Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Enschede Studentenstad

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Robert
Member
Member

Bericht door Robert » wo sep 06, 2006 1:49 pm

Bank verwacht veel van filiaal in hogeschool
De ABN Amro opende gisteren haar eerste vestiging in een schoolgebouw. De Saxion Hogeschool Enschede had de landelijke primeur. 'We willen zo dicht mogelijk bij onze klanten zitten.'

ENSCHEDE - Elfduizend studenten (lees: potentiële klanten) die elke dag langs het bankfiliaal lopen. George Kabalt, directeur Particulieren van ABN Amro, draait er niet omheen. Dit is een markt die de bank niet zomaar voorbij wil laten gaan. Ondanks het feit dat dertig procent van de Saxion-studenten nu al zaken doet bij ABN Amro. 'Er woedt een hevige concurrentieslag tussen de banken om de jonge klant. Wij willen de student aan ons binden. Zodra hij afgestudeerd is en een young professional wordt, hebben we een ander pakket. Wij volgen onze klanten tijdens de hele levenscyclus. Het is van het belang om aan het begin van die cyclus een partij te zijn.' Maar gaan studenten van nog wel naar de bank of doen ze liever zaken per computer? In ieder geval oogt het nieuwe filiaal in de hal van Saxion niet als een doorsnee bankgebouw. Er is geen loket, geen kas en er werken geen mensen in driedelig grijs. Vestigingsmanager Ester Yigit oogt amper ouder dan de gemiddelde student. Ze wordt dagelijks bijgestaan door een student bedrijfseconomie. 'Ik verwacht dat hier veel studenten komen voor advies en vragen over bijvoorbeeld verzekeringen. Enschede heeft een digitaal loket. En toch blijven ook mensen het stadhuis bezoeken.' Yigit gaat ook studenten coachen. Voor de bank snijdt het mes zo aan twee kanten, want daarmee worden toekomstig werknemers 'on the job' opgeleid. Francisco Campisi, die aan Saxion bedrijfseconomie studeert, is een van hen. Hij heeft wel vertrouwen in het concept. 'Een mooi leerervaring', vindt hij. 'Ik heb al een aantal ideeën ingebracht om studenten beter te bereiken. Er komt waarschijnlijk een informatie-avond over beleggen. En voor bijna afgestudeerden kunnen we een bijeenkomst over hypotheken organiseren.' Het filiaal is onderdeel van een samenwerkingsovereenkomst tussen Saxion en ABN Amro. De bank financiert onder andere het lectoraat Innovatief Ondernemerschap voor een periode van vijf jaar. Doekle Terpstra, die als voorzitter van de HBO Raad de opening van het hogeschooljaar in Enschede opluisterde, is er enthousiast over. 'Dit is de toekomst van het hbo. Het is goed dat ondernemingen binnen school worden gehaald. Die wisselwerking zou je meer in Nederland moeten zien. Beddrijfsleven en school kunnen van elkaar profiteren.' Het nieuwe filiaal is op werkdagen geopend, van 9 tot 17 uur. Ook niet-studenten zijn er welkom.
TCT

Francisco, altijd onvoorwaardelijke inzet. :okay: Mooie reclame in ieder geval.
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » wo sep 06, 2006 1:58 pm

Enschede is ook gewoon leuker dan Leiden.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

ESG
Member
Member

Bericht door ESG » za sep 09, 2006 1:12 pm

Enschede is ook gewoon leuker dan Leiden.
Nou heb ik twee keer Roberts post door gelezen maar ik snap je reactie niet helemaal.. :oops:
Kerspel Gorenaar in Hengelo
Karspel Goorsen in Hengel

creative bastard
Member
Member
Contacteer:

Bericht door creative bastard » za sep 09, 2006 1:17 pm

@ESG: dat was een reactie op een eerdere post. Ging over een verkiezing van de leukste studentenstad:

De uitslag is ook binnen: Groningen heeft de verkiezing gewonnen, net voor Utrecht. Het verschil was maar een paar stemmen, en nog geen procent. Groningen scoorde 20,4%, Utrecht 20,2%.
Leiden versloeg Amsterdam in de strijd om de 3e plaats. Wageningen stond de hele contest onderaan, eindigt dus als laatste. Aan de stemming deden bijna tweeduizend bezoekers van deze site (nosheadlines.nl) mee.
Afbeelding

