Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Over de rijke historie van de stad.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Errik »

Ik had toch even mijn Enschede 1940-1945 van zolder moeten halen voordat ik van alles beweer. :oops:
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Robert »

Überhaupt al 'n schande dat 'ie op zolder ligt!
Hans van Dijk

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Hans van Dijk »

Robert schreef:Überhaupt al 'n schande dat 'ie op zolder ligt!
Duitse woorden in je tekst terwijl je over de periode 40-45 spreekt....oei oei oei :D
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Errik »

Robert schreef:Überhaupt al 'n schande dat 'ie op zolder ligt!
Hoho, een volwaardige zolderkamer hè! Beneden staat het al vol met literatuur, dus de 'studieboeken' zijn naar boven gegaan.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

gevelstenen van herbouwde panden na bombardement
Bijlagen
gevelsteen herbouwd pand Usselerweg.jpg
Usselerweg.jpg
haaksbergerstraat rijwielzaak de wilde.jpg
haaksbergerstraat rijwielzaak.jpg
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

vervolg
Bijlagen
haaksbergerstraat.jpg
haaksbergerstraat 217.jpg
haaksbergerstraat herbouwd.jpg
haaksbergerstr. 201.jpg
Anpimi

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Anpimi »

Ik kan helaas niet alle foto's zien, zijn deze verwijderd?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

vandaag 71 jaar geleden:

Bombardement op Enschede


Het bombardement op Enschede vond plaats op 10 oktober 1943 en was gericht tegen Vliegveld Twente[1], dat inmiddels een Duitse Fliegerhorst was geworden op de belangrijke route naar het Duitse binnenland. Dit had 151 doden, 104 zwaargewonden en zware schade in de stad tot gevolg. Met name de wijken 't Zwik, Pathmos en het Hogeland werden getroffen[2]. De bombardementen werden door de Duitse propaganda breed uitgemeten, door de geallieerde bemanningen als roekeloos en incompetent af te schilderen.

Hoewel met "het bombardement van Enschede" meestal dit bombardement wordt bedoeld, vielen ook in 1944 en zelfs na de bevrijding in 1945 bommen op Enschede. In totaal is Enschede 61 keer gebombardeerd[3], waarbij 356 mensen om het leven kwamen[4]. Vooral de aanwezigheid van de Vliegbasis Twente die door de Duitsers werd uitgebreid en de goede verbindingen met Duitsland maakten Enschede tot een doelwit voor geallieerde bommenwerpers. De ligging vlak aan de grens heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat Enschede soms voor een Duitse stad werd aangezien.
zie verder: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bombardement_op_Enschede
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door enschedeinansichten »

Wikipedia heeft wel meer dingen fout, dit is volgens mij zeer kort door de bocht. :cry:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

enschedeinansichten schreef:Wikipedia heeft wel meer dingen fout, dit is volgens mij zeer kort door de bocht. :cry:
maar op 10 oktober 1943 was er wel een bombardement, zie: http://4en5mei.enschede.nl/archief/00005/
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door enschedeinansichten »

Dat klopt maar dat had niets met het vliegveld te maken. :(
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Spruwel »

Maar de voetnoot bij het Wikipedia artikel verwijst naar een verslag waarin staat
236 of 274 B-17's hit the railroads and waterways in and around Munster,
Germany at 1503-1518 hours plus targets of opportunity at Coesfeld, Germany
and Enschede Airfield in the Netherlands
Dat is toch duidelijk met het vliegveld als (secundair) doel.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door enschedeinansichten »

Het is toch alom bekend dat dit vergissingsbombardementen zijn geweest.
Wikipedia als bron is niet verstandig, elke i------- kan daar iets plaatsen.

http://www.secondworldwar.nl/enschede/b ... Dg1GPl_t8E

http://www.achteruitkijkspiegel.nl/gesc ... l?id=16327

http://www.niod.nl/nl/vraag-en-antwoord ... -nederland



Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Spruwel »

Gaat het dan misschien over twee verschillende dingen die toevallig op dezelfde dag waren?
Het grote bombardement op de stad, die eigenlijk bedoeld was voor een duitse stad.
En een aanval op het vliegveld als onderdeel van een andere missie.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door bartg »

Ik was op die bewuste zondag 10oktober op het voetbalveld van Richtersbleek .Richtersbleek speelde tegen Vosta.
Plotesling begon het te rommelen in de lucht .Er kwamen vliegtuigen uit de richting Duitsland."Dee doot niks, dee bint leeg"
werd er gezegd. Maar toen kwanen er jagers vanaf het vliegveld .De bommenwerpers kwamen in het nauw en lieten hun last vallen. Ze waren toch niet leeg. De gevolgen zijn bekend .Zo ver mij bekend waren de bommen bestemd voor Rheine.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door enschedeinansichten »

Zie het boek , De Fatale Aanval van Alphons E. Brinkhuis.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Spruwel »

Het is inderdaad bekend dat het een vergissingsbombardement was.
Maar het is me nog niet duidelijk of er twee dingen speelde op dezelfde dag. Het verslag waar het wikipedia artikel naar verwijst vermeld duidelijk het vliegveld. Misschien zijn die twee dingen daar door elkaar gehaald.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4167
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door enschedeinansichten »

Weet iemand welke voetbalwedstrijd er toen in het Van Heekpark werd gespeeld ?
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door bartg »

enschedeinansichten schreef:Weet iemand welke voetbalwedstrijd er toen in het Van Heekpark werd gespeeld ?
Sportclub speelde op het van Heekspark maar ik weet niet tegen wie.
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Enschede na het Amerikaanse bombardement in 1944

Bericht door Arie »

Nog steeds tranen om vergissingsbombardement in Enschede

ENSCHEDE/DENEKAMP - Ze zijn de angst inmiddels ruimschoots voorbij. Het verdriet bijna. Dat zit bij Henny (84) en Harry (82) Haverkort toch nog dicht onder de oppervlakte. Met strofen uit een gedicht als rode draad vertellen over de dag dat hun huis aan de Boeroestraat werd platgebombardeerd.

Michel Hasselerharm 09-10-18

Kort geleden nog, toen hij het gedicht Uitgebomd weer las, dat hij in 1995 had geschreven over zijn herinneringen aan die zonnige zondag 10 oktober 1943. Bij het lezen hield Henny Haverkort het, tot zijn eigen verbazing, niet droog. „Ik heb even moeten huilen. We staan er op 10 oktober ook altijd bij stil. ‘Het is vandaag weer 10-10’, zeggen we dan. Door er over te praten, herbeleef je die dag. Met de emoties erbij.”

‘De bommenwerpers vliegen traag,
In drommen voort over de stad.
En in de verte hoor je vaag ,
Dat bommen zijn uiteengespat.’

Prachtige dag
„Het was een prachtige dag”, vertelt Henny. „Ik was in de keuken bezig met havermoutkoekjes. Ineens begonnen de planken in de kast te rammelen en het servies te rinkelen. Alsof het een aardbeving was. reken maar dat je daar bang van wordt. Ik was 9 jaar.”

‘Broer Harry komt ook aangerend,
Hij wijst omhoog: ‘Een vliegtuig brandt!’
En paps bedenkt zich geen moment,
Hier blijven staan is te riskant.’

Vuurspuwende berg
„Mijn vader had de gewoonte om op zondagmiddag even op bed te gaan liggen”, aldus Harry Haverkort. „Toen het luchtgevecht steeds dichterbij kwam, heeft Henny hem wakker gemaakt. Ik speelde een paar huizen verder op. Henny riep dat ik ook thuis moest komen. Had ik dat maar niet gedaan. Dan was ik niet gewond geraakt.” Henny: „Opeens zagen we zo’n enorme Lancaster naar beneden komen. Als een vuurspuwende berg. Gevolgd door bommen die al wiebelend naar beneden vielen.”

‘Dan wordt het opeens onwerk’lijk stil..!
O God! Wat is er nu gebeurd!
Ons huis in puin! Om ’s hemelswil!
Mijn linkeroor is afgescheurd.’

Weggeblazen
„We hadden pech. Ons huis was vol geraakt door een 500-ponder”, vertelt Henny. „De gevel was weggeblazen. Het dak grotendeels verwoest. Ook twee huizen naast ons waren flink geraakt. Ik was aan een kant volledig verdoofd. Ik had een flinke wond aan mijn oor. Harry had zijn been gebroken en onze vader, zo bleek later, drie ribben. Dat weerhield hem er niet van om het huis in te gaan. Ons broertje Leo, die een jaar oud was, lag nog boven in bed. Het plafond was bovenop het bedje gevallen. Wonder boven wonder had hij niets.”

