Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Glanerbrug

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Glanerbrug

Bericht door Errik »

Winkelboulevard Glanerbrug kleurt dorp uitbundig

GLANERBRUG - Groene bomen langs de straat en als een paraplu boven het middenplein, winkelgevels in zes verschillende mediterrane kleuren en een nieuw plaveisel van rood-bruine klinkers. Het door de stedenbouwkundigen tot winkelboulevard verklaarde nieuwe hart van Glanerbrug kleurt het grensdorp uitbundig. Nog nooit is de herinrichting van de Gronausestraat als belanrijke ‘winkelader’ door het dorp zo concreet én nabij geweest. Verklaarden de ondernemers zich onlangs al in grote lijnen akkoord, gisteravond waren ook de politici op een enkele kleine kritische kanttening na, vol lof.


De plannenmakers hadden een heidens karwei aan het schetsontwerp voor het nieuwe winkelgebied. ‘We moesten veel functies in een klein gebied persen’, omschreef projectleider Roel Veldhuis tijdens de presentatie in de stadsdeelcommissie Oost. Dat persen had tot gevolg dat het bestaande fietspad langs de Gronausestraat straks verdwijnt. Aan weerszijden komt nu een zes meter breed trottoir, vervolgens 2,5 meter brede parkeerhavens (langsparkeren), een rijstrook van 3,40 meter en een twee meter brede middenberm. Kosten: 1,8 miljoen euro. Het kernwinkelgebied is iets opgerekt en loopt nu vanaf de Nieuw Frieslandstraat tot aan het Heldersplein (was aanvankelijk Kerkstraat). ‘Het Heldersplein ligt er nu een beetje verloren bij’, aldus Veldhuis. De winkelluifels verdwijnen en maken plaats voor zonneschermen.

Als het aan het college ligt, wordt ook het stuk Gronausestraat ten zuiden en noorden van het winkelgebied in de herinrichting meegenomen. Dan ontstaat een langgerekt groen lint (30 kilometer-zone) vanaf de Willem Barendszstraat tot aan de grens. Kosten: 1,3 miljoen euro extra. Als het geld er is, begint de klus waarschijnlijk begin 2007, zoals de winkeliers graag willen.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bron
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Leuk denk ik, maar moeten de fietsers nu op de rijweg? Gaat het dan geen Zuidlus toestand worden?
de kloomp'maj anhoalen
lulu de bourgoise
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 2:18 pm
Locatie: Enschede

Bericht door lulu de bourgoise »

tja dat gevoel wekt het ook bij me op......:) het auto verkeer kan toch door een tunnel?? Dan hebben voetgangers en fietsers vrijspel!!
DrMarten

Bericht door DrMarten »

Winus schreef:Leuk denk ik, maar moeten de fietsers nu op de rijweg? Gaat het dan geen Zuidlus toestand worden?
Daar was ik ook al bang voor toen ik het las :{
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

lulu de bourgoise schreef:tja dat gevoel wekt het ook bij me op......:) het auto verkeer kan toch door een tunnel?? Dan hebben voetgangers en fietsers vrijspel!!
Enige idee hoeveel een tunnel kost?
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Vincent1971 »

QyRoZ schreef:
lulu de bourgoise schreef:tja dat gevoel wekt het ook bij me op......:) het auto verkeer kan toch door een tunnel?? Dan hebben voetgangers en fietsers vrijspel!!
Enige idee hoeveel een tunnel kost?
Vertel eens hoeveel kost een tunnel ?
Een goed begin heeft geen einde
lulu de bourgoise
Member
Member
Berichten: 59
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 2:18 pm
Locatie: Enschede

Bericht door lulu de bourgoise »

hahaha ben ik ook benieuwd naar????? Ach ja met die flaters die de gemeente geld heeft gekost moet ook een tunnel ofzo te realiseren zijn!! Of de Gronausetraat verhogen!! hihihihihih
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Zes meter trottoir (wie moet daar allemaal gaan lopen?)en 0 meter fietspad of 4 1/2 meter trottoir en 1 1/2 meter fietspad. Wat is projectleider toch een moeilijk beroep!! Die moet vast een verstokt automobilist zijn of nog nooit in Glanerbrug zijn geweest!  :cry:  :cry:
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Glanerbrug

Bericht door imzadi »

Als het aan het college ligt, wordt ook het stuk Gronausestraat ten zuiden en noorden van het winkelgebied...
Volgens mij hield iemand de kaart op z'n kant :? :shake:

Wat betreft de discussie omtrent het vrijliggend fietspad, dit is ook in Boekelo al ter sprake geweest. Het schijnt 'not done' te zijn om bij een 30-kilometerzone een vrijliggend fietspad aan te leggen. Want dan zouden automobilisten wel eens gaan kunnen denken dat ze zich op een doorgaande weg bevinden, en daarom sneller gaan rijden.

Tja, regels zijn blijkbaar weer belangrijker dan verkeersveiligheid :x :shake: :head:
Robert

Bericht door Robert »

Als iedereen 'gewoon' (onmogelijk, maar ok) 30 rijdt, is er niets aan de hand; en zo wordt er geredeneerd.
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

Sommige plannenmakers mogen dan misschien in een of andere droomwereld leven, waar iedereen zich keurig gedraagt en zich precies aan alle (verkeers-)regeltjes houdt...  De werkelijkheid is toch ietsjes anders.
En daar het toch om reele plannen gaat, die in deze werkelijkheid worden uitgevoerd, zou iets meer realiteitszin soms wel wenselijk zijn.
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Vincent1971 schreef:
Vertel eens hoeveel kost een tunnel ?
Toch wel minimaal 10 miljoen per 100 meter. Minimaal. Zal eerder richting de 20 a 30 miljoen gaan.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

een trottoir van 6 meter breed, krijgen de winkeliers hier in Glanerbrug een beetje last van hoogmoedwaanzin.
Dat soort afmetingen vindt je in wereldsteden, en daar hebben ze dan ook voldoende inwoners om een dergelijk trottoir te vullen.
Glanerbrug krijgt op hoogtij dagen het huidige trottoir niet eens vol.
Wat een waanzinnige vorm van geldverspilling, ze kunnen het huidige niveau van het winkelaanbod beter moderniseren, anders zullen de mensen voor een gezellig dagje winkelen tot echt naar de binnenstad van Enschede blijven gaan, in plaats van de twee minuten welke je hier in het gunstigste geval te vermaken bent.
Bovendien is het versmallen van het wegdek al helemaal van de zotte, als er nu een vrachtwagen staat te lossen, dan is het al een complete chaos, laat staan wanneer er ook nog eens dergelijke maatregelen op de straat worden losgelaten.
Het is nu eenmaal een doorgaande weg richting Duitsland, deze moet juist zo begaanbaar mogelijk worden gehouden.
De hele doorstroming is al bijzonder slecht onder de huidige omstandigheden, en de gemeente realiseert ook geen echt alternatief om naar Duitsland te komen.
Ik moet dagelijks over de Gronausestraat, en hecht meer waarde aan een goede verbinding dan aan een winkelparadijs, wat het toch nooit worden zal.
Er is al ellende genoeg door de slecht afgestelde stoplichten vanuit Enschede op deze straat,
Dus laat in vredesnaam dit soort idiote plannen snel varen.
Een goed bereikbaar winkelcentrum tegenover de Shell met goede parkeervoorzieningen is van veel meer waarde, dan het speeltje van de betroffen winkeliers.
:down:
imzadi
Member
Member
Berichten: 434
Lid geworden op: ma mar 22, 2004 12:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door imzadi »

De doorgaande verbinding naar Duitsland loopt (volgens de beleidsmakers) over de N35 / B54 neu. Daarnaast zal de verlengde Euregioweg het verkeer richting Losser uit Glanerbrug houden. Het is dan ook de bedoeling dat er (vrijwel) geen doorgaand verkeer meer over de Gronausestraat gaat rijden. Volgens de beleidsmakers dus.
In realiteit zie ik toch nog steeds veel verkeer wel van de Gronausestraat gebruik maken. Vooral verkeer van Enschede (-Oost) nar Gronau en vv.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Ik woon zelf in  de wijk Voskamp, wat zijn dan mijn opties: :?

