Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Zwervers in Enschede

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
TA
Member
Member

Bericht door TA » za sep 16, 2006 9:37 pm

René Roling schreef:Laten we het even gezellig houden, geweld lost niks op,hoewel in dit geval...ik ben ook maar een mens.

Even terug komen op bericht van TA (wie dat ook moge zijn, mijn naam mag iedereen gewoon weten)
TA heeft mij aangeraden SP te stemmen, hoeft niet, doe ik al jaaaaren!
TA stemt kennelijk anders en dat mag ook.
Hij is van mening dat de aantrekkende economie een gevolg is van de regering Balkenende, hieruit blijkt wel hoe weinig hij kennis van zaken heeft. Tijdens mijn opleiding aan de sociale akademie heb ik tijdens economielessen altijd geleerd dat economische groei te wijten is aan totale wereld economie die goede jaren en slechte jaren kent, economie gaat berg op en bergafwaards, er waren stijgingen en dalingen bij zowel linkse en rechtse regeringen, dat was 25 jaar geleden zo en dat is nu nog steeds zo.
Dat Balkenende dit nu meeneemt in z'n verkiezingspraatje kan ik wel begrijpen, zou ik ook doen als ik er zo'n puinhoop van had gemaakt.
Ook het aantal banen dat deze regering zgn. heeft gecreërd is uitsluitend te danken aan een wereldwijde aantrekkende economie. Die kan met hetzelfde gemak over een paar jaar zo weer instorten!
Er zijn minder WAOérs, dat klopt.
Wel vergeten we hierbij dat de mensen die door onze sociale minister deGeus uit de WAO zijn geknikkerd welliswaar geen uitkering ontvangen en wellicht meegenomen worden in het rijtje van mensen dat niet meer werkeloos is, het feit wil echter dat deze mensen helemaal geen geld meer krijgen omdat hun partner waarschijnlijk iets meer dan het bijstandsniveau verdient, deze gezinnen leven aan de rand van het bestaansminimum, terwijl van de goedgekeurde WAOérs nog geen 15% aan het werk is.
Er zou volgens TA te weinig geld zijn in Nederland, bullshit, tijdens de regering Balkenende zijn de topsalarisen nog nooit zo hoog geweest, en hebben prestige projekten nog nooit zoveel geld gekost, en weet men wel wat de oorlog in Afgahnistan kost. zo kan ik nog wel even doorgaan.
De algemene rekenkamer komt trouwens met heel andere cijfers over die zgn. tekorten
Het meeste bezwaar tegen de regering Balkenende komt trouwens voor een groot deel uit de hoek van de mensen die zelf werkzaam zijn in zo'n beetje alle takken van de zorg.
TA weet trouwens goed om de kern van de zaak heen te draaien
Een goede opmerking in de voorgaande berichten was die van , dat met geld niet alles op te lossen is.
Inderdaad, een stukje respekt voor mensen die in de goot zijn beland (het ging toch over zwervers) helpt vaak meer dan geld.
Als TA het vervelend vindt dat hij wordt uitgescholden door zwervers en minder net uitziende medelanders kan het misschien aan z'n uitstraling liggen, ik zelf kan er gewoon heen lopen en mij hebben ze nog nooit lastig gevallen.
Wat een verschrikkelijke kinderachtige opmerkingen alweer. En u bent bijna 50?

Ik ga niet eens in op je post als je niet eens in staat bent om een objectieve post hier neer te zetten.
Overigens heb je een geheel verkeerd beeld in je hoofd betreft wat voor persoon ik ben. Maar goed, dat maakt niet uit, blijf vooral kinderachtig speculeren.

Ow trouwens, je praat jezelf tegen, aan jou de taak om voor jezelf na te gaan op welke gebieden.

