Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Havengebied

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14212
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#101 Bericht door Arie » za nov 20, 2010 10:40 am

Miljoenen stromen naar Binnenhaven Enschede
vrijdag 19 november 2010

ENSCHEDE - De dertig hectare grote landtong Binnenhaven wacht een ingrijpende opknapbeurt. Er is op hoofdlijnen overeenstemming tussen gemeente en betrokken ondernemers om in het gebied te investeren. Rijk, provincie en gemeente trekken er samen ruim 25 miljoen euro voor uit, de ondernemers beloven 17 miljoen te investeren, het restende bedrag voor de totaal-investering van 47 miljoen euro moet komen van grondverkopen.

Die laatste opbrengst is volgens de gemeente onder meer mogelijk door landwinning bij de oeverwerkzaamheden. De laad- en loskades worden gerepareerd en uitgebreid. De landwinning levert samen met een efficiënter grondgebruik vijf hectare extra bedrijfsgrond op voor de verkoop.

Recyclingkarakter

Het aanzien van de Binnenhaven laat nu sterk te wensen over. Een deel van de bedrijfspanden wordt niet of deels gebruikt voor opslag. Er zitten ook bedrijven in nieuwe panden of zeer actieve bedrijven in verouderde gebouwen. Als knelpunt wordt gezien het grote, vrij lege terrein voor papieropslag halverwege de landtong. De papieropslag maar vooral ook bedrijven als Intermetals, Hein Heun Sloopbedrijf en Afvalbrengpunt West geven de Binnenhaven een recyclingkarakter. Om dit te kunnen versterken wil de gemeente de laatste acht woningen opkopen en de woonfunctie laten vervallen.

Bij de herstructurering van de Binnenhaven wordt de huidige verharding (betonklinkers, asfalt en beton) volledig afgegraven en afgevoerd. Na sanering van de bodem wordt in het midden van de weg riolering gelegd met aan weerszijden van de weg schoonwaterriool.

Openbare ruimte

Midden op de landtong komt een dertig meter brede openbare ruimte waar plaats is voor een weg van zeven meter breed met parkeerstroken aan weerszijden, laad- en losruimte en plek voor groen.
Bron: http://www.tctubantia.nl/regio/enschede ... schede.ece
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 1369
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Havengebied

#102 Bericht door rr1991 » zo feb 27, 2011 2:40 pm

Is dit filmpje jullie al bekend? Zeer informatief :)

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3577
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Havengebied

#103 Bericht door enschedeinansichten » zo feb 27, 2011 8:52 pm

Leu...k filmpje hopelijk wel gemaakt door amateurs want zo komt het over. Eind 2010 geplaatst toen was Weyl toch al weg ?
Mooie nieuwerwetse termen die ze dan gaan uitleggen, zelfs de nieuwe riool buizen liggen onder de straat . :)

Verder meeliften van Enschede op de getallen van Hengelo die het erg goed doen.

Ik ben voor vervoer over water maar dit filmpje is kul. :down:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 3522
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Havengebied

#104 Bericht door Winus » zo jul 10, 2011 10:51 pm

Bouwwereld.nl schreef:Snackbar onder omgekeerde kasconstructie
(14-06-2011)
Onder 21 stalen portalen gaan een snackbar en een transformatorhuisje schuil
Afbeelding
Bij de herstructurering van het Havengebied in Enschede zijn 21 portalen van verzinkt staal over een snackkiosk en een transformatorhuisje heen gezet. Het aan de onderzijde geplaatste glas maakt er een overdekte buitenruimte van. De portalen volgen de daklijn van de gehandhaafde kiosk. En het bestaande pannendak gaat ter plaatse van een aantal portalen over in gelaagd glas.

Architect Paul van der Jeugd had een archetypische vorm van een schuur voor ogen bij het ontwerpen van deze overkapping in het Havengebied van Enschede.
Regen- en winddichte ruimte

De ruimte tussen twaalf van de eenentwintig portalen is aan de binnenzijde van de IPE-profielen met glas dichtgezet. Het gelaagde, enkele glas is uitsluitend bedoeld voor het regen- en winddicht maken van de ruimte.

De bijna twee meter hoge platen zijn aan de zijkanten ingeklemd in gezette staalprofielen die met vier bouten zijn vastgezet aan de flenzen van de IPE-profielen. Aan de onderzijde staan de glasplaten in een stalen u-profiel, dat met tussenkomst van een rubberstrook op hardstenen dorpels is gemonteerd.
Ventilatie

Om condensvorming zoveel mogelijk te voorkomen, maar vooral om het ’s zomers niet al te warm te laten worden in de ruimte, is gezorgd voor een uitgebreid ventilatiesysteem. Naast forse ventilatoren in de punt van de kopgevels zijn er in de nok ook vier klepramen opgenomen. Samen zorgen zij voor afvoer van warme en/of vochtige lucht.

In de zomer kunnen uiteraard ook de twee hardglazen harmonicadeuren in de zijgevel en de twee dubbele deuren in de kopgevels opengezet worden. Dan wordt de overdekte ruimte één geheel met het terras. De houten vloer van geprofileerde bankirai vloerdelen loopt ook door in de grote vlonder die voor het glasdichte deel van het gebouw ligt.
Afbeelding
de kloomp'maj anhoalen

bthejay
Member
Member
Berichten: 47
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#105 Bericht door bthejay » ma jul 11, 2011 12:06 pm

Winus schreef:
Bouwwereld.nl schreef:Snackbar onder omgekeerde kasconstructie
(14-06-2011)
Onder 21 stalen portalen gaan een snackbar en een transformatorhuisje schuil
Afbeelding
Bij de herstructurering van het Havengebied in Enschede zijn 21 portalen van verzinkt staal over een snackkiosk en een transformatorhuisje heen gezet. Het aan de onderzijde geplaatste glas maakt er een overdekte buitenruimte van. De portalen volgen de daklijn van de gehandhaafde kiosk. En het bestaande pannendak gaat ter plaatse van een aantal portalen over in gelaagd glas.

Architect Paul van der Jeugd had een archetypische vorm van een schuur voor ogen bij het ontwerpen van deze overkapping in het Havengebied van Enschede.
Regen- en winddichte ruimte

De ruimte tussen twaalf van de eenentwintig portalen is aan de binnenzijde van de IPE-profielen met glas dichtgezet. Het gelaagde, enkele glas is uitsluitend bedoeld voor het regen- en winddicht maken van de ruimte.

De bijna twee meter hoge platen zijn aan de zijkanten ingeklemd in gezette staalprofielen die met vier bouten zijn vastgezet aan de flenzen van de IPE-profielen. Aan de onderzijde staan de glasplaten in een stalen u-profiel, dat met tussenkomst van een rubberstrook op hardstenen dorpels is gemonteerd.
Ventilatie

Om condensvorming zoveel mogelijk te voorkomen, maar vooral om het ’s zomers niet al te warm te laten worden in de ruimte, is gezorgd voor een uitgebreid ventilatiesysteem. Naast forse ventilatoren in de punt van de kopgevels zijn er in de nok ook vier klepramen opgenomen. Samen zorgen zij voor afvoer van warme en/of vochtige lucht.

In de zomer kunnen uiteraard ook de twee hardglazen harmonicadeuren in de zijgevel en de twee dubbele deuren in de kopgevels opengezet worden. Dan wordt de overdekte ruimte één geheel met het terras. De houten vloer van geprofileerde bankirai vloerdelen loopt ook door in de grote vlonder die voor het glasdichte deel van het gebouw ligt.
Afbeelding
Ziet er leuk en stijlvol uit. Als ze het transformatorhuisje nou ook nog aanpakken en een beter kleurtje geven, is het helemaal af.

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3577
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Havengebied

#106 Bericht door enschedeinansichten » ma jul 11, 2011 8:05 pm

De Duitse overheid gaat praten met Nederland over de doortrekking van het kanaal naar Duitsland. 55 Km. :banaan: :banaan: :banaan:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#107 Bericht door Wauwthur » ma jul 11, 2011 10:54 pm

enschedeinansichten schreef:De Duitse overheid gaat praten met Nederland over de doortrekking van het kanaal naar Duitsland. 55 Km. :banaan: :banaan: :banaan:
Hoe kom je daar zo bij?

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 2416
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#108 Bericht door Vincent1971 » ma jul 11, 2011 11:27 pm

Wauwthur schreef:
enschedeinansichten schreef:De Duitse overheid gaat praten met Nederland over de doortrekking van het kanaal naar Duitsland. 55 Km. :banaan: :banaan: :banaan:
Hoe kom je daar zo bij?

