Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

De Heurne

Wijken en overige onderwerpen die met de stad te maken hebben.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: De Heurne

Bericht door Winus »

Selexyz is de Broekhuis voor de rest van Nederland. Boeken zijn hotter dan hot. :)
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Heurne

Bericht door Errik »

Even als voorbeeld van het optoppen van een negentiende-eeuws pand:

Het Apollo Museum Hotel aan de P.C. Hooftstraat, hier ter stede.

Tot vorig jaar:
Afbeelding


Vanochtend:
Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: De Heurne

Bericht door Hendrik »

Het pand op de hoek van De Klomp en De Heurne was vroeger een hotel. Hotel De Gouden Klomp was er al vanaf ongeveer 1780. Na de brand van 1862 is het weer opgebouwd met een hoger deel aan de Gronausestraat, nu De klomp.
Foto's van zo,n honderd jaar geleden en nog ouder laten een zeer voorname uitstraling zien, met name het hogere deel had een deftige ingang. Ook heeft daar voor de paardestallen de ingangspoort van het oude Huis te Hengelo gestaan. Nu staat die poort nog bij het Stroot aan de strootsweg.
Van die vroegere allure is niets meer over. De staat waarin de panden nu verkeren is deerniswekkend en als er niet wordt ingegrepen wordt het alleen maar erger.
Wat de projectontwikkelaar wil is eigenlijk zo gek nog niet. Het pand krijgt weliswaar een moderne uitstraling, maar de karakteristieke ronding op de hoek blijft behouden. Vroeger waren er tig van die panden. Nu zijn er nog 2, Cafe Berlijn, vroeger Royal en het pand waar we het nu over hebben.
Zara wil alleen in panden met allure en uitstraling, welnu dit wordt er een.
Die boekhandel kan zo in het oude pand van Broekhuis.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: De Heurne

Bericht door Errik »

Ik snap waar je heen wil, maar een upgrade kan ook plaatsvinden zonder de hele gevel te vernaggelen. Ik vind ook het optoppen van nummer 9 (Ulla Popken) geen goed idee.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: De Heurne

Bericht door Hendrik »

Helaas de gevel is al vernaggeld. Als een projectontwikkelaar het niet oppakt gebeurt er niets.
Er zijn trouwens in de oude Haverstraat(passage) nog wel enkele panden die behoorlijk groot zijn waar eenzelfde ontwikkeling niet zo gek zou zijn. B.V het pand waar Zeeman in zat of nog zit?
Erg groot met bovenetages. ongebruikt met veel mogelijkheden.In de jaren 50 en 6o zat daar Resink.
Wat sas as dós was kaans.
Robert

Re: De Heurne

Bericht door Robert »

eazy schreef:Ik had begrepen dat Selexyz voor die lokatie interesse had.

Oh dat zou tof zijn! Met Broekhuis gaat 't alleen maar slechter de laatste tijd.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: De Heurne

Bericht door Highlander »

Hendrik volgens mij haal je een paar panden door elkaar. Ik woon daar vlak in de buurt en weet zeker dat het achtiende eeuwse pand op de hoek van de Klomp en de Oldenzaalsestraat, tegenover Humanitas, oorspronkelijk Hotel De Klomp was (daar is de straat ook naar vernoemd). Daar zat lange tijd het Van Deinse instituut in, en het wordt nu tijdelijk gebruikt door een kunstenaarscollectief. Als dat pand op de hoek van de Heurne en de Klomp al ooit een hotel was, dan was het niet Hotel De Klomp. Selexyz was geinteresseerd in het pand waar de Chinees (Hong Kong) in zat. Maar Selexyz staat in de verkoop dus die zullen voorlopig geen investeringen doen. Overigens ben ik het wel met iedereen eens dat het echt jammer is dat er niet iemand opstaat om in dat rijtje panden te investeren, want het zou er echt mooi uit kunnen zien.

