Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Kuipersdijk

Foto's van Enschede en andere plaatsen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Vincent1971
Member
Member

Re: Kuipersdijk

#201 Bericht door Vincent1971 » do dec 19, 2019 12:13 am

Vraag mij af hoelang de gemeente die grond nog mag 'vasthouden' voor deze moskee en wie allemaal die kosten draagt.
Een goed begin heeft geen einde

Hendrik
Member
Member

#202 Bericht door Hendrik » do dec 19, 2019 2:10 pm

Achter de ijsbaan aan het spoor naar Hengelo is vast nog wel een plek te creëren. Plenty parkeerplaats. Hoe dan ook; die moskee zal er vast wel komen. Alleen niet op de beoogde plek.We hebben in Nederland vrijheid van godsdienst en vrijheid van vereniging en vergadering. Iedereen mag daar gebruik van maken. Ook voor mensen of groepen van mensen die deze grondrechten niet onderschrijven.
Wat sas as dós was kaans.

Arie
Member
Member

#203 Bericht door Arie » do dec 19, 2019 4:08 pm

Het terrein aan de Kuipersdijk hoek Wethouder Beversstraat voor en na de bouw van het DCW gebouw en later weer de sloop van het DCW gebouw. Nu weer een open vlakte al voorheen.
Bijlagen
Wethouder Beversstraat 200 Nieuwbouw dienstgebouw D.C.W. Achtergevels bestaande woningen aan Kuipersdijk. Gezien vanaf weiland aldaar..jpg
Wethouder Beverstraat 200 hoek Kuipersdijk 346 hoek Wethouder Beverstraat sloop DCW 14-2-2014 (2).JPG
Wethouder Beverstraat 200 hoek Kuipersdijk 346 hoek Wethouder Beversstraat DCW.jpg
Wethouder Beversstraat hoek Kuipersdijk braakliggend terrein DCW.JPG
Kuipersdijk 346 hoek Wethouder Beverstraat 200 plek waar moskee zou komen tussen de Wethouder Beversstraat.JPG
De stadsfotograaf zonder grenzen

Arie
Member
Member

#204 Bericht door Arie » do dec 19, 2019 4:36 pm

Geduld Enschedese moskeebesturen raakt op
Gepubliceerd: Donderdag 19 december 2019 14:06
Bert Hellegers | Tubantia

Geduld Enschedese moskeebesturen raakt op
De Enschedese moskeebesturen zijn ‘bijzonder teleurgesteld’ over het besluit van Raad van State vooralsnog een streep te zetten door het bestemmingsplan voor een nieuwe moskee. „Dit is zoveelste tegenvaller.”

De moskeebesturen willen nu van de gemeente weten hoe de vertraging van de geplande nieuwbouw aan de Kuipersdijk kan worden beperkt. „We zijn al negen jaar bezig met de plannen. Het kan toch niet zo zijn dat de procedures weer opnieuw moeten?”, reageert voorzitter Ahmet Caglayan van de Anadolu-moskee aan de Ledeboerstraat op het besluit van de Raad van State.

Spoedoverleg
Het hoogste rechtscollege bepaalde woensdag dat er in ieder geval een nieuw verkeersonderzoek moet komen. De besturen van de Anadolu-moskee (Ledeboerstraat) en de Selimiye-moskee (Atjehstraat) kwamen ‘s avonds voor een spoedvergadering bij elkaar.

Alternatief
„Eigenlijk weten wij nu niet precies waar we aan toe zijn”, zei Caglayan donderdag. „Het is al de tweede keer dat de gemeente is terug gefloten. Bijzonder teleurstellend. We willen van de gemeente horen waarom het opnieuw is misgegaan en wat nu de alternatieven en mogelijkheden zijn.”

Kans
Caglayan maakt duidelijk dat het geduld van de moskeebesturen opraakt. Ook als de gemeente allerlei onderzoeken opnieuw laat uitvoeren, is de kans groot dat Praxis en Hornbach vervolgens een nieuw bestemmingsplan weer aanvechten. „We blijven echter vasthouden aan ons plan voor nieuwbouw aan de Kuipersdijk”, aldus Caglayan. „We hopen er toch samen met de gemeente uit te kunnen komen.”

Wethouder Van den Berg gaf aan nog niet te weten welke consequenties de uitspraak van de Raad van State heeft voor het tijdpad rond de geplande nieuwbouw.
bron: http://enschede.1twente.nl/geduld-ensch ... em?1149809

hans
Member
Member

#205 Bericht door hans » do dec 19, 2019 10:37 pm

erg triest...

Arie
Member
Member

#206 Bericht door Arie » wo jan 29, 2020 12:51 pm

Groen licht: bouwmarkt Hornbach komt naar Enschede
Gepubliceerd: Woensdag 29 januari 2020 12:29
Kelly Adams | Tubantia

Groen licht: bouwmarkt Hornbach komt naar Enschede
Bouwmarkt Hornbach komt naar Enschede. De Raad van State bepaalde woensdagochtend dat het bestemmingsplan geldig is. Daarmee is ook de vergunning onherroepelijk. De bouwmarktketen meldt direct met de voorbereidingen te beginnen.

