Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Alleen op pad in Enschede: Kerkhof, Grolsch en stadion

Foto's van Enschede en andere plaatsen.
Plaats reactie
Apollyon
Member
Member

Alleen op pad in Enschede: Kerkhof, Grolsch en stadion

Bericht door Apollyon » do aug 31, 2006 11:16 pm

Nadat ik Robert en Invis had afgezet na de foto-meeting van 10 augustus, ben ik zelf nog ff verder gaan kijken. Vooral het oude kerkhof had ik wel interesse in. Ik heb altijd al een kerkhof willen fotograferen (ben al 2 x voor een gesloten hek geweest bij kerkhof Crooswijk/Rdam) dus nam nu mn kans waar, vooral omdat Invis had verteld dat het een oud kerkhof was met grafstenen uit de 19de eeuw.

Helaas was het niet al te best weer en soms ging het net te hard regenen om te kunnen fotograferen, waardoor er enkele vlekken op de foto's zijn ontstaan.

Boerenkerkhof Enschede:

1. Het kerkhof is in 1829 aan de Deurningerstraat geopend.
Afbeelding

2. De kosten voor de aanleg van de begraafplaats waren toendertijd 540 gulden.
Afbeelding

3. De begraafplaats is aangelegd nadat in 1828 door een koninklijk besluit het begraven in kerken verboden werd.
Afbeelding

4. De naam Boerenkerkhof kreeg het al snel doordat er veel mensen van het platteland uit de gemeente Lonneker (= nu Enschede) werden begraven.
Afbeelding

5. In 1921 werd er door de gemeente uitgeweken wegens ruimtegebrek naar de Westerbegraafplaats aan de Hengelosestraat.
Afbeelding

6. De laatste begraving vond plaats in 1952.
Afbeelding

7. In 1954 werd het Boerenkerkhof gesloten voor begravingen.
Afbeelding

8. Een tijdlang is het park verwaarloosd.
Afbeelding

9. Junks, alcoholverslaafden en zwervers zagen het Boerenkerkhof als een geliefde hangplek.
Afbeelding

10. Tegenwoordig is het park grondig onderhanden genomen.
Afbeelding

11. Niet alleen kwa zwervers, maar ook het groenvoorziening en de grafstenen zijn onderhanden genomen.
Afbeelding

12. Het park zag er idd wel verzorgd uit en de kapotte grafstenen geven toch nog die creepy, verlaten sfeer.
Afbeelding

13. Een kindergraf bezorgt me altijd rillingen. Wat erg om veel te jong te sterven.
Afbeelding

De oude Grolsch fabriek:

14. Grolsch heeft een lange geschiedenis die terug gaat naar het jaar 1615.
Afbeelding

15. Het behoort hiermee tot de oudste ondernemingen van Nederland.
Afbeelding

16. Grolsch is ontstaan uit een fusie van brouwerij "De Klok" te Groenlo en de Enschedese Bierbrouwerij.
Afbeelding

17. Die fusie vond plaats in 1922.
Afbeelding

18. Koninklijke Grolsch opende op 7 april 2004 in Enschede de meest geavanceerde brouwerij ter wereld, waardoor de bestaande brouwerijen in Groenlo en Enschede werden gesloten.
Afbeelding

19. De sloop is al vergevorderd.
Afbeelding

FC Twente stadion:

20. Op 10 mei 1988 is het nieuwe stadion van FC twente, het Arke stadion geopend met een capaciteit van 13.500 bezoekers.
Afbeelding

21. De eerste officiele wedstrijd die in het Arke stadion werd gespeeld was tegen PSV die door FC Twente met 3 - 0 werd gewonnen.
Afbeelding

22. Helaas voor mij, speelde Twente een wedstrijd om het moment dat ik langs kwam, waardoor ik geen betere foto's heb kunnen maken.
Afbeelding

Dit was dan mn eigen rondleiding Enschede.

Plaats reactie