Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

oude foto's Enschede

Over de rijke historie van de stad.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Re:

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:
Hendrik schreef:Veel van deze foto's kan ik nog plaatsen, wie kent nog de Berkenkamp, de meubelzaak van Schoo en koffiehuis De Volksvriend?
Erg leuk
Ik denk dat deze foto voor de oudere Enschedeers wel is terug te kennen. Het is een foto in 1954 gemaakt van de Willemstraat deel Berkenkamp waar nu de Boulevard is. Het is het pand van fa. Schoo dat wordt afgebroken. Herkenbaar is rechts op de achtergrond het H.T.S. gebouw.
De Straat die recht vooruit loop is de Beukinkstraat. Die kwam uit op de Brinkstraat, nu Oldenzaalsestraat. Aan de overzijde van de Brinkstraat werd de straat voortgezet onder de naam Kortelandstraat. Aan die Kortelandstraat zien we nog een barak van het oude ziekenhuis Ziekenzorg.Die barak was oorspronkelijk voor besmettelijke ziekten. In de Jaren '50 werd die gebruikt voor de opvang van demente en zorgbehoeftige bejaarden. Door elkaar heen. Ik weet nog dat ik er 's zondags na kerk met mijn tante naar toe ging. Een oudtante van mij zat er ook. Ze was zeker niet dement en vond het dan ook vreselijk dat ze daar haar laatste dagen moest doorbrengen Het staat nog op mijn netvlies gebrand dat er een plas met pies onder een rotanstoel lag waar een oud dametje in zat. Zo te zien is de HTS nog in aanbouw. De aula is met het koperen dak is goed te herkennen. Ik stond er met mijn vriendjes bij toen een kunstenares met veel geduld bezig was om bij de corridor van het hoofdgebouw naar de aula een mozaiek kunstwerk te maken. Steentje voor steentje in de lijm/cement drukken. We speelden er veel. Ik woonde er dicht bij. In de kelder van de HTS was een fietsenstalling. Een hellingbaan ging aan de buitenkant naar beneden. We gingen met onze Hudora rolschaatsen op de hurken naar beneden. Dat ging al fout bij de eerste keer. Ik reed met de ijzeren wieltjes over mijn vingers van beide handen. Joelend ben ik naar huis gegaan :cry: :D
Zo is dat voorlopig genoeg? ik weet nog wel meer te vertellen maar mijn vingers worden stram.
Laatst gewijzigd door Hendrik op do feb 06, 2014 9:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat sas as dós was kaans.
hans
Member
Member
Berichten: 2738
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: oude foto's Enschede

Bericht door hans »

Ik reed met de ijzeren wieltjes over mijn vingers van beide handen.
ik weet nog wel meer te vertellen maar mijn vingers worden stram.


misschien is dat de oorzaak ? :lol:
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Hendrik »

hans schreef:Ik reed met de ijzeren wieltjes over mijn vingers van beide handen.
ik weet nog wel meer te vertellen maar mijn vingers worden stram.


misschien is dat de oorzaak ? :lol:
Nooit aan gedacht Hans, dat je me na pakweg 55 jaar op het juiste spoor zet :yes: :lol:
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Arie »

Weer heel mooi Hendrik :okay: Door jouw verhaal wordt het mij wat duidelijker hoe vroeger de Berkenkamp moet hebben uitgezien. Ik plaats hierbij nog wat foto's van de Diezerstraat met koffiehuis De Volksvriend en de Oranjestraat in de hoop dat je hierover ook nog wat kunt vertellen.
Bijlagen
Diezerstraat.jpg
Willemstraat hoek Oranjestraat 1953.jpg
Oranjestraat vanaf Kuipersdijk richting Diezerstraat(2).jpg
Oranjestraat vanaf Kuipersdijk richting Diezerstraat.jpg
Oranjestraat.jpg
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Re:

Bericht door Hendrik »

Arie schreef:
Hendrik schreef:Veel van deze foto's kan ik nog plaatsen, wie kent nog de Berkenkamp, de meubelzaak van Schoo en koffiehuis De Volksvriend?
Erg leuk
Ik denk dat deze foto voor de oudere Enschedeers wel is terug te kennen. Het is een foto in 1954 gemaakt van de Willemstraat deel Berkenkamp waar nu de Boulevard is. Het is het pand van fa. Schoo dat wordt afgebroken. Herkenbaar is rechts op de achtergrond het H.T.S. gebouw.
Toch ga ik nog even verder met de foto van de kruizing Berkenkamp met het afbraakpand van Schoo. Waarvan Hans zo snedig opmerkte opmerkte dat mijn stramme vingers aan een gebeurtenis van zo'n 55 jaar geleden ligt.

