Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Foto's van Enschede en andere plaatsen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

In 2013 ging er nog weleens een stofzuiger over de Oude Markt
Bijlagen
Oude Markt stofzuiger.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

Alsof de poort van een pretpark opengaat
Gepubliceerd: Maandag 01 juni 2020 21:49
Ernst Bergboer | 1Twente

Het mag! Na bijna drie maanden stond er weer meubilair op de terrassen van de Enschedese Oude Markt. Rond kwart voor twaalf vormden zich de eerste rijtjes. “Ik werd er even emotioneel van”, zei een bedrijfsleider die we interviewden.

Stervensdruk is het niet meteen, maar de Oude Markt staat evengoed behoorlijk vol. Met mensen die deze eerste gelegenheid om weer een terrasje te kunnen pikken te baat nemen. In aanloop naar het middaguur - klokslag twaalf mogen de terrassen open - hangt er zelfs even een verwachtingsvolle spanning, alsof het wachten is tot de poort van het pretpark opengaat

Triage in de horeca
Bij de meeste terrassen moet je daadwerkelijk door een poortje. De triage heeft ook de horeca bereikt. Een medewerker stelt je een paar gezondheidsvragen - of je gezond bent, niet neusverkouden; of je de laatste weken nog in aanraking bent geweest met iemand die corona heeft; van dat werk - voor je verder mag.

Dat lijkt al gauw niet meer per se nodig. “Hoeft niet meer, hoor ik net”, roept de bedrijfsleider van café-restaurant Fabels naar de serveerster achter de ingangsbalie. “Laat mensen de regels lezen, als ze dat begrijpen, mogen ze door.” Bij Moeke staan geen linten of hekjes. Er hoeft ook niet gereserveerd te worden. De regels zijn hetzelfde: maximaal twee mensen aan een tafel, anderhalve meter afstand en geen enge dingen onder de leden. “Ik zet liever een extra personeelslid buiten. Die stapt op mensen af en vraagt. Wel een triage dus, maar ik geloof dat wij de enige zijn die het zo doen.”

Heropening is een feestje
Alle terrassen zijn een stuk de Oude Markt opgeschoven. Of, waar dat niet kan, zijwaarts uitgebreid. Na wat rondvragen schatten we dat de capaciteit ruwweg de helft is van normaal. Maar dat lijkt de pret niet te drukken. De meeste cafés hebben flink wat personeel opgeroepen - deels anticiperend op drukte, maar ook omdat de heropening een feestje is dat ze graag gezamenlijk vieren.
bron en zie video op: http://enschede.1twente.nl/video-%7c-al ... em?1160431
Bijlagen
Alsof de poort van een pretpark opengaat.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

Verbouwing befaamd cafépand in Enschede in volle gang: wat komt er in het oude Poort van Kleef?

DOOR WILCO LOUWES
Het zal de meeste Enschedeërs die regelmatig de binnenstad bezoeken niet zijn ontgaan. Na vele jaren van leegstand is er eindelijk beweging rondom het voormalige Poort van Kleef. Het cafépand aan de Oude Markt wordt momenteel grondig verbouwd. Officiële mededelingen zijn er niet gedaan. De grote vraag is dan ook wat er in de horecazaak gaat gebeuren. Op zoek naar een antwoord op die vraag, dook 1Twente in de stukken.
Oude Markt 19 verbouwing Poort van Kleef 2022.jpg
20221023 Poort van Kleef verbouwing Enschede Oude Markt Wilco Louwes
Het voormalige Poort van Kleef wordt momenteel grondig verbouwd. De situatie op de foto is van enkele weken geleden. Daarop is te zien dat de draagconstructie is vernieuwd. © Wilco Louwes
Poort van Kleef was een bekend café in de Enschedese binnenstad. In 2008 werd het pand verkocht aan horecamagnaat Khalid Oubaha, die ook eigenaar is van de naastliggende discotheek Aspen Valley. Sindsdien wordt 'Oude Markt 19' gekenmerkt door leegstand en is er geen uitgaanspubliek meer binnen geweest. Vier jaar geleden leek er schot in de zaak te komen, toen in de Kamer van Koophandel op het adres 'The Beer Room' werd ingeschreven.

Geruchten
Een nieuwe horecazaak dus. Maar ondanks meerdere pogingen van 1Twente reageert pandeigenaar Khalid Oubaha niet op de vraag wat er nou precies in de voormalige Poort van Kleef gaat gebeuren. Ondertussen draait de geruchtenmolen in het lokale horecawereldje overuren. Zo zou er worden gewerkt aan een voor Enschede nieuw horecaconcept, waarbij klanten hun eigen bier kunnen tappen.

