Welkom op het forum van Enschedeinansichten.

Stationsomgeving: Stationsplein

Informatie en vorderingen.
Plaats reactie
Martin

Bericht door Martin »

Waarschijnlijk komt er een pad voor NS/Nedtrain personeel ofzo.
Afbeelding
Waeske

Bericht door Waeske »

Of een terras.
Lekker genieten van een kop koffie terwijl er een diesel in je nek staat te hijgen :)

Ik vind trouwens de 'verbouwing' van de wachtruimte op het busstation ook een halve oplossing. De panelen staan nu wat meer rond om maar nog steeds niet omhoog. Jammer.
Martin

Bericht door Martin »

Mee eens!
Het zal denk ik niet al te veel helpen met eventuele harde wind en regen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Wat een foeilelijk Abn Gebouw .
Gatver .
Juist die bloedbank die daar staat ( waar vaak over geklaagd word ) .
Is van betere staat dan dat pand . :(

Met het Muziekplein mogen ze dat pand wel meteen onder handen nemen .
De Buurman ( De Wolk ) daarintegen is een plaatje :) .
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

ABN staat ook in het masterplan voor het stationsgebied hoor.
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ok dat zou mooi zijn :) .

Ik heb die plaatjes wel eens bekeken .
Maar dat ABN gebouw lijkt dan toch nog aardig veel op hoe het er nu uitziet .
Maar we zullen zien .



@ Martin

trouwens een mooie plek waarvan je je foto's hebt genomen !!
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Nog even iets waar ik zelf best een voorstander van zou zijn geweest .
Is om een plein te creeeren bij het uitstappen van het CS Enschede .
Dat niet overheerst maar een stedelijke uitstraling geeft .
Dat gebouwen herbergt, die meer in zich hebben dan 1 bepaalde functie .
Dus wonen ...kantoren en hotelkamers enz enz .
En dat buiten dat alles een grote vorm van aantrekking kent .
Zodat je als je het station betreed, als vreemdeling meteen de indruk krijgt voor een verblijf .
Afbeelding
Dit is een voorbeeld van bebouwing die mij daarin zeer zou aanspreken .
En ik vind het niet kunst en kitch .
Een dergelijke project in Almelo ( Oxford gebouwen ) .
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dat geeft ook nu het deels gereed is een zeer mooi indruk .
Terwijl het eigenlijk nieuw bouwen is met een oud concept !!



Maar door dit plan krijg je niet meer zo koud en kill stationsplein als dat wat we nu kennen .
Al zijn er gelukkig al plannen gemaakt die ook voor een grote verbetering gaan zorgen .
Vooral het Muziekcluster word een hoogstandje !! :)
Maar toch blijf ik in een stad als Enschede ook voor projecten die we in steden als Bijvoorbeeld Berlijn kennen .
Gewoon terug in de tijd .
Een tijd waar Enschede wel wat van kan gebruiken .
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Ik ben ook geen tegenstander van retro-architectuur. Zolang het smaakvol is natuurlijk... ;)  :D
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
Robert

Bericht door Robert »

Stationsplein na tien jaar beschut, nu nog weergave actuele bustijden

ENSCHEDE - Reizigersvereniging Rover kritiseerde tien jaar geleden het net nieuwe busstation van Enschede als ‘een regelrechte blamage’. Deze week is het euvel van wachten in weer en wind enigszins verholpen. Er staat een extra glazen scherm, al houdt het waaien uit het westen vrij spel.

Wat sedert november 1996 nog steeds ontbreekt, is een niet minder belangrijke service: het aangeven van vertrektijden. De reuzenborden (displays) op het plein, evenals het paneel bij de wachtruimte, weigeren aan te geven hoe laat reizigers hun bus kunnen verwachten. De daarvoor bestemde zwarte vakjes blijven leeg, wat voor moeite achter de schermen ook ondernomen is.

‘Een nagel aan onze doodskist,’ erkent gemeentelijk verkeerskundige Kees Lems, straks tien jaar bij de verbeterplannen voor het busplein betrokken.

Het dossier ‘dynamisch bustoewijzingssysteem’, destijds een gevleugeld begrip voor geavanceerde elektronica, puilt uit van storingsmeldingen en andere factoren zoals het bankroet gaan van QtecQ (voorheen Holec Projects) die voor reserveonderdelen had moeten zorgen. Ook belemmerden busomleidingen tijdens de operaties voor het nieuwe stadshart het weergeven van actuele reisinformatie.

Er daagt volgens Lems nu eindelijk een afdoende oplossing: omschakeling naar de uniforme software Sabimos van de Regio Twente. Kosten 120.000 euro en mogelijke invoering komende zomer.

Geen adder meer onder het gras? Lems wijst op het onderhoudsrisico van de masten met displays. Onzeker is of ze na bijna tien jaar niet aan vervanging toe zijn. Onderzoek moet dat nog uitwijzen.

