunt ook uitbreiden met behoud van belangrijke groene plekken in de stad. In dit geval aan de rand van de stad. Men kan ook om een mooi natuurgebied heen bouwen en daarbij het groen intakt houden met eventueel
een paar bankjes, vuilnisbakken en een fiets/voetpad zodat bewoners
daar in zomerdagen kunnen toeven.

Het is belangrijk om plekken zoals Hoge Boekel te behouden.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Enschede heeft als ik het goed heb nu zo'n 154.650 inwoners, daar zouden er deze maand en de vorige maanden een aantal vanaf zijn gegaan(standaard ritueel).
Maar na September is de verwachting dat er tegen de +154.800 aangezeten gaat worden.
Daarbij komt dat Enschede natuurlijk helemaal geen aftrek kent van omliggende dorpen, aangezien deze gewoon onder de gemeentegrenzen vallen van de stad.
Breda, Apeldoorn, Nijmegen en vergelijkbare steden kennen ook zo hun omliggende dorpen/plaatsen die gewoon bij de stad aanhoren, en ook daar tellen zo gewoon mee in het totaal aantal inwoners van de stad.

Het aantal is gewoon 154.650 en daar zitten nog heel wat niet-ingeschreven burgers bij die dus geeneens meetellen bij het totaal plaatje.
Aangezien studenten(grote)steden daar nogal bekend om staan.


PS: Er word wel een beetje vreemd gedacht over de bevolkingsgroei/toename inwoners van Enschede en de mogelijke verwachtingen die daarbij horen (voorgaande reactie's).
De 160.000 grens gaat wel gehaald worden, en dat duurt nog even maar het komt er wel van(zo;n 8 jaar).
De Eschmarke heeft behoorlijk bijgedragen aan de groei van Enschede, maar het is bij lange na niet de enigste wijk die voor groei zorgt.
Enschede bouwt vooral vanuit het Centrum haar dichtheid op, een erg goede zaak in dat opzicht.
Eerder is er een tijd van stagnatie in de bevolkingsontwikkeling geweest, 147.000 was een bekend getal voor het inwoneraantal van Enschede.
Maar daar is nu met haar meer dan 154.500 inwoners alweer een tijdje een stijgende tendens in te zien.
Dit vooral door de grote groei van Studenten op de UT,het vasthouden van eigen inwoners(wat vaak een probleem is) en de vestiging van mensen uit andere regio's.
Kris

Bericht door Kris »

INVISIBLE schreef:Het aantal is gewoon 154.650 en daar zitten nog heel wat niet-ingeschreven burgers bij die dus geeneens meetellen bij het totaal plaatje. Aangezien studenten(grote)steden daar nogal bekend om staan.
Dat zal tegenwoordig wel meevallen, om stufiredenen.
De 160.000 grens gaat wel gehaald worden, en dat duurt nog even maar het komt er wel van(zo;n 8 jaar).
Daar heb je wel groei voor nodig en die is er momenteel gewoon niet. Ook in het groeitempo van enkele jaren geleden ga je 8 jaar niet halen.
dardow

Bericht door dardow »

Als Enschede gewoon de aanleg van de A18 doorzet
en de A35 dootrekt naar Munster dan Komen we wel bij die 160.000
Dan nog even het spoortje van Achterberg bij Gildehaus doortrekken
richting het spoor van Enschede - Gronau zodat de international trein
daar over heen kan en moet je zien :D

Jammer genoeg zal geen van de 2 binnenkort worden uitgevoerd :P
en dat laatste waarschijnlijk nooit. :cry:
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

resumerend: willen we de 160.000 halen,
dan zal er meer geneukt moeten worden :D
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Vertel jij het je kinderen even Hans? ;)
de kloomp'maj anhoalen
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Winus schreef:Vertel jij het je kinderen even Hans? ;)
Nu krijg ik toch echt even een NIMBY stemming :D
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

je wordt oud Hans :lol:
ESG

Bericht door ESG »

Nu krijg ik toch echt even een NIMBY stemming
Hoeft ook niet in jouw achtertuin.. een groezelig steegje in de binnenstad voldoet ook :D
Tom

