Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Universiteit Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Helmerhoeker

Re: Universiteit Twente

Bericht door Helmerhoeker »

Geen zesje maar een tien
bouw carré en nanolab officeel van start

Met gepast vlagvertoon en ceremonieel, een virtuele rondleiding en vijf sprekers is de bouw van Carré en Nanolab afgelopen donderdag in de T-Xchange Cell van gebouw de Horst officieel ingeluid. In Carré worden de kantoor- en laboratoriumfaciliteiten van de faculteiten TNW en EWI ondergebracht. Mesa+ verhuist naar het nieuwe Nanolab. `We zijn stiekem al begonnen met bouwen, want we hebben het pand liever vandaag dan morgen klaar', aldus CvB-voorzitter Anne Flierman.

Afbeelding
Bril op, gezicht strak in de plooi. Het nanolab maakt indruk. Foto: Gijs van Ouwerkerk

In het virtual reality lab luisterden ongeveer tachtig belangstellenden naar de toespraken. Flierman trapte af. `Het is de grootste investering ooit op de campus, ruim honderd miljoen euro. Dat scoort geen zesje, maar een dikke tien. Vandaag is de officiële start van de bouw, maar we zijn stiekem al begonnen. We hebben het liever vandaag dan morgen.'

UT-emeritus hoogleraar David Reinhoudt, voorzitter van NanoNed: `Nanotechnologie is een dure tak van sport. Erg veelzijdig ook. Het vergt diverse kostbare apparaten. Daarom is het zo bijzonder dat wij dat straks allemaal bij elkaar hebben op de UT. We moeten ook blijven investeren, want landen als Korea, China en Taiwan rukken op.'

Matthias Wessling wijst er als interimdecaan van TNW op dat niet alleen vooruitgang moet worden geboekt in de infrastructuur. `Investeren in opleidingen en studenten blijft noodzakelijk. De verhuizing van een hele onderzoeksgroep naar een volkomen nieuw laboratorium, met nieuwe geuren en kleuren, dat werkt natuurlijk erg inspirerend.'

De voorzitter van het Innovatieplatform Twente Arie Kraaijeveld ziet de UT als de ontmoetingsplaats van onderzoek en markt. `Ik ben net even bij Dave Blank in huis geweest (de cleanrooms, red.) en het jeugdsentiment kwam meteen weer los. Ik heb zelf een technische achtergrond (scheikunde, red.), vandaar. Ik zie hier een schip dat klaar is om te varen. De UT is de bakermat waar onderzoek en markt elkaar kunnen vinden. De High Tech Factory, die er aan zit te komen, is hier een goed voorbeeld van.'

Een oproep deed de voorzitter ook. `De UT moet veel meer halen uit het Platform Bèta Techniek, dat als doel heeft te zorgen voor voldoende en kwalitatief goed opgeleide bèta's en technici. Ik ben voorzitter van die groep en we hebben vijftig miljoen euro voor allerlei initiatieven. Andere universiteiten maken daar slim gebruik van, de UT blijft achter.' Tot slot meldde Kraaijeveld dat hij bij Economische Zaken nog een potje met geld had getraceerd (acht ton) waar Mesa+ gebruik van kan maken, mits er een goed onderzoeksvoorstel op tafel komt.

Gedeputeerde van de Provincie Overijssel Carry Abbenhues stelde dat het lang niet zo goed gesteld zou zijn met de regio Twente zonder de universiteit. `De UT slaat een brug tussen onderzoek, mensen opleiden en werk.' Ook sprak ze over de maatschappelijke discussie rond nanotechnologie. `De vakcentrale FNV vroeg onlangs: `overheid, zorg dat u communiceert met ons over de risico's van nanotechnologie'. Daar moeten we ons inderdaad sterk voor maken. U verricht hier baanbrekend werk. U vertegenwoordigt de wetenschappelijke kant van de nanotechnologie. Wij moeten dat doen vanuit de maatschappelijke kant. U kunt op mij rekenen.'

Na alle toespraken werden de speciale 3D-brillen opgezet en voorzag wetenschappelijk directeur van Mesa+, Dave Blank, de virtuele tour van uitleg (zoals hij dat begin deze week ook deed bij een bezoek van minister Wouter Bos (zie foto voorpagina). De oplevering van de nieuwe panden staat voor begin 2009 gepland.

UT-nieuws
Rik

Re: Universiteit Twente

Bericht door Rik »

Hier gaat het ook hard!

