Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Universiteit Twente

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Hij had het voor zover ik weet over de kraan, niet over de bebouwing.
Rik

Bericht door Rik »

Die kraan is niet zo heel erg hoog, ongeveer hetzelfde als de mobiele kraan ernaast. Hij is vooral lomp... geschikt om grote dingen te tillen.

En huub, Carre wordt inderdaad hoger dan je zou verwachten voor een gebouw met vier verdiepingen; 21,6m. Daarin is 5m voor gigantische technische ruimte bovenop (dat zwarte ding) en dan heb je nog ruim 4m verdiepingshoogte op elke verdieping. Het gebouw gaat grotendeels als lab worden gebruikt dus je wil je installaties wel kwijt kunnen he!
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Ik was gister even op de Campus en zag idd dat die kraan niet echt hoog was, eerder dom, lomp en famous ;-)
Dat zijn flinke verdiepingshoogtes, das lijkt me zelfs nog een stukje hoger dan in Hogekamp.
Rik

Bericht door Rik »

De hogekamp inclusief of exclusief z'n appare constuctie in de vloeren? :lol:
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Soderju ik wist niet dat er nog bouwkranen onopgemerkt bij mij konden blijven :), maar wat is er sinds kort een grote bouwkraan te zien in de buurt van de Hengelosestraat?
Aangezien ik de plaats (het project) zelf nog niet heb gezien, zou ik niet weten waar die voor is opgebouwd?

Carre Nanolab lijkt me te ver weg, maar misschien is hij daarvoor opgebouwd.

Edit : Het gaat dus waarschijnlijk wel om het in aanbouw zijnde Carre Nanolab op de Ut.
Had niet verwacht dat er zo'n beeldbepalende kraan neergezet zou worden, die zelfs vanaf het Twekkelerveld goed te zien is.
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Zie op de webcam-beelden nog altijd maar één kraan,
Of bedoel je deze kraan ook en had je de updates daarover hier ook over het hoofd gezien?
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ach ....... nu ik die foto zie, vorige pagina, had ik het kunnen weten. Maar goed ik kom ook niet elke dag langs of op de UT.
Ondertussen is dit dus een redelijke bouwkraan geworden, vergelijkbaar of zelfs hoger dan de kraan aan de Zuiderval (Hofkwartier).
Dacht dat het Carré zo'n 24 meter hoog zou worden, maar de kraan lijkt me veel hoger, en erg dominant aanwezig !!
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Update nieuwbouwproject Carré / Nanolab :

Architect : Ector Hoogstad Architecten Rotterdam (onder favorieten bij http://www.ectorhoogstad.com)
Bouwvolume : +/- 21.000m²
Waar : Universiteit Twente/Campus terrein
Onderdeel van : Kennispark Twente http://www.kennisparktwente.nl

Afbeelding
bon : http://www.utwente.nl

Al is er nog weinig van het (grote) gebouw (22m hoogte) boven maaiveld te bewonderen, dit is met recht een bouwput waar je mond bij open valt.
Deze bouwput is bijzonder indrukwekkend om naar te kijken (aan oppervlakte), en doet me meteen weer denken aan de grote metamorfose van het VHP, of andere grote bouwputten die ik in NL of elders gezien heb.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding
Rik

Bericht door Rik »

True t'is een aardige bouwput. Maar ik ga pas weer foto's maken van dat ding zodra er iets boven het maaiveld uitkomt.
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

nieuwbouw Ravelijn, Enschede

opdrachtgever: Vastgoedgroep Drienerlo
plaats: Enschede
ontwerp: 2007
oplevering: 2009

betreft: Faculteitsgebouw voor 3400 studenten en 400 stafmedewerkers.

ontwerp: Op een kavel waar landschappelijke structuur raakt aan de orthogonale structuur van het O&O centrum, vroeg het PvE om een flexibel, uitbreidbaar gebouw met een groot aantal kantoorvertrekken. MAS heeft een dubbelcorridor principe toegepast dat in de koppen van het gebouw naar buiten treedt. Rond een atrium zijn de publiekstoegankelijke functies gesitueerd.