‘Ze pikken alles - los en vast.
Een horde wilden stroopt door ’t huis.
Ze graaien alles wat hun past,
De braafste buur wordt plots gespuis.’

Herinneringen
„Het was een fijne buurt. We hebben er mooie, dankbare herinneringen aan”, benadrukt Harry. „Maar dat was wel erg, dat er na het bombardement van alles werd gestolen. Het meeste hebben we nooit weer gezien. Alleen van een NSB-gezin in onze straat hebben we spulletjes teruggekregen.”

‘Ginds komt ook moeder aangesneld.
Tien straten eerder viel ze flauw.
Want stellig werd haar daar verteld:
‘Ze zijn vast door! Wat erg, mevrouw.’

Bewondering
„Mijn moeder was naar de film. Samen met haar zussen. Een met Deanna Durbin. Ze kwam nooit ergens, maar die moest ze zien”, vertelt Henny. „Ik heb grote bewondering voor mijn ouders. Stel je voor: daar stonden ze. Met drie kinderen. En verder helemaal niets. En toch is het ze gelukt om weer een bestaan op te bouwen.”

‘Een huisje, groot genoeg voor twee,
Wordt slechts ons vijven toegezegd.
De beide oudsten wordt een stee,
Op ’t platteland nog toegezegd.’

Tien kinderen
„Mijn ouders en Leo kwamen te wonen in een kleine woning aan de Meidoornstraat. Ik kwam bij de molenaar en zijn gezin in Geesteren terecht. Werd er met een koetsje heen gereden”, herinnert Henny zich nog. „Het heeft mijn leven voorgoed veranderd. Er woonden al tien kinderen. Ik was nummer elf. Het leven in zo’n grote groep heeft mij gevormd. En de oorlog leek er voorbij. Angstgevoelens waren daar snel verdwenen.”
Hoe anders was dat voor Harry. „Ze zeggen dat ik in Haaksbergen ben geweest. Maar ik kan me er niets van herinneren. Het is een zwarte vlek. Het zal een shock zijn geweest. De angst maakte alles anders. Als ik maar een vlekje in de lucht ontwaarde, gilde ik al van angst. Dat ging langzaam over, maar ik heb er best lang last van gehad.”

‘Ons oude huis wordt weer herbouwd.
We vieren feest. ’t Is voor elkaar!
En weet je wat je overhoudt?
Een hechte band. Da’s ook weer waar!’

„Twee jaar na de oorlog konden we terug naar de Boeroestraat. De drie verwoeste huizen zijn mooi verbouwd. Als je heel goed kijkt, kun je nog zien wat er is gebeurd. Maar verder herinnert er weinig tot niets aan die 10 oktober”, vindt Henny. „Ik woon nog steeds in de buurt, aan de Hoogstraat. Op zo’n 100 meter afstand”, vertelt zijn broer. Henny woont al jaren in Denekamp. „Maar soms rij ik nog wel eens door de Boeroestraat en denk ik: ‘O ja, hier was het.”

(Lees verder onder de foto)

Ook de Wagelerdwarsstraat werd getroffen tijdens het vergissingsbombardement van 10 oktober 1943
Ook de Wagelerdwarsstraat werd getroffen tijdens het vergissingsbombardement van 10 oktober 1943 © Stadsarchief Enschede
Hoe kon het zo fout gaan?
Ze waren dood- en doodmoe. Drie zware missies in even zoveel dagen. Veel bemanningen van de 236 bommenwerpers en 216 jachtvliegtuigen van de Amerikaanse luchtmacht waren al uitgeput voordat ze op zondag 10 oktober 1943 op pad gingen om Münster te bombarderen. En toen werden ze ook nog eens opgewacht door 350 Duitse jagers, met grote verliezen als gevolg. Daaronder de leiders van de missie, waardoor grote verwarring ontstond. Een aanval op gelegenheidsdoel Rheine mislukte twee keer. En toen kwam een nieuwe stad in zicht. Maar die lag niet, zoals gedacht, in Duitsland. Het was Enschede.

