Welkom op het forum van Enschede-Stad / Enschedeinansichten.

Centrum: Oude V&D

Informatie en vorderingen.
Robert
Member
Member

Bericht door Robert » di mar 27, 2007 9:19 pm

Glimt als de blikken luifel....
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Helmerhoeker
Member
Member

Bericht door Helmerhoeker » di mar 27, 2007 9:42 pm

Toen ik vorige week met een aantal kameraden uitging hadden we het nog over dat die trap nou niet echt handig is. Tegen de morgen heb je zoveel biertjes op dat je gegarandeert van die trap dondert op weg naar je fiets. En dan ben je wel beneden maar je fiets dan weer naar boven krijgen is ook een hele klus. Dus vraag me af in hoevere het uitgaanspubliek daar gebruik van gaat maken :beer:
Als het bier uit de kraan kwam als water, hadden we elke dag een kater

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » di mar 27, 2007 9:48 pm

Zier er wel strak uit!
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power

Tony S.
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Tony S. » do mar 29, 2007 8:19 am

Eerste wat in me opkwam toen ik de foto zag:Metrostation de Graaf :D
Een lang wief is een ladder in huus!

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » do mar 29, 2007 10:37 am

De bouwput met (ronde) stalen balken deed me ook erg denken aan de aanleg van een nieuwe metrohalte 8), dus zo gek zit je nog niet ;) .
En toen het bijna gereed was .......leek het er steeds meer op, alleen hebben we geen M E T R O dus dat verhaaltje ging niet op :P .

En als ze hier een tunnel/ondergrondse trappengang aan kunnen leggen, en voor de nieuwe V&D, dan weet ik nog wel een lokatie waar ze mee kunnen beginnen :) .
Dan wel het liefste een hellingbaan in plaats van een trap naar beneden .
Enschede

Robert
Member
Member

Bericht door Robert » do mar 29, 2007 10:36 pm

Niemand gelooft toch werkelijk in die fietsenstalling? Iedereen weet toch dat er tijdens de aanleg van de busbanen op de Boulevard vanaf Glanerbrug al een uitgebreid ondergronds netwerk is gemaakt, dat vanaf daar onder 't Van Heekplein door gaat. Vanaf daar loopt 'ie onder de Zuiderhagen door, totaan de V&D. Vanaf daar komt deze premetro-lijn uit bij de fietsenstalling onder 't station.

Dat nou niemand dat weet zeg. :roll:
Met 'n oald hoes en 'n joonk wief he'j altied wat te knooi'n

Hans van Dijk
Member
Member

Bericht door Hans van Dijk » do mar 29, 2007 11:34 pm

Robert schreef:Niemand gelooft toch werkelijk in die fietsenstalling? Iedereen weet toch dat er tijdens de aanleg van de busbanen op de Boulevard vanaf Glanerbrug al een uitgebreid ondergronds netwerk is gemaakt, dat vanaf daar onder 't Van Heekplein door gaat. Vanaf daar loopt 'ie onder de Zuiderhagen door, totaan de V&D. Vanaf daar komt deze premetro-lijn uit bij de fietsenstalling onder 't station.

Dat nou niemand dat weet zeg. :roll:
Wat heb jij gebruikt :nuts2:
Afbeelding

dardow
Member
Member

Bericht door dardow » zo apr 01, 2007 10:45 pm

Wat heb jij gebruikt :nuts2:
Afbeelding

Ik weet niet wie dat ding gedraaid heeft maar dit is wel heel triest.
Lijkt wel een L'tje gemaakt van 2 vloetjes bah. :lol: :lol:

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » ma apr 02, 2007 10:42 am

Mja, mensen wouden me gisteren niet geloven toen ik ze vertelde dat het de Enschedese metro was, met ook een station bij de nieuwe V&D en het gat in de markt...

Misschien omdat ik m'n grijns niet kon inhouden :D

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » ma apr 02, 2007 11:00 am

Afbeelding

:D

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » ma apr 02, 2007 11:19 am

Ik zou de dwarsbalken iets dikker maken.