1. ik ga linksaf de Gronausestraat op en rijd rechtstreeks naar Duitsland :okay:

of

2. ik sla rechtsaf, om terug te rijden naar de Oostweg, en dan vervolgens richting de N35, alwaar ik dan wederom Linksaf richting Duitsland kan rijden, om ergens tussen Gronau en Altstate te eindigen en inmiddels 10 kilometer voor Jan met de korte achternaam te hebben omgereden :down:

Ik vraag mij af of de beleidsmaker van de Gemeente en de winkeliers ook deze route nemen., met de huidige brandstof prijzen
Als we dat allemaal zouden doen zijn we zowel volslagen achterlijk alswel bezig het milieu gigantisch overbodig te belasten.

3. de verlengde Euregioweg is voor menigéén ook geen realistische optie, zeker niet vanuit onze wijk.
Ook hier moeten wij ver omrijden, om vervolgens nog niet uit te komen waar we willen.

Conclusie: Laat de situatie zoals hij is, en wanneer er dan toch geld over de BALK moet,
Investeer dan in een betere doorstroming, i.p.v een belemmerde.

Waar zijn ze in deze stad in godsnaam mee bezig, de burger heeft een veel helderde visie dan de gemiddelde ambtenaar, lees mijn onlangs gepubliceerde artikel over de afsluiting van de Livingstonestraat er maar eens op na, op de site van BVEnschede, in de sectie uit de wijken.
:head:
Bata4

Bericht door Bata4 »

Hans van Dijk schreef: Waar zijn ze in deze stad in godsnaam mee bezig, de burger heeft een veel helderde visie dan de gemiddelde ambtenaar, lees mijn onlangs gepubliceerde artikel over de afsluiting van de Livingstonestraat er maar eens op na, op de site van BVEnschede, in de sectie uit de wijken.
:head:
Ik lees hierin dat je er van uit gaat dat een ambtenaar visie zou kunnen hebben?  :D
Ambtenaren nemen geen besluiten. Je moet bij burgemeester en wethouders zijn. Al eerder is geschreven dat tegen verkeersbesluiten  bezwaar kan worden gemaakt. Kennelijk is dat niet gebeurd of heeft het niet geholpen.
Werk met elkaar een alternatief uit, bespreek dat op het verkeerspreekuur (zie Huis aan Huis of bel de afdeling verkeer) met de wethouder. Het is verkiezingstijd, met een beetje overtuigingskracht moet je een eind kunnen komen.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Bata4 schrijft :
Al eerder is geschreven dat tegen verkeersbesluiten  bezwaar kan worden gemaakt. Kennelijk is dat niet gebeurd of heeft het niet geholpen.
Werk met elkaar een alternatief uit, bespreek dat op het verkeerspreekuur (zie Huis aan Huis of bel de afdeling verkeer) met de wethouder. Het is verkiezingstijd, met een beetje overtuigingskracht moet je een eind kunnen komen.
Het ageren tegen verkeersbesluiten heeft over het algemeen geen zin,
als individuele burger word je niet gehoord en of serieus genomen.
3 jaar geleden is reeds door meerdere Voskamp bewoners bezwaar aangetekend tegen de afsluiting van de Livingstonestraat.
De gemeente heeft met een arrogante houding deze bezwaren naast zich neer gelegd.
Dus wat heeft het voor zin om met de gemeente in conclaaf te gaan.

Nee ik heb me voorgenomen om de nieuwe partij BVEnschede te gaan steunen door op hen te stemmen in de komende gemeenteraad verkiezingen, en ik hoop dat dit voorbeeld door veel mensen gevolgd zal worden.
Deze partij gaat zonder politieke agenda zitting nemen in de raad, om de bureaucratie van de gemeente hopelijk voor lange tijd te doen verdwijnen.
In ieder geval kan de burger zijn of haar bezwaren, problemen en dergelijke via BVEnschede rechtstreeks op de agenda van de raad laten plaatsen, zonder door de wethouders 20 keer van het kastje naar de muur te worden gestuurd.
Hopelijk kan dit soort ontmoediging beleid voor eens al altijd worden afgezworen.

