Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

'Saksisch' als bouwstijl bestaat eigenlijk niet. In de Duitse deelstaat Saksen bouwde men heel anders dan in Nedersaksen of in Twente. Toch spreekt met graag over Saksische boerderijen als men het heeft over het oude hallehuis met de kenmerken die zo typisch zijn voor de grensstreek: houten topgevel, stijle daklijn, grote niendeuren en soms ook vakwerk.

Vakwerk komt echter in heel West-Europa voor. Van Engeland tot Tjechië en van Zwitserland tot Denemarken. De vakwerktopjes in het Laaresplan doen me meer denken aan de romantische villa's, die men rond 1900 bouwde. Zoals de Groote Schuur aan de Tromplaan bijvoorbeeld:

Afbeelding
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
YunuS

Bericht door YunuS »

Dit wordt een mooie wijk :)
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

@ Errik

Bedankt voor de kleine uitleg :) .
Die Grote Schuur vind ik overigens prachtig !!


@ Yunus

Dat wordt met recht een mooie wijk !! :) .
Riessen

Bericht door Riessen »

Hmm, traditionalisme blijft toch altijd weer een lastig onderwerp. Proberen ze in de Laares met traditie te doen, is het weer niet goed.....
De topgevels doen inderdaad meer aan de 19e eeuwse 'chalet'-stijl denken zoals van villa 'de Groote Schuur'. In Twente komen vakwerk topgevels in de boerderijbouw helemaal niet voor. Die zie je pas veel oostelijker verschijnen (Westfalen).

Als je er van houdt zijn dit leuke woningen. Ruimer dan wat er vroeger stond. Stedenbouwkundig of architectonisch niet uitzonderlijk, standaard verkaveling, woningtypologie, etc.
Typisch projectontwikkelaars-bouw. Veel standaard en onderscheid zoeken in het plaatje...
Robert

Bericht door Robert »

Ohw my god wat verschrikkelijk. :(
Bata4

Bericht door Bata4 »

Degene die dit ontworpen heeft verdient straf, net als de kopers trouwens

:D .

Traditionele bebouwing betekent niet dat we het buitengebied van Mander en Vasse en Duitsland binnen de singels gaan halen. Boerderijen horen niet in de stad. Heeft geen fl.... met traditionele ontwerpen te maken.
Als je met respect voor het verleden wat wilt doen dan duik je in de geschiedenis van de ontwikkeling van de stad, dan kom je bij de opbloei van de textiel terecht. Hoe het precies heet weet ik niet maar het komt op mij over als een afgeleide van de Amsterdamse school. Donkerrode baksteen, relatief hoge bebouwing zoals bv. aan de Laaressingel.

Ik hoop maar dat wat er wel goed ontworpen is (en dat is veel in de vernieuwde Laaes, ik vind het echt mooi worden) ook gesteund wordt in de aankleding van de openbare ruimte en inrichting van de tuinen.
Riessen

Bericht door Riessen »

Ik vind boederijen wel iets voor Enschede. De oude arbeidershuizen hebben niet voor niets vaak grote, diepe tuinen. Arbeiders moesten deels in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Zo konden de lonen laag blijven. Iedere arbeider was dus toch ook een beetje part-time boer....
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Rondje Laares - Deel 1
1. De school aan de Tulpstraat
Afbeelding
2. Een nieuw straatje tussen de Tulpstraat en de Rozenstraat
Afbeelding
3. Een verlaten Rozenstraat
Afbeelding
4. De Singel Es, gezien vanaf kruispunt Laaresstraat/Rozenstraat. Het braakliggende terrein zal volgens mij plaats gaan bieden aan de hierboven bekritiseerde "vakwerkhuizen".
Afbeelding
5. De Ooster Es schiet al aardig op.
Afbeelding
6. Uit het onkruid schieten de huizen de lucht in. (dit is het oostelijke deel van de Oosteres, grenst aan Oosterstraat, Rozenstraat en Laaresstraat)
Afbeelding
7. Kruispunt Oldenzaalsestraat-Minkmaatstraat, waar apotheek Jassies plaats heeft gemaakt voor een print bedrijf.
Afbeelding
8. De appartementen aan de Minkmaatstraat, hier komt nog één verdieping bij op.
Afbeelding
9. Daarnaast weer gewone huizen.
Afbeelding
10.
Afbeelding
Berealste

Bericht door Berealste »

@ Perceptor, volgens mij komen er nog twee verdiepingen bij op aan de Minkmaatstraat ;)
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Berealste schreef:@ Perceptor, volgens mij komen er nog twee verdiepingen bij op aan de Minkmaatstraat ;)
Nu je het zegt, ik had dus niet goed naar het plaatje gekeken :okay:
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Rondje Laares - Deel 2
11. Nieuwbouw naast gezondheidscentrum de Oosterpoort
Afbeelding
Afbeelding
12. De Oosterpoort
Afbeelding
13. De andere kant van de Ooster Es
Afbeelding
Afbeelding
15. De Papaverstraat
Afbeelding
16. Begoniastraat
Afbeelding
17.
Afbeelding
18. Vanaf de Burg. Edo Bergsmabrug
Afbeelding
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