Bericht door Tom »

Kris schreef: De laatste tijd (1,5-2 jaar) schiet het niet zo op met de bevolkingsgroei van Enschede. Het inwonertal per 1 juli zit volgens het CBS nu weer op het niveau van +/- oktober 2005. In dit tempo kan het dus nog wel even gaan duren. Geldt overigens ook voor Hengelo en Almelo.
Ja, dat klopt idd. Het blijkt dat er 'maar" 177 personen in 2006 zijn bijgekomen. :D Van wat ik las komt dat omdat er wel veel mensen uit de regio Twente, Achterhoek Oost Nederland en vooral Duitsland naar Enschede trekken, maar er ongeveer evenveel (geboren) uit Enschede naar het westen (Utrecht, Amersfoort en Zoetermeer geloof ik) vertrekken.

http://cms3.enschede.nl/webs/enschedein ... oorl_.pdf/
Schot

Bericht door Schot »

De verwachting is dat in Twente de bevolking eerder zal afnemen dan toenemen. :P

Zie ook eens: http://www.twente-index.nl
de rapportage van 2006, sociaal economische situatie, bevolkingsontwikkeling.
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

Tom schreef: Ja, dat klopt idd. Het blijkt dat er 'maar" 177 personen in 2006 zijn bijgekomen. :D Van wat ik las komt dat omdat er wel veel mensen uit de regio Twente, Achterhoek Oost Nederland en vooral Duitsland naar Enschede trekken, maar er ongeveer evenveel (geboren) uit Enschede naar het westen (Utrecht, Amersfoort en Zoetermeer geloof ik) vertrekken.
Naar Zoetermeer???? Tssss, als ik daarachter kom schop ik ze eigenvoetig terug!
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Tony S. »

Tom schreef: Van wat ik las komt dat omdat er wel veel mensen uit de regio Twente, Achterhoek Oost Nederland en vooral Duitsland naar Enschede trekken, maar er ongeveer evenveel (geboren) uit Enschede naar het westen (Utrecht, Amersfoort en Zoetermeer geloof ik) vertrekken.
Las ik toch tijdje terug dat er juist veel mensen uit Twente,dus ook Enschede,net over de grens in Duitsland gaan wonen.Dit vooral door de goedkopere woningmarkt aldaar.Dus dat zal ook het één en ander uitmaken.
Een lang wief is een ladder in huus!
Tom

Bericht door Tom »

Femmefatale schreef: Naar Zoetermeer???? Tssss, als ik daarachter kom schop ik ze eigenvoetig terug!
ach FemaleFatalle ze moeten toch ergens wonen daar :P
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

Ja natuurlijk moeten ze ergens wonen, maar moet dat dan persé in mijn woonplaats zijn? er zijn hier genoeg andere plekken waar ze kunnen wonen, echt waar!
Tom

Bericht door Tom »

Femmefatale schreef:Ja natuurlijk moeten ze ergens wonen, maar moet dat dan persé in mijn woonplaats zijn? er zijn hier genoeg andere plekken waar ze kunnen wonen, echt waar!
sja, vreselijk voor jullie hoor, leef echt met je mee.. :roll:

ps eigenlijks moeten wanhopige zoetermeerse vrouwen een pasje krijgen voor ze mogen forummen...

:beer:
Tom

Bericht door Tom »

maargoed ff terug naar het topic:
Tony S. schreef:Las ik toch tijdje terug dat er juist veel mensen uit Twente,dus ook Enschede,net over de grens in Duitsland gaan wonen.Dit vooral door de goedkopere woningmarkt aldaar.Dus dat zal ook het één en ander uitmaken.
Ja klopt, ik weet niet of het veel mensen uit deze stad zijn.
Femmefatale

Bericht door Femmefatale »

Tom schreef: ps eigenlijks moeten wanhopige zoetermeerse vrouwen een pasje krijgen voor ze mogen forummen...
Helemaal eens!


Gelukkig ben ik dan ook niet wanhopig :D
Plaats reactie