De Amerikaanse vlieger Edgar C. Buford vertelde in 1964 in ‘Dagblad Tubantia’: ‘Het was rond Münster vrij sterk bewolkt geweest en mede door de omtrekkende beweging, die we twee keer hadden moeten maken, waren de navigatoren de weg wat kwijtgeraakt en konden ze niet precies vertellen waar we ons bevonden. Na korte tijd klaarde de lucht op en zagen we beneden een kleine stad liggen. Min of meer verheugd vlogen we achter de leider aan; we waren blij eindelijk onze lading kwijt te kunnen en ons optimisme nam nog toe toen we bemerkten dat de stad kennelijk geen luchtafweer had. (…) We dachten niet anders of we hadden een Duitse stad platgegooid, al wisten we de naam ook niet.’

Er vielen 151 doden, 104 zwaargewonden en 441 lichtgewonden. Er werden 158 panden geheel en 231 deels verwoest.

‘Alsof honderd leeuwen brullend op ons af kwamen’
Het was een prachtige zondagmiddag toen de bommen vielen op Enschede. Veel mensen op straat of langs de lijn bij hun favoriete voetbalclub. Enschedeër Eric Heijink verzamelde de laatste jaren voor zijn website secondworldwar.nl diverse herinneringen van ooggetuigen van die dag. Hieronder een kleine bloemlezing.

Ingenieur Bos: ‘Ineens hoorden we de bommen neerloeien. ’t Was een geluid of honderd leeuwen brullend op ons af kwamen. Tijd om in huis dekking te zoeken, was er niet.’

Bart Gosen was bij een voetbalwedstrijd van Vosta: ‘Het geluid kwam uit het oosten, dus iedereen zei: ‘er kan niet veel gebeuren, want ze zijn leeg.’ Plotseling verschenen er van alle kanten Duitse vliegtuigen en begon er boven onze hoofden een luchtgevecht. (…) Toen kwam het luchtalarm. De vliegtuigen lieten de bommen vallen. Ze waren niet leeg.’

V-teken
Nel Nijhuis: ‘Ik zag die dag parachutisten naar beneden komen, vliegeniers die ergens achter in de Broekheurne neerkwamen. Ze werden door de Duitsers opgebracht met een platte boerenwagen. Een Amerikaan lag achterop. Ik zie hem nog het V-teken geven. Toen wist ik als kind nog niet wat dat betekende.’

Herman van der Horst: ‘Ik heb die middag nog staan juichen. ik ging niet zo graag naar school en de ESV, waar ik bij juffrouw Kobus in klas drie zat, was door een goedgemikte bom in een grote ruïne veranderd.’

Hennie Boersma: ‘Wat ik daar aan de singel gezien heb. Ik praat er eigenlijk maar weinig over, maar dat was een verschrikking. (…) Daar liggen een jongen en een meisje. Die lagen half over een fiets. En dat meisje gilt: ‘Herman, Herman’. Die naam vergeet ik nooit meer. (…) Aan de kant, nog geen halve meter er vanaf had je een putje en daar stroomt het bloed naartoe. Als ik nu over de singel rij, dan kijk ik nog altijd naar dat putje. Gek is dat.’
bron: https://www.tubantia.nl/enschede/nog-st ... ~a0052482/
Bijlagen
Broers Henny (links) en Harry Haverkort bij hun oude woning aan de Boeroestraat. In een zijmuur staan nog steeds de initialen die zij met hun vriendengroep in de stenen krasten. © Annina Romita.jpg
Broers Henny (links) en Harry Haverkort bij hun oude woning aan de Boeroestraat. In een zijmuur staan nog steeds de initialen die zij met hun vriendengroep in de stenen krasten. © Annina Romita.jpg (115.01 KiB) 8152 keer bekeken
Ook de Wagelerdwarsstraat werd getroffen tijdens het vergissingsbombardement van 10 oktober 1943 © Stadsarchief Enschede.jpg
Ook de Wagelerdwarsstraat werd getroffen tijdens het vergissingsbombardement van 10 oktober 1943 © Stadsarchief Enschede.jpg (121.52 KiB) 8152 keer bekeken
Plaats reactie