De Klanderij
Die gevel is nu net zolang als ze daar in de gedachten hadden, ook zit de hoofdentree vanaf het VHP op dezelfde plek .mekanik schreef:Hoe lang hadden ze die gevel wel niet bedacht als er ook nog N-D-E-R-I-J achter had gemoeten?
Maar ben blij dat dit ontwerp er niet is gekomen, zou veel eerder weer uit de tijd raken .
Het Klanderij complex is nu veel tijdlozer met haar bakstenengevel en appartementen .
Zet naast de hoofdentree vanaf het VHP maar eens bovenop elke winkel een letter .
En je komt nog voor de hoek op de naam K L A N D E R I J
Kwa oppervlakte is de Klanderij niet voor niets inmens groot, de kosten lagen overigens boven de € 100.000.000 ......alles behalve kleinschallig te noemen .
Overigens is in de nieuwe reeks van Robert ( Hts ) erg mooi het dakgedeelte te zien .
Klopt, INVISIBLE! Ik ben weer eens gefopt door mijn herinnering en de schaal
Goed dat die vorige studie het niet is geworden. Hoewel ik nu ook vind dat het een tamelijk modieus bouwwerk is. De huidige kleurstelling zou niet mijn keuze zijn, hoewel het niet slecht uitpakt. Ik ben er wel een beetje bang voor dat de kleuren binnen een paar jaar veranderd moeten worden om het een niet te gedateerd bouwwerk te laten zijn.
Goed dat die vorige studie het niet is geworden. Hoewel ik nu ook vind dat het een tamelijk modieus bouwwerk is. De huidige kleurstelling zou niet mijn keuze zijn, hoewel het niet slecht uitpakt. Ik ben er wel een beetje bang voor dat de kleuren binnen een paar jaar veranderd moeten worden om het een niet te gedateerd bouwwerk te laten zijn.
Daar zijn de magazijn ingangen van de diverse winkels gelocaliseerd,mekanik schreef:Erg grappig, die binnenplaats. Wat wel eeuwig (?) zonde is dat de Klanderij aan de Oldenzaalsestraat zo'n lelijke achterkant is. Dat zou een prima plek zijn om ook wat etalages enzo neer te zetten. Dat is nu echt zo'n lelijke, kale plek geworden, terwijl het zoveel beter kan!
en daar ontkom je nu eenmaal niet aan.
Etalage's kun je daar dus niet vestigen helaas
Hier zit je er toch even een beetje naast .mekanik schreef:Ach, die ene poort is voldoende, de achterkanten van die winkels zitten in die binnenruimte. En de magazijnen lijken mij gewoon aan die winkels vast te zitten, en niet aan de overkant van het hofje. Dat zou nergens op slaan.
De Klanderij is daarmee veel hoogwaardiger dan je zou verwachten .
Het heeft niet voor niets internationaal meerdere prijzen gewonnen, onder andere in Istanbul en Phoenix ( USA ) .
Het is overigens ook ingericht door een Amerikaan en ontworpen door Architecten CIE, ook zijn er materialen gebruikt die erg speciaal te noemen zijn .
Ook het gangenstelsel in het gebouw zijn buitengewoon goed aangelegd, waardoor er erg veel rekening gehouden moest worden met zowel de bewoners als de winkeliers .
Ook het wonen op daken is hier hoog aan bod gekomen, en is nog steeds een voorbeeld van velen .
Waar onder andere parkeren boven het gebouw tot de mogelijkheden moest behoren .
Er is dan ook als je goed oplet boven de wandelgangen van de Klanderij ( op precies te zijn in de buurt van Gerry Weber ) ........een doorgang te zien voor auto's .
Die je dus vanuit het Winkelcentrum gewoon kunt zien .
De achterkant is noodzakelijk voor het laden en lossen van goederen, en of om goederen af te halen .
