Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stationsomgeving: Stationsplein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Werkzaamheden aan het spoor bij Prinsessetunnel op 30-5-2013
Bijlagen
Prinsessetunnel werkzaamheden aan he spoor 30-5-2012.JPG
bord werkzaamheden aan het sporr bij Prinsessetunnel.JPG
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Wateroverlast Prinsessetunnel Enschede; tunnel volledig onder water en afgesloten
zie: http://112twente.nl/11964/foto2-waterov ... fgesloten/
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door hans »

tja , je verwacht het niet he ?
oh nee wacht....
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Vincent1971 »

hans schreef:tja , je verwacht het niet he ?
oh nee wacht....
misschien moeten ze er maar eens een vijver van maken :D
Een goed begin heeft geen einde
Jochem

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Jochem »

niet het meest duidelijke filmpje, maar wel een leuke 3D animatie :P

[youtube]http://youtu.be/Z_ZmpvASX9c[/youtube]

Overigens, het is niet mogelijk om van de nieuwe P&R plaats langs het spoor naar het station te lopen? Wat is dan de meerwaarde van deze parkeerplaats ten opzichte van de oude P&R aan de andere kant van het emplacement?

[edit]
Zucht, waarom werkt dat embedden niet? :/ hier de link naar het filmpje: http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... _ZmpvASX9c
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Wauwthur »

De NS wil geen extra ingang naar het station hebben. Mensen moeten wel langs hun winkeltjes natuurlijk..

De parkeerplaats ligt straks wel iets dichter bij het centrum en het station natuurlijk.. maar idd, verwaarloosbaar
Gebruikersavatar
rr1991
Member
Member
Berichten: 911
Lid geworden op: do dec 01, 2005 2:56 pm
Locatie: Auckland, New Zealand

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door rr1991 »

Goh, mijn idee lijkt te worden gerealiseerd.
rr1991 schreef:Nu het doortrekken van de Duitse lijn van de baan is alsmede de stationstunnel, wat dachten jullie van zoiets?
Afbeelding
Noordelijke ingang station Enschede mét fietsenstalling

ENSCHEDE - In plaats van een tunnel onderzoeken de gemeente en ProRail nu de mogelijkheid van een noordelijke ingangsweg, tussen de stootblokken naast perron 4, naar het NS-station.

Deze nieuwe noordelijke ingang, met daarbij een nieuwe fietsenstalling, is alleen bestemd voor voetgangers.

Jarenlang probeerde de gemeente alle lichten op groen te krijgen voor een spoortunnel voor fietsers en voetgangers, zodat zij via het parkje tussen het spoor en de Eendrachtflat makkelijker bij de treinen konden komen. Onder druk van bewoners van de Eendracht moesten die plannen de prullenbak in.
lees verder
Wauwthur
Member
Member
Berichten: 288
Lid geworden op: zo okt 11, 2009 2:29 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Wauwthur »

Lijkt mij een goede oplossing. Vraag me nog steeds wel af wat de NS hiervan vindt. De winkels worden door de NS geexploiteerd.

Die Kiss and Ride zie ik er vervolgens nog niet zo komen, daar zullen ze in de Eendracht wel voor gaan liggen. Hoewel... als hij er niet officieel komt, dan wel officieus. Doe er maar wat tegen he..
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Spruwel »

Zo'n voetgangers doorsteek naar de peronnen zie ik wel zitten. Zijn we gelijk van het gezeur over het doortrekken van de Duitse treinen af.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Het Zweckverband Münsterland heeft geld vrijgemaakt voor een haalbaarheidsonderzoek naar de elektrificatie van de spoorlijn Enschede-Gronau.
zie: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/o ... -1.4063177
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Vincent1971 »

Spruwel schreef:Zo'n voetgangers doorsteek naar de peronnen zie ik wel zitten. Zijn we gelijk van het gezeur over het doortrekken van de Duitse treinen af.
Nee denk dat de discussie dan pas echt los gaat barsten. Zie de link van Arie over elektrificatie van het spoor naar Gronau. Wellicht een verdubbeling van het spoor ook nog. Zou wel mooi zijn een ICE trein naar Münster ( met een overstap op een nieuw te realiseren halte F.M.O. :D )
Een goed begin heeft geen einde
Spruwel
Member
Member
Berichten: 221
Lid geworden op: zo jun 20, 2010 4:44 pm

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Spruwel »

Ik zou niet weten waarom die discussie los zou barsten. Met het verplaatsen van het 'duitse perron' is een goede slag geslagen voor de reizigers. Al begreep ik nooit zo waarom die paar meter omlopen zo'n probleem was.
Een ICE verbinding via Enschede zie ik de komende honderd jaar ook niet ontstaan. Daar ik helemaal geen reden toe. Je kunt vanuit de randstad via Hengelo richting Berlijn, en via Arnhem het Ruhrgebied. In dergelijk plannenmakerij is Enschede niet meer dan een gehucht.