We zien aan de Beukinkstraat en ook aan de Berkenkamp mooie gladde straatoppervlakken. Dit was zo gemaakt omdat daar de markt tijdelijk naar toe was verplaatst. Door de aanleg van het eerste deel Boulevard1945 was dat nodig. Wat ik mij van die markt herinner is dat er veel standwerkers waren. Een van die standwerkers verkocht een flesje met een inhoud waarmee je kopie-en kon maken. Dat ging zo: als je een plaatje uit bv de Donald Duck wilde hebben moest je er een blanco vel opleggen. Dan een wc papiertje met de vloeistof doordrenken en op het blanco vel strijken. De drukinkt eronder loste op en trok in het blanco vel. Toen ik Jaren later in een grafisch bedrijf kwam te werken ontdekte ik aan de geur dat het pure aceton was geweest. Kon allemaal in de Jaren 50.
Aan de rechterkant zien we op de hoek van de Berkenkamp en de Alsteedsche straat café 't Tunken. Ik weet nog dat op die hoek een van de jongens van een grote familie uit de Floresstraat onde een auto kwam. Bijna geen verkeer en toch een ongeluk.
Net op de hoek van de Beukinkstraat zien we nog het pand van slagerij Wesselink, later gingen ze naar nieuwbouw aan de Floresstraat.
Links daarnaast met die erkers boven de panden van Mijeran groente en fruit, en drogisterij de Vijzel. Beiden gingen naar nieuwbouw aan de raadhuisstraat. In de rij waar nu Gabor zit.
Van de drogist ging in vroeger Jaren altijd een schuine mop rond. Het schijnt dat er voor en na de oorlog een soort middeltje tegen alle kwalen was: Hoffman druppels. Een probaat middel tegen allerlei kwalen. Komt er een dame bij de drogist " Oh, drogist ,kun je van Hoffman druppels zwanger worden? "joa, da kan wa, meer dan mot Hoffman d'r wa zelf biekom'n" :lol:
Achter de barak waar ik in het vorige verhaal over schreef, zo tussen het oude ziekenhuis en de Rietmolenstraat was een kwekerij. Kwekerij Kors.De ingang was aan de Rietmolenstraat op de plek waar nu de achteringang van Action en het fittnescentrum is. De oude kastanjebomen die er 60 jaar geleden al voor de ingang stonden staan er volgens mij nog steeds.
Van de Berkenkamp is in de laatste dagen van de oorlog niet veel overgebleven. een bombardement met brisantbommen kreeg alles plat. Mijn vader en moerder vertelde altijd dat de Berkenkamp een jodenbuurtje was. Veel joodse handelaren waarvan weinig de Jaren 40-45 overleefd hebben.
Ik kan mij nog goed herinneren dat er aan de Brinkstraat waar we ook naar kijken wat oude herenhuizen stonden. Wat de oorlog overleefd had werd afgebroken. Een paar huizen hadden marmeren vloeren in de hal met goudaders erin. Tijdens die sanering zijn nog verscheidene blindgangers uit de oorlog gevonden.
Al met al, een foto met veel herinneringen.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: oude foto's Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Arie schreef:Weer heel mooi Hendrik :okay: Door jouw verhaal wordt het mij wat duidelijker hoe vroeger de Berkenkamp moet hebben uitgezien. Ik plaats hierbij nog wat foto's van de Diezerstraat met koffiehuis De Volksvriend en de Oranjestraat in de hoop dat je hierover ook nog wat kunt vertellen.
Alphons Ariëns, priester in Enschede van 1886-1901. Hij was in 1895 onder meer oprichter van het koffiehuis/logement De Volksvriend.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Hendrik »

