Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Eschmarke: Cascade

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Kubus
Member
Member
Berichten: 252
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 5:07 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Kubus »

Winus schreef:Als die vooroordelen waar zijn hadden die bouwmaterialen daar ook niet zo open en bloot gelegen. ;)
Dat zijn bouwmaterialen voor grondgebonden woningen. De overburen zijn meer in voor mobiele woningen. ;)
Het is het eindpunt van de trein, bijna geen mens hoeft er te zijn, bijna geen hond gaat zover mee: Enschede
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Cascade gaat hard,
maar persoonlijk vind ik het resultaat niet bijzonder,
wederom een 13 in een dozijn wijkje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Hans van Dijk op zo dec 23, 2007 4:33 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
TA
Member
Member
Berichten: 760
Lid geworden op: vr aug 25, 2006 4:05 pm
Locatie: Enschede

Bericht door TA »

:puke:
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Hmm.. over 30 jaar rijp voor de sloop?
Gebruikersavatar
DBM
Member
Member
Berichten: 448
Lid geworden op: di mar 23, 2004 10:16 am
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DBM »

Echte Vinexbouw. Ik vind die eerste vrijstaande huisjes nog niet zo gek, maar waarom allemaal exact hetzelfde. Dat doen ze op Roombeek (in bepaalde stukken) toch wel iets beter. Mij spreekt het niet aan, maar kan me wel voorstellen dat je er gaat wonen. Jonge wijk met veel kinderen, ga je wonen als je kinderen hebt.

Kom in dit deel van de stad eigenlijk alleen als mijn zoontje er moet voetballen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ben het eigenlijk helemaal met DBM zijn eerste zin eens, al moet ik erbij zeggen dat ik dit plan kwa opzet er wel goed uit vindt zien.
Vooral de afwisseling in verschillende bouwtype woningen spreekt me wel aan, en dat in combinatie met de stedelijke trekjes van de wijk(geluidswal, de wand van de wijk) maakt het tot een niet-typisch Enschedese nieuwbouwwijk.
Aangezien Cascade toch net iets anders is dan andere nieuwbouw(deel)wijken.
En opzich word er geen gebruik gemaakt van anders soorten baksteen waardoor er een diversiteit aan kleuren onstaat.
Maar ook dat heeft wel weer zijn charme, en brengt een eenheid aan de wijk (een kenmerk), die in mijn ogen niet storend is door de toch veelzuidige/diverse woningtypen.
En omdat de wijk niet uit 1000 woningen bestaat, is het eigenlijk helemaal zo verkeerd nog niet.
Vooral de niet afgebeelde wanden die deze wijk kent, en de vrijstaande woningen zijn geslaagd, en geven een prettig aanzicht aan de wijk Cascade.
Vanaf de Gronausestraat moet je dan ook echt even 2 keer kijken om te zien of het er werkelijk (nu al) staat.



Verder mooie serie Hans :okay:
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Verassende reactie Invisible. :D
de kloomp'maj anhoalen
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

Winus schreef:Verassende reactie Invisible. :D


:lol: ik dacht ik zeg niets, anders heb ik het weer gedaan.
Invisible vind gewoon veel mooi, of wij zijn te negatief.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Dat mag, als je maar accepteert dat niet iedereen er zo over denkt.
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Ik krijg er een heel sterk 80s gevoel bij.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Winus schreef:Dat mag, als je maar accepteert dat niet iedereen er zo over denkt.
Deze opmerking kan ik daarom ook erg waarderen, aangezien hierdoor niet mijn mening als onzin of onrealistisch word bestempeld.
Tuurlijk is dit geen unieke wijk, en ook geen architectonisch wonder, maar dat wil niet zeggen als je er regelmatig langskomt ...... deze wijk geen klein beetje waardering kan krijgen (al is het alleen van mij ;).

Als iets echt niet mooi is zou je het ook horen, en niet alleen omdat er Enschede voorstaat.