Ik waag het te betwijfelen dat Zara alleen maar in mooie oude panden wil. In Arnhem zitten ze in een dertien in een dozijn pand bijvoorbeeld. Die Arnhemse winkel is ook niet bijzonder groot, qua oppervlak zouden ze dus ook zo maar in de Haverstraatpassage aanbod kunnen vinden. Ik zou persoonlijk het postkantoor wel een mooie plek voor de Zara vinden!
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: De Heurne

Bericht door Highlander »

Hendrik schreef:Helaas de gevel is al vernaggeld. Als een projectontwikkelaar het niet oppakt gebeurt er niets.
Er zijn trouwens in de oude Haverstraat(passage) nog wel enkele panden die behoorlijk groot zijn waar eenzelfde ontwikkeling niet zo gek zou zijn. B.V het pand waar Zeeman in zat of nog zit?
Erg groot met bovenetages. ongebruikt met veel mogelijkheden.In de jaren 50 en 6o zat daar Resink.
Volgens mij zat Resink aan de overkant waar nu Ad Heijne zit? Ik ben in de veertig en kan me niet herinneren dat er ooit iets anders dan de Zeeman in heeft gezeten. Volgens mij is dat pand ook nog steeds eigendom van Zeeman, dus ook de bovenverdiepingen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: De Heurne

Bericht door Hendrik »

Om met het laatste te beginnen: het pand van Heijne schoenen was vroeger Brands meubelen. In het Zeemanpand zat echt wel Reesink manufacturen. Manufacturen. van kleding tot vloerkleden kortom alles wat ook maar met textiel te maken had. Ik ging meerdere keren aan de hand van mijn moeder er naartoe voor een winterjasje. Ik herinner mij dat ik in de jaren 50 een keer bij Sinterklaas op schoot mocht. Boven op de 1e etage.

Hotel de Klomp was gevestigd op de hoek van de Oldenzaalsestraat en de Gronausestraat. Wat nu de Heurne is was vroeger de Oldenzaalsestraat en wat nu De Klomp heet was vroeger de Gronausestraat. Wel sprak men van kruispunt De Klomp. http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1207
Zoals je ziet zelfde pand met Hotel en echte klomp in de gevel.
Het pand wat jij bedoeld is het zgn. Elderinkshuis. In 1783 gebouwd door ene Nagel uit Amsterdan als Herberg De Lindeboom. In 1799 gekocht door Elderink voor zijn net gehuwde zoon als woonhuis.
Dit pand overleefde de brand van 1862.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De Heurne

Bericht door Arie »

Volgens de site Achteruitkijkspiegel stond op kruispunt De Klomp de Oostelijke stadspoort, de Eschpoort, zie:
http://www.achteruitkijkspiegel.nl/inde ... m_img_0076
Is dit wel juist? Naar mijn mening stond deze Eschpoort vroeger naast het huidige Elderinkshuis.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: De Heurne

Bericht door Hendrik »

Helaas, geen van beide is juist. De Eschpoort stond bij het huidige pand van schoenenzaak Dolcis.
Dus tussen Miss Etam en Dolcis.In 1975 toen het stadserf in de binnenstad werd aangelegd en het doorgaande verkeer uit de Langestraat werd gebannen is er daar overal nieuwe riolering ingegraven. Toen zijn er fundamenten gevonden die vermoedelijk van de poort afkomstig waren. Omdat in dat jaar 650 jaar stadsrechten werd gevierd hebben de straatmakers de plaats in het wegdek met klinkers aangegeven. De restanten van deze poort staan nog bij de ingang van het kerkhof aan de Eschpoortstraat. De naam van deze straat is op die plek historisch dus onjuist.
Overigens de andere poort stond bij Boekhandel Broekhuis. Over grote stad gesproken!, haast letterlijk een steenworp afstand.
Wat sas as dós was kaans.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: De Heurne

Bericht door Hendrik »

De foto waar je naar laat klikken geeft wel kruispunt De Klomp weer maar het onderschrift deugd niet. De foto is genomen vanuit de Kalanderstraat. Zie recht het huidige pand van Coolcat herkenbaar.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De Heurne

Bericht door Arie »