Een heel bijzonder gebouw dus, en wat ik eerder al aangaf met een kostenplaatje van meer dan € 100.000.000 ....mag die zich tot 1 van de mooiste in het land bekronen !!
Ongetwijfeld dat er een heleboel in dit gebouw is gestopt. Ik vind het ook een geslaagd ontwerp...
...behalve aan de van de Oldenzaalsestraat. Daar is Enschede een kale vlakte zonder enige levendigheid. Het brede trottoir daar ligt is overbodig, en daarom storend. Daar had goed gebruik van gemaakt kunnen worden, en dat is overduidelijk niet gebeurd. Had in de gevels wat ruimte gereserveerd voor een klein kroegje en een bloemenzaak ofzo. Of voor een praktijk voor een dokter of pianoleraar.
Dat had anders gekund.
...behalve aan de van de Oldenzaalsestraat. Daar is Enschede een kale vlakte zonder enige levendigheid. Het brede trottoir daar ligt is overbodig, en daarom storend. Daar had goed gebruik van gemaakt kunnen worden, en dat is overduidelijk niet gebeurd. Had in de gevels wat ruimte gereserveerd voor een klein kroegje en een bloemenzaak ofzo. Of voor een praktijk voor een dokter of pianoleraar.
Dat had anders gekund.
Of een stukje Chinese muur... Dat is nog een onontgonnen exportmogelijkheid van China.
Stoer om bij de Oude Markt de Vette Muur te hebben, en bij het Van Heek Plein een Chinese Muur
En INVISIBLE: Er is een verschil tussen stedenbouwkunde en architectuur, en kwaliteit van het ene betekent niet automatisch kwaliteit van het andere.
Stoer om bij de Oude Markt de Vette Muur te hebben, en bij het Van Heek Plein een Chinese Muur
En INVISIBLE: Er is een verschil tussen stedenbouwkunde en architectuur, en kwaliteit van het ene betekent niet automatisch kwaliteit van het andere.
Wat moet ik hier nu meemekanik schreef:
En INVISIBLE: Er is een verschil tussen stedenbouwkunde en architectuur, en kwaliteit van het ene betekent niet automatisch kwaliteit van het andere.
Hierin zeg je eigenlijk Appels zijn geen Peren, en kwaliteit van het ene betekent niet automatisch kwaliteit van het andere .
Nee dat is helemaal waar, maar wat is nu de clue van het verhaal ?
Dat een appel ( stedenbouwkunde ) nog geen peer ( architectuur )is is inderdaad zo, maar het zijn wel beide onderdelen van Stedenbouw ( fruit ) ......en dat de ene appel nu niet meteen vandezelfde kwaliteit moet zijn als de andere peer is inderdaad mogelijk .
Maar verder slaat het vergelijk op appels met peren vergelijken .
Maar misschien zijn dit gewoon de factoren waarom er zo'n brede stoep achter de Klanderij gelegen is ?
-Ooit er bij nagedacht dat een Winkelcentrum zoals de Klanderij een openbare voorziening is ?
En aangezien een openbare gelegenheid in een stad nogal hoog op de lijst staat van PAS OP met Brandgevaar ?
Is er misschien niet voor niets zo'n grote stoep achter de Klanderij gesitueerd .
Ook weleens opgevallen dat er bij grote projecten vaak een vijver en of waterbassin in de buurt gelegen is ?
Brandveiligheid speelt waarschijnlijk een erg grote rol in dat deel van het gebouw, aangezien het VHP een stuk moeilijker toegankelijk is .
-Misschien is kwa constructie de grote parkeerkelder nog gelegen onder dat deel van de stad .
Zodat andere voorzieningen zoals een straat er niet van toepassing op zijn .
Zou teveel geld gekost hebben met riolering en afwatering .
Vandaar dat de straat wat verder op gelegen is, en een brede stoep het gevolg is .
-De aan en afvoer van goederen moet toch ergens gebeuren, en aangezien het VHP geen goede optie is .
