Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Zwervers in Enschede

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
EZ
Member
Member
Contacteer:

Zwervers in Enschede

Bericht door EZ » zo aug 22, 2004 11:45 am

Gisteren liep ik even door de stad en bij de bankjes rond de ingang naar de parkeergarage op het Van Heekplein zaten weer en 10tal zwervers met een beugeltje of een fles strohrum tussen de benen te kantelen. Tot mijn grote verbazing zat een agente tussen de verlopen doorgezopen koppen en was ermee in diepe conversatie.

Damn, nu is onze stad zo mooi gworden, kunnen we dan die uitvreters niet een keer de stad uitkicken? Ik bdoel, er zijn in nederland zat voorzieningen voor die lui zodat ze niet zich op straat hoeven laten vol te lopen. Ik dacht dat nederland nog altijd de wet op landloperij had. Maar goed, als de "sterke" arm van de wet al met hun heult.....

chapter42
Member
Member
Contacteer:

Bericht door chapter42 » zo aug 22, 2004 12:52 pm

ja, jij bent er dus 1 van het korte termijn denken.

als je ze oppakt, dat zitten ze een nacht op kosten van de hele maatschappij in een cel en dan zitten ze de volgende dag er weer...
"professioneel uitdrager van een negatieve levenshouding"

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » zo aug 22, 2004 1:07 pm

Wat wil je er dan mee doen? Ze bij het bordje Einde Enschede er uit zetten? Dan lopen ze zo weer terug hoor. En zwervers horen bij een stad. Als je geen zwervers wil zien moet je maar in een kutgehucht als Heerde of Hengelo gaan wonen ;)
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » zo aug 22, 2004 7:31 pm

Ik stoor me er niet zo aan. Zolang ze rustig zitten en geen herrie schoppen mogen ze van mij wel lekker een biertje drinken. Het is wel zo dat er de laatste jaren erg veel zwervers bij zijn gekomen. Enschede is nu eindelijk een echte grote stad.
de kloomp'maj anhoalen

DBM
Member
Member
Contacteer:

Bericht door DBM » zo aug 22, 2004 11:19 pm

Zo lang je er geen last van hebt lekker laten zuipen. Ze hebben problemen genoeg lijkt me..

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » zo aug 22, 2004 11:59 pm

DBM schreef: Ze hebben problemen genoeg lijkt me..
Precies, het is heel vervelend als de fles leeg is en je weer nieuwe moet halen. ;)
de kloomp'maj anhoalen

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » ma aug 23, 2004 7:09 am

Winus schreef:Precies, het is heel vervelend als de fles leeg is en je weer nieuwe moet halen. ;)
Vreselijke dingen zijn dat. :cry:

EZ
Member
Member
Contacteer:

Bericht door EZ » ma aug 23, 2004 10:09 am

Laat ze werk zoeken ipv ieders belastingcenten op te zuipen!

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma aug 23, 2004 12:12 pm

Ze zijn al heel druk met foto's maken:

Enschede door de ogen van daklozen
Daklozen als fotografen. Als onderdeel van het Festival Op Drift, dat volgende maand in Enschede wordt gehouden, gaan de komende dagen vijftig daklozen de straat op om hun leefwereld vast te leggen. De beste foto’s van het project ‘Eyes of the street’ worden geëxposeerd.

De wegwerpcamera’s zijn deze vrijdagmiddag in het pand van Humanitas aan de Oldenzaalsestraat uitgedeeld. De verwachting is dat zestig procent van de toestellen, met vol rolletje, wordt ingeleverd. Ervaring in andere steden heeft geleerd dat enkele ‘zwervers’ bij nader inzien geen interesse in het project hebben. En anderen, ondanks de aanwezigheid van een opvallende sticker op het toestel, hun camera verkopen.

Frank Dries, fotograaf én hoofdredacteur van Straatnieuws, is de bedenker van ‘Eyes of the street’. De Utrechtenaar begeleidt de kersverse fotografen ook. Opdrachten hebben de daklozen niet meegekregen. Doel is om het imago van de daklozen te verbeteren en de andere Enschedeërs met hen in contact te brengen.

Daklozen worden door mensen met woning en werk nog wel eens gezien als een verzameling probleemgevallen die het best gemeden kan worden. Wie verder kijkt dan zijn of haar neus lang is zal er achterkomen dat het al dan niet hebben van onderdak helemaal niets zegt over iemands leven. ‘Eyes of the street’ biedt een inkijkje in het straatleven. De verwachting is dat de daklozen met ‘diep menselijke foto’s’ op de proppen komen. Zij hebben immers een scherp oog voor de stad, die hun woning is.

