Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

De Klanderij

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Plaats reactie
Robert

Bericht door Robert »

Wat dat betreft klopt 't wel wat Helmerhoeker zegt. Hier zie je alleen 't Stations-deel van de Klanderij. De 'I-J' van Klanderij, staat pas op 't Van Heekplein. :D
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ook nog zonder appartementen boven de winkels.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

mekanik schreef:Hoe lang hadden ze die gevel wel niet bedacht als er ook nog N-D-E-R-I-J achter had gemoeten? :?
Die gevel is nu net zolang als ze daar in de gedachten hadden, ook zit de hoofdentree vanaf het VHP op dezelfde plek .
Maar ben blij dat dit ontwerp er niet is gekomen, zou veel eerder weer uit de tijd raken .
Het Klanderij complex is nu veel tijdlozer met haar bakstenengevel en appartementen .


Zet naast de hoofdentree vanaf het VHP maar eens bovenop elke winkel een letter .
En je komt nog voor de hoek op de naam K L A N D E R I J
Afbeelding
Kwa oppervlakte is de Klanderij niet voor niets inmens groot, de kosten lagen overigens boven de € 100.000.000 ......alles behalve kleinschallig te noemen .
Overigens is in de nieuwe reeks van Robert ( Hts ) erg mooi het dakgedeelte te zien :) .
mekanik

Bericht door mekanik »

Klopt, INVISIBLE! Ik ben weer eens gefopt door mijn herinnering en de schaal :oops:

Goed dat die vorige studie het niet is geworden. Hoewel ik nu ook vind dat het een tamelijk modieus bouwwerk is. De huidige kleurstelling zou niet mijn keuze zijn, hoewel het niet slecht uitpakt. Ik ben er wel een beetje bang voor dat de kleuren binnen een paar jaar veranderd moeten worden om het een niet te gedateerd bouwwerk te laten zijn.
Rik

Bericht door Rik »

Vind wel dat ie ook even in dit topic mag; Erg gaaf hoe het aan de binnenkant een schattig doorzon-wijkje is :).

Afbeelding
mekanik

Bericht door mekanik »

Erg grappig, die binnenplaats. Wat wel eeuwig (?) zonde is dat de Klanderij aan de Oldenzaalsestraat zo'n lelijke achterkant is. Dat zou een prima plek zijn om ook wat etalages enzo neer te zetten. Dat is nu echt zo'n lelijke, kale plek geworden, terwijl het zoveel beter kan!
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

mekanik schreef:Erg grappig, die binnenplaats. Wat wel eeuwig (?) zonde is dat de Klanderij aan de Oldenzaalsestraat zo'n lelijke achterkant is. Dat zou een prima plek zijn om ook wat etalages enzo neer te zetten. Dat is nu echt zo'n lelijke, kale plek geworden, terwijl het zoveel beter kan!
Daar zijn de magazijn ingangen van de diverse winkels gelocaliseerd,
en daar ontkom je nu eenmaal niet aan.
Etalage's kun je daar dus niet vestigen helaas :(
mekanik

Bericht door mekanik »

Ach, die ene poort is voldoende, de achterkanten van die winkels zitten in die binnenruimte. En de magazijnen lijken mij gewoon aan die winkels vast te zitten, en niet aan de overkant van het hofje. Dat zou nergens op slaan.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ook de opgangen naar de woningen zijn daar. Al die deuren zitten er niet voor niets.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

mekanik schreef:Ach, die ene poort is voldoende, de achterkanten van die winkels zitten in die binnenruimte. En de magazijnen lijken mij gewoon aan die winkels vast te zitten, en niet aan de overkant van het hofje. Dat zou nergens op slaan.
Hier zit je er toch even een beetje naast .
De Klanderij is daarmee veel hoogwaardiger dan je zou verwachten .
Het heeft niet voor niets internationaal meerdere prijzen gewonnen, onder andere in Istanbul en Phoenix ( USA ) .
Het is overigens ook ingericht door een Amerikaan en ontworpen door Architecten CIE, ook zijn er materialen gebruikt die erg speciaal te noemen zijn .
Ook het gangenstelsel in het gebouw zijn buitengewoon goed aangelegd, waardoor er erg veel rekening gehouden moest worden met zowel de bewoners als de winkeliers .

Ook het wonen op daken is hier hoog aan bod gekomen, en is nog steeds een voorbeeld van velen .
Waar onder andere parkeren boven het gebouw tot de mogelijkheden moest behoren .
Er is dan ook als je goed oplet boven de wandelgangen van de Klanderij ( op precies te zijn in de buurt van Gerry Weber ) ........een doorgang te zien voor auto's .
Die je dus vanuit het Winkelcentrum gewoon kunt zien .

De achterkant is noodzakelijk voor het laden en lossen van goederen, en of om goederen af te halen .
Een heel bijzonder gebouw dus, en wat ik eerder al aangaf met een kostenplaatje van meer dan € 100.000.000 ....mag die zich tot 1 van de mooiste in het land bekronen !!
mekanik

Bericht door mekanik »

Ongetwijfeld dat er een heleboel in dit gebouw is gestopt. Ik vind het ook een geslaagd ontwerp...

...behalve aan de van de Oldenzaalsestraat. Daar is Enschede een kale vlakte zonder enige levendigheid. Het brede trottoir daar ligt is overbodig, en daarom storend. Daar had goed gebruik van gemaakt kunnen worden, en dat is overduidelijk niet gebeurd. Had in de gevels wat ruimte gereserveerd voor een klein kroegje en een bloemenzaak ofzo. Of voor een praktijk voor een dokter of pianoleraar.