Taptafels
Die geruchten lijken in ieder geval te worden bevestigd door de vergunning voor de verbouwing van 'The Beer Room', die inmiddels al enkele jaren geleden door de gemeente is afgegeven. Te zien op de tekeningen is dat er een nieuw café/restaurant wordt gevestigd op de begane grond en de eerste verdieping.

De nieuwe horecazaak komt dus, afgezien van een interne toegangsdeur, los te staan van Aspen Valley. Behalve dat er een keuken staat ingetekend, valt ook de opstelling van de tafels op. Er wordt volgens de tekeningen namelijk gebruik gemaakt van zogeheten 'taptafels', wat de indruk wekt dat klanten hun eigen biertjes kunnen tappen. Soortgelijke horecaconcepten bestaan al in steden als Amsterdam en Utrecht.
bron: https://www.1twente.nl/artikel/2104351/ ... -van-kleef
Highlander
Member
Member
Berichten: 549
Lid geworden op: ma sep 01, 2008 12:02 pm

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Highlander »

Dat zou eens tijd worden zeg! Vond het in de zomer altijd verschrikkelijk hoe Aspen Valley dat stuk bij het terras aantrok, zag er niet uit met die beschimmelde overkapping.
Gebruikersavatar
Daniela
Member
Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo apr 05, 2015 12:00 am

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Daniela »

Highlander schreef: wo dec 07, 2022 10:26 am Dat zou eens tijd worden zeg! Vond het in de zomer altijd verschrikkelijk hoe Aspen Valley dat stuk bij het terras aantrok, zag er niet uit met die beschimmelde overkapping.
Ik dacht dat het bij Aspen hoorde :lol:
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

GEZELLIG SCHAATSEN OP DE OUDE MARKT
Deze winter is de schaatsbaan terug op de Oude Markt van 1 december t/m 7 januari 2024. Dit jaar combineren we kou, gezelligheid, Enschedese gezelligheid met een gevarieerd aanbod aan activiteiten. Zo kun je komen knutselen, lekker eten, door middel van ijsstokken kennis maken met curling en trekken we vrijdags de disco skikleding uit de kast!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken! Kom overdekt schaatsen op de Oude Markt bij het Enschedees schaats café. Drink gezellig een warme kop chocolademelk in ons café, bindt de schaatsen onder en kijk of jij het schaats talent nog in je hebt! Entree is €5,- en schaatsen kun je ter plekke huren voor €2,50. Of ga jij voor de Singelschaats Stempelkaart? Zie hieronder.

Je kunt van 1 december 2023 t/m 7 januari 2024 elke dag schaatsen van 9:30 tot 22:00 uur.*

Dagen: 1 december 2023 t/m 7 januari 2024
Tijden: 09:30 tot 22:00uur
Kosten: Entree is €5,- en schaatsen kun je ter plekke huren voor €2,50
*Let op: Eerste en Tweede Kerstdag, oudjaar- en nieuwjaarsdag is de schaatsbaan tot 18.00 geopend.


De Singelschaats Stempelkaart
Nieuw dit jaar is de Singelschaats stempelkaart. Hiermee kun je tien keer schaatsen voor de prijs van acht! Inclusief schaatsverhuur. Zo schaats je alle tien Singels van Enschede af en bespaar je geld! De kaart is niet persoonsgebonden. De kaart is alleen tot 1 december bij onze Tourist Info te verkrijgen, aan Langestraat 41.
OP = OP
zie:
https://www.uitinenschede.nl/schaatsbaa ... 177kedCBpc
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

Markt afbraak toiletgebuw krantenfoto Tubantia 13-3-1956
Markt afbraak toiletgebuw krantenfoto Tubantia 13-3-1956.jpg
Markt afbraak toiletgebuw krantenfoto Tubantia 13-3-1956.jpg (134.82 KiB) 891 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

Het vroegere gebouwtje van de marktmeester met openbaar toilet op de Markt op een aantal afbeeldingen.
Markt 10-15 met Markthandel en openbaar toilet gebouw marktmeester Concordia 1930.jpg
Markt 15 Concordia met openbaar toilet en gebouw Concordia en gebouw marktmeester.jpg
Markt 10 e.v. gebouwtje marktmeester brandmonument.jpg
Markt 10 e.v. gebouwtje marktmeester brandmonument.jpg (93.72 KiB) 890 keer bekeken
Markt 8 met Marktstraat villa Cromhoff, brandmonument, gebouwtje marktmeester.jpg
Markt 33 gebouw marktmeester vanaf terras 30-40er jaren.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