Positieve, of goede punten van de wijk :

-Erg goede ligging en bereikbaarheid
-Veel variatie in woningaanbod, en ook voor diverse doelgroepen
-De Stedelijke wanden die de wijk omringen, waardoor de wijk een stedelijk karakter krijgt
-De Geluidswal, die voor mijn gevoel een leuk aanzicht geeft op de wijk vanaf de Euregioweg (vooral nu dat bouwdeel in de stijgers staat, en met de mist van de laatste dagen kijk je er mooi overheen).
-De afwatering van de wijk gaat als het goed is via een Wadi/Afvoerkanaaltje dwars door de wijk richting een watertafel in één van de appartementen aan de Gronausestraat.
-De eenheid van baksteenkleuren maakt de wijk identiek (ook de rode dakpannen), en geeft het daardoor een kenmerk.
-Veel groen, mede door de vrije bebouwing en woningtpen.
Ook doordat er rekening is gehouden met bestaande begroeiing, zoals wel vaker op de Eschmarke toegepast is.

dat zijn er wel een aantal lijkt me


Negatieve, of punten die beter hadden gekund :

-Misschien had er op de hoek Euregioweg/Gronausestraat iets meer gewerkt moeten worden met een hoogteaccent, aangezien er schuintegenover ook een 6-laags complex ontwikkeld gaat worden (zie Eschmarke)
-Los van de verschillende woningtypen, had er misschien iets meer afwisseling kunnen zitten in de gevelwand aan de Gronausestraat, maar ook dat pakt wel goed uit denk ik.
Aangezien in de grote steden van Nederland ook juist eentoninge wanden voor stedelijkheid zorgen.

(Waarschijnlijk komen niet alle kleuren baksteen overeen met de werkelijke kleuren, ook de details kunnen afwijken)
Afbeelding
bron : Te Pas Bouw



PS : De wijk heeft wel wat weg van "Het Broek" in Hengelo, waar ook 1 architect verantwoordelijk is voor een groot deel van de wijk.
Hans van Dijk

Re: Eschmarke: Cascade

Bericht door Hans van Dijk »

Beplanting geluidswal cascade in gang gezet

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Eschmarke: Cascade

Bericht door Winus »

Wordt een mooie vesting zo met die gracht en hoge muur. :D
de kloomp'maj anhoalen
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Re: Eschmarke: Cascade

Bericht door Q. »

Leg er een wal helemaal omheen en je kan hem mooi onder laten lopen, heb je een mooi recreatiemeer :D
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Twekkelerveld
Member
Member
Berichten: 1710
Lid geworden op: di nov 07, 2006 7:02 pm
Locatie: Enschede

Re: Eschmarke: Cascade

Bericht door Twekkelerveld »

Ze beginnen er nu al met geheime zenders :D

Afbeelding

Afbeelding
Property

Re: Eschmarke: Cascade

Bericht door Property »

Winus schreef:Wordt een mooie vesting zo met die gracht en hoge muur. :D
Ja, vooral als je kijkt naar het plan onder het kopje van Invisible.
De huizen zijn misschien wel veel voorkomend. De opzet van het plan vind ik wel een leuk idee.
INVISIBLE

Re: Eschmarke: Cascade

Bericht door INVISIBLE »

De woningen zijn inderdaad geen unieke ontwerpen, maar het plan is wel goed uitgewerkt.
De geluidswal is ook zonder toevoeging een prima aanzicht, deze beplanting is dan ook een aangename aanvulling, maar zonder had ook gekund.
Overigens zijn de stedelijke wanden aan de Gronausestraat en Winterweg een opvallend detail van het deelplan Cascade, iemand die er een halfjaar niet is geweest, kijkt zijn ogen uit naar de verandering.
Het hoogteaccent, in het midden van de rij, is er goed in toegepast zodat er wat verschil in opbouw ontstaat.
Gebinoes Jantinoes

Re: Eschmarke: Cascade

Bericht door Gebinoes Jantinoes »

Bijlagen
PICT6101 kopie.jpg
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Re: Eschmarke: Cascade

Bericht door Winus »

INVISIBLE schreef: Overigens zijn de stedelijke wanden aan de Gronausestraat en Winterweg een opvallend detail van het deelplan Cascade, iemand die er een halfjaar niet is geweest, kijkt zijn ogen uit naar de verandering.
Ik ben er al 3 jaar niet geweest, ik zal wel achteroverslaan van verbazing. :D
de kloomp'maj anhoalen
INVISIBLE

Re: Eschmarke: Cascade

Bericht door INVISIBLE »

Dat weet ik wel zeker, net zoals iemand die al jaren niet in Amsterdam Centrum is geweest ;).
Plaats reactie