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » ma apr 02, 2007 11:29 am

Hehe, ik heb ook nog andere dingen te doen dan spelen met illustrator :lol:

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma apr 02, 2007 1:12 pm

Sinds wanneer? ;)
de kloomp'maj anhoalen

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » ma apr 02, 2007 6:54 pm

Tussen de bedrijven door, ben gewoon snel afgeleid :P

Winus
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Winus » ma apr 02, 2007 11:43 pm

heeft mij ook 3 jaar van m'n studie gekost ;)
de kloomp'maj anhoalen

JEzzY®
Member
Member

Bericht door JEzzY® » wo mei 02, 2007 11:37 am

insider1 schreef:
Berrtus schreef:www.roskam.nl

'Dit wordt de P.C. Hooftstraat van Enschede’
..... was niet de eerste, en ook zeker niet de laatste, die er niet in slaagde zijn brood te winnen in het gebouw, dat altijd bekend zal blijven staan als “het oude V&D”.......... maar wat ze ook probeerden: hun pogingen waren vergeefs en tot mislukken gedoemd. Een greep uit de lange lijst van deb­âcles en echecs: een snookercentrum
De twee etages hieronder zijn verhuurd aan het vastgoedbedrijf van de gemeente Enschede,
belegd met de originele natuursteen uit het Franse Comblanchien. Maar er is nog veel meer te vertellen, loop maar even mee.”

Mascot Properties, waarvan de eigenaar om redenen van privacy liever niet met zijn naam in de publiciteit komt. Als telg uit een bekend Enschedees aannemersgeslacht – vader Willy was directeur van het gelijknamige bouwbedrijf en neef Huub zat tot voor kort hoog in de Wessels-dynastie – is hij blij, dat hij letterlijk en figuurlijk zijn steentje(s) heeft mogen bijdragen aan de realisatie van dit prestigeproject in het stadscentrum. “Het is toch een gebouw, dat onder Monumentenzorg valt en daar moet je dus netjes en verantwoord mee omgaan. Bovendien hebben veel Enschedeërs er dierbare herinneringen aan en die kunnen er nu mooi weer even binnen lopen als ze dat willen.”
PARDON????? Het snookercentrum hield er wel degelijk een behoorlijke boterham aan over ware het niet dat ze moest wijken voor alle plannen die op dit forum rijkelijk besproken worden!!!

De eigenaar van Mascot Properties om privacy redenen niet in de publiciteit?? Bedoelen we hier de heer van der Heide uit Scherpenzeel of de heer Robin de Groot van Snelders Zijlstra/ de Groot???

Inderdaad, dierbare herinneringen, maar of ik er ooit naar binnen zal lopen? Nee!! Zelfs niet om werk te zoeken want deze heren zijn er verantwoordelijk voor dat míj mijn werk is afgenomen.

In afwachting van het Hoger Beroep.......
Toch weer grappig dat ik je hier weer tegenkom...hehe. Hoger beroep loopt dus nóg steeds ? Echt een "never ending story" lijkt het wel.
Maar goed, wellicht komt er nog wat positiefs voor je uit....dan is mijn investering misschien nog ergens goed voor geweest :no:

Overigens is het pand wel héél erg opgeknapt ! Erg mooi geworden. Als ik weer eens in de buurt ben ga ik zeker een kijkje nemen.

Ps; @R: alles gesloopt in het pand ? Kan me niet voorstellen dat die dure tafels allemaal aan gort zijn gegaan. Oh en nog iets; probeer mijn snooker stokje nog eens te vinden dan, want die mis ik nog steeds....sinds 2001 !

INVISIBLE
Member
Member
Contacteer:

Bericht door INVISIBLE » ma mei 07, 2007 1:53 pm

5-5-2007,

De geest van Kuyt

In de Enschedese binnenstad heeft -niet zonder reden- een hoop nieuwbouw plaatsgevonden. Iemand die de laatste tien jaar niet in de stad is geweest, zou zich verbazen over de slag die er stedebouwkundig is gemaakt rondom tot voorheen desolate plekken als de Boulevard en het station waar inmiddels monumentale gebouwen zijn verrezen die de stad een compleet ander aanzien geven. Enschede presenteert zich grootstedelijk en doet dat met overtuiging, ook al is er op de vernieuwing van het centrum en de afzonderlijke bouwprojecten een hoop aan te merken. De opzet van de stad, met de stadsparken, singels, voormalige arbeiderswijken, geeft je ook meer dan elders in Twente het gevoel dat je je in een echte stad bevindt. Gelukkig is bij deze bouwwoede de aandacht voor het schaarse verleden niet verslapt. Op de hoek van Korte Hengelosestraat en de Brammelerstraat is nieuw leven ingeblazen aan een gebouw dat twintig jaar geleden, toen de aandacht voor jonge bouwkunst nog in de kinderschoenen stond, onherroepelijk zou zijn gesloopt. Maar, wonder boven wonder, het voormalige filiaal van Vroom & Dreesman in Enschede heeft de stormen van de tijd doorstaan. Het uit 1939 daterende gebouw is er slecht aan toe geweest, maar staat inmiddels glorieus overeind, als een tastbare getuigenis uit een vorige periode uit de geschiedenis van Enschede, toen de stad nog door textielfabrieken werd gedomineerd en het publiek zich massaal kwam vergapen aan het eerste warenhuis van de stad. Het pand, met z'n fraaie ronding in de kom van de twee straten, de sobere maar elegante baksteengevels en prachtige details als het vele glas-in-lood, is een aanwinst voor de stad. Iets vergelijkbaars is er in de verre omtrek niet. Als je dan toch naar parallellen wilt zoeken, kom je terecht in de sfeer van vergelijkbare winkelpanden in de Randstad en - ook al is dat wellicht overtrokken- een fraai monument als het glaspaleis van Peutz in de binnenstad van Heerlen. Het gebouw, ontworpen door Jan Kuyt, de huisarchitect van V & D in de jaren dertig, is een Rijksmonument. Een mengeling van de Amsterdamse School en Nieuwe Zakelijkheid, maar ook van Art Deco en andere stijlen uit de eerste helft van de vorige eeuw. Een stijlvol ontwerp van een architect die een hele reeks uiterst aanvaardbare warenhuizen (Dordrecht, Den Haag, Amsterdam, Amersfoort) en kerken (Halfweg) bouwde, maar daarmee toch geen prominente plek in de architectuurgeschiedenis wist af te dwingen. De restauratie van het zwaar verpauperde gebouw, dat in 1969 door V & D werd verlaten, was een ingrijpende klus, begeleid door diverse adviescommissies. Een karwei met beperkingen. In een monument is zorgvuldigheid geboden. Oude pronkstukken als het trappenhuis met z'n glas in lood, de glazen lift en de centrale lichtkoepel werden daarbij hersteld, zelfs op een iets uitbundiger wijze dan in het oorspronkelijke gebouw. Vooral het ruimtelijk effect van die lichtkoepel, boven een grote hal midden in het gebouw, is immens. Het interieur wordt opeens opengebroken en baadt in een weldadig licht dat de teleurstelling van het nieuwe interieur zelfs enigszins doet vergeten. Want, bij al het goede nieuws, van binnen is dit gebouw natuurlijk onherkenbaar veranderd. Een warenhuis is, met alle respect, toch iets anders dan een Werkplein voor het CWI (Centrum voor Werk en Inkomen), dat er thans is gevestigd. Wie naar binnenkijkt ziet en ruikt een kantoorruimte, met balies, bureau's en overlegtafels, geen herenkleding, gebaksdozen, winkelende mensen en parfum. De geest van Kuyt is terug, maar voorlopig nog wel aan de buitenkant. Enschede, hoek Korte Hengelosestraat/Brammelerstraat.

http://www.tctubantia.nl
Enschede

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » ma mei 07, 2007 2:13 pm

Hehe, een vergelijking met het glaspalijs is, met alle respect, inderdaad way over the top.

Errik
Member
Member
Contacteer:

Bericht door Errik » ma mei 07, 2007 2:19 pm

Het Glaspaleis is bijzonder, maar op deze plek heb ik echt tien keer liever de Enschedese V&D.

Afbeelding

Rik
Member
Member

Bericht door Rik » ma mei 07, 2007 2:22 pm

Hehe, het glaspaleis is het glaspaleis, en de V&D de V&D. Ze staan idd. waar ze horen. Als we hier een glaspaleis hadden gehad had ie nu vlak naast de kerk op de plek van de Lunatic (maar dan wel vrijstaand) gestaan.

Plaats reactie