Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Foto's van Enschede en andere plaatsen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Arie »

hans schreef: vr feb 22, 2019 11:16 am
Arie schreef: vr feb 22, 2019 9:39 am
enschedeinansichten schreef: do feb 21, 2019 6:45 pm Gaat er nog iemand heen ?
Ik kom ook kijken.
zullen we je oppikken ?
Dank je voor het aanbod. Ik kom zelf met de auto want ik neem mede forumlid Joop Horstman ook mee.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door hans »

bon !
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Hendrik »

Mijn vrouw en ik hopen er ook te zijn.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door enschedeinansichten »

Veel prominente forumers vanavond aanwezig bij de film. Eigenlijk vielen ze tussen de 300 belangstellenden niet erg op al waren ze natuurlijk allemaal erg deskundig en kritisch.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door hans »

nou en of !
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Veteraan »

Eindelijk wat meer kunnen kennismaken.
Hopelijk volgen de anderen ook binnenkort.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Hendrik »

Ik zie er naar uit!
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Arie »

Het was een indrukwekkende film in een bomvolle Bethelkerk.
Bijlagen
Bethelkerk 22-2-2019.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Arie »

Hierop is die film nog eens te zien. zie: https://www.tubantia.nl/video/het-bomba ... 944~p68438
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4796
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Veteraan »

Ik beloofde de tip om foto's te kunnen plaatsen in een kleiner formaat:
https://www.seniorweb.nl/software/image ... or-windows
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door hans »

Arie schreef: za feb 23, 2019 8:41 am bomvolle Bethelkerk.
:lol:
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Hendrik »

Veteraan schreef: za feb 23, 2019 11:03 am Ik beloofde de tip om foto's te kunnen plaatsen in een kleiner formaat:
https://www.seniorweb.nl/software/image ... or-windows
Dank je wel :)
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door enschedeinansichten »

Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Arie »

Oude pyjamafabriek Robson is nu broedplaats voor creatief talent
Gepubliceerd: Dinsdag 09 april 2019

Oude pyjamafabriek Robson is nu broedplaats voor creatief talent
De voormalige textielfabriek Robson heeft de afgelopen maanden een flinke opknapbeurt gehad. Omwonenden, de Wijkraad, kunstenaars, de gemeente Enschede en woningcorporatie Domijn hebben hard gewerkt om van de Robsonfabriek een broedplaats voor creatief talent en een ontmoetingsplek voor de wijk te maken.

De voormalige textielfabriek Robson in Enschede heeft de afgelopen maanden een flinke opknapbeurt gehad. Omwonenden, de wijkraad, kunstenaars, de gemeente Enschede en woningcorporatie Domijn hebben hard gewerkt om van het pand een broedplaats voor creatief talent en een ontmoetingsplek voor de wijk te maken.

Het faillissement van pyjamafabriek Robson zorgde ervoor dat het fabriekspand in 2011 leeg kwam te staan. Domijn kocht het pand aan, waarna het de keuze had om het pand te slopen voor nieuwbouw of te renoveren. “Omdat het pand nogal karakteristiek is hebben wij besloten dat het pand het behouden waard is. Waarna we het geschikt hebben gemaakt voor een doelgroep om het weer voor 25 jaar door te exploiteren”, zegt Ronald Jonker, projectleider vanuit Domijn.

Beeldbouwer Mark van Loon zocht vijf jaar terug naar een nieuw atelier en kwam langs bij het Robsonpand. “Ik was eigenlijk meteen verkocht. Toen hebben we het op een tijdelijke basis voor vijf jaar kunnen huren, totdat Domijn besloot om het pand te renoveren en alles wat officiëler te maken. Nu hebben we allemaal langlopende huurcontracten”, aldus Van Loon, die ook benoemd is tot beheerder van het Robsonpand.

Creatieve ondernemers
Het Robsonpand brengt creatieve ondernemers bij elkaar, want naast beeldbouwer Mark van Loon zit er ook een kledingatelier, een tolk, een architect, een galerie, een zangdocente, een gordijnatelier, een beeldend kunstenaar en de wijkraad. Momenteel zijn er nog enkele atelierruimtes beschikbaar voor creatief talent.