Wat een pauperzooi was het toch.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Hans van Dijk

Bericht door Hans van Dijk »

langzaam maar zeker verrdwijnen alle oude wijken,
op zich goed voor de stadsvernieuwing,
maar er gaat wel veel karakter verloren zo.
Perceptor

Bericht door Perceptor »

Het ziet er op dit moment erg treurig uit in de wijk. Bijna alle huizen zijn verlaten, op enkele plekken woont nog iemand. Voor de meeste huizen hebben ze metalen platen voor de kozijnen geplaatst en een "kunstzinnig" persoon heeft er bloemenvazen op geschilderd. Op sommige plekken zijn er al huizen afgebroken, soms middenin de rij.

Op zich raakt de wijk zijn karakter van een volkswijk wel kwijt, maar wat er aan bebouwing stond was ook drie keer niks.
De nieuwe bebouwing heeft naar mijn mening weinig variatie en ik vind het wel jammer dat er niet wat stedelijker gebouwd wordt voor een wijk die zo dicht tegen het centrum aanligt. Af en toe wat hoogbouw zou niet verkeerd zijn geweest.
Riessen

Bericht door Riessen »

Nog meer hoogbouw in Enschede? Kan de markt nog meer appartementen aan? De Laares is vooral bedoeld om groepen die nu de stad verlaten (middenklasse en hogereklasse gezinnen met kinderen) weer aan Enschede te binden. Hoogbouw vormt geen alternatief voor de woonmilieus's die in de dorpen worden aangeboden. Ik denk dat de laagbouw die nu in de Laares gerealiseerd wordt goed aansluit vraag van die doelgroepen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Riessen schreef:Ik vind boederijen wel iets voor Enschede. De oude arbeidershuizen hebben niet voor niets vaak grote, diepe tuinen. Arbeiders moesten deels in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Zo konden de lonen laag blijven. Iedere arbeider was dus toch ook een beetje part-time boer....

Ik vind hier dus ook niks mis mee .
En je ziet dit soort zaken ook wel terug in de wijk Roombeek en of op de Eekmaat waar een zelfde soort wijkdeel gebouwd is .
Waar grote villa's worden afgewisseld met hoge appartementengebouwen .
Die combinatie is raar, maar stoor me er niet aan .
Het feit dat Errik aanhaald is ook wel waar, dat dit wel een afgeslankte versie is van hoe het echt had moeten zijn .

Het is wel zo dat de Laares waarvan het Kennemerprincipe op foto 2 ( gele woningen ) .
Wel als warme broodjes verkocht zijn .
Dit waren toch de duurdere woningen van de Singel-Es
( 250.000/300.000 ) .
Dus als het gaat om succes kan je dit uitbreidingsdeel van de Laares wel noemen .
Ook de andere delen doen het buitengewoon goed .



Verder leuke serie Perceptor .
Had het zelf een paar dagen geleden ook bekeken, alleen niet vastgelegd !
Toch zit er wel iets van een waarde aan deze oude Wijk, dus vind het ook wel weer iets treurig als ik zie dat hier de zoveelste arbeiderswijk verloren gaat .
Maar ok er moest ook wel wat gedaan worden natuurlijk .
De wijk deed me veel denken aan een arbeiderswijk uit Heerlen .
Robert

Bericht door Robert »

Hey, echt mooie foto's zeg! :okay:
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Riessen schreef:Ik vind boederijen wel iets voor Enschede. De oude arbeidershuizen hebben niet voor niets vaak grote, diepe tuinen. Arbeiders moesten deels in hun eigen onderhoud kunnen voorzien. Zo konden de lonen laag blijven. Iedere arbeider was dus toch ook een beetje part-time boer....
De arbeiderswoningen hadden vaak diepe tuinen ja, maar dat maakte ze nog geen boerderijen. Een straat als de Lipperkerkstraat is dichtbebouwd, met gesloten gevelwanden. Achter die gevels was een zee van ruimte, maar op straat was er wel sprake van een stedelijke indruk, ondankse de beperkte hoogte van de bebouwing. Dat er geen etagewoningen stonden in Enschede, kwam omdat de bouw van gestapelde huizen verboden was. Zie voor meer info: ~Reportage/Uitbreidingsplan/index.htm
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Kleine updatetje :) .

Afbeelding
Achterin is begonnen met een nieuwe verdieping !!
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Bericht door rr1991 »

Lange bouwkraan, schiet naar mijn idee niet echt snel op.
Plaats reactie