Harrewar
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Harrewar » za sep 16, 2006 10:21 pm

Hee, mannen rustig aan, he?
Heel simpel, zwervers verdienen het om naar omgezien te worden..ze kunnen het immers zelf niet. Dat is gewoon een feit, politieke standpunten innemen om je mening te bepalen zijn hier niet relevant..het is een sociaal probleem. Het kost trouwens meer geld, als naar hen niet wordt omgezien.
De werkelijke overlast die ze veroorzaken, moet aangepakt worden, maar vaak is het zo dat in deze "veelverdien" maatschappij het slachtoffer al snel een stempel krijgt; al helemaal als hij/zij op straat leeft, past niet in het beeld van de ideale maatschappij, waar de hardwerkenden gefrustreerd of niet, nu eenmaal voor de zwakkeren/zieken moeten betalen. Vooral op dat betalen ligt tegenwoordig de nadruk..niet op het sociaal benaderen van een probleem, als prioriteit nr. 1.
Denk niet dat alleen zwervers het zwaar te verduren hebben, Andre Rouvoet van de Christen Unie kan op mijn stem rekenen. Ik ben geen Christen, maar het wordt hoog tijd dat de sociale wantoestanden in dit land weer eens bespreekbaar worden.
We glijden met z'n allen in een noodtempo af naar het Amerikaanse model, waarin de staat de zorg in particuliere handen wil leggen..met dank aan de VVD/CDA regering; om er dan toch maar een beetje de politiek bij te betrekken.

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » za sep 16, 2006 10:45 pm

Vandaag las ik in Het Parool een artikel over een man die door omstandigheden op straat belandde. Het is ggoed dat er voor zulke mensen een vangnet is. TA heeft, denk ik, vooral problemen met de overlastgevers in de binnenstad. Heel veel van hen zijn niet eens dakloos, maar brengen hun dagen gewoon op straat door met bierdrinken. In hun geval is het gewoon een kwestie van regels handhaven. Niet drinken op straat, geen gepis in hoekjes en geen medeburgers lastigvallen met gescheld en gesmijt met lege beugelflessen.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

René Roling
Member
Member

Bericht door René Roling » za sep 16, 2006 10:51 pm

Hallo Harrewar
Eindelijk iemand die snapt waar het om gaat, inderdaad het is niet altijd de politiek, maar ze zouden in sommige gevallen toch wel iets meer kunnen doen.
Door mij als aankomend straathoekwerker in de jaren 80 weg te bezuinigen en nog honderden anderen, hebben ze de kosten alleen maar op laten lopen want ontspoorde mensen die nu helemaal in de goot zijn terecht gekomen hadden in een veel vroeger stadium geholpen kunnen worden.
De mentaliteit van veel mensen is echter een veel groter probleem, helaas zijn het vaak de hard werkende brave burgers die het in Nederland redelijk goed hebben die enorm afgeven op zgn. asociale individuen en meteen hun mening al klaar hebben zonder zich ook maar iets te verdiepen in de achtergronden.
Ik ben momenteel een kleine zelfstandige ondernemer met een inkomen dat net iets boven het minimum ligt,ik moet ook hard werken, maar doe dat met plezier, ik kan mij ook geen dure vakanties veroorloven of luxe artikelen, maar ik kan mij wel in leven houden daar ben ik tevreden mee.
Waarom zit ik dan niet te schelden op al die zwervers daklozen en alcoholisten, ik betaal ook mijn belastingen en heb er geen enkel probleem mee dat daar een gedeelte van aan minder bedeelden word gegeven.
Is het probleem dan dat die kankeraars misschien gewoon asociaal zijn en niet willen delen?
Die mensen zouden net als ik eens moeten kijken in de krottenwijken in Barcelona of in de achterbuurten van Rome i.p.v. de stranden op Mallorca of Ibiza, dan mag je je in Nederland nog heeeeel gelukkig prijzen.
Dat wil trouwens niet zeggen dat je maar in moet dutten, je moet politiek op de hoogte blijven en allert zijn als het moet.
Nederland staat wel op z'n kop als de benzine een dubbeltje duurder wordt
maar als een gemeente besluit om b.v. de subsidie voor een voetbalclub in een achterstandswijk dicht te draaien ligt niemand daar wakker van.
Misschien moeten we weer eens leren met ons hart te denken en niet met onze portemonee.

Harrewar
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Harrewar » zo sep 17, 2006 7:50 am

^^Zo..een man die weet waarover hij praat ;)
Triest ja, al die bezuinigingen. Sinds dat de Rus niet meer de vijand is, is de sociaal zwakkere in beeld gekomen als de vijand van deze maatschappij. Want, een vijand hebben we nu eenmaal nodig..kunnen we lekker onze eigen frustraties en angsten op los laten :head:

Naast de Moslim, stapelen het aantal vijanden zich alleen maar op. We zijn aardig door aan het schieten..ik wil de Rus als enige vijand weer terug..was lekker overzichtelijk.
Plus, deze maatschappij is inmiddels gericht op verdienen..zowel in geld, als wat de medemens waard is..uitgedrukt in geld, niet in waarde. Ken zwervers, die meer waard zijn als mens dan de grootste verdieners.