Maar stel nu, de lijn naar Hengelo wordt doorgetrokken. Planmatig en qua exploitatie een flinke klus want het is vooral een Duitse verbinding. Ik zie het in zo'n geval wel gebeuren dat de NS dan minder treinen naar Enschede laat lopen. Nog even afgezien van de capaciteit van het traject Enschede-Hengelo. Voor Enschede is dat uiteindelijk een hele verslechtering door meer overstappen en langere reistijden.
Gebruikersavatar
Vincent1971
Member
Member
Berichten: 1293
Lid geworden op: zo nov 07, 2004 6:38 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Vincent1971 »

Ik zie nog gebeuren dat de lijn Hengelo<>Bad Bentheim en verder vooral gebruikt gaat worden voor goederen. Vooral als er tussen Zuthpen en Deventer Colschate een extra spoor wordt aangelegd. En dan komt een snelle verbinding Enschede<>Münster in zicht.
Een goed begin heeft geen einde
Gebruikersavatar
enschedeinansichten
Member
Member
Berichten: 4166
Lid geworden op: do jan 08, 2009 9:24 pm
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door enschedeinansichten »

Arie schreef:Het Zweckverband Münsterland heeft geld vrijgemaakt voor een haalbaarheidsonderzoek naar de elektrificatie van de spoorlijn Enschede-Gronau.
zie: http://www.tubantia.nl/regio/enschede/o ... -1.4063177

Maak er maar een kanaal van. :cheer:
Schat iedereen op waarde maar laat daarbij wel iedereen in zijn waarde.
bthejay

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door bthejay »

Vincent1971 schreef:Ik zie nog gebeuren dat de lijn Hengelo<>Bad Bentheim en verder vooral gebruikt gaat worden voor goederen. Vooral als er tussen Zuthpen en Deventer Colschate een extra spoor wordt aangelegd. En dan komt een snelle verbinding Enschede<>Münster in zicht.
Ik zie het, in aanvulling op Vincent, nog wel gebeuren dat met elektrificatie en verdubbeling een Duitse regio-intercitie Enschede als eindpunt krijgt, met in de verdere toekomst de heraanleg van het stuk spoor tussen Ochtrup en Rheine, waarmee de Berlijnlijn via Enschede zou kunnen en tussen Hengelo en Rheine een rendabele stoptreindienst gereden kan worden. Goed voor de studenten, forensen en dagjes-uit-mensen.
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Grensland Express Hengelo-Oldenzaal-Bad Bentheim stopt

11 oktober 2013

De Grensland Express Hengelo-Oldenzaal-Bad Bentheim wordt op 8 december 2013 opgeheven. Eind 2010 startte voor drie jaar een proef met deze nieuwe, regionale treinverbinding. De proef krijgt geen vervolg. Hiertoe hebben de betrokken partners Regio Twente, provincie Overijssel en LNVG Niedersachsen besloten. De treinverbinding wordt door Syntus geëxploiteerd in samenwerking met de Bentheimer Eisenbahn. Aanleiding voor het opheffen van de treinverbinding is dat er te weinig reizigers gebruik maken van de Grensland Express, waardoor deze lijn onrendabel is. Om de proef te doen slagen waren er tenminste 600 reizigers per dag nodig die ook daadwerkelijk tussen Oldenzaal en Bad Bentheim zouden gaan reizen. Het aantal grensoverschrijdende reizigers is echter blijven steken tussen de 200 en 250 per dag.


Lange termijn oplossing

De proef is mede mogelijk gemaakt door een forse financiële bijdrage van de EU (in het kader van INTERREG IV - EUREGIO-programma) en van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. De bijdrage van ca € 3 mln. (bijna 50% van de totale exploitatiekosten) was niet structureel en komt te vervallen. De verhouding tussen de kosten en opbrengsten, is door het geringe aantal reizigers niet in evenwicht, waardoor de Grensland Express niet in stand te houden is. De betrokken overheden betreuren het dat, ondanks de goede samenwerking tussen alle partners, moest worden besloten om de proef te beëindigen.

De betrokken overheden kijken nog naar mogelijke oplossingen voor de lange termijn op het traject tussen Hengelo en Bad Bentheim. Het gaat daarbij om het doortrekken van de Duitse regionale trein op het traject Bielefeld-Bad Bentheim of Münster-Rheine naar Hengelo die op alle tussengelegen stations zou moeten gaan stoppen. De concessie van die Duitse treindienst loopt in december 2017 af. In 2014 wordt duidelijk of een dergelijke oplossing haalbaar is.

Internationale verbinding

Hoewel de regionale treinverbinding op het traject Hengelo-Oldenzaal-Bad Bentheim nu stopt, blijft de bestaande internationale treinverbinding tussen Schiphol en Berlijn rijden. Deze stopt ook zeven keer per dag in Hengelo en Bad Bentheim, waardoor reizigers hun bestemmingen aan beide zijden van de grens met het openbaar vervoer kunnen bereiken.
bron: http://www.overijssel.nl/actueel/nieuws ... d-express/
Gebruikersavatar
Arie
Member
Member
Berichten: 21423
Lid geworden op: di nov 27, 2007 4:31 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Arie »

Deze mooie foto van de stationsomgeving met ombouw van het emplacement is genomen vanuit een ballon op 11 augustus 2013.
deze foto is te zien op deze site: http://www.archiefedwardbary.nl/paginas ... ur_16.html
waarop ook vele andere foto's van de stationsomgeving en werkzaamheden aan het spoor is te zien.
Bijlagen
Parkweg luchtfoto nieuwe station emplacement vanuit ballon 11-0-2013.jpg
Verstijnen
Member
Member
Berichten: 103
Lid geworden op: zo nov 25, 2012 9:19 pm

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Verstijnen »

Kerk toren links?
Laatst gewijzigd door Verstijnen op za mar 08, 2014 12:03 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
hans
Member
Member
Berichten: 2733
Lid geworden op: ma sep 24, 2012 11:45 pm

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door hans »

dat is de jozefkerk die in de steigers staat...
Gebruikersavatar
Dimitri
Member
Member
Berichten: 82
Lid geworden op: ma mei 23, 2011 1:11 pm
Locatie: Enschede

Re: Stationsomgeving: Stationsplein

Bericht door Dimitri »

Haha sorry, maar dit bracht me wel even een lach op me gezicht :D :D :D :D
Plaats reactie