Van de foto's van de Oranjestraat en anderen weet ik erg weinig. Die straten lagen in het gedeelte dat nodig was voor de aanleg van het eerste Boulevard gedeelte. Dat liep van het eind van de (oude) CF Klaarstraat naar wat nu de Kuipersdijk heet. Volgens mij heette dat eerder de Mooienhofstraat. Hoek oude Postkantoor. Toen mijn actieradius als lagere schoolkind wat groter werd was dit deel al helemaal tegen de vlakte. Aan de foto's te zien was dat geen ramp. Wat een gribus. Ik weet nog wel dat het postkantoor er niet stond. Het was voor ons kinderen altijd een geweldig speelterrein.
Wat sas as dós was kaans.
renewolf
Member
Member
Berichten: 19
Lid geworden op: ma jul 27, 2009 5:44 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: oude foto's Enschede

Bericht door renewolf »

Om het alles wat meer te visualiseren is hier een kaartje met de oude en nieuwe situaties

Afbeelding
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Arie »

renewolf schreef:Om het alles wat meer te visualiseren is hier een kaartje met de oude en nieuwe situaties
Heel mooi renewolf :okay: Hiermee krijg ik nu een duidelijk beeld hoe de oude straten in de Berkenkamp lagen ten opzichte van de latere Boulevard.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Hendrik »

Erg goed gedaan Rene! Wel moeten we rekening houden met het feit dat de toenmalige kaartentekenaars niet zo erg nauwkeurig waren t.o.v. de werkelijkheid. Dan geeft een paar millimeter verschil een iets vertekend beeld.
Ik weet niet wie er We Love Enschede op Faceboek volgen, maar daar wordt soms dramatisch gedaan over verdwenen stukjes oud Enschede. Aan dat soort nostalgie doe ik niet mee. Als je het huidige Enschede, met name binnen de Singels bekijkt is het vele malen mooier dan de ouwe troep die er 50 tot 60 jaar geleden stond.

Misschien moeten we ook maar een een draadje beginnen over de lelijkheid van toen. En dan kun je de vieze lucht er niet bij krijgen.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21487
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Arie »

Hendrik schreef:Misschien moeten we ook maar een een draadje beginnen over de lelijkheid van toen. En dan kun je de vieze lucht er niet bij krijgen.
Er is wel een topic genaamd lelijkste stukje Enschede zie: http://www.enschede-stad.nl/forum/viewt ... =lelijkste
misschien kun je het daaronder brengen?
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: oude foto's Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Mooi kaartje :okay: Die vieze stank van kolen, de vieze stank uit het roergebied enz. enz. brrrr.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4806
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Veteraan »

Mooi gedaan, René. Door deze samenvoeging hebben we een helder beeld gekregen. Nu vind ik het nóg mooier om te kijken naar de oude foto's van die omgeving en herkennen hoe het was!
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: oude foto's Enschede

Bericht door bartg »

enschedeinansichten schreef:Mooi kaartje :okay: Die vieze stank van kolen, de vieze stank uit het roergebied enz. enz. brrrr.
In mijn jeugd woonden we aan de Ribbeltsweg. Als er een zuidoosten wind waaide hing mijn moeder, en ik denk ook de buurvrouwen, de was niet buiten.
Dan werd alles op de overloop gehangen. Een zolder was er niet.
Zo schoon was de lucht vroeger echt niet !!
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Vincent1971 »

bartg schreef:
enschedeinansichten schreef:Mooi kaartje :okay: Die vieze stank van kolen, de vieze stank uit het roergebied enz. enz. brrrr.
In mijn jeugd woonden we aan de Ribbeltsweg. Als er een zuidoosten wind waaide hing mijn moeder, en ik denk ook de buurvrouwen, de was niet buiten.
Dan werd alles op de overloop gehangen. Een zolder was er niet.
Zo schoon was de lucht vroeger echt niet !!
Nou tegenwoordig kan je met een gerust hart de was buiten hangen. Maar dat is nog niet zo lang. 20 jaar geleden kon je het goed zien aan de auto's buiten en aan de ramen. Maar tegenwoordig valt het mee.
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Hendrik »

Ik woonde in de buurt van de Javastraat Buitenzorgplein. De BATO fabriek aan de Perikweg was berucht. Mijn moeder kwam meerdere malen met wasgoed in huis vol zwarte stippen. Stond de wind weer verkeerd.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4205
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: oude foto's Enschede

Bericht door enschedeinansichten »

Al die fabrieken hadden stoom of warmte nodig en die kwam uit kolen, later ging dat met de goedkope dikke stookolie, die kon je met een schop scheppen zo dik was dat. Voor gebruik moest die olie dan eerst verwarmd worden. Goedkoop betekende ook geen constante kwaliteit en elke keer moesten we de instelling van de ketel veranderen. Gevolg kwalm en roetvlokken dus klachten van de omwonenden.
De vrouwen kwamen dan bij mij klagen. :no:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Vincent1971 »

enschedeinansichten schreef:Al die fabrieken hadden stoom of warmte nodig en die kwam uit kolen, later ging dat met de goedkope dikke stookolie, die kon je met een schop scheppen zo dik was dat. Voor gebruik moest die olie dan eerst verwarmd worden. Goedkoop betekende ook geen constante kwaliteit en elke keer moesten we de instelling van de ketel veranderen. Gevolg kwalm en roetvlokken dus klachten van de omwonenden.
De vrouwen kwamen dan bij mij klagen. :no:
Afbeelding

Zulke walm? Is de voormalige textielfabriek bij de Borneostraat, daar waar nu het ziekenhuis staat.
Een goed begin heeft geen einde
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Hendrik »

J.F Scholten aan de Haaksbergerstraat met achteruitgang aan de Borneostraat. Er stond een grote stoomketel aan de Haaksbergerstraatkant. Buiten, met bijbehorende geluiden. Ongeveer op de plek waar nu de oprit van het ziekenhuis zit. Zag het elke zondag in de Jaren 60. De Zuiderkerk staat er tegenover en die bezochten we. Heb nog foto's van de afbraak van het hoge magazijn aan de Haaksbergerstraat. Als kind "Leefden" we op het geluid van de stoomfluit. Die was van verre te horen. Voor het naar school gaan 's middagd wisten we als kinderen precies wanneer het tijd was om naar huis te gaan. Jas aan en lopend naar school.De fluit was voor het personeel bestemd maar was in verre omtrek te horen. De Fa. Scholten had ook een oproepsysteem met meerdere geluiden voor het kader. Dat systeem werd door de telefoniste bdiend. ieder kaderlid had zijn eigen reeks tonen. Mijn vader herkende veel. Die werkte bij Spinnerij Tubantia en had hetzelfde systeem.
En dat was nog maar 1 fabriek. Er waren vele stoomketels met bijbehorende geluiden en stankwalmen.
Wat sas as dós was kaans.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1294
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: oude foto's Enschede

Bericht door Vincent1971 »

Hendrik schreef:J.F Scholten aan de Haaksbergerstraat met achteruitgang aan de Borneostraat. Er stond een grote stoomketel aan de Haaksbergerstraatkant. Buiten, met bijbehorende geluiden. Ongeveer op de plek waar nu de oprit van het ziekenhuis zit. Zag het elke zondag in de Jaren 60. De Zuiderkerk staat er tegenover en die bezochten we. Heb nog foto's van de afbraak van het hoge magazijn aan de Haaksbergerstraat. Als kind "Leefden" we op het geluid van de stoomfluit. Die was van verre te horen. Voor het naar school gaan 's middagd wisten we als kinderen precies wanneer het tijd was om naar huis te gaan. Jas aan en lopend naar school.De fluit was voor het personeel bestemd maar was in verre omtrek te horen. De Fa. Scholten had ook een oproepsysteem met meerdere geluiden voor het kader. Dat systeem werd door de telefoniste bdiend. ieder kaderlid had zijn eigen reeks tonen. Mijn vader herkende veel. Die werkte bij Spinnerij Tubantia en had hetzelfde systeem.
En dat was nog maar 1 fabriek. Er waren vele stoomketels met bijbehorende geluiden en stankwalmen.
Afbeelding
Een goed begin heeft geen einde
Plaats reactie