Afbeelding
Ravelijn is deze week ten prooi gevallen aan de slopershamer. Het pand ruimt het veld voor nieuwbouw van de faculteit MB, die al een jaar of vijf buiten de campus is gehuisvest.
http://www.utnieuws.utwente.nl/new/?artikel_id=71522
Laatst gewijzigd door Rik op vr feb 15, 2008 4:12 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Perceptor

Re: Universiteit Twente

Bericht door Perceptor »

Mooi, weg met die bende! :cheer:
INVISIBLE

Re: Universiteit Twente

Bericht door INVISIBLE »

Weet niet wat er precies gesloopt wordt van dat deel, maar over het algemeen komt het gebouw troosteloos over, dus dat kan alleen maar beter worden.
Huub

Re: Universiteit Twente

Bericht door Huub »

Zo komt het eruit te zien, als dit plaatje nog klopt:
Afbeelding

(bron)
Rik

Re: Universiteit Twente

Bericht door Rik »

Nou ik heb ook nog wel flink wat andere renders gezien...

Natuurlijk die op de vorige pagina waar Citadel (gebouw met dat ronde torentje red.) ook gesloopt wordt... en tja, dat staat ondertussen leeg dusssss....

Stond ergens op de website nog een heel klein bovenaanzichtje, daar is het meer één groot gebouw in V-vorm.
Helmerhoeker

Re: Universiteit Twente

Bericht door Helmerhoeker »

Forse vertraging van sloop en nieuwbouw
kolonie vleermuizen - beschermde diersoort - hangt in de weg

De sloopwerkzaamheden van gebouw Ravelijn-hoog zijn vorige week vrijdag met onmiddellijke ingang gestaakt nadat bouwmedewerkers uitwerpselen van vleermuizen aantroffen op de derde verdieping. Omdat het om een beschermde diersoort gaat, is een speciale ontheffing nodig om de sloop te hervatten. En dat kan maanden duren.

Misschien wel een half jaar. Marien Florijn, directeur van de Vastgoedgroep Drienerlo en verantwoordelijk voor de sloop, ziet de schadepost met de dag groeien en spreekt van een enorme tegenvaller. Drie weken geleden werd hij getipt door een medewerker van de faculteit EWI. `Deze persoon had twee jaar geleden vleermuizen in Ravelijn zien rondvliegen. Wij schakelden daarom het adviesbureau Eelerwoude in. Daar doen wij altijd zaken mee als het gaat om het in kaart brengen van beschermde en zeldzame flora en fauna. Dat hebben we al eens eerder gedaan, maar Ravelijn stond er toen niet op.'

Afbeelding
De sloop van de Ravelijn en de nieuwbouw op die plek loopt door
de aanwezigheid van vleermuizen in de hoogbouw vele maanden vertraging op.


Tot vorige week vrijdag dus. `Naar aanleiding van dat mailtje heeft een bioloog van Eelerwoude op woensdag 27 februari een quick-scan uitgevoerd. De man ontdekte niets dat wees op de aanwezigheid van vleermuizen. Daarom zetten we de sloop gewoon door. De UT-medewerker die het alarm sloeg, suggereerde vervolgens dat de vleermuizen hoogstwaarschijnlijk verderop ergens in gebouw Cubicus hun onderkomen hadden gevonden.'

Maar niets bleek minder waar. Bouwmedewerkers stuitten vorige week vrijdag op verse vleermuizenkeutels. `We hebben de sloop direct stilgelegd. Vleermuizen zijn een beschermde diersoort en we moeten ons aan de flora- en faunawetgeving houden. Deze is losgekoppeld van de sloopvergunning en er moet rechtstreeks bij het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit een speciale toestemming aangevraagd worden om de sloopwerkzaamheden te hervatten.'

Omdat deze zogeheten ontheffingsaanvraag geen wettelijke reactietermijn kent, vreest Florijn dat het maanden gaat duren voordat er uitsluitsel komt. `De vertraging kan best oplopen tot een half jaar. Dat betekent dus schade. Hoeveel dat zal zijn, is nu nog koffiedik kijken', betoogt de directeur. `Maar de nieuwbouwprijzen zullen in tussentijd vast stijgen.'

Ook moeten de medewerkers van de faculteit Management & Bestuur die nu nog in het Capitool buiten de campus zitten, een half jaar langer wachten op hun nieuwe onderkomen dat op de plek van Ravelijn komt. `De faculteit is op de hoogte gesteld van de vertraging.' Florijn acht de kans groot dat de speciale ontheffing er uiteindelijk wel komt. `Maar waarschijnlijk moeten we wachten tot het uitvliegen van de jongen. Dat zal pas in september zijn.' Voorlopig zitten de vleermuizen nog in hun winterslaap en staat er een hek om het complex.