Stond in de krant van vandaag van tctubantia ( oud plan van stal gehaald\zeg maar ). En er komt waarschijnlijk een stukje spoorlijn bij de fmo. Kan je vanuit Hengelo binnen 50 minuten op het vliegveld zijn met de trein.
Een goed begin heeft geen einde

Wauwthur
Member
Member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#109 Bericht door Wauwthur » ma jul 11, 2011 11:38 pm

En wat is de link met het kanaal?

bthejay
Member
Member
Berichten: 47
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#110 Bericht door bthejay » di jul 12, 2011 12:17 pm

Hoe willen ze het kanaal vanaf Enschede door laten lopen dan? In de bocht tussen Hengelo en Enschede Bij de Zwaaikom een aftakking maken ofzo en dan via het noorden van Enschede Duitsland in? Succes...

Hendrik
Member
Member
Berichten: 2230
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Havengebied

#111 Bericht door Hendrik » di jul 12, 2011 1:20 pm

bthejay schreef:Hoe willen ze het kanaal vanaf Enschede door laten lopen dan? In de bocht tussen Hengelo en Enschede Bij de Zwaaikom een aftakking maken ofzo en dan via het noorden van Enschede Duitsland in? Succes...
Nou wat mij betrefd geen succes dus. Als dit werkelijkheid wordt verbleken alle plannen en plannetjes van de gemeente Enschede wat infrastructurele werken aangaat. Noorderval bijvoorbeeld, en vliegveld. Hoe ingrijpend zal zo'n kanaal zijn in de natuur? niet te bevatten. en hoeveel sluizen zullen daarvoor nodig zijn? er zit in Enschede oost/zuid en Enschede west/Hengelo al zo'n 40 meter hoogteverschil. Tegen zo'n kanaal wil ik de barricaden wel op. De Noorderval en vliegveld zijn oppervlakkige ingrepen in vergelijking met een kanaal. Trouwens de ruimte voor de A35 onder de Van Veenlaan was oorspronkelijk gereserveerd voor een kanaal. Dat plan heeft men jaren geleden al terecht in de prullebak gegooid. nooit aan beginnen dus.
Wat sas as dós was kaans.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 2416
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#112 Bericht door Vincent1971 » di jul 12, 2011 4:55 pm

Paar jaar geleden stond het ook al in de tctubantia. Even zo uit mijn hoofd, er komt een aftakking tussen enschede/hengelo en die gaat ten noorden van Enschede. Was beter geweest in mijn optiek toen het kanaal werd aangelegd deze gelijk doorgetrokken werd naar Duitsland. Via het Zuid-Enschede, tussen Gronau en Epe en dan naar dat kanaal.
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3577
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Havengebied

#113 Bericht door enschedeinansichten » di jul 12, 2011 10:28 pm

Ik ben een watersporter, dus snel graven dat kanaal. :P Eigenbelang. :oops:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14212
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#114 Bericht door Arie » wo jul 13, 2011 9:21 am

Dit stond in de krant van 30 mei 2011:

‘Alternatief spoor is nieuw kanaal’

maandag 30 mei 2011


Oldenzaal vreest als spoorgemeente de overlast van goederentreinen in de toekomst. Foto Carlo ter Ellen, zie: http://www.tctubantia.nl/regio/noordoos ... kanaal.ece


OLDENZAAL - Vervoerscapaciteit over water blijkt verdubbeld te kunnen worden. Oldenzaalse wethouder Frits Rorink pleit voor grondig onderzoek naar verbinding tussen Twentekanaal en Dortmund-Emskanaal in Duitsland.

Zo’n onderzoek vindt de wethouder van verkeer en vervoer van groot belang omdat goederenvervoer over water volgens hem een goed alternatief kan zijn voor het toenemend goederenvervoer over het spoor door Twente. De spoorgemeenten Almelo, Borne, Hengelo en Oldenzaal vrezen vooral tegen 2020 enorme overlast. Rond die tijd, zo zeggen de prognoses, zullen rond tachtig goederentreinen per etmaal door Oldenzaal rijden. Rorink trad vorige week op als woordvoerder van de regionale spoorgemeenten tijdens een symposium van de Rona, het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking. Een van de sprekers daar was een vertegenwoordiger van de binnenvaart in Nederland. 'Uit het betoog van die man bleek dat de vervoerscapaciteit over het water verdubbeld kan worden. Voor mij was dat een eyeopener', aldus Rorink, die dan ook meteen inhaakte door hardop uit te spreken dat hij een groot voorstander is van hernieuwd onderzoek naar de al eerder besproken kanaalverbinding.

