Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stationsomgeving: Stationsplein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
123
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: wo mei 20, 2009 11:04 am
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door 123 »

Volgens mij zal het een beter plan zijn om het spoor naar Gronau in de binnenstad verdiept aan te leggen. Hiermee kunnen drie spoorwegovergangen (Oldenzaalsestraat, Muziekkwartier en stationsplein) vervangen worden door een brug. De spoorwegovergang bij de Oldenzaalsestraat is erg druk en ook die bij het stationsplein waar veel wandelaars en fietsers oversteken is erg druk. Dus dit zal de veiligheid zeker ten goede komen. Het perron zal volledig ondergronds aangelegd kunnen worden. Dan wordt er bijvoorbeeld ruimte vrij gemaakt voor een nieuwe fietsenstalling. De ooit geopperde perrontunnel is dan niet meer mogelijk. Maar aangezien het spoor ondergronds is en voor de andere sporen is het een kopstation heb je dus in de stationshal gewoon de mogelijkheid om een uitgang te maken aan de kant van flat de eendracht wat de politiek wou met de aanleg van de perrontunnel.

Dit even ongeacht de kosten, die hoog zijn maar dan heb je wel een duurzame en veilige oplossing. Hier zouden ook meer subsidies voor zijn aangezien drie gelijkvloerse spoorwegovergangen in de binnenstad vervangen worden.

Door het verdwijnen van de gelijkvloerse spoorwegovergangen is er ook geen barrière meer tussen de binnenstad en de spoorzone, dit zal ook een positieve bijdrage leveren aan dat project.
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Wauwthur »

Mooi plan. Ik denk echter wel dat de reizigersaantallen de investering in een verdiept perron niet rechtvaardigen.
hans
Member
Member
Berichten: 2731
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door hans »

Wauwthur schreef:Mooi plan. Ik denk echter wel dat de reizigersaantallen de investering in een verdiept perron niet rechtvaardigen.
dat is anders ook geen belet...
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Wauwthur »

Vanavond was er een voorlichtingsavond van ProRail over de werkzaamheden het komende jaar aan het emplacement in Enschede.

Hier hoorde ik dat het P+R dat nu aan de noordzijde ligt, naar de zuidkant verplaatst wordt. Goede zaak lijkt me!

Spoor 5, inclusief perron blijft iig tijdelijk nog gewoon liggen. Dit omdat er eventueel nog een doortrekking komt van de Duitse trein naar Hengelo. De trein zal dmv een wissel op spoor 4 binnenkomen.
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Spruwel »

Ik ben wel benieuwd naar een actuele impressie. Vond alleen deze, weet niet hoe actueel dat is.

Dat doortrekken naar Hengelo lijkt me niet nodig. We moeten NS geen excuus geven meer lijnen te schrappen.
Bijlagen
station kaartje
station kaartje
bartg
Member
Member
Berichten: 1266
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 7:09 pm
Locatie: enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door bartg »

75 Jaar geleden op 1 Februari 1938 werd de prinsessetunnel door burgemeester Rückert voor het verkeer opengesteld.
De tunnel is genoemd naar prinses Beatrix. Maar de naam werd gewijzigd in Prinsessetunnel.Waarom eigenlijk ?
Het verhaal gaat dat het niet was aangevraagd bij het koninklijkhuis en daarom voor de naam Beatrixtunnel geen toestemming is verleend.
Ook in Hilversum werd een Beatrixtunnel geopend. Dit werd wel aangevraagd en er kwam bericht terug dat "Hunne Koninklijke Hoogheden met belangstelling hebben kennisgenomen van het totstandkomen van de tunnel onder den spoorweg Amsterdam-Amersfoort en van het voornemen om aan den nieuwen doorgang den naam van Prinses Beatrix te willen geven". En dat er tegen dit voornemen geenerlei bezwaar bestaat...
Zou dat de reden kunnen zijn dat Enschede geen Beatrixtunnel heeft maar een Prinsessentunnel ?
Neem de mensen zo ze zijn,er zijn geen anderen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Volgens het straatnamenoverzicht van de Gemeente Enschede heet het inderdaad Prinsessetunnel. zie: http://straatnamen.enschede.nl/straten/01341/

Prinsessetunnel

Toelichting
Naar H.K.H. Prinses Beatrix Wilhelmina Armgard.

Beschrijving
De tunnel onder het emplacement van de NS, die de Parkweg en het Stationsplein via de door de tunnel lopende De Ruyterlaan met de Hengelosestraat verbindt.

Geschiedenis
De tunnel is genoemd naar H.K.H. Prinses Beatrix Wilhelmina Armgard en is een dag na haar geboorte t.w. 1 februari 1938 door burgemeester Rückert voor het verkeer opengesteld (18 januari 1938).

Op de ansichtkaarten wordt meestal de naam Beatrixtunnel genoemd.
zie o.m. de foto's op de site van: http://www.enschedeinansichten.nl/colle ... cts_id=285
Bijlagen
Beatrixtunnel.jpg
Beatrixtunnel.jpg (84.86 KiB) 14822 keer bekeken
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Veteraan »

Geschiedenis
De tunnel is genoemd naar H.K.H. Prinses Beatrix Wilhelmina Armgard en is een dag na haar geboorte t.w. 1 februari 1938 door burgemeester Rückert voor het verkeer opengesteld (18 januari 1938).

Daar klopt iets niet. Geboren in februari en een dag naar haar geboorte werd in januari de tunnel geopend. :?
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Volgens mij staat er niet dat zij in februari is geboren, maar dat op 1 februari, dus 1 dag na haar geboorte, de tunnel voor het verkeer is opengesteld. 18 januari 1938 is de datum van het B en W besluit tot vaststelling van de naam van de tunnel.
Gebruikersavatar
Veteraan
Member
Member
Berichten: 4788
Lid geworden op: ma jan 02, 2012 10:10 am
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Veteraan »

Arie schreef:Volgens mij staat er niet dat zij in februari is geboren, maar dat op 1 februari, dus 1 dag na haar geboorte, de tunnel voor het verkeer is opengesteld. 18 januari 1938 is de datum van het B en W besluit tot vaststelling van de naam van de tunnel.
Oh ... :) :)
Haar geboortedatum is: 31 januari 1938.
Die datum is correct maar in het verhaaltje klopt er iets niet.....
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Spruwel »

Die datum tussen haakjes maken het geheel inderdaad wat verwarrend.
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door enschedeinansichten »

Veteraan schreef:Geschiedenis
De tunnel is genoemd naar H.K.H. Prinses Beatrix Wilhelmina Armgard en is een dag na haar geboorte t.w. 1 februari 1938 door burgemeester Rückert voor het verkeer opengesteld (18 januari 1938).
Geboren op 31 januari 1939, opening 1 februari 1939, raadsvergadering van 18 januari 1938 vaststelling naam. Ik denk dat ze een slag om de arm hebben gehouden want het had ook zomaar de Prinsentunnel kunnen zijn.
Het vaststellen van de naam Beatrix tunnel kan dus niet omdat die naam of geslacht toen nog niet bekend was.
Officieel is er dus nooit een Beatrixtunnel geweest.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Bijlagen
enschede1938.jpg
enschede1938.jpg (77.93 KiB) 14778 keer bekeken
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Nog meer foto's van de opening "Princesse-tunnel"in 1938. bron: http://www.yesteryear.nl/shop/catalog/p ... ts_id=3582
Bijlagen
opening Princesse-tunnel 1938.jpg
opening Princesse-tunnel 1938.jpg (117.16 KiB) 14744 keer bekeken
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4149
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door enschedeinansichten »

Arie schreef:Nog meer foto's van de opening "Princesse-tunnel"in 1938. bron: http://www.yesteryear.nl/shop/catalog/p ... ts_id=3582
Ook dit geeft weer verwarring. Was 1 februari toen een nationale feestdag ?
De burgers
De volgende dag, dinsdag 1 februari 1938, was tot nationale feestdag uitgeroepen. Alle schoolkinderen werden op kosten van de gemeente getracteerd en hadden daarna een vrije dag.
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Dit stond in de krant van Het Vaderland : staat- en letterkundig nieuwsblad
Datum, editie: X 02-02-1938, Ochtend :