UT Nieuws
Gebruikersavatar
Tony S.
Member
Member
Berichten: 432
Lid geworden op: wo jun 07, 2006 8:23 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Universiteit Twente

Bericht door Tony S. »

Waanzin :roll:
Een lang wief is een ladder in huus!
Niek

Re: Universiteit Twente

Bericht door Niek »

Alsof die vleermuizen nog lekker hebben kunnen slapen afgelopen paar maanden. :)
Dat gebouw is al voor een groot gedeelte afgebroken/gestript..
Denk dat ze meeste al wel ergens anders onderdak hebben kunnen vinden.

Ik vind het op zich goed dat er gekeken wordt naar de natuur maar om dan de sloop te stoppen gaat me iets te ver..
Die beesten vliegen echt wel weg hoor als je met zo'n grote kraan tegen de wand aan beukt..
INVISIBLE

Re: Universiteit Twente

Bericht door INVISIBLE »

http://www.utwente.nl/vastgoed/webcams/webcam/webcam1, begint er goed uit te zien (van dichtbij is het een enorm groot project :o )
Rik

Re: Universiteit Twente

Bericht door Rik »

Ja, kom je er ook achter :lol:.
INVISIBLE

Re: Universiteit Twente

Bericht door INVISIBLE »

Nee, maar ik zeg het alleen even :hi: .
Zie het project/gebied vaak genoeg, ook voor de officiele start van de bouw, om te concluderen dat het hier over een GROOT project gaat.
crepsly

Re: Universiteit Twente

Bericht door crepsly »

Zijn deze al bij jullie bekent? Kwam ze net tegen toen ik aan wat aan t rond surfen was op de site van m'n toekomstige universiteit 8)
(een paar zijn volgen mij wel bekend)

1.
Afbeelding
2.
Afbeelding
3.
Afbeelding
4.
Afbeelding
5.
Afbeelding
6.
Afbeelding
7.
Afbeelding
8.
Afbeelding
INVISIBLE

Re: Universiteit Twente

Bericht door INVISIBLE »

Nee deze afbeeldingen waren niet allemaal bij me bekend, maar onderstrepen wel hoe fraai het gebied en gebouw er uiteindelijk uit gaat zien.
Kom regelmatig kijken naar de vorderingen van deze bijzonder grote bouwput :okay:
crepsly

Re: Universiteit Twente

Bericht door crepsly »

Is beetje ver vanuit leeuwarden :lol:
Maar volg het op de webcams want kom volgend jaar in dit gebouw te zitten :banaan:
Huub

Re: Universiteit Twente

Bericht door Huub »

Ik neem aan dat je praktica er komen te zitten? (als je een student wordt van de TNW faculteit). Onderwijs bleef dacht ik verder in de Horst. En voor wie de kans krijgt; het 3D filmpje is ook geinig om te zien van de nieuwbouw van het Nanolab.
crepsly

Re: Universiteit Twente

Bericht door crepsly »

TNW ja, dacht dat we daar ook college's zouden krijgen :cry:
Is dat filmpje ook nog ergens op internet te vinden?
Huub

Re: Universiteit Twente

Bericht door Huub »

Nou ja, ze bouwen er dacht ik wel een paar collegezalen in waar je vast een keertje komt te zitten, maar momenteel zitten de studenten voornamelijk in de toren in de Horst dacht ik (daarentegen, ik ben inmiddels een keertje van de generatie 'oud', dus echt veel van waar de colleges zijn weet ik ook niet meer ;)).
Filmpje is volgens mij nooit op internet verschenen maar heeft alleen half-open vertoningen gehad, ik heb hem iig één keer met (toen hij half af was) en één keer zonder fancy 3D bril gezien. Voornamelijk het 3D effect was leuk ;). Succes in ieder geval met je examens :)
Rik

Re: Universiteit Twente

Bericht door Rik »

Plaatje 4 klopt niet, zulke lekkere vrouwen lopen niet (en al helemaal niet alleen) rond op de campus :lol:.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Re: Universiteit Twente

Bericht door TA »

Ligt het nou aan mij of ben ik niet de enige die dit een saai gebouw vindt? Ik zie weer badtegeltjes a la muziekkwartier en saaie raampartijen.
Nou, ik zou zeggen, laat mij verassen.
Plaats reactie