Ach, moeilijk onderwerp. We moeten weer leren op een goede manier naar de mens te kijken..maar ja, daar hebben we geen tijd meer voor. We moeten (het?) zonodig verdienen. De eigenwaarde van de mens is gruwelijk afgenomen de laatste jaren..geen wonder dat de kwetsbare mens hier het slachtoffer van wordt, die kan immers als schuldige worden aangewezen.
Laatst gewijzigd door Harrewar op zo sep 17, 2006 8:37 am, 1 keer totaal gewijzigd.

ESG
Member
Member

Bericht door ESG » ma sep 18, 2006 1:51 am

@Rene Rolling

De manier waarop je uithaalt naar TA is buiten proportie en doet je (ongetwijfeld sympathiek bedoelde) betoog over sociale problemen in de stad absoluut geen goed. :down:
Kerspel Gorenaar in Hengelo
Karspel Goorsen in Hengel

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma sep 18, 2006 7:46 am

René Roling schreef: Door mij als aankomend straathoekwerker in de jaren 80 weg te bezuinigen en nog honderden anderen, hebben ze de kosten alleen maar op laten lopen want ontspoorde mensen die nu helemaal in de goot zijn terecht gekomen hadden in een veel vroeger stadium geholpen kunnen worden.[...]Ik ben momenteel een kleine zelfstandige ondernemer met een inkomen dat net iets boven het minimum ligt,ik moet ook hard werken, maar doe dat met plezier, ik kan mij ook geen dure vakanties veroorloven of luxe artikelen, maar ik kan mij wel in leven houden daar ben ik tevreden mee.
René, kan je het dan alleen redden met je kleine boekhandeltje, zoals gisteren in Delden of is dat 'n extra activiteit dat extra - al dan niet belast - inkomen voor je genereert?
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

René Roling
Member
Member

Bericht door René Roling » ma sep 18, 2006 9:38 am

Ik weet niet waar Robert met z'n dubbelzinnige vraag op uit is, maar ik hoef mij geheel niet te schamen op de wijze waarop ik mijn boterham verdien, ik ben eigenaar van de enschedese hondenuitlaatservice en mede eigenaar van de tweedehands boekenzaak "de boekenplank" beide bedrijven staan keurig ingeschreven bij de kamer van koophandel en bij de belastingdienst, dat kun je van het merendeel van de aanwezige beunhazen op de deldense boekenmarkt overigens niet zeggen.
Maar wat dit nou allemaal te maken heeft met het onderwerp zwervers snap ik niet zo goed.

Ik heb een aantal uitspraken gedaan als reaktie op eerdere berichten in dit forum die kennelijk bij sommige mensen niet goed vielen.Ik krijg de indruk dat sommigen zich hier drukker over maken dan over de echte inhoud van het verhaal.

Wanneer mensen woorden in de mond nemen als, dronken koppen, nietsnutten, zuiplappen en asociaal tuig, dan kun je meteen eens aan den lijve ondervinden hoe het voelt als er zo tegen jou gesproken wordt.
Velen zijn dan meteen op hun tere zieltje getrapt.

Vanaf nu ga ik alleen nog maar in op reakties die daadwerkelijk met het onderwerp zwervers te maken hebben, en niet meer op allerlei randverschijnselen die de aandacht van het werkelijke probleem juist omzeilen.
Laatst gewijzigd door René Roling op ma sep 18, 2006 9:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma sep 18, 2006 9:50 am

@Rene, zie je PB-box.

René Roling
Member
Member

Bericht door René Roling » ma sep 18, 2006 9:50 am

Nog even vergeten,
Bij het nalezen van eerdere reakties heb ik gemerkt dat er veel wijzigingen in teksten zijn toegebracht en uitspraken zijn veranderd.
Beetje kinderachtig.