Domijn richt zich overigens niet alleen op de Robsonfabriek. Het is de bedoeling dat de ruimte ernaast wordt ingericht als een gemêleerde woonwijk met ruimte voor groen en een wijkmoestuin. Begin volgend jaar hoopt de woningcorporatie te starten met de bouw van 21 eengezinswoningen, 20 studio’s en 3 tiny houses.
bron en video zie: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-ou ... em?1128182
Bijlagen
Oude pyjamafabriek Robson is nu broedplaats voor creatief talent.PNG
Gebruikersavatar
MarcBrugge
Member
Member
Berichten: 54
Lid geworden op: do feb 11, 2016 9:36 pm
Locatie: Enschede

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door MarcBrugge »

Haha, dat is grappig. Vanuit bouwkunde hebben we dit project (en met name het woningbouw project er omheen) bij een internationale building challenge behandeld. Deze heeft onze groep toen niet gewonnen, maar het stedenbouwkundig plan om dit gebouw heen lijkt verassend veel op het plan dat wij hadden ingediend :P
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Koos »

Arie schreef: vr apr 12, 2019 11:47 am Verborgen Macandraflat in Enschede wordt voor tonnen opgeknapt

Het is misschien wel één van de best bewaarde geheimen van Enschede: de gigantische Macandraflat, verborgen in het groen van het Volkspark. De flat heeft ruim 230 eenpersoonsstudio's en studentenkamers en wordt door de nieuwe eigenaar de komende jaren compleet verbouwd.

Vanaf het dak van de flat kun je zo'n beetje heel Enschede zien. De flat is gigantisch en tóch verborgen, want als je vanaf de Emmastraat de parkeerplaats op rijdt, doemt hij zomaar voor je op. De nieuwe beheerder van de flat is Marian van der Helm. Aan haar de taak om de flat klaar te maken voor de grootscheepse verbouwing die hard nodig is: "Als er niets gebeurt is de flat rijp voor de sloop."

Steeds meer singles
En dat zou zonde zijn, want als bewoner geniet je van een prachtig uitzicht over de stad. Nu wonen er in de flat vooral internationale studenten, vroeger waren dat verpleegsters en artsen in opleiding. Na de verbouwing moet het gebouw geschikt zijn voor iedereen die alleen wil wonen: "Er komen steeds meer singles, éénpersoonshuishoudens. Die willen graag centraal wonen, ontzorgd worden en dan is dit een perfecte locatie."

Toch lijken maar weinig mensen iets te weten over de bijzondere flat, behalve de bewoners. Tijdelijk komen er ook even geen nieuwe bewoners bij, omdat de flat - die uit drie gebouwen bestaat - leeg moet zijn: "We gaan niemand dwingen om te verhuizen. Via natuurlijk verloop hopen we verdieping voor verdieping leeg te krijgen."

Geen nieuwe studenten in Macandraflat
Over de geschiedenis van de flat is maar weinig bekend bij Marian. De flat staat bekend als de 'verpleegstersflat'. Her en der zie je in het gebouw nog dingen die daar naar verwijzen. Bijvoorbeeld in één heel speciale ruimte die Marian ons tijdens de rondleiding laat zien. Als ze het tl-licht aanknipt staan we tot onze verbazing in een ouderwetse collegezaal, waar de dokters in opleiding vroeger les moeten hebben gekregen: "De oud-bewoners zullen wel versteld staan dat dit er nog is," zegt Marian glunderend.

Lege banken in de ouderwetse collegezaal
De nieuwe eigenaar van de flat is Yolufe beheer, een vastgoedbedrijf van Simon Yigit en zijn familie. Voor de flat is een bedrag neergelegd dat naar schatting in de miljoenen loopt. Over de kosten om de flat weer up-to-date te krijgen kan Marian niet zoveel zeggen, maar dat het een gigantisch bedrag zal zijn, is duidelijk. De verbouwing gaat zo'n twee tot drie jaar duren.

Overigens is niet alleen de Macandraflat, maar ook het iconische en naastgelegen oude Memphishotel in handen van het vastgoedbedrijf, maar dit hotel wordt niet verbouwd.
bron: https://www.rtvoost.nl/nieuws/310752/Ve ... -opgeknapt
Koos
Member
Member
Berichten: 716
Lid geworden op: vr sep 27, 2019 7:03 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Koos »

Afbeelding

Met enorme verbazing heb ik bovenstaand artikel gelezen. Ik heb altijd gedacht dat het gesloopt zou worden. De lange renovatietijd, de onpraktische betonconstructie en weinig informatie deden even vrezen voor een goedkoop afvoerputje op de woonmarkt, maar de renders en de site van de exploitant maken veel duidelijk. Ze noemen het zelf micro-apartments, maar ik zou het meer omschrijven als een short stay hotel.


Trebbe:
De eigenaar van Macandra was Trebbe. Die hebben flink winst gemaakt door langlopende contracten met de UT, Saxion en MST. Ik heb altijd gedacht dat het na het uitmelken, gesloopt zou worden en dat er dan nieuw gebouwd zou worden op deze populaire locatie. Ik denk ook dat Trebbe meer verdiend heeft, dan de nieuwe eigenaar zal gaan doen. De huidige waarde van het complex lijkt me de grondwaarde minus de sloopwaarde. Het lijkt me dat Trebbe het lachend verkocht heeft.