Moest het aan de kant van de Oldenzaalsestraat komen te liggen .
PS : Maar goed ik snap je standpunt dat het er daar een beetje saai en doods uitziet .
Inderdaad daar geef ik je gelijk aan !!
Alleen zit mijn probleem niet zozeer in de afronding ( achterkant ) van de Klanderij, maar meer met de achterliggende bebouwing en de te brede stoep.
Maar daar zouden waarschijnlijk wel stedebouwkundige verklaringen voor liggen, zoals ik deze hierboven heb aangegeven .
Inderdaad .
En wat te denken van een Drukke Zatermidddag, als de parkeergarage en de Klanderij vol zijn .
En de warenmarkt op het VHP gehouden word .
Wat is dan voor de Brandweer de meest logische plek om hun Brandweerwagens neer te zetten, in geval van brand .....in bijvoorbeeld de Parkeergarage !!
Jawel de achterkant van de Klanderij, deze is ook nog eens goed toegankelijk via de Busbaan .
En door de brede stoep hinderen ze zo niet de Oldenzaalsestraat, die anders voor grote problemen in de rest van de stad zou zorgen ( verkeersopstoppingen ).
Kortom voor de Brandveiligheid en het Laden en Lossen is het erg belangrijk .
Oplossing :
Verder zie ik wel een oplossing voor deze straat, of beter gezegd die is er al .
Plant een aantal bomen op een rij langs de Oldenzaalsestraat net langs het trottoir, en in lijn met de gevel van de Klanderij .
Want daarmee los je die saaiheid wel op .......je creeert zo wat diepte !!
Enigste nadeel is dat er nu nog van die iele kleine boomjes geplant zijn dat je ze haast niet ziet .
Ze hadden beter wat grotere bomen kunnen aanschaffen, exact dezelfde fout als bij de Haaksbergerstraat .
Maar reken erop dat over een pakweg 5 jaar die straat er veel beter uitgaat zien als de bomen wat voller groeien .
Dus nog eventjes geduld en het komt allemaal goed .
En wat te denken van een Drukke Zatermidddag, als de parkeergarage en de Klanderij vol zijn .
En de warenmarkt op het VHP gehouden word .
Wat is dan voor de Brandweer de meest logische plek om hun Brandweerwagens neer te zetten, in geval van brand .....in bijvoorbeeld de Parkeergarage !!
Jawel de achterkant van de Klanderij, deze is ook nog eens goed toegankelijk via de Busbaan .
En door de brede stoep hinderen ze zo niet de Oldenzaalsestraat, die anders voor grote problemen in de rest van de stad zou zorgen ( verkeersopstoppingen ).
Kortom voor de Brandveiligheid en het Laden en Lossen is het erg belangrijk .
Oplossing :
Verder zie ik wel een oplossing voor deze straat, of beter gezegd die is er al .
Plant een aantal bomen op een rij langs de Oldenzaalsestraat net langs het trottoir, en in lijn met de gevel van de Klanderij .
Want daarmee los je die saaiheid wel op .......je creeert zo wat diepte !!
Enigste nadeel is dat er nu nog van die iele kleine boomjes geplant zijn dat je ze haast niet ziet .
Ze hadden beter wat grotere bomen kunnen aanschaffen, exact dezelfde fout als bij de Haaksbergerstraat .
Maar reken erop dat over een pakweg 5 jaar die straat er veel beter uitgaat zien als de bomen wat voller groeien .
Dus nog eventjes geduld en het komt allemaal goed .
- Errik
- Member
- Berichten: 2355
- Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Hoe dan ook: het gehele profiel van de Oldenzaalsestraat tussen de Boulevard en de spoorlijn is belachelijk breed. Als het ingericht zou zijn als boulevard, was het zo'n probleem niet, nu is er echter een boel loze ruimte: groenstrookjes, parkeerplaatsen en overbodige invoegstroken en vluchtheuvels. Dat kan véél beter.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
This wonderful world of purchase power