Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Kuipersdijk

Foto's van Enschede en andere plaatsen.
Plaats reactie
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door bartg »

Het lijkt mij goed dat de actievoerders eens gaan praten met de bewoners van de Athjestraat en omgeving
Ik heb nog nooit gehoord dat deze mensen last hebben van het moskeebezoek en parkeeroverlast
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Wauwthur »

Ik merk op Pathmos ook nooit wat
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Hendrik »

De ontsluiting van het terrein is vanaf het Spaansland. Daar woont niemand!
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Arie »

Volle zaal bij discussie over moskee Enschede

woensdag 13 februari 2013

Een grote meerderheid van de gemeenteraad van Enschede lijkt in te stemmen met een intentie-overeenkomst voor de bouw van een Turks Cultureel Centrum, inclusief moskee, aan de Wethouder Beverstraat. Dat bleek gisteravond tijdens commissievergadering, die door zo'n 150 omwonenden werd bezocht.

De afdeling Enschede van de Islamitische Stichting Nederland wil een Turks cultureel centrum beginnen op het terrein van het voormalig DCW-complex op de kruising van de Wethouder Beverstraat en de Kuipersdijk in Enschede. Onderdeel van dat culturele centrum is een moskee. Het DCW-complex staat op dit moment leeg. De drie gebouwen worden begin volgend jaar gesloopt. Behalve het cultureel centrum, zijn er op dit moment geen andere plannen voor de invulling van het terrein.

Omwonenden maken zich zorgen over overlast voor de buurt. Behalve van verkeer hebben ze nu ook al last van het zwembad en van fel licht van de Praxis. Daar zou het islamitische centrum met moskee dan nog bij komen.

Dat heeft de stichting laten weten aan de gemeente Enschede. De leden van de twee bestaande Turkse moskeeën in Enschede hebben zondag ingestemd met de plannen van de stichting. Instemming van de achterban is nodig omdat zij meebetalen aan de realisatie en de exploitatie van het Turks cultureel centrum.

Bespreking in Stadsdeelcommissie Oost 12 februari 2013

De gemeente en het moskeebestuur hebben de afgelopen maand gewerkt aan een (concept)intentieovereenkomst. Burgemeester en wethouders vragen de gemeenteraad of ze ermee kunnen Een aantal oppositiepartijen en coalitiepartij Burgerbelangen Enschede willen dat ook nog gekeken wordt naar eventuele andere locaties, maar wethouder Hatenboer heeft daarop geantwoord dat dat niet aan de orde is. De gemeenteraad praat op 4 maart over de intentieverklaring.
zie: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=158569
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Highlander »

bartg schreef:Het lijkt mij goed dat de actievoerders eens gaan praten met de bewoners van de Athjestraat en omgeving
Ik heb nog nooit gehoord dat deze mensen last hebben van het moskeebezoek en parkeeroverlast
Sterker nog, de moskee organiseert al jaren een schijnbaar drukbezocht en populair buurtfeest aan de Atjehstraat.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door bartg »

Highlander schreef:
bartg schreef:Het lijkt mij goed dat de actievoerders eens gaan praten met de bewoners van de Athjestraat en omgeving
Ik heb nog nooit gehoord dat deze mensen last hebben van het moskeebezoek en parkeeroverlast
Sterker nog, de moskee organiseert al jaren een schijnbaar drukbezocht en populair buurtfeest aan de Atjehstraat.
Dit is niet schijnbaar maar dat is zeker ! Ik heb er zelf diverse keren aan meegewerkt.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Hendrik »

Highlander schreef:
bartg schreef:Het lijkt mij goed dat de actievoerders eens gaan praten met de bewoners van de Athjestraat en omgeving
Ik heb nog nooit gehoord dat deze mensen last hebben van het moskeebezoek en parkeeroverlast
Sterker nog, de moskee organiseert al jaren een schijnbaar drukbezocht en populair buurtfeest aan de Atjehstraat.
Nog nooit zijn er klachten geweest over de moskee aan de Atjehstraat, in de pers is er nooit over geschreven! Als aan alle eisen waar iedereen zich aan te houden heeft wordt voldaan heb ik er als kerkelijk iemand geen moeite mee. De rechten waar je zelf gebruik van maakt moet je aan andersdenkenden ook gunnen. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe men dit alles denkt te finacieren. Het zal eerder in de miljoenen lopen dan in de tonnen zo'n project. In moslimlanden is het de gewoonste zaak van de wereld dat de overheid met geld over de brug komt. Zo niet in Nederland. Als er Turks overheidsgeld in geinvesteerd wordt vind ik het een bedenkelijke zaak. Probeer eens een kerk te bouwen in Turkije, er aan denken ginds geeft al protesten.
Wat sas as dós was kaans.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Spruwel »

Er zijn best wel kerken in Turkije. Niet veel, maar met een 0.6% christelijke bevolking (wiki) is dat zo gek niet. Daar is meteen het grote verschil met Nederland waar een grotere diversiteit aan religies is en daarmee meer verschillende religieuze gebouwen.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Hendrik »

Spruwel schreef:Er zijn best wel kerken in Turkije. Niet veel, maar met een 0.6% christelijke bevolking (wiki) is dat zo gek niet. Daar is meteen het grote verschil met Nederland waar een grotere diversiteit aan religies is en daarmee meer verschillende religieuze gebouwen.
Het WIKI artikel geeft ook info over hoe dat allemaal zo is gekomen. Denk alleen maar aan de Armeense genocide. Het woord alleen al laat iedere Turk op tilt slaan. Maar gelukkig wordt in Nederland niemand een stroobreed in de weg gelegd om zijn godsdienst te belijden, en dat moet maar zo blijven ook.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kuipersdijk

Bericht door enschedeinansichten »

De discussie gaat natuurlijk niet over overlast van die moskee. Het gaat om angst voor die religie.
Dat kun je tegen gaan door een moskee te verbieden maar dat werkt zeker averechts.

Ik heb die angst niet.
Laten we het niet hebben over tradities van kerken in Nederland helaas ken ik en jullie waarschijnlijk ook de uitwassen.
En dan heb ik het over de meeste geloven.

Angst is een slechte raadgever.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Highlander »

Hendrik schreef:
Highlander schreef:
bartg schreef:Het lijkt mij goed dat de actievoerders eens gaan praten met de bewoners van de Athjestraat en omgeving
Ik heb nog nooit gehoord dat deze mensen last hebben van het moskeebezoek en parkeeroverlast
Sterker nog, de moskee organiseert al jaren een schijnbaar drukbezocht en populair buurtfeest aan de Atjehstraat.
Nog nooit zijn er klachten geweest over de moskee aan de Atjehstraat, in de pers is er nooit over geschreven! Als aan alle eisen waar iedereen zich aan te houden heeft wordt voldaan heb ik er als kerkelijk iemand geen moeite mee. De rechten waar je zelf gebruik van maakt moet je aan andersdenkenden ook gunnen. Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe men dit alles denkt te finacieren. Het zal eerder in de miljoenen lopen dan in de tonnen zo'n project. In moslimlanden is het de gewoonste zaak van de wereld dat de overheid met geld over de brug komt. Zo niet in Nederland. Als er Turks overheidsgeld in geinvesteerd wordt vind ik het een bedenkelijke zaak. Probeer eens een kerk te bouwen in Turkije, er aan denken ginds geeft al protesten.
Hendrik heb je dit ergens gelezen, dat er Turks overheidsgeld in geinvesteerd wordt? Voor zover ik weet wordt een moskee, net als christelijke gebedshuizen, gefinancierd door de eigen geloofsgemeenschap. Ik weet dat moslims in Den Haag en Rotterdam jarenlang gespaard hebben voor een nieuwe moskee, bijvoorbeeld. Ik zie niet in waarom dat hier anders zou zijn. Het enige kritiekpunt wat je zou kunnen hebben is dat de gemeente de grond onder de marktwaarde zou kunnen verkopen, maar dat gebeurt bij christelijke gebedshuizen ook.
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Highlander »

enschedeinansichten schreef:De discussie gaat natuurlijk niet over overlast van die moskee. Het gaat om angst voor die religie.
Dat kun je tegen gaan door een moskee te verbieden maar dat werkt zeker averechts.

Ik heb die angst niet.
Laten we het niet hebben over tradities van kerken in Nederland helaas ken ik en jullie waarschijnlijk ook de uitwassen.
En dan heb ik het over de meeste geloven.

Angst is een slechte raadgever.
Nederlanders klagen daarnaast vaak puur om te klagen, heb ik het idee. Zelfs als je aan zou kondigen dat je een wip-wap neerzet op die plek zouden er bezwaarschriften worden ingediend.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Spruwel »