Meer in de krant van dinsdag.
Bijlagen
Foto_goederentrein_1926635h.jpg
Foto_goederentrein_1926635h.jpg (17.64 KiB) 5332 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3577
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Havengebied

#115 Bericht door enschedeinansichten » wo jul 13, 2011 12:50 pm

Misschien het trace van de spoorlijn gebruiken, die treiners kunnen dan wel met de bus. :D
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

bthejay
Member
Member
Berichten: 47
Lid geworden op: ma sep 13, 2010 7:18 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#116 Bericht door bthejay » do jul 14, 2011 10:11 am

Nu nog het kanaal doortrekken lijkt me echt onhaalbaar. Wat ze wel kunnen doen is overslaghavens maken van Enschede en Hengelo, vervolgens verder per spoor. Vanuit Enschede is de spoorlijn naar Gronau gemakkelijk op te waarderen naar dubbelspoor, de ruimtereservering is er volgens mij al (oorspronkelijk was het de bedoeling de internationale ic-verbinding niet via Oldenzaal, maar via Enschede te laten lopen).

Op die manier wordt de lijn door Oldenzaal een beetje ontlast en hoef je niet zo'n immens kanaal aan te leggen. Ook wordt het kanaal naar Enschede dan ook überhaupt eens een beetje gebruikt.

Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 2416
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#117 Bericht door Vincent1971 » do jul 14, 2011 10:51 am

bthejay schreef:Nu nog het kanaal doortrekken lijkt me echt onhaalbaar. Wat ze wel kunnen doen is overslaghavens maken van Enschede en Hengelo, vervolgens verder per spoor. Vanuit Enschede is de spoorlijn naar Gronau gemakkelijk op te waarderen naar dubbelspoor, de ruimtereservering is er volgens mij al (oorspronkelijk was het de bedoeling de internationale ic-verbinding niet via Oldenzaal, maar via Enschede te laten lopen).

Op die manier wordt de lijn door Oldenzaal een beetje ontlast en hoef je niet zo'n immens kanaal aan te leggen. Ook wordt het kanaal naar Enschede dan ook überhaupt eens een beetje gebruikt.

Nou ik zie wel degelijk dat het kanaal doortrekken haalbaar is. Ook gezien het dat het voormalig vliegveld een ideale plek is om er een container terminal aan te leggen voor spoor cq boten. Gezien de vervoerscapaciteit over water t.o.v. het spoor. En daarbij een containerschip maakt veel minder lawaai dan een trein. Heb liever niet dat er een soort van betuwe lijn dwars door Enschede, Glanerbrug en Gronau komt.
Een goed begin heeft geen einde

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14212
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#118 Bericht door Arie » di jan 03, 2012 9:27 pm

Kapotte sluis enorme ramp voor Twentse binnenvaart

dinsdag 03 januari 2012

HENGELO - De economische gevolgen van de gestremde sluis bij Eefde zijn voor Twente enorm. Vooral bedrijven in Hengelo worden zwaar getroffen. Als de stremming aanhoudt en bedrijven kiezen voor vrachtvervoer, leidt dat tot een forse toename van vrachtverkeer op de A1 en A35.

Container Terminal Twente, zoutproducent Akzo en afvalverwerker Twence hebben dinsdag spoedoverleg gehad over hoe het transport van goederen kan plaatsvinden, nu het kanaal volledig gestremd is. Als de bedrijven kiezen voor alternatief transport, worden de snelwegen A1 en A35 belast met enkele honderden vrachtwagens per dag. Wethouder Mariska ten Heuw vreest dat de stremming leidt tot een grote economische strop. Ook bedrijven in Enschede, Almelo en Hof van Twente worden getroffen. Een van de sluisdeuren in Eefde viel in de nacht van maandag op dinsdag naar beneden. Alle verkeer over water ligt stil.
bron: http://www.tctubantia.nl/regio/middentw ... nvaart.ece
Bijlagen
ctt_2248291a.jpg
Container Terminal Twente. Foto Wouter Borre
ctt_2248291a.jpg (51.41 KiB) 4918 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 3577
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Havengebied

#119 Bericht door enschedeinansichten » ma feb 27, 2012 7:30 pm

Minister kiest voor tweede schutkolk bij Sluis Eefde maandag 27 februari 2012

EEFDE - De minister van Infrastructuur en Milieu, Melanie Schultz Van Haegen, kiest voor de aanleg van een tweede schutkolk bij Sluis Eefde.