De Duitse bouwmarktketen werkt er al jaren aan om een vestiging aan de Kuipersdijk in Enschede te openen. Concurrenten maakten echter bezwaar tegen de plannen. Praxis, Nettorama, Hubo, Karwei, Gamma en andere winkelbedrijven vrezen voor hun voortbestaan. Na jarenlang juridisch getouwtrek oordeelt de Raad van State nu dat het bestemmingsplan dat de komst van de bouwmarkt mogelijk maakt, stand houdt.

Voorbereiden op bouw
Hornbach begint direct met de voorbereiding van de bouw, zegt een woordvoerder. Wanneer de bouwmarkt open gaat, kan hij nog niet zeggen. „Binnen twee maanden denken we meer te weten over planning, we willen snel van start.” Er komt een bouwmarkt met tuincentrum en afhaalcentrum van in totaal 17.000 vierkante meter, waar ze 120.000 producten verkopen.

Overlast van verkeer
Al in 2006 meldde Hornbach zich in Enschede. Kleinere bouwmarkten gingen gelijk in de aanval. Ook omwonenden roerden zich toen de Kuipersdijk werd gekozen als beoogde locatie. Zij vrezen overlast van het verkeer dat de bouwmarkt aantrekt. Tal van onderzoeken en adviezen kwamen in de afgelopen jaren op tafel met argumenten voor én tegen de komst van de bouwmarkt.

Van al die bezwaren zegt de Raad van State nu dat de bezwaarmakers op enkele punten procedureel gelijk hebben. Maar dat is niet genoeg om het bestemmingsplan, dat de gemeenteraad van Enschede in 2017 vaststelde, van tafel te vegen.

Hornbach wil ook naar Almelo
De Enschedese vestiging wordt de eerste van Hornbach in Twente. Maar de bouwmarktketen wil meer. Ook in Almelo heeft het Duitse bedrijf vergevorderde plannen om een vestiging te openen. Maar ook daar loopt een langslepende juridische procedure die vrijwel identiek is aan de Enschedese situatie. Ook in Almelo zijn concurrenten bang voor hun voortbestaan en zijn omwonenden bang voor overlast.

In Almelo maakten ze wel met succes bezwaar. De Raad van State oordeelde in 2017 dat de bestemmingsplanprocedure in Almelo over moet. Dat loopt nog steeds.

© Newsroom Enschede, de samenwerking tussen TC Tubantia en 1Twente Enschede, foto: Lenneke Lingmont
bron: http://enschede.1twente.nl/groen-licht- ... em?1152196
Bijlagen
Groen licht bouwmarkt Hornbach komt naar Enschede.jpg

Hendrik
Member
Member

#207 Bericht door Hendrik » wo jan 29, 2020 10:29 pm

Ben er blij mee, en niet alleen omdat het een zaak is met een gigantisch assortiment, maar ook omdat ik op loopafstand woon en er weer wat te kijken is komend voorjaar. Ik zal jullie op de hoogte houden. Oh ja, en waarom de Nettorama zich in z'n voortbestaan bedreigd voelde is mij een raadsel. Ze verkopen daar geen spruitjes of roomboter. De praxis kan ik me iets bij voorstellen, maar die hebben de bakens niet op tijd verzet.

Vincent1971
Member
Member

#208 Bericht door Vincent1971 » do jan 30, 2020 11:02 am

Hendrik schreef:
wo jan 29, 2020 10:29 pm
Ben er blij mee, en niet alleen omdat het een zaak is met een gigantisch assortiment, maar ook omdat ik op loopafstand woon en er weer wat te kijken is komend voorjaar. Ik zal jullie op de hoogte houden. Oh ja, en waarom de Nettorama zich in z'n voortbestaan bedreigd voelde is mij een raadsel. Ze verkopen daar geen spruitjes of roomboter. De praxis kan ik me iets bij voorstellen, maar die hebben de bakens niet op tijd verzet.
Verkeers- en parkeeroverlast voor Nettorama?
Een goed begin heeft geen einde

Arie
Member
Member

#209 Bericht door Arie » do jan 30, 2020 11:11 am

Vincent1971 schreef:
do jan 30, 2020 11:02 am
Hendrik schreef:
wo jan 29, 2020 10:29 pm
Verkeers- en parkeeroverlast voor Nettorama?
Ik denk dat Hornbach een eigen parkeerterrein krijgt met aansluiting op de Zuiderval? Nettorama is te bereiken via Spaansland.

Hendrik
Member
Member

#210 Bericht door Hendrik » do jan 30, 2020 3:27 pm

Het Hornbachterrein is al met een aansluiting op de Kuipersdijk/Knalhutteweg bereikbaar. De Phillips/DCW had dat ook al. Aan de Zuiderval kant zal wat geregeld moeten worden, maar Van der Valk is toch ook altijd druk en geeft nooit problemen. Het zal waarschijnlijk nooit voorkomen dat Hornbach via het Spaansland wordt ontsloten. De brandweer zal ook wel een vinger in de pap hebben en die hebben zich nog niet geroerd. Conclusie: het was ketelmuziek van de tegenstanders.

Plaats reactie