Zoals op voorgaande berichten blijkt is het gebouwtje van de de marktmeester met daarin het openbaar toilet in 1956 gesloopt.
In dit gebouwtje was ook een kiosk en een trafostation, zie krantenbericht Tubantia van 2-6-1954
Volgens het krantenbericht Tubantia van 2-12-1952 waren er toen al plannen om het toiletgedeelte van het gebouwtje ondrgronds te brengen in het nabij gelegen fietsenbewaarplaats.
In de Tubantia van 17-5-1955 wordt bericht gemaakt van de aanbesteding van het ondergronds toilet op de Markt.
Op de laatste foto van 21-4-1980 is het ondergronds toiletgebouw te zien voor de panden Markt 10-16 hotel Atlanta, café De Pimpelaar en Concordia met een aparte ingang voor heren en dames.
Later werden die ingangen gebruikt als hoofd- en noouituitgangen voor het ondergrondse cafe .t Gat in de de Markt. zie bericht hierna.
Markt kioskgebouwtje met openbaar toilet zal verdwijnen krantenfoto Tubantia 2-6-1954.jpg
Markt kioskgebouwtje met openbaar toilet zal verdwijnen krantenbericht Tubantia 2-6-1954.jpg
Markt kioskgebouwtje met openbaar toilet zal verdwijnen krantenbericht Tubantia 2-6-1954.jpg (124.13 KiB) 861 keer bekeken
Markt ondergonds toilet krantenbericht Tubantia 2-12-1952.jpg
Markt ondergonds toilet krantenbericht Tubantia 2-12-1952.jpg (36.27 KiB) 861 keer bekeken
Markt bouwen ondergronds toilet krantenbericht 17-5-1955.jpg
Markt bouwen ondergronds toilet krantenbericht 17-5-1955.jpg (73.57 KiB) 861 keer bekeken
Markt 10-16 hotel Atlanta, café De Pimpelaar en Concordia. Achter de muurtjes op de voorgrond en de telefooncel zit het destijds een openbaar toilet, later een studentenclublokaal 24-4-1980.jpeg
Markt 10-16 hotel Atlanta, café De Pimpelaar en Concordia. Achter de muurtjes op de voorgrond en de telefooncel zit het destijds een openbaar toilet, later een studentenclublokaal 24-4-1980.jpeg (203 KiB) 861 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

In het voormalige ondergrondse toilet aan de Oude Markt kwam dus later het cafe t Gat inde Markt, zie krantenbericht Tuabntia 21-4-1980.
zie voor meer afbeeldingen van dit ondergrondse cafe mijn bericht van 10-5-2023 op viewtopic.php?p=196076&hilit=gat+in+de+ ... fa#p196076
Oude Markt 13 cafe t Gat in de Markt krantenfoto 16-11-1988.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

Graffity Cafe aan de (Oude) Markt 6. Vroeger zat in dat hoekpand Markt 6-7 hoek Marktstraat o.m. de kledingzaak van Maseland. Nu zit in dat hoekpand Oude Markt 6 Food Bar Bluff, zie: https://www.bluff.nl/
Markt 6 Graffity Cafe. Mexican Diner. Woensdag 5 maart 1986. Super Session. Mike and the Scumbags Adje van den Berg.jpeg
Markt 6 Graffity Cafe. Mexican Diner. Woensdag 5 maart 1986. Super Session. Mike and the Scumbags Adje van den Berg.jpeg (93.58 KiB) 500 keer bekeken
Oude Markt 6 Graffitycafe interieur.jpeg
Oude Markt 5-6 Vanaf café Graffity en café De Kater richting Langestraat 1990.jpg
Markt 6-7 Fa. Maseland kledingzaak met aparte Damen en Heeren ingang.jpg
Oude Markt 6 foodbar Bluff terras.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Oude Markt: Het mooiste plein van Nederland.

Bericht door Arie »

Arjen en Gusta stoppen: Jansen & Janssen overgenomen door de buren
Oude Markt 10 Jansen & Janssen interieur.jpg
Oude Markt 10 Jansen & Janssen interieur.jpg (123.72 KiB) 438 keer bekeken
Na 40 jaar valt het doek voor Jansen & Janssen, één van de bekende cafés aan het Enschedese horecaplein. De ‘buren’ nemen het over en maken er een muziek en danscafé van. Vlnr: Arjan Suers, Gusta Suers-Benders en de nieuwe eigenaren Lynda Hunink-Luttje, Ken Berends, Bart Hunink en Nicole Berends. © Lars Smook

Na liefst 40 jaar stopt café Jansen en Janssen. De zaak aan de Oude Markt wordt overgenomen door de ‘buren’, het horecagezin achter de Ierse pub Molly Malone. J&J wordt een muziek- en danscafé, en krijgt een nieuwe naam: The Jolly Jug.

Lucien Baard 19-01-24, 18:30 Laatste update: 07:58
Het is misschien een klein café aan het plein, maar altijd een grote trekpleister geweest. ‘Dansen bij Jansen’ is een begrip. Het was al die jaren een toevluchtsoord voor Jan en alleman: kunstenaars, voetbalfans, creatievelingen, dagjesmensen. Er zijn vaste gasten waar lief en leed mee is gedeeld. Zelfs een stel dat elke zaterdag koffie met appelgebak komt halen, en zelfs afbelt als ze een keer overslaan.