Hendrik schreef:Het WIKI artikel geeft ook info over hoe dat allemaal zo is gekomen. Denk alleen maar aan de Armeense genocide. Het woord alleen al laat iedere Turk op tilt slaan.
Ik ben daar bekend mee. Wilde alleen niet de geschiedenis in duiken, want kun je ook stellen dat we de religies in nederland mede te danken hebben aan het binnenhalen van gastarbeiders in de vorige eeuw.
Highlander schreef:Nederlanders klagen daarnaast vaak puur om te klagen, heb ik het idee. Zelfs als je aan zou kondigen dat je een wip-wap neerzet op die plek zouden er bezwaarschriften worden ingediend.
Ik vermoed dat heel veel dingen terug te voeren zijn op 'wa een boer nie kent da vret te nee'. Ik heb wel eens berichten gelezen waaruit bleek dat weerstand tegen de buitenlandse groepen het grootst is in gebieden waar ze weinig te vinden zijn. De mensen die daar wonen baseren hun mening op informatie uit derde hand, media, enzovoort. Terwijl de mensen die in buurten wonen waar veel buitenlanders wonen wel zien dat het problemen geeft, net als tussen de nederlanders zelf, maar ze zien ook dat dat maar één kant van het verhaal is.

edit: verkeerde naam bij quote
Laatst gewijzigd door Spruwel op wo feb 13, 2013 10:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door Hendrik »

Uit mijn schrijven blijkt dat ik GEEN bezwaren heb tegen de komst van een moskee op dat terrein. Nogmaals: de vrijheden en rechten waar de christelijke kerken en anderen gebruik van maken zijn in onze grondwet verankert. Dat geldt dus ook voor moslims. Een politicus die tegen de komst van een moskee stemt handeld dus in strijd met zijn eed op de grondwet. Een overheid mag wel eisen van welstand en veiligheid stellen maar nee zeggen omdat het een moskee is mag niet. Dat laat onverlet dat je wel je vragen kunt hebben of het financiele plaatje rond komt. Er zijn genoeg moskeeplannen voortijdig gesneuveld omdat men de benodigde centen niet bij elkaar kreeg. Op de hoek waar nu de nieuwe Rabobank staat had zo'n 20 jaar geleden ook een grote moskee moeten komen. Toen de plannenmakers door kregen dat van overheidswege geen bijdrage viel te verwachten was het over en uit.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Arie »

Onderhandelingen moskee Enschede kunnen doorgaan

maandag 4 maart 2013

De gemeente Enschede kan verder met plannen voor een nieuwe moskee op het vroegere DCW-terrein. Tijdens de raadsvergadering maandagavond bleek de Enschedese raad geen zwaarwegende problemen te hebben met een moskee en Turks cultureel centrum aan de Wethouder Beverstraat.
zie verder: http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=159924
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Kuipersdijk

Bericht door hans »

met fluisterimam ?
http://youtu.be/VHyaABJEg7g
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Arie »

Drie vragen over nieuwe moskee

12 mrt 2013

De gemeenteraad heeft op 4 maart haar wensen en bedenkingen geuit bij de intentie-overeenkomst die het college wil sluiten met de initatiefnemers voor een Turks Cultureel Centrum. Dat moet de twee huidige moskeeën aan de Atjehstraat en de Ledeboerstraat vervangen.
lees verder: http://www.deweekkrant.nl/artikel/2013/ ... uwe_moskee
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door TA »

Ik heb ook problemen met moskeeën, en wel om de simpele reden: het lijkt alsof bij de bouw van alle gebouwen in Nederland de welstandscommissie om de hoek komt kijken, BEHALVE bij moskeeën. Dakkapelletje? 'De dakbedekking behoort wel in de omgeving te passen meneer!'
Maar bij moskeeën mag de hele eftelingenrotzooi zo neergekwakt worden. Daar kan ik oprecht pissig van worden. Als de moskee gewoon de Nederlandse architectuur draagt (het mag best wel gewaagd), dan heb ik er 0,0 problemen mee. Helaas durft de Nederlandse beleidsbepaler niet eens tegengas te geven, omdat dit cultureel gevoelig ligt. Maar de brave Nederlandse burger die iets aan zijn woning wil veranderen, komt in een bureaucratisch circuit terecht waar je U tegen zegt.

Oftewel: moskee, prima. Moskee in elftelingenstyle met rondtoeterende imam: nee!
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Kuipersdijk

Bericht door enschedeinansichten »

Het pand van een hele grote aannemer (Aan de Stregge Goor) logenstraft je opmerking :) :) :) :)
aan de stegge goor.jpg
aan de stegge goor.jpg (90.01 KiB) 9287 keer bekeken
Laatst gewijzigd door enschedeinansichten op wo mar 13, 2013 8:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4797
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Kuipersdijk

Bericht door Veteraan »

Is dit niet leuk?
Ja, sorry, hier kan ik niet meer serieus bij blijven. brrrrrr
Bijlagen
snoephuis.jpg
snoephuis.jpg (239.58 KiB) 9250 keer bekeken
Plaats reactie