ESG
Member
Member

Bericht door ESG » za sep 09, 2006 1:26 pm

@ESG: dat was een reactie op een eerdere post. Ging over een verkiezing van de leukste studentenstad:
:head: dat had ik zelf ook moeten kunnen bedenken.. maar 't is nog vroeg.. voor mij dan althans..
Kerspel Gorenaar in Hengelo
Karspel Goorsen in Hengel

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » vr sep 15, 2006 10:54 pm

Robert schreef:'Studentenroute Saxion succes'

ENSCHEDE - De gemeente is goed te spreken over de speciale looproute voor studenten tussen de Saxion hogeschool en het NS-station. Om te voorkomen dat door schuin overstekende studenten gevaarlijke situaties ontstaan op het busstation zijn vorig jaar bij wijze van experiment dranghekken geplaatst. Deze worden nu vervangen door permanent hekwerk en een heg. Ook wordt het trottoir verbeterd.
TCT

Bullshit.
Bullshit of niet; het stoplicht staat er inmiddels, al dan niet functionerend en ook de 'verplichte' looproute onder Randstad lijkt goed te werken. Stelletje kuddedieren, die studenten.

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di okt 31, 2006 11:42 am

Oversteeklichten scheppen verwarring

Het is de gebruikelijke maandagmorgenchaos bij de oversteekplaats richting Saxion op de De Ruyterlaan. De nieuwe verkeerslichten worden massaal genegeerd. Auto's met het licht op groen banen zich toeterend een weg. 'Op tijd wegspringen', grapt een voorbijganger als ultieme oplossing voor de veiligheid.

ENSCHEDE 'Wie dit verzonnen heeft, is niet goed wijs.' Het is een typerende opmerking over de nieuwe verkeersmaatregel op de De Ruyterlaan. Officieel sinds gisteren wordt daar de stroom overstekende voetgangers richting Saxion gereguleerd met een verkeerlichtinstallatie. Tenminste, dat is de opzet. Het probleem is bekend. De gestage toeloop van voetgangers op het zebrapad, stremde de andere gebruikers van deze belangrijke verkeersader. Met lange files en veel ergernis in en buiten spitstijd. De oplossing die nu is gerealiseerd, is een heel opvallende. Met gele borden worden voetgangers attent gemaakt op de -nieuwe- situatie. 'Let op! Geel knipperlicht. U kunt oversteken als de weg vrij is', meldt het bord halverwege de oversteekplaats. Op de stoep aan beide zijden een -symbolische- gele tegel, met het opschrift 'Wacht hier'. Dat doet vrijwel niemand, blijkt deze maandagochtend. Het zijn niet alleen studenten die de borden over het hoofd zien. In grote hordes steken zij over. De meesten laten weten te balen van de maatregel. Het belemmert hun vrije doorgang. 'Waardeloos', oordeelt een. 'Als het groen is, mag je oversteken, als het niet groen is ook.' Het voetgangerslicht kent geen rood. Alleen het gele knipperlicht of groen. Daarvoor moet wel eerst een knop ingedrukt worden. Zolang dat niet gebeurt, blijft het licht voor het autoverkeer op groen staan. 'Ingewikkeld', zegt een dame van middelbare leeftijd. 'Wanneer is de weg nou vrij om te mogen oversteken.' 'Niet veilig', roept een student in haast. Het aantal kleine incidenten loopt deze ochtend snel op. 'Het is wachten op een echt ongeval', zegt een man die de chaos van nabij komt aanschouwen. Auto's die toeterend en met lichte drang hun recht op doorgang afdwingen. Overstekers die met een run of snelle sprong het autoverkeer voor proberen te zijn. Een botsing tussen fietsers, waarvan de voorste remt voor de vele voetgangers. Meest opvallend is een politieagent in uniform die met een groepje mee oversteekt. Het was hem zelf niet opgevallen dat hij verzuimde voorrang te geven aan het autoverkeer. Het gele knipperlicht had geen lampje doen opgaan.
TCT

Cool. Al helemaal de reactie bij het artikel:
smit - 31 oktober 2006 09:23 -
ze moeten allemaal op de bon, ook die agent met zijn slechte voorbeeld.
de gemeente wil toch graag geld innen nou kunnen ze daar mooi doen, dit gaat weer eenboel geld kosten straks moeten de stop ligten weer weg en komt er een loop brug over , zijn ze nu echt zo dom hier bij de gemeente dat had een kind van 4jaar nog kunnen bedenken dat de studenten zo door loopen.
:D

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » di okt 31, 2006 11:55 am

smit - 31 oktober 2006 09:23 -
ze moeten allemaal op de bon, ook die agent met zijn slechte voorbeeld.
de gemeente wil toch graag geld innen nou kunnen ze daar mooi doen, dit gaat weer eenboel geld kosten straks moeten de stop ligten weer weg en komt er een loop brug over , zijn ze nu echt zo dom hier bij de gemeente dat had een kind van 4jaar nog kunnen bedenken dat de studenten zo door loopen.
Een prima student :ohno:

Bij TVoost was een fragment te zien van de "oversteek situatie"
die was inderdaad alles behalve fraai.
Zowel voetgangers als automobilisten lapten de regels aan hun laars :down:

Martin
Member
Member

Bericht door Martin » di jun 19, 2007 4:04 pm

Enschede aantrekkelijk voor studenten

ENSCHEDE - Enschede is een aantrekkelijke stad om te gaan studeren. Dat blijkt uit het overzicht van de website studiekeuze123.nl, waar alle universiteitsteden met elkaar zijn vergeleken.

Links:
Resultaat - Studentensteden vergeleken

Op zes van de zeven criteria zit Enschede bij de beste. De gemiddelde prijs van een studentenkamer in Enschede zou het laagst zijn: 218 euro. Wageningen en Tiburg volgen met 240. De studenten geven die kamer bovendien een 7,2. Het culturele leven en het niveau van de horeca scoren respectievelijk een 7,6 en 7,9.

TCT
Enschede, het eindpunt van Twente.

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » di jun 19, 2007 5:03 pm

3 bioscopen? Concordia, Cinestar en binnenkort toch weer Alhambra?

Helmerhoeker
Member
Member

Bericht door Helmerhoeker » di jun 19, 2007 5:17 pm

Cinestar is zo groot, dus die telt voor 2 :D
Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » di jun 19, 2007 6:20 pm

Haha ja met zijn bijna 3000 stoelen telt die wel voor 2 ;).

Maar even over het aantal studenten, het is inderdaad groeiende, al heeft bijv. de UT dit jaar een moeizame start met het binnenhalen van studenten voor het aankomend studiejaar.
Terwijl Delft en Eindhoven beide een grotere groei meemaken.
de Universiteit Twente is nog altijd groter dan de TU Eindhoven, maar het scheelt niet veel meer (vorig jaar kende Eindhoven overigens een slechter jaar).
Het aantal studenten van de UT(Enschede) is op dit moment zo'n 8500 studenten, wat aanzienlijk hoger is dan jaren geleden, toen het rond de 5500/6000 schommelde.
Ook Saxion groeit erg goed, en ook dit jaar zijn er weer nieuwe opleidingen toegevoegd aan het rijtje, waaronder International Water Technology(met samenwerking van Norit).
En ook de Hogere Juridische Opleiding(HJO), word aankomend jaar aan de lijst toegevoegd.
Saxion is notabene ook bezig met opnieuw een aantal uitbreidings/nieuwbouwplannen in zowel Enschede (+8500m2, +€20Miljoen) als Deventer (€6-8Miljoen).
En dan doen ze niet voor niets, aangezien over een niet al te lange tijd de mogelijke 20.000 studenten grens word doorbroken.

Kortom goede vooruitzichten voor deze scholen, en dan heb ik het Kennispark met opleidingsinstituten, Artez/Aki, ITC, Muziekschool, Conservatorium en alle andere onderwijsintellingen nog niet eens aangehaald.
Ook de scholingsboulevard is een prettige nieuwkomer, al is het alleen al om het gebouw.
De manier van studie en het doel van deze school moet zijn eer nog behalen.

Enige nadeel in mijn ogen is het bijna compleet verdwijnen van MBO opleidingen in de stad Enschede.
Enschede

vastgoedkid
Member
Member

Bericht door vastgoedkid » di jun 19, 2007 6:56 pm

Extra voordeel van Enschede is dat er geen kamernood is! Er is juist meer aanbod dan studenten.. dit komt natuurlijk ook door anti-kraak bedrijven die tientallen woningen aanbieden voor weinig..

Perceptor
Member
Member

Bericht door Perceptor » di jun 19, 2007 7:02 pm

Ik denk dat het eerder komt door het overschot aan goedkope (sociale) woningbouw dan aan anti-kraakwoningen. Hoeveel van die woningen worden op dit moment door studenten bewoont vastgoedkid?

vastgoedkid
Member
Member

Bericht door vastgoedkid » di jun 19, 2007 7:11 pm

Komen er elke week een aantal bij!