Deze vrijdag worden zoveel mogelijk klanten en relaties door Arjen en Gusta Suers geïnformeerd over de verkoop, en dat zij ermee stoppen. De overdracht is per 1 maart. Arjen (55) heeft Jansen en Janssen dan 24 jaar gerund. Zijn vrouw Gusta (43) loopt er ook zo’n 20 jaar rond als mede-eigenaar, haar halve leven.

Drie weken gehuild
De verkoop is een besluit dat genomen is met het verstand, maar het hart hapert soms nog. Gusta: „Ik heb eerst drie weken gehuild, Jansen en Janssen was ons kindje.” Ook nu nog zitten de emoties hoog. Ook bij Arjen. „Maar het is goed zo”, zegt ze. „Ik ben er nu eigenlijk wel blij mee. Er staat straks in elk geval iemand achter ‘mijn’ bar die snapt hoe het moet.”

En dat zijn Lynda en Bart Hunink en hun kinderen Nicole en Ken Berends. Ze zitten sinds 2009 op de Ierse pub Molly Malone. Later kwam daar Big Belly’s Tavern bij, net om de hoek van de Oude Markt, met op de menukaart gerechten uit de Ierse en de Nederlandse keuken.

Meer reuring
Ze willen met The Jolly Jug iets aan het horecaplein toevoegen wat er nog niet is, zeggen ze. Reuring! In een café met veel live-muziek: waar jonge artiesten optreden, met regelmatig een jamsessie, waar dj’s hun platen kunnen draaien en je hoe dan ook elk weekend kunt dansen.

Lynda: „We hebben veel plannen, maar het concept is nog niet helemaal ontwikkeld. Het blijft wel een no-nonsensecafé, Maar de komende vijf weken wordt het spoorboekje gemaakt.” Maar iets van ‘dansen bij Jansen’ blijft dus, al is het misschien met een knipoog. „Net zoals de naam, Jolly Jug, weer dubbel J.”

Dansen op tafel
De ondernemers vertellen gezamenlijk over de deal aan de grote karakteristieke leestafel. De tafel die zo oud is als Jansen en Janssen zelf. Er is gedanst op dat blad. Nu wordt er geklonken op de overname. Het was eigenlijk in een recordtijd rond.

Begin december werd Arjen benaderd door ‘een ondernemer van buiten de provincie’ of hij zijn café wilde verkopen. En er lag meteen ook een bod op tafel. Er waren geen plannen. „Maar dan ga je wel nadenken; verrek ik doe dit al zo lang…” Zo begon het.

„Ineens had ik ook een flashback. Toen ik net op Jansen en Janssen zat, bleek de zaak naast mij plotseling verkocht en ik wist van niets. Dat vond ik zo jammer, want je krijgt vaak maar één keer een kans om het pand van je buren te kopen.”

Dit is mijn stad
Die ‘fout’ wilde Suers zelf niet maken. Bovendien: „Enschede is mijn stad. Het is onze stad. Al die ketens die tegenwoordig de steden beheersen. Dat H&M-gedoe, waardoor elke binnenstad op elkaar lijkt. Dat wil je niet voor dit mooie plein…” Met dat ‘in het achterhoofd’ stapte hij naar Lynda en Bart Huinink van ‘Molly’.

Dat was eind december. Begin januari was het beklonken. De kinderen van Lynda en Bart zijn ook wel toe aan een nieuwe stap, misschien iets voor zichzelf. De familie liep sowieso al een tijd na te denken over een derde zaak. „Iets met muziek, dat maakt het plaatje compleet.”

Ken: „Nicole en ik lopen bij ‘Molly’ ook al vanaf ons 10de rond. Horeca is ons met de paplepel ingegoten. Dit is echt een kans. We wisten met z’n allen snel: Hier gaan we voor.”

Een eigen zaak en een Porsche
Wat Arjen en Gusta gaan doen? Arjen: „Natuurlijk heb je momenten dat het nog moeilijk voelt. Als kind zei ik al: voor mijn 30ste wil ik een eigen zaak en een Porsche.” Het werd een kroeg en een Donkervoort. „Maar nu hoef ik niet meer zo nodig. Ik ga nu eerst leuke dingen doen. Nog meer genieten met de kinderen. Er is genoeg in en rond het huis te doen. En ik ga lekker golfen.”

Voor Gusta ligt alles nog open. „Ik wilde ooit een eigen zaak. En eigenlijk heb ik alles in de horeca bereikt wat ik wilde. Nu zie ik wel wat er op mijn pad komt. Er is nog zoveel meer mogelijk in het leven om te doen. En wie weet kijken we over een half jaar elkaar aan en denken: zullen we…?
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/arjen- ... ~a991a045/
Plaats reactie