Herman Wolkotte, locatie-manager van Humanitas Onderdak, is razend enthousiast. Hij is blij dat zijn ‘klanten’ wat om handen hebben. En wil ze ook stimuleren en belonen. Daarom zullen de beste foto’s niet alleen te zien zijn op de expositie in het voormalige pand van de Gemeentelijke Sociale Dienst aan het Molenplein (11 september tot 10 oktober), maar ook op de wanden van het trefcentrum aan de Oldenzaalsestraat. De klus is geen vetpot voor de daklozen. Voor een vol rolletje wordt drie euro uitgekeerd. Te besteden in de kantine van Humanitas waar ongetwijfeld nagepraat wordt over de achterliggende gedachte bij de foto’s.
de kloomp'maj anhoalen

EZ
Member
Member
Contacteer:

Bericht door EZ » di aug 24, 2004 8:19 am

Winus schreef:. En anderen, ondanks de aanwezigheid van een opvallende sticker op het toestel, hun camera verkopen.
Maar werken voor dat extra beugeltje bier, ho maar :x

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » di aug 24, 2004 12:42 pm

Ik vind het schrikbarend om te horen dat er nu al 150 daklozen in Enschede zijn. In mijn jeugd waren er volgens mij nauwelijks zwervers. Hoe dan ook, het is een teken des tijds. De gemiddelde Enschedese zwerver is trouwens niet van het type goedaardige clochard. Het groepje dat op het Molenplein hangt, en ook die zuiperds op het Van Heekplein, behoren tot de asociale alcoholisten. Een groot aantal van hen is ook niet echt dakloos, maar houdt er gewoon van om de hele dag op straat pils te hijsen en te schreeuwen naar voorbijgangers. Je doet er vrij weinig aan, al lijkt een alcohol verbod in de binnenstad me geen overbodige luxe...
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » wo aug 25, 2004 11:51 am

Die gozer met die Unox-muts die vroeger altijd bij de Super-de Boer zat, is wel een goeie volgens mij.
de kloomp'maj anhoalen

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » do aug 26, 2004 2:04 pm

Errik schreef:al lijkt een alcohol verbod in de binnenstad me geen overbodige luxe...
:x het is hier toch zo leuk.... wil je dat allemaal van me af gaan nemen :beer: :beer: :beer:
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » do aug 26, 2004 3:03 pm

En dan heb je ze straks allemaal weer in het park zitten...
de kloomp'maj anhoalen

EZ
Member
Member
Contacteer:

Bericht door EZ » vr aug 27, 2004 7:41 pm

Errik schreef:De gemiddelde Enschedese zwerver is trouwens niet van het type goedaardige clochard....
Idd, zuipen en dan vervolgens dronken mensen lastig vallen en tegen de gevel van winkels zeiken. of over jou fiets als die toevallig in de buurt is.

Wie weet er hier iets van recht. Er is toch de wet op landloperij? Kun je ze daar niet op pakken?

Q.
Member
Member

Bericht door Q. » vr aug 27, 2004 7:43 pm

EZ schreef:
Errik schreef:De gemiddelde Enschedese zwerver is trouwens niet van het type goedaardige clochard....
Idd, zuipen en dan vervolgens dronken mensen lastig vallen en tegen de gevel van winkels zeiken. of over jou fiets als die toevallig in de buurt is.
Je hebt het nu over studenten hoor. :P

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » vr aug 27, 2004 7:48 pm

QyRoZ schreef:Je hebt het nu over studenten hoor. :P
Bedankt :no:

De Wet op de Landloperij is officiëel afgeschaft, maar word mogelijk weer ingevoerd binnenkort (vanwege de vele problemen)... het zou dan opgenomen moeten worden in de APV, wat veel gedoe met wetsvoorstellen overbodig maakt.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

EZ
Member
Member
Contacteer:

Bericht door EZ » za aug 28, 2004 11:17 am

robertkemper schreef:
De Wet op de Landloperij is officiëel afgeschaft, maar word mogelijk weer ingevoerd binnenkort (vanwege de vele problemen)... het zou dan opgenomen moeten worden in de APV, wat veel gedoe met wetsvoorstellen overbodig maakt.
Goed nieuws :yes:

Bjorn
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Bjorn » za aug 28, 2004 12:03 pm

Ik denk niet dat die zwervers zich daar veel van zullen aantrekken.
ENSCHEDE   '' Veel meer dan wonen alleen!''

EZ
Member
Member
Contacteer:

Bericht door EZ » zo aug 29, 2004 1:11 pm

Bjorn schreef:Ik denk niet dat die zwervers zich daar veel van zullen aantrekken.
Geen systematisch oppakken en door de burocratische molen jagen, net zo lang tot ze er helemala ziek van worden.
In bijvoorbeeld Barcelona doen ze dat. Daar zie je allemaal zwervers liggen en zitten op een plein en dan ineens scheuren er een vijftal politiebussen het plein op en daar springen een lading agenten uit die met wapenstokken de zwervers neerslaan die ze kunnen pakken, boeien, en hup het busje in.

Plaats reactie