Alle huidige partijen hebben de gemeente niet kunnen bekeren, om het zo maar eens te noemen, dus die krijgen mijn stem sowieso niet meer.
Het is tijd voor vernieuwing…..BVEnschede ik ga met jullie mee !!!!

http://www.bvenschede.nl/
Bata4

Bericht door Bata4 »

Goed dat je je onvrede omzet op een positieve manier en je niet verliest in een aanhoudende klaagzang maar op 7 maart je democratische stem laat horen. Dat zou iedereen moeten doen!

Ik ben het niet met je eens dat je niets bereikt als je bij de gemeente aanklopt. De fractie Burgerbelangen heeft in Andre Leloux nu bijna 4 jaar een stem gehad in het college. Dat heeft op verschillende fronten een ander geluid gegeven. Leloux heeft ook voor kleine mensen dingen gedaan. In deze periode zijn meer wethouders heel toegankelijk gebleken. Ook de gemeenteraad komt meer uit het stadhuis en in de wijk. Wijkraden kunnen ook een duidelijke stem hebben, in veel wijken is er veel bereikt.

Ik zal wel gaan stemmen maar niet op de BVEnschede. Ik verwacht geen vernieuwing van partijen als de BVEnschede. Dat wat ik tot nu toe in de raad heb gezien van partijen die met eenzelfde filosofie zijn opgericht, vind ik over het algemeen diep treurig. Doe mij maar een partij met een programma. Ook al zijn daarin soms punten waarin ik mij niet helemaal in vind.

Uit onvrede een partij stichten is niet zo moeilijk. Om na verkiezing in de volksvertegenwoordiging dan te gaan besturen (en ook rekening te houden met belangen van anderen en de minderheid) is iets heel anders. Na alle debacles met de LPF, leefbaar ... en stadspartijen krijgen de partijen met een duidelijker programma en een bewezen staat van dienst mijn voorkeur.
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Wat ik jammer vind, is dat de vele goede dingen die door gemeenten tot stand worden gebracht nooit eens genoemd worden. Enschede heeft bijvoorbeeld de laagste criminaliteitscijfers van alle Nederlandse grote steden. Dat is allemaal dankzij goed beleid. Er valt natuurlijk altijd van alles te verbeteren, maar die eeuwige negatieve houding tegenover het bestuur en de ambtenarij is niet eerlijk.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Het mogen hebben van een mening en een voorkeur is het voordeel van een democratie, ik heb ook respect voor de andere meningen welke hier geventileerd worden.
Natuurlijk is iederéén vrij om op wie of welke partij dan ook te stemmen.
Persoonlijk heb ik echter weinig tot geen positieve ervaringen met de gemeenteraad,
En dat vormt natuurlijk mijn visie, dat is duidelijk.

Ik denk echter niet dat de BVEnschede voornamelijk uit onvrede is opgericht, maar eerder uit ideologie
Zij stappen ook zonder politieke agenda in dit proces, dus zouden zij in principe voor alle lagen van de bevolking iets kunnen gaan betekenen.
Natuurlijk zijn alle doelstellingen niet altijd volledig in te vullen, maar een partij zonder politieke voorkeur, welke als doelstelling heeft de burgerbelangen te vertegenwoordigen spreekt mij bijzonder aan. :okay:
En wanneer blijkt dat het concept niet werkt, dan zien we bij de volgende verkiezingen wel de afrekening.
In ieder geval hoop ik dat ze wel de kans krijgen zich te bewijzen, en dat niet het old-boys-network  zoals dat er nu is, systematisch gaat lopen tegenwerken. :x

Wat betreft het negatieve imago van de gemeente…..voor mijn gevoel hebben ze dat in grote lijnen aan zichzelf te wijten.
Denk aan de afwikkeling van de vuurwerkramp, de afsluiting van de binnenstad, de eeuwige verhogingen van de lasten, enz enz enz…

Nee ik ben het niet eens met de stelling dat het klagen op de gemeente onterecht zou zijn.
Iederéén is altijd prediker voor eigen parochie, zo ook hier….maar gelukkig kan en mag dat.
;)
Plaats reactie