Zie ook topic Resten van de Espoort:
forum/viewtopic.php?f=9&t=1189
De gevel van het gebouw naast de Espoort lijkt wel veel op het Elderinkshuis.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De Heurne

Bericht door enschedeinansichten »

Hendrik zijn verhaal is juist.
Net buiten de poorten lagen enkele herbergen waar je kon overnachten als de poort al dicht was. Hotel de Klomp was daar een van.
Op het kaartje kun je de 2 poorten redelijk terug vinden.
Herschaalde kopie van 000942.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: De Heurne

Bericht door Hendrik »

Die gevel waar je op doelt is de gevel van het Blijdensteinhuis. Dit Blijdensteinhuis stond op de plek waar nu de ingang van de Hofpassage is. De ingang aan de langestraat dus. Hier was tot 22 februari 1944 de openbare leeszaal en bibliotheek gevestigd. Bij het grote bombardement werd deze schitterende stadsvilla verwoest. Als kind herinner ik mij een schutting om de ruine en muurrestanten en de kelder waren er nog lang na de oorlog.
Er is wel iets bijzonders met dit gebouw. De foto waar naar geklikt kan worden is van 1862 na de grote stadsbrand. het huis is na de brand weer opgebouwd. Voor de 1e wereldoorlog bleek dat het pand wel erg slecht in de rooilijn stond. Het is toen afgebroken en een kwart slag gedraaid weer herbouwd. Later schonk de familie Blijdenstein het huis weg om er de bibliotheek in te vestigen.
http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... ts_id=1627
Rechts op de foto het bewuste huis. Soms vraag ik mij wel eens af of er na de oorlog nou niemand is geweest die voor herbouw heeft gepleit.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De Heurne

Bericht door Arie »

Hendrik bedankt voor je uitleg. Het is mij nu duidelijk. De gevel is inderdaad van het Blijdensteinshuis.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: De Heurne

Bericht door enschedeinansichten »

Het Blijdensteinpand wordt vaker verwisseld met het Elderinkshuis
Hier stond het, gezien van uit de Haverstraat na de bombardementen.
zoek7.jpg
Bijlagen
000642.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: De Heurne

Bericht door Hendrik »

Gewelig die laatste foto. De foto's geven een goed beeld van de enorme verwoestingen die dat bombardement aanrichtte.
Men heeft wel geprobeert te blussen maar op 90! plaatsen in de stad was er brand. Haaksbergerstraat en Veldkamp was een vuurstorm.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: De Heurne

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Helaas, geen van beide is juist. De Eschpoort stond bij het huidige pand van schoenenzaak Dolcis.
Dus tussen Miss Etam en Dolcis.In 1975 toen het stadserf in de binnenstad werd aangelegd en het doorgaande verkeer uit de Langestraat werd gebannen is er daar overal nieuwe riolering ingegraven. Toen zijn er fundamenten gevonden die vermoedelijk van de poort afkomstig waren. Omdat in dat jaar 650 jaar stadsrechten werd gevierd hebben de straatmakers de plaats in het wegdek met klinkers aangegeven. De restanten van deze poort staan nog bij de ingang van het kerkhof aan de Eschpoortstraat. De naam van deze straat is op die plek historisch dus onjuist.
Overigens de andere poort stond bij Boekhandel Broekhuis. Over grote stad gesproken!, haast letterlijk een steenworp afstand.
Op de site van het gemeentearchief is een foto te zien waarop de blootlegging van de fundamenten van de vroegere Espoort zijn afgebeeld.
Zie: http://87.249.99.208/atlantis/?applicat ... 7c10000%3e
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2290
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: De Heurne

Bericht door Hendrik »

Leuke foto! Zo komt van het een het ander. Op deze foto is duidelijk te zien hoe bij de flat aan de Eschpoort staat aan de buitenkant een lift is aangebracht. In die tijd was daar het politieburo, het was een arrestantenlift. Men wilde niet dat arrestanten tussen het publiek stond in de gewone liften. Het gebouw was dus helemaal niet geschikt voor politieburo. Op elke verdieping waren 4 keukens en 4 badkamers.
Wat sas as dós was kaans.
Plaats reactie