Dit maakte de minister maandag bekend tijdens een bezoek aan Sluis Eefde. De tweede kolk zal worden aangelegd pal ten noorden van de bestaande schutkolk. De uitbreiding van de sluizen vermindert de wachttijd voor binnenvaartschippers. Daarnaast vormt een extra sluiskolk een uitwijkmogelijkheid voor het scheepvaartverkeer in het geval van stremmingen, zoals in januari bij sluis Eefde. De minister reserveert daarom een bedrag van 69 miljoen euro voor de aanleg van een nieuwe schutkolk bij Eefde. De komende jaren wordt duidelijk hoe en wanneer de Twentekanalen worden uitgebreid.

Uit verschillende alternatieven om de capaciteit van de sluis te vergroten, is de aanleg van een tweede kolk als meest kosteneffectieve optie uit de bus gekomen. De nieuw aan te leggen sluiskolk krijgt een afmeting van 125 bij 12,5 meter.

De komende maanden onderzoekt Rijkswaterstaat op welke manier de tweede sluiskolk optimaal ingepast kan worden. Aandachtspunten hierbij zijn onder andere duurzaamheid en de inpassing van de Kapperallee. Hierbij wordt de klankbordgroep, bestaande uit inwoners van Eefde en belangenorganisaties, betrokken. Daarnaast zal een aantal wettelijk verplichte plannen opgesteld of gewijzigd worden. In deze fase is het mogelijk om zienswijzen in te dienen.

Sluis Eefde is de toegangspoort naar het Twentekanaal.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.

Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 14212
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Havengebied

#120 Bericht door Arie » zo sep 23, 2012 1:02 pm

Wegwerkzaamheden Kanaalstraat en Lonnekerbrugstraat

21 september 2012

Vanaf maandag 1 oktober tot juni 2013


Op maandag 1 oktober beginnen er grootschalige werkzaamheden aan de Kanaalstraat in Enschede. Daarbij wordt met name de riolering vervangen. De Kanaalstraat is gedurende de werkzaamheden in één rijrichting afgesloten. De bedrijven en bewoners blijven, met enige hinder, altijd bereikbaar. De Kanaalstraat blijft open vanuit de Auke Vleerstraat in de richting van de Hendrik ter Kuilestraat. Het verkeer wordt omgeleid via de Hendrik ter Kuilestraat / Twekkeler Es en de Auke Vleerstraat. De werkzaamheden, die in verschillende fases worden uitgevoerd, lopen door tot juni 2013.

Lonnekerbrugstraat
Vanwege de werkzaamheden aan de Kanaalstraat is vanaf 1 oktober de Lonnekerbrugstraat alleen bereikbaar via de Auke Vleerstraat of Overloop. Deze situatie duurt tot medio november. Daarna is de Lonnekerbrugstraat weer bereikbaar vanuit twee richtingen.

Beschikbaarheid Kanaalstraat en FC Twente
Op de dagen dat FC Twente in de Grolsch Veste speelt, kunnen de bezoekers voorafgaand aan de wedstrijd via de Kanaalstraat richting Auke Vleerstraat en stadion rijden. Tijdens de wedstrijd wordt de rijrichting omgedraaid, zodat de bezoekers via de Kanaalstraat / Hendrik ter Kuilestraat het gebied ook weer kunnen verlaten. Het verkeer wordt vóór en ná de wedstrijden door verkeersregelaars in goede banen geleid.

Efficiënt en duurzaam
De oude riolering in de Kanaalstraat wordt vervangen door twee nieuwe: één voor de afvoer van vuil rioolwater en één voor de afvoer van schoon (regen)water. Dat is efficiënt, duurzaam en beter voor het milieu en oppervlaktewater
bron: http://www.enschede.nl/repository/09094 ... um=twitter
Bijlagen
half_width.jpg
half_width.jpg (19.96 KiB) 4301 keer bekeken
De stadsfotograaf zonder grenzen

Plaats reactie