Inmiddels heeft Connexxion laten weten van het destijds hoog geprezen ‘dynamisch bustoewijzingssysteem’ met wisselende perrons af te willen. Passagiers zijn beter af als hun bus steeds op hetzelfde perron te vinden is, zegt vanuit Arnhem Connexxion-manager Herman de Gooijer. Systemen van elektronische reizigersinformatie geven volgens hem overal in het land problemen, Enschede vormt geen uitzondering. ‘Het gaat om heel ingewikkelde projecten maar er wordt aan gewerkt.’
TCT
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Het blijft nog steeds PRUT .
Dit zou je niet vaak bij mij tegenkomen, omdat ik veel projecten vaak wel met een redelijk tot uistekend bestempel .
Maar deze verblijfsruimte vind ik echt diep teleurstellend .
Niet om aan te zien .
Al was het plan leuk bedacht en zag het er in het begin wel interessant uit .
Gebruikersavatar
Errik
Member
Member
Berichten: 2355
Lid geworden op: ma mar 15, 2004 1:24 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Errik »

Nou, ik vind het er juist erg mooi uitzien, het is alleen niet echt gebruiksvriendelijk.
From feudal serf to spender
This wonderful world of purchase power
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Het is een mooi opgezet plan .
Waar ik ook wel mijn waardering voor kan laten opkomen .

Maar het probleem is dus die gebruiksvriendelijkheid .
Die zo slecht is .
In een zonnig land was het wel mooi .
Maar aangezien we daar niet wonen , is dat plan niet geslaagd .
Al blijf ik de zuilen voor de buslijnen wel mooi vinden .
Waeske

Bericht door Waeske »

En wederom een smak gemeenschapsgeld weggegooit omdat een architect - die zelf waarschijnlijk het ov niet gebruikt - de esthetiek voor de functionaliteit stelt.

Mensen gebruiken de wachtruimte omdat men noodgewongen moet wachten. Of het dan prachtig is, of gewoon netjes dat boeit niet.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Helemaal mee eens .
Een misser van de architect hiervan .
Totaal geen functionaliteit .

Heb laatst wel zitten denken bij het CS enschede .
Om de spoorvakken compleet te ondertunnelen .
Zodat de treinen onder maaiveld aankomen, en de vakken dan zo verlegd worden dat ze voor het Stadskantoor stoppen ( ondergronds ) .
En er met veel lichtinval van boven en met mooie trappen zoals bij de van Heekgarage het geval is midden op het plein .
Dat reizigers van de treinen het plein opkomen .
Dit zou samen met het nieuw te bouwen Muziekplein .....elk half uur een lekker druk en sfeervol plein opleveren .
Maar goed jammer genoeg mocht ik niet aan dit plan werken .
Had ook wat meer water gebruikt .


Kortom gaat het me erom, dat de mensen die nu gebruik maken van de treinen vaak afvloeien naar het perron en daarna meteen van het station verdwijnen .
Bij dit plan zouden de bezoekers / reizigers zich meteen midden op "het plein wanen en de stad meteen ervaren .
Waeske

Bericht door Waeske »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
De jeugd van tegenwoordig...
Gebruikersavatar
Q.
Member
Member
Berichten: 1003
Lid geworden op: zo mar 21, 2004 9:03 pm
Locatie: Utrecht

Bericht door Q. »

De rekels!
Je kan Q uit Twente halen, maar je kan Twente nooit uit Q halen.
Gebruikersavatar
Winus
Member
Member
Berichten: 2339
Lid geworden op: zo mar 14, 2004 11:09 pm
Locatie: Amsterdam / Enschede
Contacteer:

Bericht door Winus »

Doerakken. :ohno:
de kloomp'maj anhoalen
Martin

Bericht door Martin »

Hmm.. Het pleintje maar voor de helft gevuld? Valt tegen.
INVISIBLE

Bericht door INVISIBLE »

Ja dan moet je het ook maar niet daar houden .
Ben er vrijdag geweest, en op de Oude Markt liepen er toen honderden mensen .
Terwijl er bij dat plein met moeite mensen naar de voorstellingen kwamen kijken van toch wel aardige artiesten .
Waeske

Bericht door Waeske »

Ik schat dat er drie a vierduizend mensen waren. De vergelijking met de oude markt is niet helemaal eerlijk. Daar zijn, zeker op warme dagen, al veel mensen aanwezig. Daarboven op weer het WK.
Het stationsplein als locatie voor concerten op zich kan ik me wel in vinden maar de huidige layout leent zich er niet voor. De zichtlijnen op het podium zijn verre van goed te noemen.

Ik ben na iets van zes nummer weer verdwenen. Het nadeel van klassiek geschoolde zangers is dat ze die hoge toon zuiver weten te brengen. En nog een keer. En nog een keer. Hoewel technisch erg goed een saaie boel.

Over de opkomst van vrijdag: Het is niet voor niets dat deze aktiviteit in februari afgelast is wegens gebrek aan verkochte kaarten.
Plaats reactie