Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rikarchitecten
Member
Member
Berichten: 284
Lid geworden op: vr mar 19, 2004 8:17 pm
Locatie: Enschede

Bericht door Rikarchitecten »

Erg jammer dat de wijk weg is... die nieuwe woningen maken het echt niet beter. Zie liever een wijk met karakter dan die saaie vinex troep.
ENSCHEDE
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Perceptor

Bericht door Perceptor »

Er is geen beleid voor fraaie bebouwing aan Laaressingel

Met de meer dan tien kilometer lange singelring, aangelegd en bebouwd in de vorige eeuw tussen de beide wereldoorlogen, bezit Enschede een stedenbouwkundig en architectonisch fenomeen van uitzonderlijke kwaliteit.

In veel opzichten zijn de singels het meest beeldbepalende en waardevolle stuk van de stad. Wie een rondje singels doet krijgt een goed beeld van het karakter van Enschede.

Opvallend is dat ondanks de enorme verscheidenheid in bouwwerken het overheersende beeld toch harmonieus is. De verschillende typen huizen en gebouwen passen bij elkaar.

De hoge pannendaken en het gedetailleerd metselwerk, die zowel de villa's als de arbeiderswoningen en zelfs de wederopbouwarchitectuur kenmerken, vormen een aangename constante. Huizen zijn heel duidelijk naar de straat gericht en volgen nauwgezet de flauwe bochten van de singels.

In de nieuwe welstandsnota van de gemeente Enschede is de hele stad in vlakken met een bepaald type welstandscategorie verdeeld. Er zijn maar liefst 21 categorieën zoals 'Tuinstedelijk ensemble' en 'Erkerwijken', met evenzoveel specifieke bouwvoorschriften.

Grenzend aan de Singels zijn acht verschillende welstandscategorieën te vinden. De grote vraag is hoe de nadruk op vlakken te rijmen valt met de waarde van de singels als herkenbare lijn in de stad.

Eén van de mooiste stukken Enschede is de bocht in de Laaressingel tussen het Florapark en de Schouwinkstraat. De singel daalt op die locatie een stuk, waardoor er een bijzonder perspectief ontstaat.

Aan beide zijden van de Laaressingel staan door de expressieve stijl van de Amsterdamse School beïnvloede woningbouwcomplexen en individuele huizen. Het beeld straalt een enorme ruimtelijkheid en harmonie uit.

Beleid om dit beeld in stand te houden is er echter niet. De woningen tegenover het Florapark worden zelfs met sloop bedreigd. 'Bouwen aan identiteit', de titel van de welstandsnota, dreigt dus langs de lijnen in de stad 'Bouwen aan verrommeling' te worden.

Dat kan toch niet de bedoeling zijn?
TCT
Daar kan ik me helemaal in vinden. Vind ook de nieuwbouw vlakbij de hoek Lasondersingel/Lonnekerspoorlaan richting het Rijksmuseum absoluut niet denderend. Wel raar dat er zoveel moeite wordt gestoken in Roombeek en dan juist het stuk aan de singel met minder mooie huizen bebouwd wordt.
Helmerhoeker

Bericht door Helmerhoeker »

Foto's de Laares ( Deelplan Twentse Tuin )
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ben er laatst even wezen kijken, maar er is nog niet echt wat boven het maaiveld zichtbaar (alleen grondwerk) ....wel is het een gigantische bouwlokatie geworden waar op dit moment 2 redelijke plangebieden worden ingevuld met woningen.
Ook hier is weer bijna alles verkocht.
bartgrefte

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door bartgrefte »

Komen er toevallig ook huurwoningen daar?
Iemand die daar wat over weet?
Xom

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door Xom »

RTVOost.nl schreef:Een pand aan de Leliestraat in Enschede is door brand verwoest.

De brand is onder controle, maar het sein brandmeester is nog niet gegeven. Een pand ernaast is ontruimd omdat de kans bestaat dat de brand overslaat. De brandweer houdt het aanliggende pand nat om het te behouden. De brandweer heeft nog geen idee over de oorzaak van de brand. Bewoners van het afgebrande pand zijn door omstanders uit het brandende pand geholpen, ze worden opgevangen.
Ik moest er toevallig zijn voor een afspraak, staat het pand in lichterlaaie... Is het pand van de WOM, dus die zullen nieuwe behuizing moeten zoeken.

Meer foto's op http://www.enschede.tctubantia.nl/ensch ... eliestraat_
Helmerhoeker

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door Helmerhoeker »

http://www.twente112.nl heeft ook een video-opname van deze brand op de site staan.
INVISIBLE

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Ja zag het ook al, en bij het horen dacht ik al (waar staat daar nu een winkelcentrum?), aangezien er gesproken werd over een winkelpand.
Maar het blijkt dus inderdaad om een kantoor van de WOM te gaan (+woning), en zoals wel vaker bij een brand, is het erg jammer dat dit toch aardig goed ogende pand verloren is gegaan.
Xom

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door Xom »

INVISIBLE schreef:Ja zag het ook al, en bij het horen dacht ik al (waar staat daar nu een winkelcentrum?), aangezien er gesproken werd over een winkelpand.
Maar het blijkt dus inderdaad om een kantoor van de WOM te gaan (+woning), en zoals wel vaker bij een brand, is het erg jammer dat dit toch aardig goed ogende pand verloren is gegaan.
Het is het oude pand van de Sanders-supermarkt, dat nu dienst deed als infopunt voor de wijk. Voor de oude wijkbewoners dus nog steeds bekend als supermarkt. Vandaar de verwarring.
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Xom schreef:
INVISIBLE schreef:Ja zag het ook al, en bij het horen dacht ik al (waar staat daar nu een winkelcentrum?), aangezien er gesproken werd over een winkelpand.
Maar het blijkt dus inderdaad om een kantoor van de WOM te gaan (+woning), en zoals wel vaker bij een brand, is het erg jammer dat dit toch aardig goed ogende pand verloren is gegaan.
Het is het oude pand van de Sanders-supermarkt, dat nu dienst deed als infopunt voor de wijk. Voor de oude wijkbewoners dus nog steeds bekend als supermarkt. Vandaar de verwarring.
Wat sas as dós was kaans.
INVISIBLE

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door INVISIBLE »

Ok, wist overigens niet eens dat de Sanders daar zat, en al helemaal niet in zo'n pand.
Wel vreemd dat me dat nooit opgevallen is, kom toch regelmatig door de straat.
dardow

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door dardow »

Die sanders zit er ook al heel wat jaren niet meer. Ik denk dat dat inmiddels al weer 7 - 8 jaar geleden is.
bartgrefte

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door bartgrefte »

bartgrefte schreef:Komen er toevallig ook huurwoningen daar?
Iemand die daar wat over weet?
?
Mac

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door Mac »

bartgrefte schreef:
bartgrefte schreef:Komen er toevallig ook huurwoningen daar?
Iemand die daar wat over weet?
?
Nee. Een deel van het appartementencomplex aan de begoniastraat is huur. Verder zullen er alleen koopwoningen gebouwd worden. (of de plannen moeten inmiddels gewijzigd zijn)
bartgrefte

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door bartgrefte »

Damn, koopwoning (hoe goedkoop ook) kan ik vergeten met mijn soort inkomen.
Helmerhoeker

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door Helmerhoeker »

Studie of werkelijkheid?

Afbeelding
Laaressingel

Bron: Beltman Architecten
Perceptor

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door Perceptor »

Wat een kolos...
Hendrik
Member
Member
Berichten: 2292
Lid geworden op: di nov 28, 2006 7:20 pm

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door Hendrik »

Maar wel een kolos die in de Singelstructuur past.
Wat sas as dós was kaans.
Perceptor

Re: Binnensingelgebied: De Laares (gehele project)

Bericht door Perceptor »

Dat zal wel, maar ik vind de overgang, met name langs de Oldenzaalsestraat, nogal abrupt.
Plaats reactie