René Roling
Member
Member

Bericht door René Roling » ma sep 18, 2006 10:09 am

Robert mijn PB-box is leeg ??
Laatst gewijzigd door René Roling op ma sep 18, 2006 10:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » ma sep 18, 2006 10:16 am

Rene, zie dan je gewone mail.

TA
Member
Member

Bericht door TA » ma sep 18, 2006 10:17 am

René Roling schreef:Nog even vergeten,
Bij het nalezen van eerdere reakties heb ik gemerkt dat er veel wijzigingen in teksten zijn toegebracht en uitspraken zijn veranderd.
Beetje kinderachtig.
Ik zie alleen jouw eigen berichten en 1 van Harrewar die zijn aangepast?...

Insider
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Insider » ma sep 18, 2006 3:27 pm

Hypocriet of niet, we kunnen er nog steeds iets aan doen, dus laten we dat dan ook doen! En ieder land dat niet het Kyoto verdrag wil ondertekenen krijgt een boycot! 8)

En wat betreft de zwervers: of ze er nou voor kiezen of niet, ze kunnen zich best gedragen, het is net als de gabbers, turken, marokkanen, nederlanders en pauzen: het hoeft er maar één te zijn, die het voor de hele groep verpest.
"Een vijand is tot daar aan toe. Maar een vriend, je wenst het je ergste vijand nog niet toe."
Herman Finkers - Na de Pauze

mekanik
Member
Member

Bericht door mekanik » vr mar 02, 2007 4:17 pm

Klopt het dat er momenteel minder overlast is van zwervers in het centrum? Of ligt dat puur aan het seizoen?

TA
Member
Member

Bericht door TA » vr mar 02, 2007 4:29 pm

Ligt aan het seizoen. Het is nu te koud waarschijnlijk. Overigens, kom er nog wel eens een aantal tegen, maar dat is inderdaad minder dan eerst.

Het wachten is weer op het mooie weer ;)

mekanik
Member
Member

Bericht door mekanik » vr mar 02, 2007 4:37 pm

gelukkig maar :roll:

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » vr mar 02, 2007 6:31 pm

TA schreef:Ligt aan het seizoen. Het is nu te koud waarschijnlijk. Overigens, kom er nog wel eens een aantal tegen, maar dat is inderdaad minder dan eerst.
Te koud? Nu? Gezien de klimaatverandering zou 't nu drukker moeten zijn dan pak 'm beet een paar jaar terug. :roll:

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » vr mar 02, 2007 7:09 pm

Misschien zijn ze naar Noorwegen vertrokken?
de kloomp'maj anhoalen

Ger
Member
Member

Bericht door Ger » wo jul 18, 2007 7:17 pm

Met veel interesse heb ik deze thread gelezen. Vooral de discussie tussen TA en Rene.

Het leuke is dat ik op deze website ben aanbeland nadat ik informatie ben gaan opzoeken hoe de opvang voor daklozen in Enschede geregeld is. Het toeval wil namelijk dat ik aankomende vrijdag een dagloze uit Venlo (waar ik tijdelijk werk) naar Enschede zal brengen; een middelgrote stad met betere mogelijkheden voor een dakloze.

Ik heb uitgebreid met deze man gesproken, en ik heb zijn erg interessante levensverhaal aangehoord. Woorden als "wal" en "schip" zijn op zijn plaats.

Deze man heb ik al enige weken zien rondzwerven, en nooit met drank zien rondlopen of raar gedrag zien vertonen. Eigenlijk is deze man het toonbeeld van hoe mensen zich zouden moeten gedragen.

Enschede zal dit weekend een beetje veiliger zijn, en 1 medemens rijker.

Tenzij we beslissen mensen te gaan executen, zullen we moeten accepteren dat een klein deel van de bevolking op straat belandt en daar ook een langere tijd zal verblijven. Iemand anders in de thread kon al mooi verwoorden dat daklozen bij een echte stad horen.

Enschede zal dit weekend een beetje veiliger zijn, en 1 medemens rijker.

Groeten, G.

ps.
Denk gerust dat ik de boel bedonder. Bedenk dan dat ik speciaal voor deze discussie een account heb aangemaakt. Tevens, mensen die een beetje handig zijn met computers kunnen zien dat dit IP nummer uit Venlo komt.
Ik twijfel nog over een afzet locatie, het volkspark of dat oude kerkhof vlakbij het Bolke ?

Plaats reactie