De tunnel onder het spoorwegemplacement te Enschedé Zal den naam van Prinsessetunnel dragen
Op den natlonalen feestdag, des middags te twaalf uur heeft burgemeester Rückert de tunnel onder het emplacement van de spoor» wegen officieel geopend. Aan weerszijden van de tunnel is het talud beplant met coniferen, sier- en andere hees» ters enz-, welk geheel een keurig effect zal maken, als dc milde voorjaarslucht alles nieuw leven geeft, om allengs plaats te maken Voor een schitterende bloementooi. Tegen 12 uur had zich een groote menigte opgesteld op en nabij de tunnel, terwUl een lange rij auto's wachtte om direct na aa opening de tunnel te kunnen passeeren. De heer RNckcrt heeft een toespraak gehouden, waarin hij op dc noodzakelijkheid van de tunnel heef» gewezen. Tenslotte deelde hU onder daverend applaus mede, dat de Gemeenteraad in de geheime zitting van Jl. 10 Januari het besluit had ge» nomen aan de tunnel den naam te geven van Prinsessetunnel» Spr. verzocht daarna den heer Van Glerum het lint door te knippen, wat geschiedde door diens zoontje en onder dc tonen van het Wil» helmus dat door het publiek uit volle borst werd meegezongen, gingen autoriteiten en commissies door de tunnel, gevolgd door een lange rij van auto's, dle de toejuichingen trachtten te overstemmen met geluidssignalen. Daarna werd het talrijke publiek de gelegen» held gegeven dc tunnel te betreden.

zie: http://kranten.kb.nl/view/article/id/dd ... 03%3Aa0066
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Spruwel »

Tussen april en november 2013 vinden er grootschalige werkzaamheden plaats aan het spoor in Enschede. ProRail vernieuwt sporen en wissels nabij het station Enschede en lost daarmee bestaande knelpunten op het emplacement op. Deze vogelvluchtanimatie geeft een indruk van hoe het emplacement er uit gaat zien. Er kunnen nog aanpassingen komen in de uitwerking.
bron: http://www.youtube.com/watch?v=HFV82DRFSRg
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Wauwthur »

In de animatie zou spoor vijf afgesloten worden van het net, maar er is mij verteld dat het met een wissel bereikbaar blijft.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Prinsessetunnel dicht door vallende dakplaten
Datum: 18 April 2013

De Prinsessetunnel is donderdagmiddag afgesloten omdat er dakplaten op de weg terecht kunnen komen. De dakplaten zijn afkomstig van het pand van DTZ Zadelhoff aan de De Ruyterlaan. Er zijn door de harde wind ook gevelplaten losgeraakt en op de rijbaan terechtgekomen. Een aannemer is ter plaatse voor herstel van het dak. Als het onveilig blijft dan worden alle platen van het pand verwijderd. De tunnel is preventief aan beide zijden afgesloten omdat er nog dakplaten los kunnen zitten en kunnen vallen. Het verkeer wordt omgeleid.
bron: http://www.tvenschedefm.nl/nl/nieuws.ph ... emID=13032
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21387
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Westelijke tunnelbuis Prinsessetunnel Enschede afgesloten

23 mei 2013

In verband met werkzaamheden aan spoor


Van maandag 27 mei tot en met vrijdag 5 juli aanstaande is de westelijke tunnelbuis (aan de Hengelose kant) van de Prinsessetunnel in Enschede afgesloten voor verkeer. Al het verkeer, vanuit beide richtingen, wordt via de oostelijke tunnelbuis geleid. Vanwege de beperktere capaciteit wordt het verkeer geadviseerd zoveel mogelijk gebruik te maken van de omleidingsroutes via de Hengelosestraat, singel en Parkweg.

De bestaande busbaan in de oostelijke tunnelbuis wordt gebruikt voor fietsers en voetgangers die stadinwaarts gaan. Fietsers die de stad uit gaan, maken gebruik van de aanwezige fietstunnel.

Reden van de afsluiting van de westelijke tunnelbuis zijn werkzaamheden aan het dek van de Prinsessetunnel. De lay out van de sporen wordt aangepast en daarvoor moet het dek van de tunnel worden verbreed.
De werkzaamheden maken deel uit van het project Groot Enschede, waarbij alle sporen op emplacement Enschede worden vervangen en perrons worden verlengd. Op de website http://www.prorail.nl/Enschede staat uitgebreide informatie over het project.
bron: http://www.enschede.nl/repository/09431/
Bijlagen
prinsessetunnel.jpg
prinsessetunnel.jpg (17.31 KiB) 14223 keer bekeken
Plaats reactie