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


Bron:
MASarchitectuur
Rik

Bericht door Rik »

Ah, dus citadel is ook van niet genoeg architectonische kwaliteit bevonden (dat was al zo voor Ravelijn, wat echt een bunker is) en zowel Citadel als Ravelijn gaan dus vervangen worden. Anyhow, dit gebouw loopt dus verder door naar achteren, richting Cubicus.
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Nieuwe Bouwput

Terwijl druk gebouwd wordt aan het nieuwe NanoLab en Carré zal binnenkort rond het terrein van de panden Ravelijn, Waaier en Zilverling een nieuwe bouwput ontstaan. De Ravelijn, die al een tijdje leeg staat, gaat binnenkort definitief tegen de vlakte. Op dezelfde plaats komt de nieuwe behuizing voor de faculteit MB. Verder begint in februari het ombouwen van de kantine van de Waaier tot een volwaardig bedrijfsrestaurant. De Waaier krijgt er ook een vleugel bij, ter uitbreiding van de zalencapaciteit. Tevens worden de collegezalen geschikt gemaakt voor academische plechtigheden. De renovatie van Hal B tot hoofdingang van het nieuwe gebouw Carré staat ook op de rol. Tijdens de bouwwerkzaamheden rond de Waaier is het gebouw, inclusief de fietsenkelder en parkeerplaatsen, gesloten.

UT-nieuws
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Bij MAS zijn ze wel gek op antracietkleurige baksteenmuren hè? :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Gebruikersavatar
Acidor
Member
Member
Berichten: 537
Lid geworden op: vr mar 04, 2005 11:05 am

Bericht door Acidor »

Carre wordt straks mijn nieuwe werkplek :banaan:
Ooh noh
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

Van architectenweb.nl:

De Universiteit Twente markeert op 31 januari met een feestelijke bijeenkomst de start van het grootste bouwproject uit haar recente geschiedenis: het complex Carré en NanoLab, goed voor ruim 100 miljoen euro.

Tijdens de bijeenkomst kunnen bezoekers alvast even 'virtueel wandelen' door het nieuwe laboratorium voor nanotechnologie. Met de investering in NanoLab onderstreept de Universiteit Twente het belang dat zij hecht aan nanotechnologie-onderzoek. Hoewel het nationale programma NanoNed in 2009 afloopt en het kabinet nog moet besluiten over het vervolg, vindt de UT het cruciaal om de continuïteit van het onderzoek te waarborgen en zelf te investeren in een nieuwe infrastructuur.

In het nieuwe laboratorium wordt ruim 40 miljoen euro gestoken waarvan 25 miljoen voor het gebouw en 15 miljoen voor de apparatuur. NanoLab NL, het nationale programma voor de nanotechnologie-infrastructuur draagt eenderde bij. De provincie Overijssel stimuleert het lab met een miljoen euro.

Carré gaat het hart vormen van het nieuwe Onderwijs & Onderzoekcentrum op de campus. Het wordt een vijf verdiepingen hoog, carré-vormig gebouw rondom een binnenhof.. Laboratoria, kantoren en practicumruimten van de faculteiten Technische Natuurwetenschappen en Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica worden hier ondergebracht, en er is een directe verbinding met het aangrenzende NanoLab en de collegezalen in gebouw Waaier. Het totale complex wordt naar verwachting begin 2009 opgeleverd.

Tijdens de bijeenkomst op 31 januari is het mogelijk alvast een kijkje te nemen in het nieuwe NanoLab, via een levensechte 3D visualisatie. Sprekers tijdens de bijeenkomst zijn UT-collegevoorzitter dr. Anne Flierman, prof. Matthias Wessling (faculteit Technische Natuurwetenschappen), prof. David Reinhoudt (voorzitter NanoNed), drs. Arie Kraaijeveld (voorzitter Innovatieplatform Twente) en gedeputeerde mevr.drs. Carry Abbenhues (EZ Overijssel).
INVISIBLE

Re: Universiteit Twente

Bericht door INVISIBLE »

Er staat ondertussen ook een redelijk grote mobiele bouwkraan op het terrein, een zelfde soort kraan heeft eerst het appartementencomplex (Sky) aan de Boulevard/Calslaan opgebouwd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Universiteit Twente

Bericht door Winus »

Hey wat heb je met de bovenrand van het kader gedaan?
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Universiteit Twente

Bericht door rr1991 »

Je bent eens stukje vergeten met je kader inv :P

Mooi kraantje, de universiteit is druk aan het nieuwbouwen :)
INVISIBLE

Re: Universiteit Twente

Bericht door INVISIBLE »

Heb hem gewoon zo gekopieert van pagina 5, dat is alles. 8)
Helmerhoeker

Re: Universiteit Twente

Bericht door Helmerhoeker »

Eergisteren was er op RTV-Oost zowel op het nieuws als bij het programma "In de wandelgangen" ( na anderhalve minuut, eerst een stuk over carnaval ) aandacht voor de bouw van het Nanolab en nanotechnologie in het algemeen.
Plaats reactie