Bouwkundige staat:
Bouwtechnisch is het enorme probleem dat de beukmaat nogal smal is. De kamers zijn nu denk ik 2,6meter breed en ook na samenvoegen kunnen er geen mooie grote open ruimtes gemaakt worden. De gangen en balkons zijn ook smal dus daar valt ook geen winst te behalen. Het belangrijkste punt is dat deze betonconstructie zeer onpraktisch is. Niet iedere betonconstructie is geschikt voor een 2e leven of andere invulling. Tevens zitten de originele houten kozijnen met enkelglas er nog in.

Ook zijn er op de begane grond rondom veel kantoorruimtes maar die zijn amper verhuurbaar omdat die ruimtes niet gegroepeerd zijn en geen eigen ingang hebben. Op de verdiepingen heb je ook veel van die loze ruimtes: de nu nog gemeenschappelijke woonkamer + keuken + wasruimte die waarschijnlijk overbodig worden maar moeilijk benutbaar zijn in de toekomst. En dan heb je nog meerdere ongebruikte ruimtes achter het trappenhuis. Je kunt er weinig mee omdat het overal losse vierkante meters zijn.


Aantal kamers:
Iedere kamer heeft zijn eigen toilet/douche. In het linker blok zijn van elke 2 kamers 1 studio met eigen keuken gemaakt. Dat zijn dus 6*6verdiepingen= 36 studio's totaal. Alleen in dit gedeelte is huurtoeslag mogelijk. In het rechter blok en in het midden zitten de meeste kamers. Dus zonder eigen keuken. In het rechterblok zitten dus 12*7verdiepingen=84 kamers. In het midden 12*7verdiepingen=84kamers. Op de 8e en 9e heb je een andere indeling. Een gewone kamer met een 2e slaaphok zonder ramen erbij. Dat zullen ook 12 verhuurbare eenheden zijn. Met de huidige indeling heb je dus 216 eenheden.

Als we in beuken rekenen dat heeft dit gebouw er 252. Iedere beuk is naar schatting 2,6meter breed bij een diepte van 3,75 meter. Iedere beuk is dus ongeveer 10m2 groot. De studio's zijn wel fijn, maar bij die indeling van 2 beuken per woning kan je maar 126 studio's in het hele gebouw kwijt.

Eerder uitgevoerde renovaties:
Lang geleden zijn er branddeuren geplaatst om de brandveiligheid te verbeteren. Er zijn toen in de smalle gangen veel tussendeuren geplaatst waardoor het erg onoverzichtelijk is geworden. Men had waarschijnlijk met minder tussendeuren toegekund als men de kamerdeuren had vervangen door exemplaren van een betere brandklasse. Dat zal vanwege de prijs niet gedaan zijn. Ook zijn later de badkamers gerenoveerd en is het ketelhuis bovenin vervangen. Desalniettemin schijnt de energierekening enorm te zijn. Geen enkele kamer heeft eigen meters voor verwarming of elektra.

Afbeelding

Afbeelding

Renders:
Als ik naar de renders kijk zie ik dat men gekozen heeft om van iedere 1,5 beuk een woning te maken. Ze gaan dus piepkleine studio's van 15m2 bouwen. Totaal zijn dat 168 woningen. Dat zou 4 balkondeuren per verdieping geven ipv de huidige 6. Dat detail klopt niet op de renders. Wat je wel goed kan zien is de onhandige betonconstructie. De vertikale kolom waar de tv aanhangt en daarboven de horizontale draagkolom die richting balkon gaat. Precies dezelfde constructie zit aan de andere kant van de kamer, maar is weggewerkt in de muur.

Trouwens zijn de huidige tussenwandjes en kamerdeuren erg gehorig dus die zullen ook vervangen worden. Het zou wel een flinke middelvinger zijn naar het huurtoeslagsysteem als de gemeenschappelijke keuken op iedere verdieping openblijft omdat de keuken op de eigen kamer te klein is. Slim is wel het bouwen van een nieuwe entree en het slopen van al die onbestemde kamers op de begane grond.

Alles bij elkaar valt het me niet tegen. Gezien de plannen gaat binnen en buiten alles eruit. De woningnood in Enschede is blijkbaar zo groot, dat de komst van zo'n project mogelijk blijkt.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Twekkelerveld »

Bedankt voor alle informatie Koos. Ik vind de buitenkant er wel mooi uit zien op de renders. Echt jammer dat je het gebouw nooit ziet staan.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door hans »

daar heb ik vroeger heerlijk gesnurkt , nix gehorig...
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Horstlanden-Veldkamp en Pathmos

Bericht door Hendrik »

De eigenaar van de flat heeft lang geleden knippen en plakken geleerd bij mijn vrouw in de klas. Tevens heeft hij bij haar een strikdiploma gehaald. Goede gedegen ondergrond dus. 8) :lol: .Laat die familie maar schuiven. Met niks begonnen. nooit in opspraak. :okay:
Wat sas as dós was kaans.
Plaats reactie