Dat had anders gekund.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik vind de Oldenzaalsestraatzijde ook doods. Vroeger zat aan die kant een Japans restaurant. Gevel zag er niet uit, maar er was in ieder geval leven.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Het is tenminste een duidelijke beëindiging van het winkelhart. :D
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Dat was een geleasd stuk Berlijnse muur ook geweest, en dat had nog bezoekers getrokken ook. :P
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
mekanik

Bericht door mekanik »

Of een stukje Chinese muur... Dat is nog een onontgonnen exportmogelijkheid van China.

Stoer om bij de Oude Markt de Vette Muur te hebben, en bij het Van Heek Plein een Chinese Muur :D

En INVISIBLE: Er is een verschil tussen stedenbouwkunde en architectuur, en kwaliteit van het ene betekent niet automatisch kwaliteit van het andere.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

mekanik schreef:
En INVISIBLE: Er is een verschil tussen stedenbouwkunde en architectuur, en kwaliteit van het ene betekent niet automatisch kwaliteit van het andere.
Wat moet ik hier nu mee :lol:

Hierin zeg je eigenlijk Appels zijn geen Peren, en kwaliteit van het ene betekent niet automatisch kwaliteit van het andere .
Nee dat is helemaal waar, maar wat is nu de clue van het verhaal ?

Dat een appel ( stedenbouwkunde ) nog geen peer ( architectuur )is is inderdaad zo, maar het zijn wel beide onderdelen van Stedenbouw ( fruit ) ......en dat de ene appel nu niet meteen vandezelfde kwaliteit moet zijn als de andere peer is inderdaad mogelijk .
Maar verder slaat het vergelijk op appels met peren vergelijken :P .



Maar misschien zijn dit gewoon de factoren waarom er zo'n brede stoep achter de Klanderij gelegen is ?

-Ooit er bij nagedacht dat een Winkelcentrum zoals de Klanderij een openbare voorziening is ?
En aangezien een openbare gelegenheid in een stad nogal hoog op de lijst staat van PAS OP met Brandgevaar ?
Is er misschien niet voor niets zo'n grote stoep achter de Klanderij gesitueerd .
Ook weleens opgevallen dat er bij grote projecten vaak een vijver en of waterbassin in de buurt gelegen is ?
Brandveiligheid speelt waarschijnlijk een erg grote rol in dat deel van het gebouw, aangezien het VHP een stuk moeilijker toegankelijk is .

-Misschien is kwa constructie de grote parkeerkelder nog gelegen onder dat deel van de stad .
Zodat andere voorzieningen zoals een straat er niet van toepassing op zijn .
Zou teveel geld gekost hebben met riolering en afwatering .
Vandaar dat de straat wat verder op gelegen is, en een brede stoep het gevolg is .

-De aan en afvoer van goederen moet toch ergens gebeuren, en aangezien het VHP geen goede optie is .
Moest het aan de kant van de Oldenzaalsestraat komen te liggen .






PS : Maar goed ik snap je standpunt dat het er daar een beetje saai en doods uitziet .
Inderdaad daar geef ik je gelijk aan :hi: !!
Alleen zit mijn probleem niet zozeer in de afronding ( achterkant ) van de Klanderij, maar meer met de achterliggende bebouwing en de te brede stoep.
Maar daar zouden waarschijnlijk wel stedebouwkundige verklaringen voor liggen, zoals ik deze hierboven heb aangegeven . :)
Rik

Bericht door Rik »

We pakken Google-maps er weer bij;

Link

Dat brede triotoir is natuurlijk ook erg handig voor laden en lossen; Zie de invoegstrook op de Ooldenzaalsestraat boven in beeld. Voor een laad-en-los zone vind ik dit er eigenlijk prima uitzien;
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Inderdaad :) .

En wat te denken van een Drukke Zatermidddag, als de parkeergarage en de Klanderij vol zijn .
En de warenmarkt op het VHP gehouden word .
Wat is dan voor de Brandweer de meest logische plek om hun Brandweerwagens neer te zetten, in geval van brand .....in bijvoorbeeld de Parkeergarage !!

Jawel de achterkant van de Klanderij, deze is ook nog eens goed toegankelijk via de Busbaan .
En door de brede stoep hinderen ze zo niet de Oldenzaalsestraat, die anders voor grote problemen in de rest van de stad zou zorgen ( verkeersopstoppingen ).

Kortom voor de Brandveiligheid en het Laden en Lossen is het erg belangrijk .


Oplossing :
Verder zie ik wel een oplossing voor deze straat, of beter gezegd die is er al .
Plant een aantal bomen op een rij langs de Oldenzaalsestraat net langs het trottoir, en in lijn met de gevel van de Klanderij .
Want daarmee los je die saaiheid wel op .......je creeert zo wat diepte !!
Enigste nadeel is dat er nu nog van die iele kleine boomjes geplant zijn dat je ze haast niet ziet .
Ze hadden beter wat grotere bomen kunnen aanschaffen, exact dezelfde fout als bij de Haaksbergerstraat .
Maar reken erop dat over een pakweg 5 jaar die straat er veel beter uitgaat zien als de bomen wat voller groeien .
Dus nog eventjes geduld en het komt allemaal goed .
Rik

Bericht door Rik »

Hehe, die hebben nog wel even wat pokon nodig ja :lol:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Hoe dan ook: het gehele profiel van de Oldenzaalsestraat tussen de Boulevard en de spoorlijn is belachelijk breed. Als het ingericht zou zijn als boulevard, was het zo'n probleem niet, nu is er echter een boel loze ruimte: groenstrookjes, parkeerplaatsen en overbodige invoegstroken en vluchtheuvels. Dat kan véél beter.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Plaats reactie