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jun 19, 2007 7:31 pm

Een van de redenen voor het ruime kameraanbod is dat de WBC's in de stad ook woningen hebben gebouwd voor studenten en de WBC op de campus ook; Mooi voorbeeld van de varkenscyclus.

Tiroler
Member
Member

Bericht door Tiroler » di jun 19, 2007 8:18 pm

Enschede een aantrekkelijke stad om te gaan studeren? Helaas niet!

Vergeleken met steden als Groningen en Utrecht gebeurt hier voor studenten (!) echt veels te weinig op het gebied van uitgaan en is er een gigantisch overschot aan nerds en tekort aan lekkere wijven.

Deze reactie is kort door de bocht en is ook helemaal zo bedoeld :D

(De UT zou baat hebben bij studies als economie, sociologie, talen, geschiedenis, rechten en geneeskunde. Pas al er wat van deze zijn normaliseerd het scala aan studenten in Enschede en komen er wat meer.)

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » di jun 19, 2007 8:32 pm

Man lul niet zo krom, mag dit niet horen, ga een avondje met me mee en je zou nooit meer zeggen dat hier niks moois rondloopt :).
Groningen is nog steeds in mijn ogen een saaie suffe stad op het Studentenleven na dan (had ik al eerder aangegeven).
Leeuwarden blijft in mijn ogen de mooiste stad ( in de verre betekenis van stad) van het Noorden.
Ben nu niet echt iemand die een "ECHTE" studentenstad meteen vol lof kan waarderen, en het studentenleven daaromheen.
Als er al eentje genoemd kan worden is het bij mij Utrecht, die krijgt wel mijn waardering hierin........Amsterdam en Rotterdam zijn weer hele andere verhalen.
En waarom niet ? heel makkelijk ............die studentensteden hebben nogal eens een nare bijsmaak als slaapstad, vooral als meer dan een kwart van de bevolking student is !!

PS : overigens zijn alle studenten die ik ken, en niet van hier komen, allemaal erg tevreden over het aanbod van Enschede.
Het is dan ook flauwekul dat je weer zo'n opmerking hier neerzet, nadat er eerst een positief bericht vermeld word :P .

Ook dit is een reactie die kort door de bocht is :P, aangezien ik weet dat Groningen wel wat te bieden heeft.
Maar mijn stad zou het niet zijn, al kom ik er nog geregeld.
Enschede

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » di jun 19, 2007 8:34 pm

Nouja Tiroler, ik kwam hier 6 jaar geleden als 1e jaars guppie binnen en ik kan je verzekeren er is heeeeeeeeeeeeel wat verbeterd :yes:

- Zes jaar geleden was de boulevard nog één grote stalinaléé
- Zes jaar geleden zag de UT er ook heel wat grauwer uit
- Zes jaar geleden werden vrouwen in UT gebouwen nagestaard, niet perse uit sexistisch oogpunt, meer omdat omhoog vallende appels vaker voorkwamen :lol: (Tenzij het de secretaresse of de koffiejuffrouw was natuurlijk...)
- Zes jaar geleden hadden we nog minder cursussen (Psychologie)... of dit een voordeel is weet ik niet maar het is wel gerelateerd aan het vorige punt :P
-Zes jaar geleden hadden we nog geen toegepaste geneeskunde, biomedische technologie (ook weer daaraan gerelateerd)

De UT is wel degelijk goed bezig en heeft de ambitie naar 10.000 studenten te groeien. Natuurlijk moeten er dus nog wat (normalere) studies bij komen. Verder gaat er naast een aantal nieuwe gebouwen ook een veel grotere mensa komen. Verder helpt de relaxte woningmarkt natuurlijk ook een handje mee!

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » di jun 19, 2007 8:49 pm

Denk dat het meer de belevenis is van een echte Enschedeer ten opzichte van een student.......maar ook dat kan verschillend zijn natuurlijk.
Een Enschedeer weet vaak wel de nodige zaakjes te vinden, de normale student komt vaak daar waar hij wat te zoeken heeft of wat gehouden word.
Kan je veel vertellen, maar in deze stad lopen heet wat schoonheden rond (of het is precies mijn smaak).
Vooral die Zuid-Europese, Niet Westerse invloeden maken het toch een waar genoegen !! ;)
Enschede

Plaats reactie