Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Havengebied

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13956
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#161 Bericht door Arie » vr apr 03, 2015 9:57 am

Grote meerpalen maken havengebied herkenbaarder

Gepubliceerd op: 02/04/2015

Grote meerpalen maken havengebied herkenbaarder
In het Enschedese havengebied zijn donderdag extra grote meerpalen geplaatst. De meerpalen of dukdalven zijn bedoeld als herkenningspunten.

Vijf bedrijven in het havengebied maakten de meerpalen, in samenwerking met een hoveniersbedrijf. Het plaatsen van de meerpalen is onderdeel van een reeks verbeteringen in het havengebied die in 2013 zijn gestart. Enkele verbeteringen zijn wandelpaden en bankjes en verder fietsstroken op de Kanaalstraat. In september vorig jaar werd voor het eerst een havenfeest gehouden, tegelijk met de jaarlijkse roeiregatta
bron: http://www.tvenschedefm.nl/grote-meerpa ... tem?204294
Bijlagen
Grote meerpalen maken havengebied herkenbaarder.jpg
Grote meerpalen maken havengebied herkenbaarder.jpg (72.99 KiB) 2464 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3568
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Havengebied

#162 Bericht door enschedeinansichten » do dec 15, 2016 8:56 pm

Mooi oud plaatje.
Haven Enschede.jpg
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1217
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#163 Bericht door Twekkelerveld » vr dec 16, 2016 7:18 pm

Dat is zeker een mooi oud plaatje. Is die rokende schoorsteen van Rigtersbleek?

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3568
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Havengebied

#164 Bericht door enschedeinansichten » vr dec 16, 2016 8:24 pm

Twekkelerveld schreef:Dat is zeker een mooi oud plaatje. Is die rokende schoorsteen van Rigtersbleek?
Ik was eerst zeer op het verkeerde been gezet door die kerk die daar staat maar dat moet een fabriekstoren zijn.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3568
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Havengebied

#165 Bericht door enschedeinansichten » vr dec 16, 2016 8:33 pm

Ja dat moet Richtersbleek zijn. Ook met die kerktoren.
uitsnede haven.JPG
uitsnede haven.JPG (22.84 KiB) 1909 keer bekeken
uitzicht kanaal.JPG
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13956
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#166 Bericht door Arie » di feb 13, 2018 8:33 am

Het kleine keetje aan de haven, vroeger en nu. Zie onderstaande foto's. Er stonden meerdere kleine keetjes, maar een daarvan is later omgebouwd tot snackbar.
Bijlagen
Binnenhaven 1936 Zicht op haven met rechts loods in aanbouw (3).jpg
Haven (2).JPG
Haven 1936 Zicht op haven met rechts loods in aanbouw.jpg
Hendrik ter Kuilestraat snackbar De Haven.jpg
Hendrik ter Kuilestraat snackbar De Haven(2).jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 13956
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#167 Bericht door Arie » vr mei 10, 2019 8:12 am

Toen in: de aanleg van het Twentekanaal
Door Jannike Huisman 6 januari 2018

Het Twentekanaal begint bij de IJssel in Zutphen en loopt via Goor en Hengelo naar Enschede. Het idee voor het kanaal in Twente werd al in de 19e eeuw bedacht, maar er werd pas in 1930 begonnen met de bouw. Er was veel onenigheid over het kanaal en de schatkist van de overheid was lange tijd leeg.

Het kanaal werd gegraven zodat grondstoffen voor de textielindustrie makkelijker vervoerd konden worden, zoals ruwe katoen. Ook werden steenkolen uit de mijnen van Limburg over het water vervoerd. In die tijd kon je Enschede nog niet per boot bereiken.

Werklozen aan de bak
De werkzaamheden werden voor het grootste deel uitgevoerd door werkelozen met een schop en kruiwagen. In de jaren ‘30 was het crisis en twee jaar later werd besloten om geen machines meer te gebruiken. Zo konden meer mannen aan het werk. Volgens de verhalen werd zo’n 14 kilometer zelfs met de hand gegraven. Alle grond die uit het kanaal werd gegraven, werd gebruikt voor dijken en andere heuvels.

Staking
Het werk was zwaar, maar niet werken betekende geen brood op de plank. Het loon wat de arbeiders kregen, hing af van de prestaties van de ploeg waarin je werkte. Mensen die voorheen op een kantoor zaten en niet gewend waren zwaarder werk te doen, verdienden dus veel minder. Vanwege de slechte arbeidsomstandigheden werd er op verschillende momenten gestaakt, maar dit had niet veel resultaat.

Opening
In 1936 was het Twentekanaal klaar en werd door koningin Wilhelmina geopend. Een paar maanden later werd ook de haven van Enschede geopend door de minister. De zijtak naar Almelo was pas in 1953 klaar. Tegenwoordig wordt het kanaal gebruikt om onder andere zand, zout en containers te vervoeren. Jaarlijks varen er zo’n 11.500 boten door het Twentekanaal.
bron: https://indebuurt.nl/enschede/genieten- ... aal~13029/
Bijlagen
aanleg-twentekanaal.jpg
Buizen voor het overbrengen van afgegraven zand voor ophogen van het Twekkelerveld.jpg
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie